Pe aceeași temă
După ce s-a bătut cu succes pentru subordonarea justiției controlului politic, coaliția PSD-ALDE a decis să îndeplinească și partea nespusă, dar implicită, din directiva lui Dan Voiculescu privind luarea în stăpânire a justiției pentru a deține puterea, și anume preluarea controlului asupra serviciilor de informații și a oricăror alte instituții care susțin activitatea DNA și/sau le scapă de sub control. Recentul atac asupra SPP trebuie deci privit ca o nouă etapă din războiul dus de mafia transpartinică a penalilor pentru destructurarea sistemului care le-a schimbat viața și trecerea acestuia sub controlul propriu, pentru a evita viitoare neplăceri. O scurtă rememorare a istoriei ultimilor patru ani demonstrează acest lucru.
Prima salvă în atacul asupra serviciilor a fost dată nu de PSD, ci de Traian Băsescu, în 2014, când a acuzat serviciile că s-ar fi implicat în campania prezidențială încercând s-o compromită pe candidata PMP Elena Udrea. Era vorba de celebrele fotografii apărute pe un blog anonim, în care favorita președintelui apărea în compania procurorului șef al DIICOT, Alina Bica, într-o escapadă la Paris. Deși fostul președinte s-a legat de efectele electorale ale fotografiilor, ele i-au creat mai multe probleme șefei DIICOT, care a încălcat deontologia profesională afișând relații amicale cu oameni politici, după cum a constatat atunci Inspecția Judiciară. În scandalul care a urmat, Elena Udrea a recunoscut de altfel că ea a recomandat-o pe doamna Bica pentru șefia DIICOT, ceea ce a devoalat o rețea de complicități între oameni politici implicați în afaceri și acuzați de corupție și unii magistrați. Alina Bica a fost arestată de DNA în noiembrie 2014 și ulterior condamnată pentru abuz în serviciu. Înainte de verdictul final în procesul său, fosta șefă a DIICOT a reușit să fugă în Costa Rica spre finalul lui 2017.
Directorul Serviciului Român de Informaţii, Eduard Hellvig
Să revenim însă la anul de grație 2015, în care Elena Udrea a luat contactul cu sistemul judiciar și penitenciar în dosarul Gala Bute, soldat ulterior cu o condamnare de șase ani în primă instanță. A contraatacat prin interviuri și declarații din care a reieșit o frumoasă prietenie cu Sebastian Ghiță, om de afaceri cu numeroase dosare penale la DNA, dar protejat de SRI. Ulterior, Ghiță însuși a ieșit la atac împotriva Laurei Codruța Kövesi, fără succes, și împotriva șefului operativilor din SRI, generalul Florian Coldea, a cărui demisie a reușit s-o obțină în final în urma publicării fotografiilor din care rezulta că cei doi erau prieteni de familie. Pentru campania anticorupție, îndepărtarea lui Florian Coldea, care susținea activitatea DNA în limitele legii, a fost o lovitură, agravată de faptul că succesorul său nu mai furnizează informații relevante procurorilor anticorupție, deși are cadrul legal pentru a o face. Să nu știe oare președintele Iohannis de această schimbare de atitudine a SRI? Ne îndoim.
Asaltul asupra generalului Coldea a fost însoțit de o campanie furibundă de propagandă împotriva „acoperiților“ din justiție și din presă, care s-ar fi aflat la originea „abuzurilor“ comise asupra oamenilor politici. Ne amintim de agitația Danei Gârbovan, care cerea anchete asupra implicării SRI în activitatea magistraților, fără a da însă nici un nume sau alte elemente concrete, de „autodenunțul“ lui Robert Turcescu, răsplătit cu un mandat de deputat PMP, și, mai recent, de declarațiile acuzatoare, dar nesusținute cu probe ale fostului colonel SRI Daniel Dragomir, codamnat în primă instanță pentru corupție, care a jucat un rol și în afacerea Black Cube, care urmărea compromiterea doamnei Kövesi și ale cărei detalii nu au fost încă lămurite. În tot cazul, aici își are originea teoria „statului paralel și ilegitim“, prin care PSD și ALDE încearcă să-și justifice atacul asupra justiției și a instituțiilor controlate de CSAT.
Dar lovitura de grație dată procurorilor de la DNA și DIICOT abia urma să vină: la începutul lui 2016, Curtea Constituțională a declarat neconstituțional un articol din Codul de Procedură Penală care permitea SRI să facă interceptări în dosarele instrumentate de DNA și alte parchete, iar motivarea redactată de fostul șef al DNA, Daniel Morar, nu a lăsat nicio posibilitate de continuare a acestei colaborări. Sute de probe au fost declarate nule, dar, ceea ce a fost mai grav, DNA și DIICOT au rămas fără posibilitatea realizării unor operațiuni de filaj sau a înregistrărilor ambientale, pe care nu le poate realiza Direcția de Operațiuni Speciale (DOS) din MAI, singura cu care parchetele mai pot colabora.
În sfârșit, să amintim și lupta pentru controlul Direcției Generale de Informație și Protecție, succesoarea UM 0215 și a 0962, pe care Victor Ponta, pe când era premier, a trecut-o în subordinea sa, dar pe care, după o tentativă de reorganizare din partea Guvernului Cioloș, majoritatea parlamentară a PSD-ALDE a reușit s-o readucă sub autoritatea ministrului de Interne, fidela Carmen Dan, și aceasta pentru că Liviu Dragnea nu are încredere în premierii propriului partid.
PSD și ALDE s-au constituit deci în vârf de lance al penalilor, preluând toate elementele de strategie puse în operă de Traian Băsescu, Elena Udrea și Victor Ponta în guvernele anterioare. Deviza lor pare să fie că drumul spre libertate trece prin acapararea controlului asupra tuturor instituțiilor statului și golirea de conținut a tuturor funcțiilor pe care nu le controlează, cum ar fi cea de președinte. Totul, în numele iluziei că pot obține puterea absolută.
autor: Rodica Culcer
Atacul asupra SPP şi obsesiile lui Dragnea
În termeni politici, vorbim despre ascensiunea unui lider de partid obsedat de control, un lider a cărui ascensiune trebuie oprită cu orice preț.
În loc să-și înceapă mandatul atacând frontal problemele economice, Guvernul Dăncilă a debutat cu executarea unui ordin stupid al liderului suprem Liviu Dragnea privind renunțarea la serviciile SPP. Explicația premierului Dăncilă denotă un servilism absolut: „Nu am nicio problemă cu ofițerii SPP, nici cu instituția, însă aceasta este decizia mea“. Probleme are însă Liviu Dragnea cu șeful SPP, Lucian Pahonțu, pe care l-a acuzat întâi prin interpuși că s-ar implica în politică și apoi direct că transmitea parchetelor informațiile deținute despre demnitari. Ministrul de Interne, Carmen Dan, s-a grăbit să asigure paza demnitarilor de către Jandarmerie, doar că Jandarmeria nu are atribuții legale în acest sens. În plus, SPP este un serviciu nu doar de pază, ci și de protecție, dispunând de mijloace logistice specifice, care nu sunt la îndemâna polițiștilor sau a jandarmilor.
Ion Iliescu: |
---|
„Trecerea SPP în subordinea Ministerului Internelor nu ar face decât să genereze noi polemici, câtă vreme ministrul este un om politic. Dacă toți cei care controlează activitatea SPP acționează conjugat și coerent pentru creșterea încrederii în instituții și în lege, se pot evita astfel de situații, care nu servesc interesul public.“ |
Doi foști președinți au demonstrat caracterul ilegal și inoportun al acestui demers: Traian Băsescu a amintit că SPP face parte din sistemul de apărare și că „măsura îndepărtării SPP de la îndeplinirea misiunii de protecție a demnitarilor, în baza unor bârfe de partid, este ilegală și dă o lovitură unei componente a sistemului național de apărare“, iar Ion Iliescu a considerat nepotrivită trecerea SPP în subordinea MAI, „câtă vreme ministrul este un om politic“.
Niciunul dintre aceste argumente raționale nu l-au oprit însă pe liderul PSD, care se află de altfel în plină ofensivă asupra sistemului de siguranță națională, pe care nu-l vrea coordonat de CSAT, deci implicit de președinte, ci de sine. Nu întâmplător a anunțat că în această sesiune parlamentară „vom începe să discutăm serios despre legea SRI, despre legea SIE“, ceea ce poate însemna că domnul Dragnea va dori să le scoată de sub autoritatea președintelui și să atribuie exclusiv parlamentului, deci majorității politice, dreptul de a-i numi pe directorii celor două instituții. Astfel domnul Dragnea speră probabil să controleze și activitatea CSAT, subminându-l și mai mult pe președinte.
Liviu Dragnea: |
---|
„Nu am încredere în șeful acestei instituții, pentru că știu că de foarte mulți ani își depășește atribuțiile și folosește angajați ai acestei instituții pentru a strânge informații. (...) Toți știau că ofițerii SPP trebuie să-i transmită lui Pahonțu unde au fost, ce au făcut. Ce informații să culeagă despre un ministru ca să-l protejeze?“ |
În tot cazul, în acest spirit a fost relansat proiectul de lege al ALDE cu privire la crearea unei Autorități Naționale de Interceptări, propus încă din octombrie 2016, și care pevedea controlul acestei autorități de către o comisie de supraveghere din care făceau parte parlamentari și judecători. DNA și SRI nu ar mai putea realiza interceptări, iar interceptările realizate în cazul unui flagrant sau al unor situații de urgență nu ar putea fi utilizate în instanță decât sub semnătura unui șef numit de parlament. Faptul că o astfel de autoritate numai independentă nu ar fi, ci, dimpotrivă, controlată politic nu pare să-l deranjeze pe domnul Tăriceanu, care, pe măsură ce procesul său înaintează în instanță, este tot mai insistent cu privire la abuzurile „statului paralel“, participând chiar la un eveniment organizat de fostul colonel SRI Daniel Dragomir, condamnat deja pentru corupție și mare agitator pe tema implicării SRI în activitatea DNA și a instanțelor, fără a prezenta însă nici o probă în sprijinul acuzațiilor sale.
|
Atacul asupra generalului Pahonțu a fost blocat la Comisia de apărare din Senat, prezidată de liberalul Marcel Vela, care a declarat că în prezent nu există elemente constitutive pentru a-l audia pe şeful SPP. Se pare că domnul Vela a fost mai puțin impresionat decât președintele Comisiei de control a activității SRI, Claudiu Manda, de scrisoarea trimisă de Alina Mungiu-Pippidi, care, în plină campanie anti-Pahonțu inițiată de Dragnea, cere investigarea unui „serviciu secret“ în cadrul SPP. Deși Parchetul General a infirmat o informație dată inițial de Biroul său de presă cu privire la existența unei anchete asupra activității SPP, probabil că scrisoarea doamnei Mungiu-Pippidi va deveni un bun pretext pentru continuarea atacului asupra SPP.
Potrivit fostului lider PSD Victor Ponta, Liviu Dragnea urmărește transferul SPP în subordinea ministrului de Interne Carmen Dan, pentru a avea control total asupra miniștrilor, în care n-ar avea deloc încredere. Din declarațiile făcute luni de Liviu Dragnea rezultă însă și o anumită teamă față de informațiile pe care SPP le-ar putea furniza justiției cu privire la activitățile demnitarilor PSD, inclusiv ale sale. Miza nu este deci doar controlul asupra miniștrilor și eventuala subminare a instituției prezidențiale, ci blocarea oricărei instituții care l-ar putea controla. În termeni medicali, am putea vorbi de paranoia. În termeni politici, vorbim despre ascensiunea unui lider de partid obsedat de control, un lider a cărui ascensiune trebuie oprită cu orice preț.
Preşedintele României, Klaus Iohannis
Liderul PSD, Liviu Dragnea
autor: Rodica Culcer
Până unde se poate juca Dragnea cu serviciile
Președintele PSD a anunțat că parlamentul are pe agenda actualei sesiuni schimbarea legilor siguranței naționale.
Liviu Dragnea, șeful PSD, crede că suprapunând scandaluri cu personaje importante din serviciile secrete ar putea (re)intra în grațiile acestora. În strategia pe care a pus-o la cale și pe care o desfășoară cu ajutorul diferitelor canale mediatice a atacat rând pe rând cele mai importante servicii de informații autohtone. Se folosește de date din interiorul acestor instituții, fiindcă are peste tot propriii agenți, care-i pun pe masă firimituri mai mult sau mai puțin proaspete sau îl avertizează despre ceea ce urmează să se întâmple. Și Dragnea reușește să fie cu un pas în fața lucrurilor, chiar și atunci când e vorba despre procurorii DNA care se ocupă de dosarul lui.
Pozează în liderul puternic, sugerând că are despre fiecare șef de serviciu secret lucruri cu care l-ar putea compromite. Despre Eduard Hellvig, directorul SRI, a spus că-l cunoaște bine, că a avut „o relație de prietenie foarte strânsă“, că în perioada alianței PSD-PNL (USL) au lucrat „umăr la umăr“ și au petrecut „luni în șir“ trudind împreună, sugerând în acest fel că are amănunte multe despre cel care conduce cel mai mare serviciu secret din România. Șeful interimar al Serviciului de Informații Externe, generalul Silviu Predoiu, a fost atacat printr-o poveste despre fratele lui, în vreme ce directorul Serviciului de Pază și Protecție, Lucian Pahonțu, a fost acuzat direct de Liviu Dragnea că și-ar „depăși“ atribuțiile și că folosește informațiile pe care le colectează subalternii săi pentru „a influența“ oameni din guvern sau din partide. Prim-ministra și miniștrii au renunțat la SPP și acum sunt protejați de jandarmi, o formulă care l-ar putea face pe Dragnea să creadă că dacă i-ar supraveghea mai bine pe cei din guvern va exclude trădările și îi va face temători.
|
Dincolo de numeroasele detalii personalizate enumerate în timp, președintele PSD a anunțat că parlamentul are pe agenda actualei sesiuni schimbarea legilor siguranței naționale. Ar fi vizate legile de organizare pentru SRI, SIE, SPP, STS, plus Legea siguranței naționale (nr. 51/1991, adoptată chiar înainte de Constituția României). Modificarea lor ar scoate din joc „statul paralel“ despre care vorbesc atât de mult Dragnea și Tăriceanu, adică ar duce în viziunea celor doi la transformarea acestor servicii secrete în instituții mai prietenoase pentru formațiunile din arcul de guvernământ.
Majoritatea parlamentară PSD & ALDE ar putea schimba, poate, actuala filosofie a serviciilor secrete autohtone, dar Constituția prevede la Articolul 65 (al. 2, h) că Legislativul îi numește la propunerea președintelui României pe directorii serviciilor de informații. E posibil ca, prin noi prevederi, parlamentul să primească mai multe atribuții de control, ceea ce ar putea fi un pas înainte, dacă într-adevăr deputații și senatorii din comisiile de specialitate ar ști pe ce butoane să apese sau dacă aceștia n-ar intra din ignoranță sau în mod voit în siajul serviciilor. Prin eventualele modificări ale legilor, la rândul lui, președintele ar putea fi constrâns să-i numească într-un timp limită pe directorii serviciilor secrete. Klaus Iohannis ar putea fi în acest fel obligat să se decidă asupra unui nou șef al spionajului, chiar dacă nu are o majoritate a lui, ar fi deci pus în situația să negocieze cu PSD, după ce ultimul director al SIE votat de parlament, Mihai Răzvan Ungureanu, și-a dat demisia în 2016.
Liviu Dragnea dă de veste prin ceea ce face că vrea să înceapă diverse tratative atât cu președintele, cât și cu liderii comunității de intelligence, lăsând să se înțeleagă în subsidiar că nu a reușit până acum să intre cu aceștia în discuții aprofundate.
Ce altceva ar putea urmări liderul PSD cu această dezordine? Crede că se poate salva (de dosarele penale) dacă pune mâna pe servicii? De când e în politică nu a învățat că nimeni din afară nu poate controla cu adevărat aceste instituții de forță? Că ce se întâmplă acolo e secret și că secretul este chiar esența regulii jocului?
Deranjând toate părțile, Liviu Dragnea s-ar putea să cadă în propria lui capcană și să-și grăbească sfârșitul politic. Frica și beția puterii îl fac să dea totul peste cap și să nu înțeleagă, pe lângă multe altele, nici logica funcționării serviciilor.
autor: Sabina Fati