De același autor
De câteva zile, PSD se comportă ca o găină cu capul tăiat, care aleargă fără noimă prin ogradă știind că se va prăbuși. Mai exact, de când premierul Tudose a amânat „revoluția fiscală“ a tripletei Dragnea-Mișa-Vâlcov, anulând ședința de guvern de vineri, când „revoluția“ urma să fie adoptată prin OUG, și apoi pe cea specială de luni, PSD s-a distins prin incoerență și indecizie, astfel încât luni nimeni nu mai știa cine se întâlnește cu cine și ce măsuri fiscale se vor mai lua. Cu alte cuvinte, domnea haosul, cert fiind doar faptul că Liviu Dragnea a încasat o nouă lovitură din partea premierului Tudose. Punerea în aplicare a Legii salarizării bugetarilor a devenit incertă, căci ea depinde de reformele fiscale propuse de Dragnea și Mișa și contestate de toată lumea: de la sindicate, care amenință cu greva generală, la patronate, care avertizează asupra haosului și destabilizării economiei, la societatea civilă, care încearcă să oprească, prin proteste de stradă, zelul demolator al echipei Dragnea.
Reformele ministrului Mișa fuseseră deja avizate negativ atât de Consiliul Economic și Social (CES), cât și de Consiliul Fiscal, iar președintele Iohannis a demascat public lipsa de substanță a gândirii economice a PSD, întrebându-se, pertinent: 1) cum se poate explica faptul că, deși economia crește spectaculos, după statisticile pesediste și proiecțiile Comisiei de prognoză, încasările la buget scad, ajungând la un minim istoric de aproximativ 25% din PIB, și 2) dacă PSD promite creșteri salariale, de ce totuși salariile nu cresc ca urmare a aplicării Legii salarizării bugetarilor - sau cresc numai cu trei lei? Deși Liviu Dragnea s-a făcut că nu aude criticile președintelui, premierul Tudose pare să le fi înregistrat. Să refacem însă parcursul deconstrucției economice propuse de PSD-ALDE, pentru a înțelege mai bine dimensiunile răului provocat de ciuma populistă care are focarul în sediul PSD.
Totul a început după ce PSD a constatat că, după ce a mărit pensiile, indemnizațiile parlamentarilor și salariile primarilor și angajaților din administrația locală, reducând totodată o serie de taxe și impozite, pur și simplu nu poate finanța creșterile salariale de 25% promise personalului bugetar. Ca să salveze aparențele, pesediștii au recurs la artificiul trecerii contribuțiilor sociale și de sănătate integral în sarcina angajatului, ceea ce duce, e drept, la o mărire cu aproximativ 25% a salariului brut, nu însă și a salariului net, adică a venitului care contează pentru angajat. Dereglările nu s-au oprit însă aici. Pentru a compensa pierderile provocate de eliminarea tichetelor de masă și de diminuarea sporurilor, guvernul a mărit salariul minim și a redus impozitul pe venit de la 16% la 10%. Primarii de toate culorile politice, care au și așa dificultăți în a asigura plata salariilor din primării, au înțeles rapid efectul devastator al acestei reduceri asupra bugetelor locale, care primesc o cotă defalcată din impozitul pe venit. Până și liderul UDMR Kelemen Hunor s-a arătat nemulțumit, iar primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a cerut compensații. Dar compensațiile ar umfla și mai mult deficitul bugetar, într-un moment în care bugetul este în dificultate. Spitalele, de pildă, au rămas fără bani, pentru că guvernul nu le-a achitat integral subvenția de 2,8 miliarde de lei aferentă măririi salariale în sectorul sanitar. În sfârșit, nu vom mai vorbi de reducerea drastică a investițiilor publice care sacrifică infrastructura - și poate chiar viitorul uzinei Dacia-Renault de la Mioveni.
Pe de altă parte, mărirea de 25% poate fi garantată însă doar în sistemul public, nu și în cel privat, unde guvernul nu poate impune modificarea contractelor de muncă, deși Ionuț Mișa și Liviu Dragnea ne-au asigurat de contrariu.
Potrivit analizelor publicate în presă, marii perdanți ai reformei fiscale marca Mișa ar fi micii întreprinzători care fac producție, avantajați fiind cei care desfășoară activități independente, inclusiv firmele de avocatură și consultanță și, desigur, statul, care ar încasa mai mulți bani din contribuții sociale și sănătate, cu condiția însă ca toți întreprinzătorii privați să aplice integral mărirea salariului brut cu 25%, ceea ce nu este deloc sigur. Iar dacă firmele mici și mijlocii nu vor putea face față taxei de solidaritate, costurilor implicate de modificarea tuturor contractelor de muncă și creșterii salariului minim, atunci unele se vor închide sau vor disponibiliza o parte din personal, caz în care contribuțiile la buget se vor reduce sau vor dispărea. De altfel, potrivit Consiliului Fiscal, guvernul nu a precizat de unde va lua cele 5,2 miliarde de lei care reprezintă costul reformei fiscale propuse.
În fața protestelor de stradă, care vizau, de fapt, tot actul de guvernare, a avertismentului președintelui și a opoziției venite la unison din partea partenerilor sociali, premierul Tudose a oprit, pentru moment, „revoluția fiscală“, antagonizându-l din nou pe Liviu Dragnea, care își vede autoritatea știrbită de neputința de a pretinde că a îndeplinit promisiunea măririi salariilor bugetarilor din programul de guvernare.
Se pare că Legea salarizării bugetarilor va fi modificată, iar măririle de salarii vor fi aduse cu picioarele pe pământ la doar 3-4%, dar, la ora la care scriu, singura certitudine este instituționalizare haosului. Ghicim bătălii politice cumplite în spatele ușilor închise, dar ele nu garantează rezolvarea durabilă a problemelor. Pentru aceasta e nevoie de eradicarea maladiei care le-a generat - adică a „ciumei roșii“. De preferință, înainte de decesul pacientului.