De același autor
Calitatea guvernărilor este direct legată de calitatea oamenilor atrași în partide, de calitatea proiectelor partidelor politice și a capacității lor de stimulare a unor energii individuale, comunitare, naționale.
De câteva zile, analiştii și para-analiștii presei noastre au început să-și dea doctoratul în ceea ce ei presupun a fi acțiunile viitoare ale Guvernului Ponta, dar se poate ușor observa că totul se învârte în jurul a două teme: 1) va avea bani să „reîntregească“ (ce cuvânt ideologizat de propagandă a vechiului guvern, parcă reîntregim neamul sau țara) salariile sau să crească pensiile? și 2) va putea să iasă dintr-o așa-zisă „capcană“ întinsă de Băsescu – niște aspirații mari ale populației care nu vor putea fi satisfăcute în 6 luni, urmând ca USL să cadă pe tobogan la parlamentarele din noiembrie?
Aceste două teme de discuție nu surprind cu nimic din esența și imperativele unei noi guvernări a României. Sunt un fel de manele politice care, din păcate, uneori îi contaminează și pe politicieni. Sunt sigur că agenda lui Victor Ponta arată altfel decât această agendă pe care i-o împing în față binevoitorii.
1. Ieşirea din pesimismul social și din guvernanța contabilă
În ultima perioadă, discursul politicenilor și al ziariștilor a creat o viziune pesimistă privind viitorul. Totul a fost dublat de o cantonare într-un realism bugetar, discuții doar despre cât ne ajung sau nu ne ajung banii, despre austeritate, criză şi dezastrele din alte țări și s-a promovat un fel de guvernanță contabilă. În tot acest timp, ne-am împrumutat masiv, politica a ucis speranța, a tăiat energiile, a transformat ideea de politică în ceva indezirabil. Congresele partidelor aflate la guvernare s-au bazat prea mult pe competiția între oameni-salvatori sau bătaia pe grupuri de interese, iar unele proiecte diferite de logică de confruntare directă (Spre normalitate, documentul lui Adrian Năstase din 2003, sau moțiunea lui Vasile Blaga de la ultimul congres al PDL) nu au fost băgate în seamă sau au fost uitate repede. Nu trebuie să negi realitatea crizei, dar trebuie să tinzi mereu spre construcția normalității și acesta este un comandament obligatoriu al construcției politice. Cred că Victor Ponta înțelege că trebuie ieșit rapid din această capcană a construcției intelectuale, a pesimismului şi din contabilitatea dezastrelor din discursul politic, pentru a arăta că altă lume este posibilă, că există o viziune și un proiect. Este o chestiune de ton și de atmosferă. Este și una legată de stilul comunicării, de completitudinea comunicării şi umanizarea ei, nu una de propagandă, a realizărilor pozitive. Până la urmă, trebuie o schimbare fundamentală de stil de guvernare.
2. Libertate pentru comunități şi eficientizarea statului
Discursul politic din ultimele guvernări a reușit să submineze statul, Ponta are însă o misiune mai grea, trebuie să-l reformeze, rapid și dur. Totul din perspectiva construcţiei normalității, dar fără a cădea în capcana unei austerități descrise contabil. Statul român nu este cel din nefericita sintagmă cu „grasul și slabul“, nici din discursurile minimaliste ale lui Dinu Patriciu. Reforma statului va însemna eficiență mai mare, nu costurile cele mai mici. Instituțiile statului trebuie să facă prestații sociale de cea mai bună calitate, nu trebuie gândite prin filosofia tăierilor cu orice preț. A pune statul în concurență reală cu sectorul privat a fost cheia de boltă a reformei făcute de Tony Blair. Aceasta poate fi cheia relansării unor energii suplimentare, a unui suflu nou. Statul nostru nu mai are resurse de redistribuit, dar poate oferi ceea ce cer ardelenii în focus-grupurile electorale, adică mai multe libertăți. Nu înseamnă să dăm comunitățile pe mâna baronilor locali, cum am făcut prin Legea uninominalului, ci să se construiască, prin legi, mecanisme locale de control și proceduri de auditare centrale necruţătoare. Blair a renunțat la teoria statului social încă de la început și a realizat un social-liberalism care a permis recuperarea sau stabilizarea unor reforme pe care dreapta le făcuse înainte și care erau necesare. A reformat însă statul după principiile firmelor private și a pus instituțiile și serviciile în concurență și parteneriate cu cele private.
3. Ieșirea din secvențialitatea electorală și gândirea de termen scurt
Victor Ponta nu are voie să gândească pe termen scurt, trebuie să își proiecteze tot ce face pentru viitorii 10 ani, capcana ar fi să gândească electoralist, într-un pragmatism electoralist. Nu trebuie să înceapă cu un guvern provizoriu, ci trebuie să gândească un guvern din cea mai bună echipă posibilă, cu un program ghidat de obiectivele deceniului care începe cu prima şedință de guvern. Ieșirea din pompierismul guvernamental și instalarea pe câteva piste strategice reprezintă una dintre formulele de succes. Dacă fiecare ministru se va gândi doar cum să treacă și de următoarele alegeri, stând toată ziua pe la televizor și neasumându-și riscuri, atunci insuccesul e garantat, iar mass-media deja scriu la necrolog.
4. Curajul de a privi realitatea în față și o altă distanță a politicii față de viață
Ponta trebuie să reziste tentației centrismului, a politicilor călduțe şi mitului dezideologizării. Politicienii trebuie să găsească soluții politice la problemele politice. Ponta vine după o guvernare de dreapta de două cicluri electorale, vine și cu un partener de dreapta, dar trebuie să ia și problemele enunțate de dreapta și să caute eventual răspunsuri de stânga, acolo unde are răspunsuri, sau să accepte soluțiile partenerilor cu deschidere, dacă ei au soluţii. Când Antony Gidenns și Tony Blair au lansat conceptul Life politics, ei s-au gândit la o politică care iese din cabinet şi redescoperă viața cea adevărată. A vorbi despre școală sau educație înseamnă să recunoști că școala nu este doar o instituție care dă diplome și cheltuie bani de la buget, ci este și un mod de viață pentru milioane de elevi și profesori, un loc pe care nu poți să-l bulversezi fără a-l înțelege. Ideea de a reforma sănătatea sau școala trebuie să se bazeze pe respectul faţă de instituții și de cei care le populează. Acesta este primul pas, apoi urmează lucrarea alături de aceste instituții vii, adevărate comunități. Politica își schimbă statutul, intră într-un alt raport față de viață, devine partener al oamenilor şi nu mai pare un adversar care le bulversează viața. O politică orientată spre a înțelege mai bine viața reală, nu o politică oarbă, ce se uită doar în statistici și constată cu satisfacție că a realizat macrostabilitatea, deși oamenii au emigrat sau au murit. Este nevoie pentru asta de echipe de cercetători, de departamente la partid populate cu experți, nu cu politruci sau sponsori. Este nevoie de multă inteligență și intelighenţie. Doar aşa se poate reconstrui încrederea în instituții, fără de care democrația noastră este doar o aparență.
5. Premierul în exerciţiu nu abandonează politica
Politica rămâne o chestiune de partid, dincolo de fantasmele tehnocratismului sau discursuri antiideologice. Cum carierele majorității politicienilor de vârf se termină prost, cum scria un istoric al laburiștilor britanici, contează totuși lungimea carierei. Ponta trebuie ca, în paralel cu mandatul său de premier, să reinventeze PSD, să-l transforme dintr-o întreprindere de suport electoral într-un laborator de idei, dar și în întreprindere de comunicare. Modelul său, Tony Blair, a făcut acest lucru cu mare succes, iar efectul a fost şi asupra încrederii în politică în general, dar și în instituțiile publice. Coalițiile și alianțele sunt conjuncturale, dar, după 20 de ani, al patrulea președinte al PSD trebuie să aibă ambiția de a pune bazele unei tradiții adevărate: un partid de stânga care nu își schimbă sigla, nici culoarea, care nu se camuflează în scop electoral, ci își asumă identitatea cu demnitate.
Calitatea guvernărilor este direct legată de calitatea oamenilor atrași în partide, de calitatea proiectelor partidelor politice și a capacității lor de stimulare a unor energii individuale, comunitare, naționale. //