De același autor
Biserica Ortodoxă a cunoscut în ultimele trei secole o imensă reconfigurare canonică, un rezultat al rapidelor evoluții geopolitice. Din punct de vedere al organizării canonice, creștinismul răsăritean a cunoscut trei faze. Prima este marcată de existența sa în cadrul unui imperiu universal, care i-a marcat dezvoltarea instituțională. A doua fază a reprezentat autonomizarea instituțională în contextul declinului, fărâmițării, în cele din urmă al dispariției imperiului universal, și adaptarea la contextul creat de cucerirea otomană în Balcani. A treia fază a fost inaugurată de reformele ecleziastice ale țarului Petru I, care au desființat patriarhia moscovită, punând organizarea bisericească în subordinea statului, și a continuat în contextul refluxului puterii otomane în Balcani, a formării statelor naționale, iar în secolul XX a primelor state atee și anticreștine. Dintre cele trei faze istorice, aceasta din urmă a dus în cea mai mare măsură la pierderea unității Ortodoxiei și la instrumentalizarea conducerii ecleziastice în profitul unor actori politici din ce în ce mai indiferenți față de adevărul de credință promovat de Biserică și mai dispuși la folosirea cinică a relației cu aceasta.
Patriarhul Kiril |
---|
La numai 28 de ani, Kiril devine cel mai tânăr rector din istoria Academiei Teologice din Leningrad. În noiembrie ‘89 devine membru permanent al Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse. 10 ani mai târziu, Kiril ajunge cel de-al 16-lea Patriarh al Moscovei şi al Întregii Rusii.
|
Reorganizarea teritorială, privilegiu imperial în Bizanț, presupunând și acordarea autonomiei sau autocefaliei, a fost folosită de patriarhia ecumenică începând din secolul XIII pentru a depăși crizele politico-religioase ale uniatismului est-european. Astfel apărea o formă de solidaritate pe orizontală, având ca element central unitatea liturgică.
Apariția unui nou tip de autocefalie în secolul XV, autoproclamată, ține tot de uniatism, când, la Ferrara-Florența, în 1439, însăși patriarhia ecumenică și împăratul bizantin acceptau unirea cu Roma. Respingând unirea, Biserica Rusă, care avea forma unei mitropolii sufragane a patriarhiei ecumenice, cu titlul de mitropolie a Kievului, și-a ales singură un mitropolit la Moscova (1448), devenind astfel o mitropolie a Moscovei. Această autonomie de facto s-a resorbit după denunțarea unirii de către un sinod al patriarhiei ecumenice (1484). Dar dinamica imperială în care se înscrisese Moscova culminând în cucerirea Kazanului și Astrahanului și intrarea activă pe frontul creștino-islamic, i-a inspirat patriarhului ecumenic Ieremia II ideea mutării sediului patriarhiei la Moscova. Însă experiența din cursul vizitei la Moscova, în 1589, l-a făcut să se răzgândească și să apeleze la un subterfugiu, ridicarea mitropoliei Moscovei la rang patriarhal. Astfel, în locul unei capitale care să reunească capul unui Imperiu și capul unei Biserici, s-a născut prima Biserică națională ca surogat de Biserică imperială.
Deschiderea unui front ruso-turc în secolul al XVIII-lea a dus însă la complicarea relațiilor dintre patriarhia ecumenică și Rusia, pe măsură ce aceasta asuma rolul de protector al creștinilor din Imperiul Otoman, fiindcă se punea problema fidelității patriarhului, în calitate de cap al creștinilor, față de sultan. Revoluția grecească, instigată și pregătită inițial de Rusia, a dus la prima criză majoră de încredere a turcilor față de creștini, soldată cu spânzurarea patriarhului. Secolul XIX a înregistrat o prăbușire a patriarhiei ecumenice sub diferite acuzații (naționalism grecesc și atașament față de Imperiul Otoman), rând pe rând, Bisericile Balcanilor devenind instituții naționale rupte din unitatea ecleziastică a patriarhiei ecumenice.
Patriarhul Daniel |
---|
Studiază în Franța și Germania. În octombrie 1980 își susține teza de doctorat sub îndrumarea profesorului Dumitru Stăniloae la Institutul Teologic Universitar din București. În iulie 1990 este înscăunat mitropolit al Moldovei și Bucovinei. Este ales patriarh în septembrie 2007.
|
Războaiele ruso-turce au lăsat Bisericii naționale române originile unui conflict canonic: mitropolia Basarabiei. În 1813, Imperiul Rus crea o eparhie a Bisericii Ruse, amputând două mitropolii ale patriarhiei ecumenice: mitropolia Moldovei și mitropolia Proilaviei. Conflictul canonic începuse din precedentele ocupații rusești ale Principatelor, avându-l ca protagonist pe Gavriil Bănulescu-Bodoni. Era oricum semnalul că geopolitica nu se împiedică de considerente canonice. Urmând acestei logici, atunci când Moldovei i-au fost atribuite trei județe din sudul Basarabiei, s-a înființat aici o episcopie a Dunării de Jos.
Statele naționale, contestând structura canonică universală a patriarhiei ecumenice, au copiat-o la nivel național. Au apărut astfel o serie de Biserici autocefale, unele chiar prin schismă, abandonând patriarhia ecumenică unui destin fragil de comunitate minoritară în noul stat turc. În pofida reinstituirii patriarhiei ruse în 1917, aceasta a căzut victimă anticreștinismului bolșevic și a ieșit de pe scena istoriei până când Stalin a crezut că o poate folosi. Războiul Rece a înghețat până azi ecleziologia ortodoxă în forme de prietenie fără substanță, până la căderea comunismului, și de animozitate surdă, după.