De același autor
Calitatea guvernărilor este direct legată de calitatea oamenilor atrași în partide, de calitatea proiectelor partidelor politice și a capacității lor de stimulare a unor energii individuale, comunitare, naționale.
De câteva zile, analiştii și para-analiștii presei noastre au început să-și dea doctoratul în ceea ce ei presupun a fi acțiunile viitoare ale Guvernului Ponta, dar se poate ușor observa că totul se învârte în jurul a două teme: 1) va avea bani să „reîntregească“ (ce cuvânt ideologizat de propagandă a vechiului guvern, parcă reîntregim neamul sau țara) salariile sau să crească pensiile? și 2) va putea să iasă dintr-o așa-zisă „capcană“ întinsă de Băsescu – niște aspirații mari ale populației care nu vor putea fi satisfăcute în 6 luni, urmând ca USL să cadă pe tobogan la parlamentarele din noiembrie?
Aceste două teme de discuție nu surprind cu nimic din esența și imperativele unei noi guvernări a României. Sunt un fel de manele politice care, din păcate, uneori îi contaminează și pe politicieni. Sunt sigur că agenda lui Victor Ponta arată altfel decât această agendă pe care i-o împing în față binevoitorii.
1. Ieşirea din pesimismul social și din guvernanța contabilă
În ultima perioadă, discursul politicenilor și al ziariștilor a creat o viziune pesimistă privind viitorul. Totul a fost dublat de o cantonare într-un realism bugetar, discuții doar despre cât ne ajung sau nu ne ajung banii, despre austeritate, criză şi dezastrele din alte țări și s-a promovat un fel de guvernanță contabilă. În tot acest timp, ne-am împrumutat masiv, politica a ucis speranța, a tăiat energiile, a transformat ideea de politică în ceva indezirabil. Congresele partidelor aflate la guvernare s-au bazat prea mult pe competiția între oameni-salvatori sau bătaia pe grupuri de interese, iar unele proiecte diferite de logică de confruntare directă (Spre normalitate, documentul lui Adrian Năstase din 2003, sau moțiunea lui Vasile Blaga de la ultimul congres al PDL) nu au fost băgate în seamă sau au fost uitate repede. Nu trebuie să negi realitatea crizei, dar trebuie să tinzi mereu spre construcția normalității și acesta este un comandament obligatoriu al construcției politice. Cred că Victor Ponta înțelege că trebuie ieșit rapid din această capcană a construcției intelectuale, a pesimismului şi din contabilitatea dezastrelor din discursul politic, pentru a arăta că altă lume este posibilă, că există o viziune și un proiect. Este o chestiune de ton și de atmosferă. Este și una legată de stilul comunicării, de completitudinea comunicării şi umanizarea ei, nu una de propagandă, a realizărilor pozitive. Până la urmă, trebuie o schimbare fundamentală de stil de guvernare.
2. Libertate pentru comunități şi eficientizarea statului
Discursul politic din ultimele guvernări a reușit să submineze statul, Ponta are însă o misiune mai grea, trebuie să-l reformeze, rapid și dur. Totul din perspectiva construcţiei normalității, dar fără a cădea în capcana unei austerități descrise contabil. Statul român nu este cel din nefericita sintagmă cu „grasul și slabul“, nici din discursurile minimaliste ale lui Dinu Patriciu. Reforma statului va însemna eficiență mai mare, nu costurile cele mai mici. Instituțiile statului trebuie să facă prestații sociale de cea mai bună calitate, nu trebuie gândite prin filosofia tăierilor cu orice preț. A pune statul în concurență reală cu sectorul privat a fost cheia de boltă a reformei făcute de Tony Blair. Aceasta poate fi cheia relansării unor energii suplimentare, a unui suflu nou. Statul nostru nu mai are resurse de redistribuit, dar poate oferi ceea ce cer ardelenii în focus-grupurile electorale, adică mai multe libertăți. Nu înseamnă să dăm comunitățile pe mâna baronilor locali, cum am făcut prin Legea uninominalului, ci să se construiască, prin legi, mecanisme locale de control și proceduri de auditare centrale necruţătoare. Blair a renunțat la teoria statului social încă de la început și a realizat un social-liberalism care a permis recuperarea sau stabilizarea unor reforme pe care dreapta le făcuse înainte și care erau necesare. A reformat însă statul după principiile firmelor private și a pus instituțiile și serviciile în concurență și parteneriate cu cele private.
3. Ieșirea din secvențialitatea electorală și gândirea de termen scurt
Victor Ponta nu are voie să gândească pe termen scurt, trebuie să își proiecteze tot ce face pentru viitorii 10 ani, capcana ar fi să gândească electoralist, într-un pragmatism electoralist. Nu trebuie să înceapă cu un guvern provizoriu, ci trebuie să gândească un guvern din cea mai bună echipă posibilă, cu un program ghidat de obiectivele deceniului care începe cu prima şedință de guvern. Ieșirea din pompierismul guvernamental și instalarea pe câteva piste strategice reprezintă una dintre formulele de succes. Dacă fiecare ministru se va gândi doar cum să treacă și de următoarele alegeri, stând toată ziua pe la televizor și neasumându-și riscuri, atunci insuccesul e garantat, iar mass-media deja scriu la necrolog.
4. Curajul de a privi realitatea în față și o altă distanță a politicii față de viață
Ponta trebuie să reziste tentației centrismului, a politicilor călduțe şi mitului dezideologizării. Politicienii trebuie să găsească soluții politice la problemele politice. Ponta vine după o guvernare de dreapta de două cicluri electorale, vine și cu un partener de dreapta, dar trebuie să ia și problemele enunțate de dreapta și să caute eventual răspunsuri de stânga, acolo unde are răspunsuri, sau să accepte soluțiile partenerilor cu deschidere, dacă ei au soluţii. Când Antony Gidenns și Tony Blair au lansat conceptul Life politics, ei s-au gândit la o politică care iese din cabinet şi redescoperă viața cea adevărată. A vorbi despre școală sau educație înseamnă să recunoști că școala nu este doar o instituție care dă diplome și cheltuie bani de la buget, ci este și un mod de viață pentru milioane de elevi și profesori, un loc pe care nu poți să-l bulversezi fără a-l înțelege. Ideea de a reforma sănătatea sau școala trebuie să se bazeze pe respectul faţă de instituții și de cei care le populează. Acesta este primul pas, apoi urmează lucrarea alături de aceste instituții vii, adevărate comunități. Politica își schimbă statutul, intră într-un alt raport față de viață, devine partener al oamenilor şi nu mai pare un adversar care le bulversează viața. O politică orientată spre a înțelege mai bine viața reală, nu o politică oarbă, ce se uită doar în statistici și constată cu satisfacție că a realizat macrostabilitatea, deși oamenii au emigrat sau au murit. Este nevoie pentru asta de echipe de cercetători, de departamente la partid populate cu experți, nu cu politruci sau sponsori. Este nevoie de multă inteligență și intelighenţie. Doar aşa se poate reconstrui încrederea în instituții, fără de care democrația noastră este doar o aparență.
5. Premierul în exerciţiu nu abandonează politica
Politica rămâne o chestiune de partid, dincolo de fantasmele tehnocratismului sau discursuri antiideologice. Cum carierele majorității politicienilor de vârf se termină prost, cum scria un istoric al laburiștilor britanici, contează totuși lungimea carierei. Ponta trebuie ca, în paralel cu mandatul său de premier, să reinventeze PSD, să-l transforme dintr-o întreprindere de suport electoral într-un laborator de idei, dar și în întreprindere de comunicare. Modelul său, Tony Blair, a făcut acest lucru cu mare succes, iar efectul a fost şi asupra încrederii în politică în general, dar și în instituțiile publice. Coalițiile și alianțele sunt conjuncturale, dar, după 20 de ani, al patrulea președinte al PSD trebuie să aibă ambiția de a pune bazele unei tradiții adevărate: un partid de stânga care nu își schimbă sigla, nici culoarea, care nu se camuflează în scop electoral, ci își asumă identitatea cu demnitate.
Calitatea guvernărilor este direct legată de calitatea oamenilor atrași în partide, de calitatea proiectelor partidelor politice și a capacității lor de stimulare a unor energii individuale, comunitare, naționale. //
Comentarii 6
guvernanta sociala - 05-04-2012
Cred ca trebuie sa privim exemplele enumerate ca dovezi clare ca economia de stat nu poate fi eficienta. In consecinta obiectul "guvernantei economice" nu numai ca nu exista sau ca trebuie sa fie dezvoltat ci chiar trebuie desfiintat complet. Solutia reindustrializarii dirijate de stat (fara indoiala "obiectiv", "stiintific", "strict orientat spre maximizarea profitului") este utopica si mai mult, este daunatoare. Statul extrage resurse din economia privata, si ocupa segmente de piata disponibile economiei private pentru a pune in functiune industrii moarte din start. Ca adaptare pietei si ca mod de functionare pe care poate sa il asigure. Chiar strain fiind, un investitor este platitor de salarii, de impozite, care contributii, daca vreti sa priviti prin prisma statului "care rezolva" nu mai cad in sarcina statului. In schimb, intr-adevar, statul trebuie sa asigure un mediu economic propice actiunii privatului. Umbla zvonul ca obtinerea unei finantari europene costa cam la 40 %. Asa ceva trebuie sa dispara cu desavarsire. Si asta e numai un exemplu si cred ca nu trebuie argumentat mai mult, ca gestiune a pietei aceasta fiind totusi o problema colateral, problema principala fiind stimularea adecvata si selectiva a anumitor sectoare, aici sint problemele de substanta. Reforma statului si a constitutiei trebuie facuta astfel incat contributia personala a diverselor personaje impuse vremelnic in fruntea tarii sa fie mai putin posibila, adica reglementarile sa fie suficient de puternice incat drepturile persoanelor sa fie garantate obiectiv, independent de interpretari, tergiversari. Uitati-va cat de ridicola este garantarea proprietatii de catre stat in executia guvernantilor nostri. Este nepermis.
RăspundeCALIMAN EUGEN-analist de prov - 05-03-2012
1.Cred ca Ponta NU va scoate Romania din guvernata bugetara,dintr-un motiv obiectiv si insurmontabil:Tara nu mai are economie nationala ! In mod treptat si pe nesimtite,Guvernele au trecut de la guvernanta economica la cea bugetara,pe masura ce Romania a pierdut intreprinderile si "axa economica principala",in folosul strainatatii. Guvernanta economiei nationale are doua domenii distincte: a.)Administrarea economiei nationale existente la un moment dat; b.)Administrarea "dezvoltarii economice",ca actiune generala nationala,pentru a determina aparitia de noi intreprinderi si locuri de munca; Pe masura ce intreprinderile nationale s-au dezintegrat sau au fost vindute strainatatii,guvernanta economica a cedat locul celei bugetare,astazi nemaifiind urma de guvernanta economica. Singurul lucru administrat este Bugetul,prin "sifonare",odata cu stabiirea impozitelor si taxelor pentru intreprinderile straine din Romania. Nu poate fi vorba de "administrarea" CFR,a Metrorex,a Hidrolelectrica,etc. care sint non-intreprinderi,ci adevarate "banci politice",capusate de politici si baietii destepti ,cu pierderi de miliarde de lei,acoperiti din bani publici. Afirm ca Ponta NU va scoate Romania din guvernata bugetara,fiindca nu are nici un "program national de reconstructie economica si industriala"! 2.Reforma statului si a Constitutiei pot merge doar simultan,dar obligatoriu ele se pot reforma numai in "jurul" unui "program de reindustrializare",pe care sa-l sustina prin modificarile si imbunatatirile pe care le aduc eficientei institutionale,cresterii competitivitatii economice si rationalizarii sectoarelor bugetare. Altfel,reforma constitutiei si a statului,se face dupa ideile sau vointa unuia sau altuia din arcul politic,fara legatura cu cerintele progresului economic si social - rezultind actiuni voluntariste,fie utopice. 3.Iesirea din gindirea secventiala,electorala si crearea de viziune si proiecte pe termen scurt,mediu si lung,presupune de asemenea obiective economice concrete si fezabile. Oare exista un alt obiectiv mai arzator pe cele trei termene,decit ajungerea din urma a tarilor foste comuniste in 7-9 ani si apoi a tarilor dezvoltate mediu intr-o generatie? Cum s-ar putea astepta de la clasa politica depasirea secventialitatii alegerilor si asumarea unui proiect de reindustrializare,cind dezbaterea problemticii respective este inexistenta si tot ceeace dezbat "specialistii" lui Ponta in economie,se rezuma la "Buget":cutare masuri fiscale sai financiare,reducere de bugetari sau plata salariilor reintregite,cresterea sau diminuarea TVA,etc.? Va anumta Ponta intentia constructiei sau asumarii unui proiect (EXISTENT) de reindustrializare? Cu siguranta ca nu,lipsindu-i viziunea si capacitatea de a construi,ori si mai important,de a evalua si promova un proiect existent - repetind ceeace a facut Basescu ,Boc si PDL,in acest sens:sa nu auda de proiectele ALTORA,inafara celor de partid! Numai asa putea esua lamentabil in 8 ani, Romania si PD
RăspundeGladiatorul - 05-03-2012
Domnule Dancu, toata admiratia. Dac-ar exista 15 insi ca dumneavoastra in PSD, care sa inteleaga de ce "calitatea guvernarilor este legata direct de calitatea oamenilor atrasi in partide....." Eu ce sa inteleg de la Ponta: cand il socotea pe Oprea & Co. tradator ori acum cand s-a lepadat de Necuratul? Si inca ceva, domnule Dancu. Dumneavoastra considerati ca un guvern unde apar nume putin cam ciudate (Dumitrescu, Alistar si lista poate continua) este "un guvern alcatuit din cea mai buna echipa posibila"?
RăspundeRem - 05-03-2012
Da domnule Dancu, suna foarte frumos ce spuneti dumneavoastra in articol. Dar ce credeti dumneavoastra ca o sa faca Ponta nu este neaparat si ce va face actualul Prim Ministru. Am o mare indoiala din momentul in care am vazut componenenta viitorului guvern. Dar sa nu zicem hop inainte sa sarim gardul. Ramane de vazut.
RăspundeDorel de la Leordeni - 05-03-2012
Ca de obicei, Dl. Dancu este unul dintre cei mai tari si lucizi analisti romani. Ce ploaie vine de la Cluj! Si sa nu mai intrati pe viitor in politica de k-k-o din Romania. Un admirator
Răspundedorin valeriu - 05-02-2012
Un articol minunat, asteptam de mult asa ceva ! Il va citi oare cine trebuie ? Se vor gasi oamenii potriviti ? Nu va fi prea mare (de neinvins) inertia, rezistenta"baronilor", hotilor, smecherilor ? Doamne-ajuta !
Răspunde