De același autor
Imaginea unui lider politic important care „se roagă la Dumnezeu“ ca să aibă calitățile necesare unui președinte, oricât de neliniștitoare, nu e deloc întâmplătoare în România zilelor noastre. Clasa politică crescută sub pulpana fondatoare a lui Ion Iliescu nu se dezminte nicio clipă, că e vorba de persoane formate direct la școala FSN-ului ori la școala tranziției populiste din ultimii 20 de ani.
Într-un interviu memorabil prin maniera sistematică de marcare a tuturor temelor populiste, Crin Antonescu mărturisește că scopul său în viață este să devină președintele României, competiția electorală fiind un amănunt trivial, nedemn de luat în seamă. Ce-l recomandă pe domnul Crin Antonescu pentru ocuparea fără drept de apel al acestei funcții? Cei 20 de ani de politică, firește: „vorbesc despre capacitatea ca după 20 de ani în care ai fost membru și lider al unui partid să poți să spui «gata, acum sunt în serviciul acestei țări, acum să las deoparte acest tip de partizanat. De mâine, fostul meu partid să fie la aceeași distanță ca partidul împotriva căruia am luptat»“. Ceea ce nu se înțelege foarte bine este cum își evaluează vorbitorul propriile performanțe în raport cu standardele înalte stabilite pentru funcția respectivă.
Atât de înalte încât nu pot fi atinse decât prin post și rugăciune. Imaginea nu e nouă, de la călugărul Vasile al fostului președinte Emil Constantinescu încoace, fotoliul de la Cotroceni a fost investit cu cele mai neobișnuite virtuți. O definiție complementară, deși mai tovărășească, de data aceasta, ne dădea prin iunie 2009 și fostul președinte Ion Iliescu, invitat să vorbească la un Consiliu Național al partidului. PSD purta cruciada sa fără sfârșit împotriva președintelui Traian Băsescu, un „bădăran, omul fără calități de om de stat, primitiv“, potrivit descrierii făcute de Ion Iliescu. Trecând peste aluzia la Musil, complet nepotrivită cu personajul-țintă, eternul și fascinantul președinte al României îmbogățea lista cu însușiri obligatorii pentru ocupantul funcției respective: „Noi trebuie să arătăm că avem o gândire care porneşte de la nevoile ţării“.
Se pare că președintele PNL urmează profilul populist inițiat de Ion Iliescu în perioada postdecembristă, în umbra căruia și-au construit cariera mulți dintre profesioniștii politicii românești de azi. Și dacă acestora din urmă nu li se poate nicidecum imputa lipsa de fidelitate față de model, ceea ce rămâne evident e că loialitatea față de cauza populistă se asociază în majoritatea cazurilor cu o certă lipsă de imaginație în alegerea subiectelor. Tema integrității teritoriale e un bun exemplu.
Vara aceasta, a fost rândul europarlamentarului PSD Corina Crețu să preia frâiele perene ale pericolului maghiar, profitând de declarația supralicitată a lui László Tökés din 28 iulie de la Universitatea de Vară „Bálványos“, făcută în prezența premierului Ungariei, Viktor Orbán. Călcând pe urmele primului ministru, dar folosindu-se de o calitate pe care Victor Ponta nu o are, anume de cea de membră a Ordinului Naţional „Steaua României“, Corina Creţu a solicitat public retragerea Ordinului „Steaua României“ acordat lui László Tökés în decembrie 2009. Cererea europarlamentarului în căutare de platformă electorală pentru al doilea mandat este însoțită de o listă de semnături din partea altor reprezentanți ai ordinului. (La vederea câtorva din numele de pe listă, te întrebi la ce bun atâta zarvă pentru o decorație acordată parcă fără niciun criteriu...)
Comunicatul doamnei europarlamentar, plin de sfântă indignare și grijă pentru valorile naționale, pune o pată de culoare electorală pe o carieră care poartă din plin marca școlii politice Ion Iliescu din perioada de mărețe împliniri 1992-1996, când Corina Crețu și-a făcut ucenicia în calitate de purtător de cuvânt al președinției, cu o reeditare binevenită în mandatul 2000-2004, când a ocupat aceeași funcție. Fără consecințe vizibile în identitatea sa politică, se pare, de vreme ce singurul subiect la îndemână pentru debutul de facto al campaniei la europarlamentare este tema antimaghiară.
Momentele preelectorale, perioadele de criză, de eșec guvernamental, de manevre în limita Constituției și a statului de drept sau în afara lor au fost mai mereu însoțite de exploatarea asiduă și conștiincioasă a discursului liderilor extremiști ai minorității maghiare. Începând cu sângeroasa diversiune din martie 1990 de la Târgu Mureș, guvernările populiste succesive din ultimii 23 de ani (cu excepția, în acest punct precis, a Convenției Democrate) au întreținut și exploatat tema amenințării extremismului maghiar. Cei mai vocali practicieni ai subiectului – în genere politicieni fără profil, fără agendă și identitate – și-au făcut o platformă politică din inventarea luptelor pentru apărarea integrității teritoriale, neamenințate de fapt, în mod real, de nimeni și nimic. După un sfert de veac de tranziție, cu asemenea politicieni, rețeta dezvăluită de Crin Antonescu pare singura recomandabilă. //