De același autor
Summit-ul organizat la începutul lui iulie sub umbrela Iniţiativei celor Trei Mări (ITM) a fost considerat drept un succes răsunător la Varșovia. Puțini sunt cei care pot contesta acest lucru, mai ales din punctul de vedere al impactului afirmării regionale: au participat 12 șefi de state din Europa Centrală, de Sud-Est și de Nord, cărora li s-a alăturat președintele SUA. Care este rolul Iniţiativei? În declarația finală comună se precizează că „ITM este o platformă utilă care contribuie la o Uniune Europeană eficientă și coezivă. Dezvoltarea cooperării între statele celor trei mări [Adriatică, Baltică şi Neagră – n. red.] este o contribuție la dezvoltarea întregii Uniuni“. Așadar, ITM este mai întâi de toate o inițiativă din interiorul UE. Iată realitatea de la care ar trebui să plecăm în analiza întregului demers.
Format subregional de economie politică
ITM este o platformă informală la nivelul președințiilor celor 12 state membre. Pornind de la sloganul summit-ului – conectivitate, schimburi comerciale și complementaritate –, ITM își propune a fi un alt mod de a dezvolta proiecte în interiorul UE. Așadar, nu vorbim despre o organizație interguvernamentală care vrea să înlocuiască sau, cu atât mai mult, să submineze vreo instituție a UE, ci mai degrabă să eficientizeze formatele bi- sau multilaterale subregionale la nivelul UE. Platforma ITM nu are un secretariat și nici birocrație proprie, cu toate consecințele operaționale care ar rezulta, ci își propune să utilizeze resursele politice și organizaționale ale președinților în tandem cu guvernele statelor membre. ITM este mai degrabă un exercițiu de coordonare în interiorul statelor membre UE participante, acolo unde nu întotdeauna guvernele și președințiile UE au aceeași culoare politică.
De exemplu, se încearcă evitarea unor procese birocratice îndelungate și greoaie de susținere a proiectelor precum sunt adesea cele finanțate de la Bruxelles. Se vrea mai degrabă un transfer de bune practici din sfera afacerilor și dezvoltarea colaborării cu domeniul privat în sensul cel mai larg. Timpul scurt și eficiența implementării sunt esențiale. Dar formatul este viabil mai degrabă pentru proiecte medii și mici, pe o piață de 100 de milioane de locuitori ai UE.
Proiectele mari nu ar putea fi realizate fără participarea UE, a nucleului său dur (statele membre avansate economic) și a SUA și, poate, chiar a Chinei. În acest context, participarea SUA la summit a fost foarte importantă, accentul fiind în special pe proiectele energetice, în contextul construcției celor două terminale LNG la Marea Baltică (Świnoujście) și Marea Adriatică (Insula Krk). Se știe însă că asemenea proiecte sunt foarte greu de realizat în Marea Neagră, din motive de securitate și costuri ridicate, nemaivorbind despre relativa siguranţă energetică a României pe termen mediu. Celălalt cuvânt cheie pentru proiectele mari a fost infrastructura și viteza conectivității terestre între capitalele statelor ITM și nodurile de transport din regiune. Spre exemplu, viteza de deplasare cu trenul de la Zagreb la Viena este la nivelul epocii când Croația era parte a Imperiului Austro-Ungar. Aceleași triste asocieri pot fi făcute și pentru o călătorie cu trenul din București la Budapesta sau de la Varșovia la Viena. În același timp, o conexiune terestră rapidă (cale ferată sau autostradă) între Gdansk și Constanța, care ar lega Marea Baltică de Marea Neagră, ține de domeniul SF.
Noile priorități vs. vechile mentalități
În culisele dezbaterilor dintre experți la care au participat și unii dintre președinții din regiune, o temă recurentă a fost suprimarea vechilor mentalități construite pe dezbinare, comportament introvertit și mitologii politice exclusiviste. Unii observatori au atras atenția asupra rolului controversat pe care ar putea să-l joace participarea preşedintelui Trump la summit. Însă, în realitate, prezența lui Trump la summit-ul ITM a fost o binecuvântare și, totodată, un handicap de imagine, pe fundalul iliberalismului manifest al guvernului de la Varșovia. Președintele Trump a reformatat summit-ul ITM într-unul „12+1“, iar discursul său nu a făcut decât să ridice ștacheta la cel mai înalt nivel politic posibil. Principala temere a Varșoviei a fost reacția Berlinului, care încă nu are o poziție clară față de ITM și nici o simpatie deosebită pentru Trump. De exemplu, președintele Cehiei nu a fost prezent la summit, ceea ce nu înseamnă neapărat că Cehia este mai puțin interesată de beneficiile Inițiativei, ci că Cehia a preferat să stea la o anumită distanță pentru a nu supăra Berlinul, în special în chestiuni legate de dezvoltarea infrastructurii energetice în regiune.
În ceea ce privește Austria, stat care joacă mai degrabă în „liga statelor vestice“, atât ca nivel de dezvoltare, cât și din perspectiva credințelor politice, rolul ei este important geografic, economic, precum și al identității istorice. Geografic, Austria face legătura între Croația și, deci, Marea Adriatică, și restul membrilor ITM. Economic, Austria este un investitor major în multe dintre statele Europei Centrale, iar Viena este un hub de transport regional. Totodată, Austria rămâne sursa istorică a unei identități regionale prin prisma moștenirii imperiale.
Bucureştiul, gazda summit-ului din 2018
Imediat după summit, una dintre întrebările recurente la Varșovia a fost ce va reuși România să livreze la următorul summit ITM? Va putea România să mențină vizibilitatea plaltformei la nivelul atins de Varșovia? În mod cert, România va imprima o culoare proprie unui eveniment de la care la Varșovia și Zagreb așteaptă lucruri concrete, precum o complexă suită de evenimente conexe (de la dialogul cu companiile private și publice la cel cu societatea civilă).
Dacă primul summit ITM a fost o declarație de intenție, atunci cel de-al doilea, de la Varșovia, a fost o declarație a ambițiilor regionale, atât la nivel individual de state membre din Europa Central-Estică, cât și la nivel colectiv. Au existat voci în timpul summit-ului care sugerau că prezența lui Donald Trump ar putea diviza UE. Este mai degrabă o speculație, căci într-un final Inițiativa va fi ceea ce vor vrea statele membre să fie. Prezența lui Donald Trump a fost pentru summit mai degrabă o încercare de a atrage atenția asupra Europei Centrale și de Est din punctul de vedere al economiei politice a subregiunii. ITM fie se va transforma rapid într-un exercițiu anual de egoism național, exemple din trecutul recent sunt destule, fie va multiplica posibilitățile de cooperare, conexiune și dezvoltare accelerată.
Parteneriate strategice
Pentru România, 2018 va fi un an cu o încărcătură identitară aparte. 1918 este nu doar anul Marii Uniri, dar și cel în care România a devenit un stat central-european, prin unirea cu Transilvania. Începând cu 1990, Bucureștiul a privit în permanență cu invidie la platforma Gupului de la Vișegrad (V4), din care a fost exclusă din motive mai degrabă subiective. ITM ar fi o ocazie clară de a repara parțial această nedreptate și de a pune în valoare identitatea central-europeană a României. Astfel, Bucureștiul ar putea să ofere propria formulă de „12+1“, însă nu cu Donald Trump vedetă a summit-ului, așa cum a fost cazul Poloniei, ci cu Angela Merkel sau, de ce nu, și cu Emmanuel Macron (deci o propunere de „12+2“). Nu ar fi doar un exercițiu de imagine. România este unul dintre statele estice cu cele mai bune relații politice cu Berlinul și cu un parteneriat strategic cu Franța, care încă așteaptă să fie dezvoltat. Mai mult, aceste două state sunt și trebuie să fie principalele surse de finanțare a proiectelor economice prevăzute de ITM. Ar fi o invitație de a sta la masă încă o dată și de a oferi ce are Europa Centrală și de Est mai bun – resurse umane și ambiția de a se dezvolta economic.
Și, dacă vorbim de parteneriate strategice, atunci ar fi cazul ca atât Bucureștiul, cât și Varșovia să reanime parteneriatul strategic, care este dominat de dialogul pe apărare și securitate pe Flancul Estic al NATO. În ITM, România și Polonia sunt cele mai mari state. Ele dețin împreună aproape două treimi din populația regiunii. Dialogul pe securitate și apărare între cele două țări este un excelent început, dar nu mai poate servi drept exemplu de dezvoltare a relației bilaterale, percepută de majoritatea cunoscătorilor ca fiind mai degrabă subdezvoltată. De exemplu, dimensiunea dialogului din sfera civilă, think-tank-uri sau expertiză nu a cunoscut o continuare după modestul Forum Civic Româno-Polonez din septembrie 2013. Summit-ul de la București ar fi o excelentă ocazie de a reînvia această platformă bilaterală.
Următoarele președinții ale Consiliului Uniunii Europene sunt deținute de Estonia, Bulgaria, Austria și România. Toate aceste state sunt membre ale Inițiativei. România are un dublu avantaj - în 2018 preia ștafeta ITM, iar în 2019 va deține președinţia Consiliului UE. Rămâne o întrebare deschisă dacă Bucureștiul va dori să identifice noi oportunități și să creeze o legătură instituțională prin prisma Inițiativei celor Trei Mări.