Pe aceeași temă
Desenele lui Dan Perjovschi uneori creează linii de solidaritate, alteori se ciocnesc zgomotos, construiesc un spațiu critic, o platformă transnațională de dialog. Te amuzi sau râzi în hohote și niciodată nu râzi destins, relaxat.
„Neînfrumusețat, nemediat și necenzurat, desenul marchează o zonă liberă, în care artiștii pot gândi și imagina orice doresc“, scrie curatorul Roger Malbert în textul său introductiv, A Universal Language, dintr-o carte monumentală despre desen, intitulată Drawing People. The Human Figure in Contemporary Art, proaspăt apărută anul acesta la Londra. Toate formele artistice au la bază desenul, așa cum activitățile noastre cotidiene se fundamentează pe un desen, o schemă de lucru, un plan de atac. Cu toții desenăm o hartă virtuală atunci când ne deplasăm zi de zi în oraș, așa cum mișcările noastre la lucru, la birou, cu săgeata mouse-ului patinând pe ecranul computerului, construiesc și ele diagrame unice (și mă gândesc acum și la lucrarea I Work, Therefore I am Not, care le aparține artiștilor Anca Benera și Arnold Estefan și care urmărește, printr-un software, tocmai mișcările mâinilor pe mouse: ceea ce rezultă sunt planșe albe, una pentru fiecare zi, cu linii negre, trasate haotic, apăsat, desene abstracte despre situații concrete). Alfabetele au fost la începuturile lor desene. Desenul, un mediu prin excelență portabil, se transportă cu ușurință, se pliază, se face cât de mic vrei, se desface și devine mare la loc, poartă cu el efemeritatea și trebuie manevrat cu grijă.
Intre 12 și 21 a avut loc la Sibiu cea de-a 22-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru. E joi dimineață, 18 iunie, iar Zidul pe care artistul Dan Perjovschi îl desenează în fiecare an în timpul festivalului, începând cu 2010, un zid lipit de Teatrul Național „Radu Stanca“, nu mai este alb ca până acum, ci peste noapte a devenit negru, ca o tablă. Dacă până în prezent artistul scria cu marker negru pe un zid care de la un an la altul devenea curat, fără nicio urmă (și totuși, la un moment dat, urmele zidului din anul precedent au fost lăsate parțial la vedere, la dorința artistului, precum o frescă foarte palidă, nerestaurată, peste care au apărut noile desene), acum ia creta și scrie alb pe negru. Cu carnețelul în mână, carnețel în care se află stocate desenele-sursă, desene care fac înconjurul lumii și care vor apărea pe zid alături de desenele spontane, contextuale, Dan Perjovschi își execută serios lucrarea, vorbește din când în când cu cunoscuți ori trecători care stau pur și simplu uimiți la zid ori au sfaturi și sugestii de desene, mai ia o bucată de cretă și mai oferă încă o mișcare la zid: text sau desen, ori și text, și desen. Stă să plouă, la un moment dat chiar începe să plouă și apoi se oprește brusc. Desenele cu creta vor rezista sau nu.
Desenele lui Dan Perjovschi nu vin nici dinspre desenele automate ale suprarealiștilor, nu se apropie deloc nici de desenul academic, clasic; nu au nimic prețios, sunt desene-impact direct, desene simple și deci radicale, desene create ca să te deturneze, să îți destabilizeze anumite gânduri, să puncteze anumite aspecte pe care altfel le-ai fi trecut cu vederea. Și dacă zidul îți rămâne indiferent și nu te oprește din drum ca trecător, acest gest are și el însemnătatea lui și – declară artistul – e ca un duș rece, ca o binevenită „întoarcere cu picioarele pe pâmânt“, o revenire bruscă la realitate.
Dan Perjovschi desenând pe zidul de lângă Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu
Foto: Veioza Arte
Cu o zi înainte de transformarea zidului într-unul negru, cu o nouă viață back to school, la Librăria Habitus din Sibiu a avut loc lansarea catalogului Horizontal Newspaper 2010-2015, un album care documentează fiecare an „la zid“. Lansarea, în prezența artistului, a Livianei Dan, a lui Andrei Oișteanu și a moderatorului Octavian Saiu, a fost și ca o lecție despre desen și artă. În desenele lui Dan Perjovschi din revista 22, care la începutul anilor ’90 erau elaborate și mult mai complicate, până la cele de acum – linii și mesaj pur – se perindă o întreagă umanitate. Acum simplificate la maximum, semne pe hârtie, desenele artistului îți scot, de fapt, la iveală marile posibilități ale artei grafice, unificatoare a tuturor artelor și științelor. Desenul e deopotrivă accesibil și inaccesibil, e deschis. Pus de data aceasta, la Sibiu, pe zid, el creează simbolic un discurs despre teritoriu. Zidul care desparte e aici un zid al întâlnirii nemediate dintre artă și spectator. Desenele lui Dan Perjovschi uneori creează linii de solidaritate, alteori se ciocnesc zgomotos, construiesc un spațiu critic, o platformă transnațională de dialog. Te amuzi sau râzi în hohote și niciodată nu râzi destins, relaxat: artistul desenează despre lucruri pe care le vede în jurul său, în proximitate, ori despre lucruri mari, globale, sinteze politice ori sociale.
Din catalog înțelegi istoria Zidului de la Sibiu. În 2010, zidul era pe jumătate public, era zidul interior, ascuns, vizibil pentru cei care veneau la terasa teatrului. Din 2011, zidul se scrie pe partea exterioară, cea vizibilă de la stradă. Primul mesaj pe care artistul îl pune pe zid atunci este: „de partea cealaltă e mai bine“. Se întrezărește și „Zidul ăsta e un spectacol gratuit“. În 2013/2014, Zidul e parte din proiectul Cities on Stage, care presupune colaborarea unor teatre și festivaluri din Europa, acestea fiind coproducătoarele unor spectacole care analizează orașe contemporane. Ficare piesă are alături un proiect vizual: Solitaritate de Gianina Cărbunariu, alături de proiectul Zidului. Un zid activist, realizat în colaborare cu Ștefan Tiron, curator, alături de poeți, artiști, activiști: Coate Goale dinspre zona de street art, Vlad Nancă, Simion Cernica, Mind Bomb, Daniel Knorr, Monotremu, Elena Vlădăreanu, Anca Benera și Arnold Estefan. Perjovschi primește stencils-uri via e-mail, pe care apoi le livrează pe zid. Negociază, cere, refuză, adaugă, așa cum mărturisește chiar el. Lucrează la Zid timp de un an.
Zidul se autoexilează în 2014/2015 la Avignon: artistul desenează despre Ucraina, despre cei 100 de ani de la primul război mondial. Pe un asemenea panou mobil, își face loc un desen cinic: omul cu cravată – politicianul – îl pleacă cu totul pe omul de rând, cu vorbele sale grele, bule care îi ies din gură, bla-bla-uri. E fantastic acest joc de cuvinte-joc vizual în același timp: vorbele sunt multe, poate promisiuni goale și totuși grele, gata să îl împovăreze pe cel căruia îi sunt adresate. La Bruxelles, face un ziar al ziarelor la Teatrul Național, iar peste tot acest zid de ziare scrie mare, cu litere negre: „Je suis Charlie et Ahmet“. Zidul e unul al plângerii, al rugăciunii și al declamării, încă o dată, a libertății de expresie.
Într-un articol apărut recent în London Review of Books și intitulat After the White Cube, istoricul de artă Hal Foster vorbește despre utilitatea muzeelor, despre modul în care apartamentele burgheze de secol XIX au lăsat locul în secolul XX spațiului alb, aseptic, al artei moderne autonome – spațiul care oglindea perfect „condiția homeless“ a artei. Autorul explică cum, în anii ’60, declinul industriei în mari orașe ca New York a dus la transformarea spațiilor mari, industriale, a structurilor tip hală în locuri propice producerii și expunerii artei contemporane. Și iată-ne astăzi în fața unui alt model, o discuție pe care o atinge și Claire Bishop, dar dintr-o altă perspectivă, a diferitelor tipuri de a construi un muzeu și a ordona colecțiile de artă, într-o recentă carte a sa, Muzeologia radicală. Sau ce anume e „contemporan“ în muzeele de artă contemporană. Cu desene de Dan Perjovschi, proaspăt apărută în traducerea Ralucăi Voinea la Editura Idea. În noua economie a turismului cultural, accentul pus pe entertainment și pe imaginea exterioară a unui muzeu care să domine prin prezența sa face ca noi clădiri dedicate artei contemporane să fie încredințate arhitecților-vedetă, care dau naștere unor spații atât de prezente, „atât de sculpturale“, încât arta nu poate fi decât a doua pe listă, într-o continuă concurență cu recipientul fancy care o conține și căruia trebuie să îi dea încontinuu un răspuns. Altfel spus, spațiul nu se mai declară neutru în fața artei, ci arta trebuie să își gestioneze propria relație cu un spațiu-carcasă puternic, spectaculos, atrăgător. Artei îi este astăzi necesară o conviețuire simbiotică? Dan Perjovschi a circulat în toată lumea și a desenat pe toate aceste tipuri de suprafețe, de la cele precare la cele ultra luxoase și consacrate, dar nu a umplut un spațiu, ci a folosit tocmai spațiul, carcasa, a însemnat-o. În cazul Zidului cu desene aflat pe stradă, situația e alta, la fel de complicată, dar dintr-o altă perspectivă.
Un zid cu desene în spațiul public pare eliberarea totală. Dar și constrângerea maximă, pentru că la zid trebuie să te raportezi altfel: să îl iei cu toată „greutatea“ sa. „M-am născut de partea fără graffiti a zidului“, scrie Dan Perjovschi în dimineața zilei de 18 iunie; partea curată, pe care nu puteai să proiectezi altceva în afara desenelor mentale. O parte curată de zid, pe care nu voiai, de fapt, decât să o dărâmi, ca să ajungi dincolo. Zidul, în același timp, a devenit azi zid virtual, spațiu de întâlnire al celor care se cunosc sau nu, dar au ceva de împărțit. E zidul de pe Facebook, cu viața lui, cu desene care devin virale și se propagă în spațiul public în cel mai scurt timp. Folosim astăzi mai mult ca oricând cuvântul „zid“. Și nu ca pe un loc al neputinței, ci ca pe un loc al tuturor posibilităților.
Zidul-tablă neagră de lângă teatru e un spațiu de întâlnire. Dan Perjovschi reușește să facă legătura între medii artistice, este foarte normală și naturală prezența sa în cadrul Festivalului de Teatru, e un punct de topire. Cel mai nou desen de pe zidul negru de la Sibiu îl văd chiar acum prin intermediul zidului Facebook al artistului: BUCHAREST – AREST TOȚI. Știrile care te privesc direct vin întotdeauna de unde nu te aștepți, adevărurile le spun cu adevărat artiștii. Și chiar cel mai recent postat tot de pe zid, vesel și ironic: „Și când să vă spun marele adevăr hopa, începe ploaia“. Iar adevărul rămâne nerostit, o simplă bulă mentală.