De același autor
Toată lumea ajunge la concluzia că este necesară o anume schimbare. Nimeni, însă, nu face nimic. Pentru că schimbarea nu se face, se produce un dezastru. Abia atunci, începe să se întâmple ceva.
Oricine vrea să inducă neîncredere în orice acțiune aruncă în public întrebarea insinuantă „de ce tocmai acum?“. Asta, imediat, plasează acțiunea într-un context contestabil, al intereselor ascunse și al agendelor întunecate. Îmi amintesc că unul dintre cele mai puternice scandaluri de corupție, povestea zisă a „bilețelului roz“, în care un prim-ministru îi cerea președintelui să intervină la Parchet pentru un prieten al său, în loc să ducă la cutremurul firesc la care trebuia să ducă, s-a fâsâit pentru că apărătorii primului ministru au impus în atenția publică tema temporalității: „de ce tocmai acum?“. Aha – e ceva dubios cu cel care denunță, nu cu cel care a comis-o. Nu mai conta că un trafic de influență imens, la cel mai înalt nivel, fusese dezvăluit cu probe certe – conta că denunțătoarea a arătat proba câteva luni mai târziu. Iată cum funcționează mintea publică de la noi: cineva află că s-a săvârșit o infracțiune; din orice fel de motive, inclusiv impure, întârzie să anunțe lumea, dar o face, totuși, după un timp, când crede ea că e mai bine. În România cea condusă de televizoare, așa ceva duce la iertarea totală a infractorului și la distrugerea prestigiului denunțătorului. Sunt singurul care simte cât de aberantă e această „soluție“ a speței?
Denunțătoarea de atunci se află acum într-o postură penală extrem de dificilă. Apărătorii ei încearcă aceeași tactică pe care au încercat-o apărătorii celui denunțat atunci: „de ce tocmai acum?“. Adică, dacă „organele“ știau de matrapazlâcurile doamnei de atâta timp, de ce tocmai acum au trecut la acțiune? Suntem atât de disfuncționali, încât facem justiție la televizor în fața unui popor atât de defect din punct de vedere moral și atât de dezechilibrat din punct de vedere psihologic, încât i se pare normal să facă pe judecătorul. Iar întrebările de genul „de ce tocmai acum?“ sunt de-a dreptul nocive oricărui act de dreptate. Chestiunea dreptății nu ține de timp, ci de probe. S-a întâmplat ori nu ceea ce susțin acuzatorii – asta contează!
Totuși, întrebarea „de ce tocmai acum?“, mai întotdeauna folosită în scopul dezarmării probelor, nu e doar tactică abilă, ci are și ceva profund în ea. Zilele trecute veneam spre casă seara târziu, pe la 22,30. Pășeam alert pe strada goală, luminată imprecis și mă simțeam bine mergând grăbit prin aerul rece al nopții. Mi-am amintit că acum patru sau cinci ani mi-ar fi fost imposibil nu doar să mă simt bine mergând pe propria stradă, ci mi-ar fi fost imposibil să merg pur și simplu pe această stradă. Ar fi trebuit să iau un taxi. Sau un băț în mână. Noaptea, strada mea, aflată în centrul Bucureștilor, era complet stăpânită de haite de câini vagabonzi care îl atacau orbește pe orice trecător. Am putut vedea de la balconul locuinței mele, în ani, scene horror, cu trecători întârziați lipiți de gard, păzindu-se cum puteau de colții băloși ai haitei. Sunam la Primărie și mi se spunea că n-au ce face. Lumea românească a dezbătut ani în șir cum e cu acești câini. Între timp, atacurile se înmulțeau și se agravau. Fel de fel de imbecili ne explicau cu aer expert că soluția la această problemă constă în lăsarea câinilor mai departe pe străzi. Așa o să dispară: îi castrezi și îi lași acolo. Și, pentru o vreme, multă lumea a crezut această imbecilitate. Ce anume a generat soluția, altfel perfect logică de la început, de ridicare a câinilor de pe străzi? Cel mai tragic eveniment cu putință: moartea unui copil ucis de o haită de câini în parc, în plină zi. În plin oraș european, secolul XXI! Trezită ca dintr-un somn bovin, administrația a făcut ce trebuia și, iată, străzile au revenit oamenilor. Așa cum e normal. De ce a trebuit plătit acest preț tragic ca să facem ceva ce era evident că trebuie să facem?
Elena Udrea are dreptate măcar într-o privință: toată lumea știe cum merg finanțele unui partid mare, cum se completează, cum unii și alții duc acasă „banii de la partid“, cum se plătesc campaniile electorale – poate ne spun și câțiva mari făcători de show-uri cât încasează pe sub masă ca să promoveze la emisiunea lor un candidat ori altul. Deși se știe, nimeni nu a făcut nimic. A trebuit să se întâmple un dezastru, să ne umplem de corupție până la cer, a trebuit să vedem corupția ajungând la dimensiunea colosală dezvăluită de recentele anchete, ca să începem să formulăm cumva soluții raționale la problema finanțării politicii.
Toată lumea vorbea de mult timp despre problemele electorale ale diasporei – se știa de mulți ani că sistemul de vot actual, cel cu secții de votare, nu poate asigura exercitarea firească a dreptului de a alege pentru milioane de cetățeni români plecați din România. A trebuit să avem scandalul din 2014, un dezastru din punctul de vedere al drepturilor constituționale fundamentale, ca să se strângă o comisie și să se pună pe treabă.
Înainte de 1989, toată lumea știa că Ceaușescu trebuie să plece de la putere, inclusiv Securitatea și partidul lui. Însă, cu excepția câtorva dizidenți singuratici, nimeni nu a făcut nimic. A fost nevoie de o tragedie de proporții (moartea a 1.000 de oameni în lupte de stradă) pentru ca ceea ce era firesc, în logica lucrurilor, să se întâmple.
Narativul firescului românesc e cam așa: toată lumea ajunge la concluzia că este necesară o anume schimbare, mică ori mare. Nimeni, însă, nu face nimic. Pentru că acea schimbare nu se face, se produce un dezastru. Abia atunci, începe să se întâmple ceva. Eventual, are loc schimbarea care ar fi evitat dezastrul. Ca popor, ne lipsește prudența – virtute esențială a oamenilor liberi, după cum ni se tot spune de la greci încoace. Iar întrebarea otrăvitoare „de ce tocmai acum?“ încearcă să o suplinească nefericit.