De același autor
În ultimii ani, diplomația autohtonă fie se află într-un balans riscant, fie bâjbâie între nehotărâre și neimplicare. Pare să-și fi pierdut busola: spune că merge spre Vest, dar trecutul se regăsește în fața viitorului și liderii de la București îi ceartă mișcând din arătător pe reprezentanții marilor puteri occidentale pe tema obsesivului neamestec în treburile interne. „Să nu uităm totuși că suntem o țară suverană, independentă, care avem drepturi“, a declarat șeful PSD, îndemnându-l astfel și pe ministrul de Externe să se gândească la definiția statului român așa cum e dată în Constituție și să nu cedeze criticilor privind schimbările din legile justiției, venite din capitalele marilor puteri vestice.
Este afirmarea unei noi abordări de politică externă față de aliați, în vreme ce temerile față de Moscova s-au dizolvat în fața (re)înfrățirii ortodoxe, a reverențelor reciproce, a agenților de influență și a idioților utili, care susțin faliile favorabile Rusiei: diabolizarea multinaționalelor, a capitalismului occidental în general, a societății deschise și a lui George Soros, care a promovat-o în Estul Europei, aruncarea cu pietre în homosexuali și renunțarea la diversitatea adusă de civilizația vestică.
România se regăsește astfel în fața unui paradox tot mai comun în zona fostului Pact de la Varșovia: are un parteneriat strategic cu Statele Unite și se află în interiorul UE, dar politicile sale și ideile liderilor coaliției de guvernământ sunt rezervate față de aliații țării. Șeful ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, care este și președintele Senatului, a explicat cât se poate de clar că „în politica noastră externă ar trebui să primeze principiul suveranităţii naţionale“, fiindcă „impredictibilitatea“ sistemului internațional face ca și „cei mai puternici dintre aliații noștri“ să nu poată să ne garanteze securitatea „pentru eternitate“.
Liderul Senatului sugerează că, în aceste noi circumstanțe, nici România n-ar mai fi nevoită să-și păstreze loialitățile, ci mai degrabă să se gândească la noi alianțe, cum ar fi, de pildă, Grupul de la Vișegrad (Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria), care de altfel a fost de mai multe ori nominalizat ca posibilitate. În subsidiar, ar fi vorba despre o nouă formulă, în care Ungaria, Polonia și România, statele rebele din UE, să imprime o nouă tendință în zonă, prin opoziție la standardele europene în privința statului de drept. În acest fel, liniile de fractură din interiorul Uniunii se multiplică, împotriva Bruxellesului și în favoarea Rusiei.
„O politică externă nu se schimbă ca o cămașă“, spunea în 1940 Grigore Gafencu, după ce a plecat din fruntea diplomației (nemulțumit că Regele Carol al II-lea a renunțat la neutralitatea României și a ales alianța cu Germania). La suprafață, politica externă a Bucureștiului este rectilinie, proatlantistă și indiferentă față de Bruxelles, în profunzime, nu există însă nicio strategie, nicio linie roșie care să indice interesul național.
În noiembrie 2017, au fost semnate documentele pentru achiziționarea sistemelor americane Patriot, în valoare de 4 miliarde de dolari, demonstrând în acest fel atașamentul României față de Statele Unite. Pe 21 decembrie, Adunarea Generală a ONU a adoptat cu 128 de voturi din 193 rezoluția de condamnare a deciziei lui Donald Trump privind Ierusalimul. România s-a abținut (alături un grup de 35 de state, între care, din UE, au fost Ungaria, Polonia, Cehia, Letonia, Croația; împotriva rezoluției au votat SUA, Togo, Nauru, Palau, Micronezia, Honduras, Guatemala și Insulele Marshall). Liviu Dragnea s-a grăbit să spună că Ambasada României din Israel ar trebui mutată la Ierusalim: „Ministerul de Externe trebuie să ia în serios lucrul acesta şi are toată capacitatea instituţională, şi nu numai, să facă o analiză serioasă. Dacă va avea argumente serioase că nu trebuie mutată ambasada de acolo, ne predăm“. Înainte de votul ONU, cei 28 de lideri ai UE (între care și Klaus Iohannis) au decis că statutul Ierusalimului trebuie să rămână neschimbat (după ce premierul israelian, Benjamin Netanyahu, a fost la Bruxelles să pledeze pentru recunoașterea Ierusalimului drept capitală a Israelului, urmând exemplul preşedintelui Trump).
În România, sunt mai multe linii diferite pe această temă, reprezentate de terminațiile ei politice: entuziastul de ocazie (Dragnea), moderatul de profesie (Meleșcanu), nemulțumitul schimbist (Tăriceanu), tăcutul principial (Iohannis).
În 2018, politica externă va rămâne probabil la fel ca până acum, una de improvizație, în care cei patru bărbați de stat care proiectează liniile de forță în acest domeniu își vor adăuga ingredientele, fără să se gândească la o definiție clară a interesului național în politica externă și fără să fie în stare să indice scopurile explicite ale României pe termen scurt sau lung. Predispozițiile sunt, însă, destul de clare: un suveranism bazat pe interese particulare; o fugă de Bruxelles încurajată de glisările Budapestei și Varșoviei; un atlantism dilematic; o prezență nevăzută a Rusiei, simțită prin încurajarea mișcărilor de dezbinare.
Astăzi, România baleiază între UE, SUA și capcana rusă, fără să știe limpede ce vrea. Încercând să împace și capra, și varza, s-ar putea ca la un moment dat să o piardă și pe una, și pe cealaltă, fiindcă, fără o politică externă coerentă care să scoată din ecuație interesele mici, România riscă să repete greșelile istorice și să ajungă în derivă între Vestul civilizat și Estul în expansiune.