De același autor
De mai bine de o săptămână, presa internațională are printre titlurile actualității și un subiect legat de afacerea Panama Papers sau Panama Leaks. Comentariile sunt abundente, inclusiv în mass-media din România, la fel și numărul „specialiștilor“ care crește spectaculos de fiecare dată când izbucnește un scandal de o asemenea amploare. Discuțiile sunt în mare măsură emoționale, iar atenția publicului din țara noastră este orientată spre eventualele fonduri ale apropiaților președintelui Vladimir Putin sau ale premierului David Cameron decât spre numele românești care apar în această afacere. În alte țări ale lumii, scandalul Panama Papers a dat naștere la dezbateri parlamentare, interpelări ale guvernului, inițierea unor comisii parlamentare și deschiderea unor anchete din partea instituțiilor abilitate. La noi, responsabilii instituțiilor și aleșii parlamentari nu par interesați de dimensiunea fenomenului, deși multe investiții și privatizări au fost desfășurate prin intermediul unor societăți cu sediul în paradisuri fiscale, iar fondurile realizate prin devalizarea economiei românești din ultimii 26 de ani trebuie să fi avut și vreo destinație exotică... Poate chiar miliardul evaporat din băncile de peste Prut... Să revenim însă la dimensiunea globală a afacerii!
Paradisurile fiscale – verigi importante ale economiei și finanței mondiale
Subtitlul poate părea de-a dreptul scandalos, dar realitatea îl confirmă. În condițiile în care mai bine de jumătate din schimburile comerciale mondiale, mai bine de o treime din fluxurile financiare internaționale, o treime din investițiile directe ale multinaționalelor implică paradisurile fiscale, iar peste două milioane de companii intermediare își au domiciliul în paradisurile fiscale (numite IBC, International Business Companies), putem spune că acestea sunt o parte importantă a vieţii economico-financiare la nivel global. Aceste estimări, făcute de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), ne mai spun că, la asemenea dimensiuni ale fenomenului, nimeni nu poate afirma (nici statele și nici presa internațională) că informațiile apărute cu ocazia scandalului Panama Papers sunt surprinzătoare. Cum oare nu a surprins pe nimeni atunci când Insulele Virgine (britanice) figurau în clasamentul marilor investitori din China? Sau Mauritius, în cel al marilor investitori din India? Liberia și Panama „dețin“ cele mai mari flote comerciale din lume...
Să spunem clar: nimeni nu are interes ca paradisurile fiscale să dispară! De aceea, afirmații de genul celor apărute în ultimele zile - „afacerea reprezintă o speranță în lupta mondială împotriva corupției și evaziunii“, „să punem capăt epocii paradisurilor fiscale“ (François Hollande) - sunt populiste și nerealiste. Alte estimări privesc suma totală aflată în paradisurile fiscale: între 12.000 și 26.000 de miliarde de dolari, din care 10 până la 20% ar fi fonduri ilegale provenite din infracțiuni. Poate că expresia anglo-saxonă too big to fail, referitoare la unele instituții financiare al căror faliment ar pune în pericol sistemul economic internațional, ar fi mai potrivită pentru paradisurile fiscale: too big to be eradicated. La nivelul sumelor vehiculate și intereselor din spatele acestora, paradisurile fiscale au încă mulți ani înaintea lor. De altfel, dacă privim lista celor câtorva zeci de paradisuri fiscale din lumea întreagă (între 45 și 60), observăm că de 30 de ani încoace este aproape neschimbată. Ba mai mult, pe fondul intensificării fluxurilor financiare de după sfârșitul epocii bipolare și mondializării economiei, sumele ajunse în paradisurile fiscale au crescut. Dereglementarea, liberalizarea și libera circulație a capitalurilor deveniseră adevărate dogme ale anilor 1990 și chiar 2000, până la izbucnirea crizei financiare mondiale. Paradisurile fiscale au căpătat un rol esențial în prosperitatea multinaționalelor, acestea din urmă fiind elemente importante ale influenței în lume a statelor industrializate. Mecanismul este cât se poate de simplu: multinaționalele creează filiale în paradisurile fiscale și prin intermediul acestora atrag capitaluri și fac investiții în diverse părți ale lumii. Marile profituri sunt înregistrate în Panama sau Vanuatu, în Costa Rica, Seychelles sau Belize sau în teritorii de peste mări, dependenţe ale unor foste metropole coloniale sau în state aflate sub influența unor mari puteri economice (Anguilla, Bermude, Insulele Caiman, Gibraltar, Montserrat, Insulele Virgine – Marea Britanie; Aruba, Curaçao, Sint Maarten – Olanda; Hong Kong, Macao și Singapore – China ; Monaco și Andorra – Franţa ; Liechtenstein - Germania), chiar în zone de pe teritoriul unor state care se declară luptătoare împotriva evaziunii fiscale la nivel mondial (Delaware, stat de pe coasta de est a SUA, este considerat cel mai mare paradis fiscal, înaintea Elveției, Insulelor Caiman, City-ului londonez) sau în zone libere create special de unele state (Jebel Ali din Dubai, în Emiratele Arabe Unite), cu alte cuvinte, în teritorii cu fiscalitate redusă, chiar nulă, care garantează secretul bancar, unde înregistrarea unei firme se face foarte ușor (în Delaware, pentru înregistrarea unei firme este nevoie doar de un act de identitate...), cu o slabă cooperare judiciară cu alte țări și stabile din punct de vedere politic. Din această constelație nu lipsesc, evident, cele peste 6.000 de instituții bancare, adevărate curele de transmisie între paradisurile fiscale și celelalte țări. În limbajul celor incriminați de opinia publică mondială, acest lucru se cheamă optimizare fiscală. Limita între optimizare fiscală și evaziune fiscală nu este pe deplin clarificată. Uneori, din rațiuni geopolitice, nici nu se dorește. De exemplu, Comisia Europeană acuză companiile americane Google, Apple, Starbucks și Amazon de evaziune fiscală, având în vedere că investițiile europene sunt realizate prin intermediul unor filiale domiciliate în paradisuri fiscale (Luxemburg, Irlanda etc.), în timp ce acestea se apără afirmând că este vorba de o simplă optimizare fiscală.
Paradisurile fiscale atrag însă și mulți particulari dornici să plătească impozite cât mai mici sau să își ascundă o parte din avere. Acești „migranți fiscali“ adaugă definiției paradisului fiscal infrastructuri de calitate (transport, comunicație), servicii de calitate, nivel scăzut al criminalității. În limbajul de specialitate, acești oameni foarte bogați sunt numiți TP, turiști permanenți, oameni aflați mereu altundeva. Atunci când sunt descoperiți, aceștia declară că nu au întreprins nimic ilegal. Într-adevăr, deținerea unui cont într-o filială a unei bănci aflate într-un paradis fiscal sau a unei companii off shore nu are nimic ilegal. Condiția este de a fi declarate. Potrivit estimărilor Comisiei Europene, în fiecare an deficitul de colectare a impozitelor la nivelul Uniunii se ridică la 1.000 de miliarde de euro. Consecințele acestei scurgeri de capital le resimțim cu toții.
Dedesubturile scandalului
Scandalul Panama Papers a pornit de la o anchetă desfășurată de International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), organizație ce reunește 370 de jurnaliști din 76 de țări, unii aparținând unor instituții de presă prestigioase precum Le Monde (Franța), The Guardian, BBC (Marea Britanie), Le Soir (Belgia), Süddeutsche Zeitung (Germania), The Huffington Post (SUA), Haaretz (Israel), El Mundo (Spania) etc. Am putea spune că asistăm la nașterea unei conștiințe publice internaționale, la un fenomen global de luptă împotriva evaziunii fiscale, la o față pozitivă a mondializării. Organizații internaționale neguvernamentale, jurnaliști și cercetători din lumea întreagă sunt salutați de la tribuna șefilor de stat pentru acțiunea lor de demascare a derivelor sistemului financiar internațional. Desigur, toate aceste evoluții pozitive există și, cuplate cu impactul dezvăluirilor asupra opiniilor publice naționale, determină schimbări precum demisia premierului islandez Sigmundur Gunnlaugsson. Însă informațiile inițiale, despre clientela cabinetului de avocatură Mossack Fonseca, au fost transmise la ICIJ de către o sursă anonimă. Întrebarea pe care ne-o punem în mod legitim se referă la cine are interes în asemenea dezvăluiri și cine are mijloacele de a pătrunde într-un mediu atât de secret. Fără a intra în speculații, am putea totuși aminti că, de fiecare dată când asemenea scandaluri au apărut (2008, 2010, 2012, 2013, 2015), economia marilor puteri traversa perioade de criză sau de stagnare, banii lipseau, iar așteptările sociale erau foarte mari. Să ne aducem aminte de promisiunile repetate ale președintelui francez de atunci, Nicolas Sarkozy, de lupta împotriva paradisurilor fiscale, de reglementare a activității acestora. De fiecare dată, scandalurile și acțiunea puterilor publice aveau drept rezultat repatrierea fie tacită, fie sub forma unor amnistii fiscale a unei părţi infime din fondurile existente în paradisurile fiscale și de reglementări internaționale care aminteau marelui capital că statele există, dar fără a eradica acest fenomen. Contextul strategic mondial trebuie și el menționat, deși în cazul scandalurilor joacă un rol secundar. Însă informația potrivit căreia oficiali americani i-au prezentat scuze președintelui Vladimir Putin, înainte de publicarea Dosarelor Panama, arată că statele nu sunt deloc străine de aceste dezvăluiri.