De același autor
Acum 27 de ani, imagini oribile cu oamenii bătuți de mineri pe străzile Bucureștiului făceau înconjurul televiziunilor străine. Președintele ales cu mai puțin de o lună în urmă (actualmente, președinte de onoare al partidului care tocmai și-a destituit propriul guvern și vedetă a dosarului Mineriadei) le mulțumea bătăușilor pentru contribuția esențială adusă la restabilirea ordinii în Capitală. Evenimentele de atunci au consumat cu viteza fulgerului capitalul de simpatie adunat de România în prima jumătate de an petrecută după căderea regimului comunist. Tot de atunci, definiția apărării „imaginii României“ în exterior a revenit la matca schizoidă impusă de regimul comunist: în interior se poate orice, important este să mințim atractiv pentru străini. Un frumos principiu de diplomație publică pe care ministrul de Externe (demisionar? nedemisionar?) al defunctului Cabinet Grindeanu l-a evocat cu discretă admirație într-o alocuțiune rostită la Cluj săptămâna trecută.
Din fericire pentru România, vechiul principiu sovietic al diplomației publice nu mai poate în mod obiectiv funcționa cu aceeași eficacitate ca în urmă cu 30 de ani. Pe de o parte, pentru că măcar într-o dimensiune a sa - eficientă, de altfel, care vine dinspre Președinție -, politica externă românească merge într-o direcție aparent favorabilă. Pe de altă parte, pentru că, măcar la nivel fiziologic, sistemul politic românesc practică pluripartidismul, ceea ce permite așadar exprimarea unor opinii divergente în raport cu discursul guvernamental. În ultimele două săptămâni, problema României a fost mai degrabă să armonizeze incoerența mesajelor guvernamentale cu rolul pe care ar dori să-l primească în regiune și în interiorul Uniunii Europene și pe care, în mod excepțional, chiar i se dă ocazia să-l joace. Nu e sigur că are multe șanse de izbândă, în actuala configurație politică internă.
Când a preluat guvernarea după alegerile din decembrie 2016, PSD s-a angajat să aducă la Palatul Victoria un guvern stabil, care să lucreze pentru aplicarea programului de guvernare explicat în direct, cu marker-ul în mână și mânecile suflecate, la diferite televiziuni, de însuși președintele PSD. Forma atât de brutală în care s-a decis desfacerea înțelegerii este însă absolut caracteristică unui mod de a opera pe care PSD îl are în ADN: nefiind vorba de un partid politic construit pe pricipii democratice, ci mai degrabă pe logica leninistă a partidului unic, reflexele urcă inevitabil la suprafață. Evacuarea prin execuție a „elementelor turbulente“ și antrenarea întregului sistem politic într-un vârtej provocat de propriile reglări de conturi interne, confiscarea statului - și a opiniei, dacă ne uităm cum a acaparat dezbaterea publică - sunt toate elemente care indică o identitate reziduală de o remarcabilă longevitate.
Sistemul politic românesc postdecembrist s-a construit de la bun început pe această structură: a fost consolidat de Constituția din 1991, revizuită caragialesc în 2003 (în părțile esențiale, primesc, dar să nu se schimbe nimic...), gândită de arhitecții ei de atunci mai degrabă ca un mic ghid de interconectare a grupurilor de interese decât ca o adevărată Constituție democratică, așa cum se definește îndeobște, prin spirit, nu numai prin literă, un asemenea text fundamental.
O mulțime de subiecte considerate astăzi sensibile sunt legate în mod indisolubil de acest act ratat al refondării democrației, pentru că raportarea comună la suveranitate, la participare și, de ce nu, la patriotism e bruiată, viciată de definițiile diferite de la care se pornește. Partidul-stat, produsul „democrației socialiste“ de dinainte de 1989, va considera orice critică, opoziție sau denunțare a unor situații inacceptabile drept atacuri directe împotriva statului, nu împotriva unui partid politic, unul printre celelalte (fie el chiar majoritar). Partidul-stat, asezonat după 1989 cu o porție zdravănă de „capitalism de cumetrie“, ca să-l cităm pe fondatorul acestuia, președintele onorific Ion Iliescu, reduplică acest tipar ori de câte ori se confruntă cu situații de criză.
Când partidul politic dominant al coaliției de guvernământ demonstrează pentru a mia oară că nu poate ieși din tiparul în care a fost creat cu 28 de ani în urmă, conflictele interne, luptele pentru supremație în structurile de conducere, procesul de luare a deciziilor, toate aceste mecanisme care în mod normal nu ar trebui să intereseze în asemenea măsură publicul larg, ci doar pe membrii de partid, devin subiect național. Nu pentru că așa este normal într-o democrație liberală, ci pentru că modelul politic impus de un asemenea partid devine normă a întregului, se confundă cu el. Recentele decizii ale Curții Constituționale conduc către aceeași idee: modelul politic românesc este poate formalizat prin Constituție, dar nu se coagulează într-un „spirit constituțional“ capabil să încadreze puterea politică și să-i dea acea direcție menită, de fapt, să asigure respectarea drepturilor și libertăților cetățenilor. Absența spiritului constituțional devine o problemă în asumarea reală, la nivel politic, a unei vocații europene.