Cinci pagini din adevărata agendă a lui Victor Ponta

Calitatea guvernărilor este direct legată de calitatea oamenilor atrași în partide, de calitatea proiectelor partidelor politice și a capacității lor de stimulare a unor energii individuale, comunitare, naționale. De câteva zile, analiştii și para-analiștii presei noastre au început să-și dea doc­toratul în ceea ce ei presupun a fi acțiunile viitoare ale Guvernului Ponta...

Vasile Dancu 01.05.2012
SHARE 6

De același autor

Calitatea guvernărilor este direct legată de calitatea oamenilor atrași în partide, de calitatea proiectelor partidelor politice și a capacității lor de stimulare a unor energii individuale, comunitare, naționale.

De câteva zile, analiştii și para-analiștii presei noastre au început să-și dea doc­toratul în ceea ce ei presupun a fi acțiunile viitoare ale Guvernului Ponta, dar se poa­te ușor observa că totul se învârte în jurul a două te­me: 1) va avea bani să „reîntregească“ (ce cuvânt ideologizat de pro­pagandă a vechiului guvern, parcă re­întregim neamul sau țara) salariile sau să crească pen­siile? și 2) va putea să iasă dintr-o așa-zisă „capcană“ întinsă de Băsescu – niște aspirații mari ale populației care nu vor putea fi satisfăcute în 6 luni, urmând ca USL să cadă pe tobogan la parlamentarele din noiembrie?

Aceste două teme de discuție nu surprind cu nimic din esența și imperativele unei noi guvernări a României. Sunt un fel de manele politice care, din păcate, uneori îi contaminează și pe politicieni. Sunt sigur că agenda lui Victor Ponta arată altfel de­cât această agendă pe care i-o împing în față binevoitorii.

 

1. Ieşirea din pesimismul social și din guvernanța contabilă

În ultima perioadă, discursul politicenilor și al ziariștilor a creat o viziune pesimistă privind viitorul. Totul a fost dublat de o cantonare într-un realism bugetar, dis­cuții doar despre cât ne ajung sau nu ne ajung banii, despre austeritate, criză şi dezastrele din alte țări și s-a promovat un fel de guvernanță contabilă. În tot acest timp, ne-am împrumutat masiv, politica a ucis speranța, a tăiat energiile, a trans­format ideea de politică în ceva inde­zirabil. Congresele partidelor aflate la gu­vernare s-au bazat prea mult pe com­pe­tiția între oameni-salvatori sau bătaia pe grupuri de interese, iar unele proiecte diferite de logică de confruntare directă (Spre normalitate, documentul lui Adrian Năstase din 2003, sau moțiunea lui Vasile Blaga de la ultimul congres al PDL) nu au fost băgate în seamă sau au fost uitate repede. Nu trebuie să negi realitatea cri­zei, dar trebuie să tinzi mereu spre cons­trucția normalității și acesta este un co­mandament obligatoriu al construcției po­litice. Cred că Victor Ponta înțelege că trebuie ieșit rapid din această capcană a construcției intelectuale, a pesimismului şi din contabilitatea dezastrelor din dis­cursul politic, pentru a arăta că altă lume este posibilă, că există o viziune și un proiect. Este o chestiune de ton și de at­mosferă. Este și una legată de stilul co­mu­nicării, de completitudinea comunicării şi umanizarea ei, nu una de propagandă, a realizărilor pozitive. Până la urmă, trebuie o schimbare fundamentală de stil de gu­vernare.

 

2. Libertate pentru comunități şi eficientizarea statului

Discursul politic din ultimele guvernări a reușit să submineze statul, Ponta are însă o misiune mai grea, trebuie să-l re­for­meze, rapid și dur. Totul din perspectiva construcţiei normalității, dar fără a cădea în capcana unei austerități descrise con­tabil. Statul român nu este cel din ne­fericita sintagmă cu „grasul și slabul“, nici din discursurile minimaliste ale lui Dinu Patriciu. Reforma statului va însemna efi­ci­ență mai mare, nu cos­tu­rile cele mai mici. Ins­ti­tuțiile statului trebuie să facă prestații sociale de cea mai bună calitate, nu trebuie gândite prin fi­lo­sofia tăierilor cu orice preț. A pune statul în con­curență reală cu sectorul privat a fost cheia de boltă a reformei făcute de Tony Blair. Aceasta poate fi cheia relansării unor energii su­plimentare, a unui suflu nou. Statul nos­tru nu mai are resurse de redistribuit, dar poate oferi ceea ce cer ardelenii în focus-grupurile electorale, adică mai multe libertăți. Nu înseamnă să dăm co­mu­ni­tățile pe mâna baronilor locali, cum am făcut prin Legea uninominalului, ci să se construiască, prin legi, mecanisme locale de control și proceduri de auditare cen­trale necruţătoare. Blair a renunțat la teoria statului social încă de la început și a realizat un social-liberalism care a per­mis recuperarea sau stabilizarea unor re­forme pe care dreapta le făcuse înainte și care erau necesare. A reformat însă statul după principiile firmelor private și a pus instituțiile și serviciile în concurență și parteneriate cu cele private.

 

3. Ieșirea din secvențialitatea electorală și gândirea de termen scurt

Victor Ponta nu are voie să gândească pe termen scurt, trebuie să își proiecteze tot ce face pentru viitorii 10 ani, capcana ar fi să gândească electoralist, într-un prag­matism electoralist. Nu trebuie să înceapă cu un guvern provizoriu, ci trebuie să gândească un guvern din cea mai bună echipă posibilă, cu un program ghidat de obiectivele deceniului care începe cu prima şedință de guvern. Ieșirea din pom­pierismul guvernamental și instalarea pe câteva piste strategice reprezintă una din­tre formulele de succes. Dacă fiecare mi­nistru se va gândi doar cum să treacă și de următoarele alegeri, stând toată ziua pe la televizor și neasumându-și riscuri, atunci insuccesul e garantat, iar mass-media deja scriu la necrolog.

 

4. Curajul de a privi realitatea în față și o altă distanță a politicii față de viață

Ponta trebuie să reziste tentației cen­trismului, a politicilor călduțe şi mitului dezideologizării. Politicienii trebuie să gă­sească soluții politice la problemele po­li­tice. Ponta vine după o guvernare de dreapta de două cicluri electorale, vine și cu un partener de dreapta, dar trebuie să ia și problemele enunțate de dreapta și să caute eventual răspunsuri de stânga, acolo unde are răspunsuri, sau să accepte so­luțiile partenerilor cu deschidere, dacă ei au soluţii. Când Antony Gidenns și Tony Blair au lansat conceptul Life politics, ei s-au gândit la o politică care iese din ca­binet şi redescoperă viața cea adevărată. A vorbi despre școală sau educație în­seamnă să recunoști că școala nu este doar o instituție care dă diplome și chel­tuie bani de la buget, ci este și un mod de viață pentru milioane de elevi și profesori, un loc pe care nu poți să-l bulversezi fără a-l înțelege. Ideea de a reforma sănătatea sau școala trebuie să se bazeze pe res­pec­tul faţă de instituții și de cei care le po­pu­lează. Acesta este primul pas, apoi ur­mează lucrarea alături de aceste instituții vii, adevărate comunități. Politica își schim­­bă statutul, intră într-un alt raport față de viață, devine partener al oamenilor şi nu mai pare un adversar care le bul­ver­sează viața. O politică orientată spre a în­țelege mai bine viața reală, nu o politică oarbă, ce se uită doar în statistici și cons­tată cu satisfacție că a realizat macro­sta­bilitatea, deși oamenii au emigrat sau au murit. Este nevoie pentru asta de echipe de cercetători, de departamente la partid populate cu experți, nu cu politruci sau sponsori. Este nevoie de multă inteligență și intelighenţie. Doar aşa se poate re­cons­trui încrederea în instituții, fără de care democrația noastră este doar o aparență.

 

5. Premierul în exerciţiu nu abandonează politica

Politica rămâne o chestiune de partid, dincolo de fantasmele tehnocratismului sau discursuri antiideologice. Cum ca­rierele majorității politicienilor de vârf se termină prost, cum scria un istoric al laburiștilor britanici, contează totuși lun­gimea carierei. Ponta trebuie ca, în paralel cu mandatul său de premier, să re­in­venteze PSD, să-l transforme dintr-o în­treprindere de suport electoral într-un laborator de idei, dar și în întreprindere de comunicare. Modelul său, Tony Blair, a făcut acest lucru cu mare succes, iar efec­tul a fost şi asupra încrederii în politică în general, dar și în instituțiile publice. Coalițiile și alianțele sunt conjuncturale, dar, după 20 de ani, al patrulea președinte al PSD trebuie să aibă ambiția de a pune bazele unei tradiții adevărate: un partid de stânga care nu își schimbă sigla, nici culoarea, care nu se camuflează în scop electoral, ci își asumă identitatea cu dem­nitate.

Calitatea guvernărilor este direct legată de calitatea oamenilor atrași în partide, de calitatea proiectelor partidelor politice și a capacității lor de stimulare a unor energii individuale, comunitare, na­țio­nale. //

TAGS:

Comentarii 6

guvernanta sociala - 05-04-2012

Cred ca trebuie sa privim exemplele enumerate ca dovezi clare ca economia de stat nu poate fi eficienta. In consecinta obiectul "guvernantei economice" nu numai ca nu exista sau ca trebuie sa fie dezvoltat ci chiar trebuie desfiintat complet. Solutia reindustrializarii dirijate de stat (fara indoiala "obiectiv", "stiintific", "strict orientat spre maximizarea profitului") este utopica si mai mult, este daunatoare. Statul extrage resurse din economia privata, si ocupa segmente de piata disponibile economiei private pentru a pune in functiune industrii moarte din start. Ca adaptare pietei si ca mod de functionare pe care poate sa il asigure. Chiar strain fiind, un investitor este platitor de salarii, de impozite, care contributii, daca vreti sa priviti prin prisma statului "care rezolva" nu mai cad in sarcina statului. In schimb, intr-adevar, statul trebuie sa asigure un mediu economic propice actiunii privatului. Umbla zvonul ca obtinerea unei finantari europene costa cam la 40 %. Asa ceva trebuie sa dispara cu desavarsire. Si asta e numai un exemplu si cred ca nu trebuie argumentat mai mult, ca gestiune a pietei aceasta fiind totusi o problema colateral, problema principala fiind stimularea adecvata si selectiva a anumitor sectoare, aici sint problemele de substanta. Reforma statului si a constitutiei trebuie facuta astfel incat contributia personala a diverselor personaje impuse vremelnic in fruntea tarii sa fie mai putin posibila, adica reglementarile sa fie suficient de puternice incat drepturile persoanelor sa fie garantate obiectiv, independent de interpretari, tergiversari. Uitati-va cat de ridicola este garantarea proprietatii de catre stat in executia guvernantilor nostri. Este nepermis.

Răspunde

CALIMAN EUGEN-analist de prov - 05-03-2012

1.Cred ca Ponta NU va scoate Romania din guvernata bugetara,dintr-un motiv obiectiv si insurmontabil:Tara nu mai are economie nationala ! In mod treptat si pe nesimtite,Guvernele au trecut de la guvernanta economica la cea bugetara,pe masura ce Romania a pierdut intreprinderile si "axa economica principala",in folosul strainatatii. Guvernanta economiei nationale are doua domenii distincte: a.)Administrarea economiei nationale existente la un moment dat; b.)Administrarea "dezvoltarii economice",ca actiune generala nationala,pentru a determina aparitia de noi intreprinderi si locuri de munca; Pe masura ce intreprinderile nationale s-au dezintegrat sau au fost vindute strainatatii,guvernanta economica a cedat locul celei bugetare,astazi nemaifiind urma de guvernanta economica. Singurul lucru administrat este Bugetul,prin "sifonare",odata cu stabiirea impozitelor si taxelor pentru intreprinderile straine din Romania. Nu poate fi vorba de "administrarea" CFR,a Metrorex,a Hidrolelectrica,etc. care sint non-intreprinderi,ci adevarate "banci politice",capusate de politici si baietii destepti ,cu pierderi de miliarde de lei,acoperiti din bani publici. Afirm ca Ponta NU va scoate Romania din guvernata bugetara,fiindca nu are nici un "program national de reconstructie economica si industriala"! 2.Reforma statului si a Constitutiei pot merge doar simultan,dar obligatoriu ele se pot reforma numai in "jurul" unui "program de reindustrializare",pe care sa-l sustina prin modificarile si imbunatatirile pe care le aduc eficientei institutionale,cresterii competitivitatii economice si rationalizarii sectoarelor bugetare. Altfel,reforma constitutiei si a statului,se face dupa ideile sau vointa unuia sau altuia din arcul politic,fara legatura cu cerintele progresului economic si social - rezultind actiuni voluntariste,fie utopice. 3.Iesirea din gindirea secventiala,electorala si crearea de viziune si proiecte pe termen scurt,mediu si lung,presupune de asemenea obiective economice concrete si fezabile. Oare exista un alt obiectiv mai arzator pe cele trei termene,decit ajungerea din urma a tarilor foste comuniste in 7-9 ani si apoi a tarilor dezvoltate mediu intr-o generatie? Cum s-ar putea astepta de la clasa politica depasirea secventialitatii alegerilor si asumarea unui proiect de reindustrializare,cind dezbaterea problemticii respective este inexistenta si tot ceeace dezbat "specialistii" lui Ponta in economie,se rezuma la "Buget":cutare masuri fiscale sai financiare,reducere de bugetari sau plata salariilor reintregite,cresterea sau diminuarea TVA,etc.? Va anumta Ponta intentia constructiei sau asumarii unui proiect (EXISTENT) de reindustrializare? Cu siguranta ca nu,lipsindu-i viziunea si capacitatea de a construi,ori si mai important,de a evalua si promova un proiect existent - repetind ceeace a facut Basescu ,Boc si PDL,in acest sens:sa nu auda de proiectele ALTORA,inafara celor de partid! Numai asa putea esua lamentabil in 8 ani, Romania si PD

Răspunde

Gladiatorul - 05-03-2012

Domnule Dancu, toata admiratia. Dac-ar exista 15 insi ca dumneavoastra in PSD, care sa inteleaga de ce "calitatea guvernarilor este legata direct de calitatea oamenilor atrasi in partide....." Eu ce sa inteleg de la Ponta: cand il socotea pe Oprea & Co. tradator ori acum cand s-a lepadat de Necuratul? Si inca ceva, domnule Dancu. Dumneavoastra considerati ca un guvern unde apar nume putin cam ciudate (Dumitrescu, Alistar si lista poate continua) este "un guvern alcatuit din cea mai buna echipa posibila"?

Răspunde

Rem - 05-03-2012

Da domnule Dancu, suna foarte frumos ce spuneti dumneavoastra in articol. Dar ce credeti dumneavoastra ca o sa faca Ponta nu este neaparat si ce va face actualul Prim Ministru. Am o mare indoiala din momentul in care am vazut componenenta viitorului guvern. Dar sa nu zicem hop inainte sa sarim gardul. Ramane de vazut.

Răspunde

Dorel de la Leordeni - 05-03-2012

Ca de obicei, Dl. Dancu este unul dintre cei mai tari si lucizi analisti romani. Ce ploaie vine de la Cluj! Si sa nu mai intrati pe viitor in politica de k-k-o din Romania. Un admirator

Răspunde

dorin valeriu - 05-02-2012

Un articol minunat, asteptam de mult asa ceva ! Il va citi oare cine trebuie ? Se vor gasi oamenii potriviti ? Nu va fi prea mare (de neinvins) inertia, rezistenta"baronilor", hotilor, smecherilor ? Doamne-ajuta !

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22