De același autor
Migrația politică nu e un accident în dinamica postcomunistă românească, ci rămâne singura tehnică eficientă de supraviețuire în sistemul clientelar, baronizat, al administrației locale.
„Ordonanța Dragnea“ privind migrația primarilor a intrat în vigoare pe 1 septembrie, odată cu publicarea în Monitorul Oficial și cu depunerea ei în parlament. Ea reușeşte performanța de a scurtcircuita atât Statutul aleșilor locali, cât și una dintre regulile de bază ale jocului democratic, anume respectarea rezultatelor alegerilor. Totul, firește, într-un mod cu totul exterior Constituției și statului de drept, pentru că modifică o lege organică printr-o ordonanță de guvern. Nimic însă din ce face Guvernul Ponta nu e nou, nu surprinde și nu inovează, nici în materia lipsei de respect față de statul de drept, nici în aceea a promovării migrației politice ca motor al funcționării administrației locale. Democrația însăși e un ambalaj bon pour l’Occident, pentru că în România politica înseamnă, cel puțin de 25 de ani de când maimuțărim statul de drept, legitimitate luată în răspăr: cu cât realitatea politică se îndepărtează mai mult de regulile democratice, cu atât mai solidă devine ea în practica partidelor și a ceea ce ne mai răsfățăm încă să numim instituții.
Iar argumentele aduse de Victor Ponta și de Liviu Dragnea sunt și ele scoase din același registru al manipulării stil Radio Erevan: ar fi vorba de o măsură similară legii din 2006, care ar fi încurajat, la rândul ei, migrația aleșilor locali. La o privire mai atentă, precedentul invocat de Liviu Dragnea se prezintă exact pe dos: nu era vorba de o ordonanță de urgență împinsă pe ușa din dos împotriva Constituției, ci de un proiect înaintat conform tuturor procedurilor în vigoare (inițiatori erau trei deputați PNL: Mihăiță Calimente, Rareș Mănescu și Eugen Nicolăescu; proiectul de lege a fost depus la Cameră în septembrie 2005, iar votul final și promulgarea au avut loc în iunie 2006). Legea 249/22.06.2006 nu invita aleșii locali la migrație politică, ci le dădea un ultimatum de 45 de zile, pentru a putea apoi face posibilă sancționarea primarilor cu dor de ducă pe la alte partide. Că legea a rămas fără consecințe, acesta este un alt subiect, de altfel direct legat de funcționarea defectuoasă a statului de drept. În fapt, guvernările PDL, în diverse forme, nu au făcut decât să consolideze, la rândul lor, politizarea administrației.
Ca de multe ori, argumentele lui Victor Ponta se bizuie pe o realitate croită după nevoi și sunt în cazul de față chiar o profesiune de credință, mărturisirea propriei filosofii de guvernare, întemeiată exclusiv pe legea bunului plac și a clientelismului politic. Altminteri, de ce ar fi nevoie de o ordonanță de urgență ca să se „facă dreptate“ în împărțirea bugetelor către administrația locală? De ce ar conta, pentru un guvern atât de drept și de legalist, că primarii „au fost aleși cu USL“ și că acum sunt cu „Blaga și Iohannis“? Oare nu mandatul primează, votul cetățenilor?
Guvernul României mărturisește cu o brutalitate caracteristică un adevăr vechi de 25 de ani: banii se distribuie de la bugetul de stat către administrația locală în funcție de apartenența politică. Nu votul oamenilor contează, ci capacitatea primarilor de a se adapta și de a simți, de fiecare dată, de unde bate vântul și de la cine vin banii. Migrația politică nu e un accident în dinamica postcomunistă românească, ci rămâne singura tehnică eficientă de supraviețuire în sistemul clientelar, baronizat, al administrației locale. Rețele de influență, corupție cu bani europeni: există lanțuri întregi de fidelități construite pe un apolitism transpartinic la consolidarea căruia fiecare dintre guvernările postdecembriste și-a adus, mai mult sau mai puțin, contribuția. Merită amintit, în acest context, modul cum a ajuns la guvernare același prim-ministru lovit acum de justițiarism politic acut: USL a răsturnat Guvernul Ungureanu în primăvara lui 2012 în urma unei vaste operațiuni de racolare a parlamentarilor PDL. Traseismul politic, printre altele, este cel care l-a propulsat pe Victor Ponta pe scena mare a politicii românești.
Politizarea administrației locale și a funcției publice constituie o temă serioasă de cel puțin 15 ani. S-au făcut nenumărate campanii de presă, iar studiul sistemului de partide românesc după 1989 ia în calcul particularitățile acestor practici. Caracterul încă premodern al administrației românești este mereu relevat de imposibilitatea de a face o distincție solidă și durabilă între mecanismul birocratic depersonalizat, caracteristic modernității politice, și rețelele clientelare personalizate, mereu dependente de afilieri, cumetrii, clanuri și recomandări oficioase. Sistemul românesc de partide e construit pe modelul piramidal leninist, amendat de culoarea locală a noii nomenclaturi postceaușiste. Câtă vreme funcționarea vicioasă a acestui sistem se va perpetua, parte din cauza complicității actorilor, parte din cauza lipsei de reacție a electorilor, e greu de presupus că vom putea ieși din logica așa-zisei „dreptăți“ circumstanțiate politic. //