Pe aceeași temă
Cartea preşedinţilor curge cursiv şi sistematic. De la Ceauşescu la Băsescu, dar trecând în revistă şi interimari, şi potenţiali ocupanţi ai fotoliului de la Cotroceni, ori numai parţial asimilabili, precum Gheorghe Gheorghiu-Dej, preşedinţii României vin şi ies din scenă în ordine cronologică.
Cartea preşedinţilor este un titlu de căpătâi al acestor ani, o spun de la bun început. Este tabloul cel mai pregnant al deceniilor postcomuniste, pe care le evaluează dintr-o perspectivă personală transparent asumată (aceea anticomunistă) şi pe baza unui element-cheie în înţelegerea României din toate timpurile: profilul liderilor.
Fără să o spună direct, Vladimir Tismăneanu scoate la suprafaţă conţinutul unei obsesii naţionale, pe care politologii o numesc îndeobşte paternalism. De fapt, ea dă un nume stagnării procesului de maturizare socială lansat de Regele Carol I. Odată întrerupt, la sfârşitul perioadei interbelice, acel parcurs ce putea fi salvator a lăsat loc reţetelor de infantilizare socială de sorginte bolşevică, ale căror variante căznite şi traumatice le trăim şi azi. E semnificativ că iniţiatorul pasionantului dialog care este Cartea preşedinţilor, Cristian Pătrăşconiu, se desparte explicit tocmai de ele, în prefaţa volumului. Nu fără dreaptă amărăciune lucidă, dar nici fără speranţă: „Am votat cel puţin o dată cu fiecare dintre cei trei preşedinţi post-decembrie 1989 (...). Cu niciunul dintre ei nu voi mai vota, în nicio condiţie, niciodată. Convingerea mea este că, dintre toţi preşedinţii României de până acum, deşi inegal, iar uneori brutal, din datorie, şi nu din înclinaţie, Traian Băsescu a făcut cel mai mult pentru democraţia de tip liberal din România.
Aştept însă un alt tip de preşedinte...“.
Aşa cum sunt povestiţi şi puşi sub lupă aici, preşedinţii români ajung să diagnosticheze, cu precizia hârtiei de turnesol, comunismul ceauşist în orice caz, dar şi secvenţele deja distincte ale postcomunismului. Ei sunt, aşadar, şi potrivit anvergurii fiecăruia, actori, autori, subiecţi sau contributori la fragilitatea structurală a societăţii româneşti. Formataţi, favorizaţi, limitaţi sau constrânşi de ea, fac să se vadă mai bine drumurile ratate, salturile neaşteptate, paşii înapoi, jocul „norocului“ istoric şi, în răspăr cu aspiraţia compensatorie a analistului, inerţia frustrantă a soluţiei paternaliste în mentalul colectiv. Mai devreme sau mai târziu, în orice criză politică soluţia a depins de existenţa - sau de abilitatea inventării - liderului providenţial.
Cristian Pătrăşconiu conduce cu inteligenţă şi admirabilă eficienţă discuţia cu Vladimir Tismăneanu - un interlocutor disponibil, cum se ştie măcar din sinteza-dialog realizată cu Mircea Mihăieş, O tranziţie mai lungă decât veacul. Pe deasupra, şi fermecător. Are bucuria împărtăşirii, nu pare să aibă sertare încuiate, pune la lucru o memorie incredibilă. În plus, amenitatea fermităţilor sale ilustrează o formulă atât de rară, încât devine de nepreţuit. Știindu-se bine care-i sunt opţiunile politice, nu poate trece neobservată eleganţa cu care împarte calităţi şi defecte. Ataşamentele precumpănesc asupra idiosincraziilor, pentru că şi unele, şi celelalte vizează mai degrabă principii decât oameni. Principiile sunt slujite, oamenilor li se alătură sau nu.
Analiza asupra trecutului recent e lucidă, tăioasă chiar, nu şi sumbră. Pentru că autorul Ghilotinei de scrum este atins de seninătatea inteligenţei pătimaşe. În scrisul lui, trepidaţia curiozităţii emană o incomparabilă bucurie a înţelegerii lucrurilor, care exclude părtinirea.
De ce o carte a preşedinţilor? „Vreau să înţeleg (...) cât din acţiunile lor este efectul pragmatismului şi cât provine din ataşamentul pentru anumite valori“, spune Tismăneanu în Argument. Să vedem cum arată tabloul preşedinţilor, privit din acest unghi.
La Nicolae Ceauşescu şi la Traian Băsescu a prevalat în mod cert un set de valori, evident de sens diametral opus. Ion Iliescu s-a definit mai degrabă prin boicotarea valorilor pe care timpul i-a impus să le adopte, cel puţin la nivel declarativ (valorile democraţiei). Într-un fel, Iliescu a folosit pragmatismul pentru a-şi camufla setul de valori prin care, orice ar face, se revendică tot de la Ceauşescu. În schimb, Traian Băsescu lasă impresia unui lider căruia pragmatismul îi eclipsează valoarea setului de valori. Emil Constantinescu a fost un intermezzo special şi din acest punct de vedere. În absenţa unei reale experienţe de om politic, a preluat valorile democraţiei mai ales pe cale culturală. Ataşamentul faţă de ele nu-i este nicio clipă pus la îndoială în carte. În schimb, lipsa oricărui pragmatism (din păcate, mai mult în sens de simţ al realităţii decât al situaţiilor) a castrat un program politic posibil.
Iliescu a arătat „consecvenţă întru respingerea pluralismului veritabil“. El este „omul fără regrete“, deţinătorul unui mental „de tip bolşevic“. „Forma mentis a lui Iliescu este leninistă: monistă, monolitică, betonată. Detestă diversitatea.“
„Iliescu a pariat pe paternalism, a încurajat acest tip de atitudine menită să infantilizeze populaţia, să amâne cât mai mult deşteptarea şi maturizarea conştiinţei.“ Și totuşi, Tismăneanu admite la rece că o dictatură a lui Iliescu, în anii ‘70-’80, ar fi fost infinit mai suportabilă decât cea a lui Ceauşescu. Un fel de a spune că primul preşedinte post-Ceauşescu şi-a ratat, de fapt, momentul. O mărturie foarte personală despre această inadecvare, pornind de la Marele Șoc din finalul unui secol scurt, cartea-interviu pe care Tismăneanu a făcut-o cu preşedintele Ion Iliescu: „Nu a eliminat vreun subiect, însă are o tehnică unică a eschivei şi a escamotării, a alunecatului spre tangente, a învăluirii fiecărui subiect spinos prin cuvinte proprii celei mai pustiitoare şi pustiite limbi de lemn (ori de plumb)“.
Partea referitoare la Emil Constantinescu poate stârni unele ridicări din sprâncene. Pe şleau vorbind, „preşedintele schimbării“ pare favorizat. În ciuda eşecului mandatului său, lăsat nemilos la vedere, există o grijă evidentă de a nu i se trece cu vederea meritele: calitatea deosebită a politicii sale externe, fără de care, spune Tismăneanu, România nu ar fi astăzi în NATO, apoi abilităţile de reprezentare la nivel diplomatic, dar mai ales nivelul cultural al profesorului universitar ajuns la Cotroceni. Se vede limpede că el singur, până acum, va fi îndeplinit un criteriu nemărturisit al politologului.
Fără îndoială, şi cum era de aşteptat, Traian Băsescu ocupă prima treaptă a podiumului. Reiese cel mai bine din verdictele comparative: Iliescu, „preşedintele uitării“; Emil Constantinescu, „preşedintele amânării“. Băsescu - „preşedintele memoriei, (...) al asumării“. Înclin să cred că, fără aceşti ultimi ani ai mandatelor lui Băsescu, fără condamnarea oficială a comunismului, această carte nici n-ar fi fost scrisă. „Traian Băsescu ilustrează întrucâtva metanoia lui Henric V, fostul prinţ dedat plăcerilor lumeşti şi devenit un rege sobru şi responsabil“ - o caracterizare care-şi asumă tot riscul de a fi citită răuvoitor.
Deşi aşezată mai la început, secvenţa referitoare la Nicolae Ceauşescu trage mai puţin în balanţă. În general, nu sunt lucruri noi, au mai fost scrise de Tismăneanu, care vizitează totuşi iar, cu aceeaşi plăcere, istoria mică a nomenclaturii. Mai interesant pică acum polemica sobră cu vulgata deloc inocentă de după revoluţie: „Geniul rău al lui Niculae Ceauşescu s-a numit ideologia comunistă, nu doar Elena. Ea a fost catalizatorul malefic, dar rolul principal l-a avut liderul absolut al unui sistem ilegitim şi criminal“. Cât despre precizia de bisturiu cu care defineşte moştenirea ultimului lider comunist, ea e cu adevărat frisonantă: în urma lui Ceauşescu, spune Tismăneanu, „a rămas o viziune autarhică despre istoria naţională. A rămas un climat al suspiciunii. A rămas tara cea mare a culturii politice româneşti de azi, anemia spiritului civic. A rămas tendinţa de a transforma complexele de inferioritate în opusul lor. Au rămas clientelismul şi corupţia, dispreţul pentru intelectuali, aversiunea pentru valorile liberale“.
Vladimir Tismăneanu a coordonat celebrul Raport de condamnare a comunismului, prezentat oficial de preşedintele Băsescu în decembrie 2006. E ipostaza care l-a făcut cunoscut în România la o scară de neatins doar pe seama consistenţei sale ştiinţifice, recunoscute internaţional. Dar şi demonizat cu asupră de măsură. Stau mărturie măcelurile neobosite de pe forumuri. Vor fi cândva, ele însele, studii de caz.
Tismăneanu îşi locuieşte însă confortabil convingerile. O făcea şi când era doar politologul anticomunist cu trecut comunist, şi când trăgea masca de pe statuia mesianică a lui Ion Iliescu, o face şi acum, când ocupă o poziţie de vârf în aşa-numitul grup al „intelectualilor lui Băsescu“. La el nu există echivoc, există însă evoluţie în linia convingerilor politice. A nu ascunde asta e un principiu, pe care îl reaminteşte şi în Cartea preşedinţilor, legat de cel mai dramatic element din ecuaţia propriei credibilităţi: ascendenţa.
„Am scris împotriva represiunii comuniste nu pentru a mă absolvi, nu ca o formă de penitenţă, ca un exerciţiu de autopurificare, ci pentru că acestea sunt convingerile mele profunde, cât se poate de sincere. Am crescut într-o familie de comunişti antifascişti. Cei mai mulţi prieteni veneau din acest mediu. Am înţeles, citind enorm, stând de vorbă cu oameni care au cunoscut ambele sisteme totalitare, că există afinităţi şi similitudini adânci între comunism şi fascism. Pentru mine, astăzi, a fi antifascist onest înseamnă a fi şi anticomunist. La fel, un anticomunist democrat are obligaţia morală de a fi antifascist.“
Cartea preşedinţilor curge cursiv şi sistematic. De la Ceauşescu la Băsescu, dar trecând în revistă şi interimari, şi potenţiali ocupanţi ai fotoliului de la Cotroceni, ori numai parţial asimilabili, precum Gheorghe Gheorghiu-Dej, preşedinţii României vin şi ies din scenă în ordine cronologică. În general vorbind, altminteri dialogul îngăduie scurtături temporale suculente, scapără de comparaţii, apropieri, contraste, ierarhizări. Toţi devin fascinante studii de caz, dar, în acelaşi timp, mini-monografii ale variantelor de sistem politic între care balansează România până la tangaj, în căutarea echilibrului. Factualul e adesea pus în valoare de contrafactual (ce fel de preşedinţi ar fi fost Nicolae Manolescu sau Corneliu Coposu), într-o savantă logică deductivă, hrănită pe dedesubt din substanţa vocaţiei pedagogice a lui Tismăneanu. Pentru că scopul final al acestei etalări de erudiţie istorico-politică este să provoace în mintea cititorului urgente clarificări.
Îndrăznesc să spun că vor profita de a se fi supus acestui exerciţiu subtil şi adepţii opiniilor celor doi interlocutori, şi oponenţii, dar mai ales indecişii. //
// VLADIMIR TISMĂNEANU, CRISTIAN PĂTRĂŞCONIU,
// Cartea preşedinţilor
// Editura Humanitas, 2013, 238 pag.