De același autor
„Referendumul este expresia ultimă a democrației“, „voința poporului“, „întoarcerea la popor“: toate aceste fraze sunt zilnic pronunțate în România, dar și în alte colțuri ale Europei, iar „poporul“ a devenit, din nou, obsesia unor elite politice în pană de inspirație ori cu agendă ascunsă. „Poporul“, construct unificator ieșit din laboratoarele secolului XIX, revine periodic pentru a acoperi, sub argumentul expresiei supreme a democrației, proiecte ori inițiative fără mare legătură cu aceasta.
Istoria și mișcarea ideilor din ultimele două secole ar fi trebuit să imprime o sănătoasă neîncredere (cu totul carteziană!) față de orice proiect care vorbește despre unități abstracte (popor, partid, etnie) sau în numele lor, dar care alege să uite că îndărătul etichetelor stau întotdeauna indivizii, cetățenii: liberi, egali în drepturi și în obligații, unii în raport cu alții și toți în raport cu statul. Impasul democrațiilor contemporane se leagă, într-o manieră din ce în ce mai evidentă, de nerecunoașterea ori de ignorarea culpabilă a unei succesiuni - ne place sau nu - fondatoare pentru modernitate: Declarația Universală a Drepturilor Omului, sistemul reprezentativ, distincția public-privat. Sau, cum Benjamin Constant a spus-o cel mai bine, cel mai limpede și cel mai simplu : distincția Antici-Moderni, în contextul unui stat secular care decurge natural din aceasta.
E o construcție a modernității care începe în secolul al XVI-lea și care este legată, în diferite moduri, de Renaștere, de Reformă, de schimbările de substanță pe care le aduc aceste noi paradigme în concepția asupra raporturilor dintre individul-cetățean și noua arhitectură a statului. Secolul al XVI-lea nu este unul pașnic: e înțesat de războaie, de conflicte de natură religioasă și/sau politică. Dar, din perspectiva care ne interesează astăzi, două mari principii se conturează treptat și devin fundamentale arhitecturii politicii moderne: constituționalismul și libertatea (cu corolarul său, dreptul la rezistență). Constituționalismul asigură cadrul general al acțiunii statului în relația cu cetățenii săi, în vreme ce afirmarea principiului rezistenței indică sensul dublu al acesteia și-și rezervă un spațiu de revendicare în raport cu instituțiile politice.
Pentru România, relaxarea vinovată față de apărarea drepturilor civile este cu atât mai stupefiantă, cu cât numai o generație stă între prezentul nostru discordant și sfârșitul unui regim totalitar care a bifat multe puncte aflate astăzi din nou pe agenda publică.
În acest context, dezbaterile care se desfășoară în ultimele luni pe scena publică românească (introduse de Coaliția pentru Familie) indică voința de a impune un discurs din ce în ce mai puțin aderent la democrația reprezentativă modernă, care în fond nici nu a apucat să funcționeze cu adevărat în ultimii 27 de ani. Suntem departe (încă) de a fi reușit să construim un sistem democratic modern, sistemul de partide este în mare măsură nefuncțional, iar statul de drept este în continuare un concept care trebuie apărat cotidian cu mâna pe baionetă. Pe de altă parte, egalitatea de șanse (alt indicator important al democrațiilor moderne) e încă un concept abstract, iar familiile - în toate formele și varietățile pe care situațiile de viață le pot genera - suferă în sărăcie, violență și abandon. Acestea sunt probleme reale și palpabile, iar îngrijorarea e legitimă. Ce ni se propune?
Actuala polemică în jurul Articolului 48 al Constituției nu opune conservatori și progresiști, cum adesea se spune, căci și unii, și alții au jucat, de la începuturile democrației reprezentative, după regulile jocului modernității. Moderni sau antimoderni, ei fac parte din aceeași paradigmă și au contribuit, în egală măsură, la arhitectura ei actuală, cu bune și cu rele.
Ceea ce se propune e ieșirea din joc și abandonul unor puncte fixe, cum ar fi proiectul democrației liberale și căutarea unei utopice unități, un soi de Paradis pierdut al sentințelor definitive, certitudinilor absolute și controlului. Chestiunea definirii familiei este numai începutul unui șir de măsuri care combină manipulator politici publice protecționiste, proiecte distopice de societate și măsuri pronataliste cu iz național-ceaușist. Îmbrăcate, toate, în mantia proteguitoare a certitudinii. Dubiul cartezian e demodat. Ni se propune, încă o dată, întoarcerea la o unitate inițială, „tradițională“, deși experimentele similare ale ultimului secol (religioase, politice etc.) arată cu prisosință cât de dezastruoasă poate fi punerea lor în practică.
Nu suntem în Ungaria lui Orbán (încă), dar ne permitem luxul de a cocheta cu limitarea drepturilor. Avem o Catedrală a Mântuirii Neamului cât Casa Poporului, dar citim peste tot semnele pierzaniei. Până într-atât, încât spiritul unei Constituții democratice (care protejează și garantează, nu restrânge și interzice) ori drepturile individuale devin mofturi, detalii supărătoare.
Ultimii ani au supus la grele încercări proiectul democrației liberale, în contextul tot mai fragilizat de elitele politice cutremurate de scandaluri de corupție sau minat de incompetența autorităților în asumarea rolului fundamental de protecție a propriilor cetățeni în fața amenințărilor de tot felul, în special teroriste. Este limpede că democrațiile au nevoie de aer proaspăt: poate fi însă acesta generat de suflul propriei implozii?