De același autor
Competența greu vizibilă a actualului Cabinet se măsoară în toate ezitările, bâlbâielile, duplicitățile etalate mediatic de guvernarea Ponta.
Pentru prima dată în mulți ani, începutul de an școlar va fi dominat și de alte subiecte decât cele de circumstanță legate de reforma mereu așteptată, niciodată dusă la bun sfârșit, a învățământului, de starea mizerabilă a școlilor din mediul rural, de lipsa manualelor, a profesorilor, a unei programe coerente, a unei voințe politice legate de suplimentarea bugetului educației.
În parte, pentru că e greu zilele acestea să mai urmărești și alte subiecte decât demonstrațiile zilnice pentru Roșia Montană sau dezbaterile și polemicile aprinse legate de problema câinilor fără stăpân. Duminică seară, bucureștenii au fost martorii uneia dintre cele mai consistente mobilizări de ani buni încoace – aproximativ 10.000 de oameni ieșiți să protesteze împotriva proiectului de exploatare minieră de la Roșia Montană. Guvernul USL, în frunte cu primul ministru, au avut o prestație jalnică în ultima săptămână, dovedind cât de populistă a fost atitudinea aceleiași alianțe pe vremea când era în opoziție și alimenta demonstrația din Piața Universității, care a dus la căderea unui prim-ministru mult mai onest și, de ce să nu o spunem, mult mai competent –, în orice caz în comparație cu ce contemplăm acum la Palatul Victoria. Emil Boc, fapt deloc de neglijat, a fost, de altfel, singurul care a opus rezistență unui proiect dorit de toată clasa politică, inclusiv de președintele Traian Băsescu.
Competența greu vizibilă a actualului Cabinet se măsoară în toate ezitările, bâlbâielile, duplicitățile etalate mediatic de guvernarea Ponta. Lozincile naționaliste sunt singurele care transcend diferențele de opinie, pentru că sunt exploatate atât de opoziție, cât și de putere. Pe de o parte, sloganul „nu ne vindem țara“ s-a făcut auzit în Piața Universității și sună rău pentru aceia care au făcut exerciții mai coerente de democrație în același loc, în 1990. Pe de altă parte, „pentru binele țării“ se declară și adepții exploatării. Din această dilemă nu se poate ieși prea ușor...
Pe de altă parte, trecând de demonstrațiile impresionante ca amploare din București, Cluj și din alte orașe din țară – subiectul ecologic e mai atrăgător, oricum, decât problemele din învățământ –, e limpede că educația nu mai e de mult timp o temă suficient de generoasă din punctul de vedere al populismului guvernamental. Ne aducem aminte că, la discuțiile privind bugetul, educația și cultura au fost domeniile cele mai vitregite (iar în privința bugetului culturii, ministrul de resort a dat cu sete câteva lovituri de topor în propria barcă).
Cu toate acestea, timide tentative de corecție a unui sistem, care în mod evident nu merge, există, deși ele nu par niciodată parte a unei viziuni mai ample ori mai coerente, ci mai degrabă, vorba fostului ministru al Învățământului Daniel Funeriu, „cârpeli binevenite“. O asemenea cârpeală a anunțat vineri, 6 septembrie, ministrul Educației, Remus Pricopie, prin modificarea sistemului de admitere în liceu. Până în acest an inclusiv, admiterea se făcea pe baza unei medii obținute din media finală de absolvire a gimnaziului și aceea obținută la evaluarea națională, în proporții egale. Sistemul s-a dovedit nefast pentru sistemul de notare în gimnaziu și total inadecvat pentru grupa de vârstă căreia i se adresa. Copii de 10-11 ani, aflați în pragul unor tranformări fundamentale, din toate punctele de vedere, puși să se gândească la consecințele unei note de 4 la desen sau biologie resimțite peste 3 ani. Părinți confruntându-se cu obsesia notelor într-un sistem școlar deficitar din toate perspectivele. Profesori slab pregătiți, dar considerați capabili pentru că dau note bune. Concurență nedreaptă în cadrul unui sistem de evaluare neuniform, unde un 10 la o școală sătească câștigă în fața unui 5 la un gimnaziu exigent dintr-un mare oraș.
Stimulat de populismul care ține loc de viziune în programul de guvernare, ministerul a patronat în plus, anul acesta, o evaluare națională numai bună pentru „raportările la hectar“, cum spunea un profesor frapat de gradul scăzut de dificultate al subiectelor. Consecința: un număr neverosimil de mare de note de 10 sau foarte apropiate de cea maximă, o concurență incredibilă la liceele bine cotate. Pe scurt, o disoluție a criteriilor de evaluare, pe fondul goanei după note din gimnaziu și a dublării învățământului așa-zis gratuit cu meditațiile private. De egalitate de șanse nu mai poate fi, evident, vorba...
Astfel că modificarea sistemului prin scăderea ponderii mediei din gimnaziu este binevenită. Ea va reduce din presiunea exercitată fără discernământ asupra elevilor și părinților. Dar nu va rezolva, firește, problemele structurale ale unui învățământ secundar aflat în plin faliment: alimentat de absolvenți de facultate prost pregătiți, proveniți dintr-un învățământ superior subfinanțat, viitorii profesori de gimnaziu sunt deseori incapabili să treacă ei înșiși, în mod onorabil, de examenele de definitivat. Demotivați, deprofesionalizați din start, ei nu vor face decât să consolideze cercul vicios al catastrofei din învățământul românesc. //