Mai are nevoie România de politică externă?

Cei patru care fac politica externă a țării: entuziastul de ocazie (Dragnea), moderatul de profesie (Meleșcanu), nemulțumitul schimbist (Tăriceanu), tăcutul principial (Iohannis).

Sabina Fati 09.01.2018
SHARE 1

De același autor

 

În ultimii ani, diplomația autohtonă fie se află într-un balans riscant, fie bâjbâie în­tre nehotărâre și neimplicare. Pare să-și fi pierdut busola: spune că merge spre Vest, dar trecutul se regăsește în fața viitorului și liderii de la București îi ceartă miș­când din arătător pe re­pre­zentanții marilor puteri oc­cidentale pe tema obse­si­vu­lui neamestec în treburile interne. „Să nu uităm to­tuși că suntem o țară su­ve­rană, independentă, care avem drepturi“, a declarat șeful PSD, îndemnându-l ast­fel și pe ministrul de Externe să se gân­dească la definiția statului român așa cum e dată în Constituție și să nu cedeze cri­ti­cilor privind schimbările din legile jus­tiției, venite din capitalele marilor puteri vestice.

 

Este afirmarea unei noi abordări de po­li­tică externă față de aliați, în vreme ce te­merile față de Moscova s-au dizolvat în fa­ța (re)înfrățirii ortodoxe, a reverențelor re­ciproce, a agenților de influență și a idio­ților utili, care susțin faliile favorabile Ru­siei: diabolizarea multinaționalelor, a ca­pitalismului occidental în general, a so­cie­tății deschise și a lui George Soros, care a promovat-o în Estul Europei, aruncarea cu pietre în homosexuali și renunțarea la di­versitatea adusă de civilizația vestică.

 

România se regăsește astfel în fața unui paradox tot mai comun în zona fostului Pact de la Varșovia: are un parteneriat stra­tegic cu Statele Unite și se află în in­teriorul UE, dar politicile sale și ideile li­de­rilor coaliției de guvernământ sunt rezervate față de aliații țării. Șeful ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, care este și pre­șe­dintele Senatului, a explicat cât se poate de clar că „în politica noas­tră externă ar trebui să primeze principiul su­ve­ra­nităţii naţionale“, fiindcă „impredictibilitatea“ sis­te­mului internațional face ca și „cei mai puternici din­tre aliații noștri“ să nu poată să ne garanteze se­cu­ritatea „pentru eternitate“.

 

Liderul Senatului sugerează că, în aceste noi cir­cum­stanțe, nici România n-ar mai fi nevoită să-și păstreze loialitățile, ci mai degrabă să se gândească la noi alianțe, cum ar fi, de pildă, Grupul de la Vișegrad (Cehia, Po­lonia, Slovacia, Ungaria), care de altfel a fost de mai multe ori nominalizat ca po­sibilitate. În subsidiar, ar fi vorba despre o nouă formulă, în care Ungaria, Polonia și România, statele rebele din UE, să imprime o nouă tendință în zonă, prin opo­ziție la standardele europene în pri­vința statului de drept. În acest fel, liniile de fractură din interiorul Uniunii se multiplică, împotriva Bruxellesului și în favoarea Rusiei.

 

„O politică externă nu se schimbă ca o că­mașă“, spunea în 1940 Grigore Ga­fen­cu, după ce a plecat din fruntea di­plo­ma­ției (nemulțumit că Regele Carol al II-lea a renunțat la neutralitatea României și a ales alianța cu Germania). La suprafață, po­litica externă a Bucureștiului este rec­ti­linie, proatlantistă și indiferentă față de Bruxelles, în profunzime, nu există însă nicio strategie, nicio linie roșie care să indice interesul național.

 

În noiembrie 2017, au fost semnate do­cu­mentele pentru achiziționarea sistemelor americane Patriot, în valoare de 4 mi­li­arde de dolari, demonstrând în acest fel ata­șamentul României față de Statele Uni­te. Pe 21 decembrie, Adunarea Generală a ONU a adoptat cu 128 de voturi din 193 rezoluția de condamnare a deciziei lui Donald Trump privind Ierusalimul. Ro­mânia s-a abținut (alături un grup de 35 de state, între care, din UE, au fost Un­ga­ria, Polonia, Cehia, Letonia, Croația; îm­po­triva rezoluției au votat SUA, Togo, Nauru, Palau, Micronezia, Honduras, Guatemala și Insulele Marshall). Liviu Dragnea s-a grăbit să spună că Ambasada României din Israel ar trebui mutată la Ierusalim: „Ministerul de Externe trebuie să ia în serios lucrul acesta şi are toată ca­pa­ci­tatea instituţională, şi nu numai, să facă o analiză serioasă. Dacă va avea ar­gu­mente serioase că nu trebuie mutată am­basada de acolo, ne predăm“. Înainte de votul ONU, cei 28 de lideri ai UE (între care și Klaus Iohannis) au decis că statutul Ierusalimului trebuie să rămână ne­schim­bat (după ce premierul israelian, Benjamin Netanyahu, a fost la Bruxelles să pledeze pentru recunoașterea Ierusalimului drept ca­pitală a Israelului, urmând exemplul pre­şedintelui Trump).

 

În România, sunt mai multe linii diferite pe această temă, reprezentate de ter­mi­na­țiile ei politice: entuziastul de ocazie (Drag­nea), moderatul de profesie (Meleșcanu), nemulțumitul schimbist (Tăriceanu), tă­cutul principial (Iohannis).

 

În 2018, politica externă va rămâne pro­ba­bil la fel ca până acum, una de im­pro­vi­za­ție, în care cei patru bărbați de stat care pro­iectează liniile de forță în acest do­me­niu își vor adăuga ingredientele, fără să se gândească la o definiție clară a in­te­resului național în politica externă și fără să fie în stare să indice scopurile explicite ale Ro­mâ­niei pe termen scurt sau lung. Pre­dis­po­zițiile sunt, însă, destul de clare: un su­ve­ra­nism bazat pe interese par­ti­cu­lare; o fu­gă de Bruxelles încurajată de gli­sările Bu­da­pestei și Varșoviei; un atlan­tism di­le­ma­tic; o prezență nevăzută a Ru­siei, simțită prin încurajarea mișcărilor de dezbinare.

 

Astăzi, România baleiază între UE, SUA și capcana rusă, fără să știe limpede ce vrea. În­cercând să împace și capra, și varza, s-ar putea ca la un moment dat să o piardă și pe una, și pe cealaltă, fiindcă, fără o po­li­tică externă coerentă care să scoată din ecuație interesele mici, România riscă să repete greșelile istorice și să ajungă în de­rivă între Vestul civilizat și Estul în ex­pansiune.

Comentarii 1

IMREH ISTVAN - 01-10-2018

Nu va inteleg Dna redactor. Aduceti ca si culpa politicii externe faptul ca penduleaza intre SUA, UE si Rusia. Romania este un stat suveran, aflata in UE cu anumite obligatii bine stabilite. Politica externa nu este o prerogativa a Bruxellesului ci al statului suveran, si nici interesele economice nu sunt si nici nu trebuie dictate de acelasi capitala europeana.. Sunt anumite prerogative pentru orice stat, chiar aflat in alianta UE, care o definesc in suveranitatea sa si pentru care Romania este responsabila, fiint o entitate distincta.Am mai fost nu de mult si in alte aliante si nu ne a placut sa ni se spuna ce sa facem cum sa facem si sa avem frizura care le place. Din punct de vedere economic mi se pare normal sa avem o deschidere spre rasarit, inclusiv spre Rusia. Este o piata mare si noi dorim sa facem export cat mai mult. Mai mult in zilele acestea presedintele Macron a declarat politica de deschidere spre est si merge la rusi pentru intarirea realatiilor economice. Germania are un comert extern semnificativ, mai mare ca si PIB-ul nostru cu Rusia. Si atunci de ce noi sa nu avem relatii cu aceasta tara? Ce sau pe cine tradam? Intarindu-ne economic prin tratate economice reciproc avantajoase ne mentinem pe un trend economic ascendent. O alta problema pe care doresc sa dezbat este ca scrieti despre gli­sările Bu­da­pestei și Varșoviei. In ultima vreme este un trend, si parerea mea ca acest lucru nu face cinste Revistei 22, de a critica cu orice ocazie Polonia si Ungaria pentru politica lor illiberala. Aceste doau state precum si Slovacia si mai ales Cehia au in anumite privinte aceeasi pareri cu cele ale politicii externe romanesti (in Cehia nu dreapta a castigat alegerile). Ba mai mult se pare ecestui trend se alinieaza mai nou si Austria si in unele aspecte Croatia si Sloveni, nemaivorbind de Bulgaria. Ca in anumite privinte aveti dreptate referitor la politica externa a Romaniei, ca aceste slogane uneori ascund altceva decat ce se declara, nu este o noutate.Poate ca de aceea nu am fost primiti in spatiul Schengen, ramane de analizat. Si stimata Dna redactor neoliberalismul excesiv, narcisist pe care il vedem manifestandu-se in media occidentala, care doreste un om nou, rupt de radacinile sale socio-culturale nu imi inspira nici o bucurie.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22