Pe aceeași temă
În toamna anului 1963, în lumea evreiască s-a răspândit rapid vestea că Templul Coral a fost devastat și profanat. Într-adevăr, pe 20 septembrie, în plină zi, persoane necunoscute au intrat în Templu și au ars suluri de Tora, au rupt cărți religioase, au spart candelabre, au tăiat perdele, au devastat biroul șef-rabinului Moses Rosen, au furat diferite obiecte, printre care un lanț de aur de 150 de grame cu insigna cultului, și și-au făcut nevoile în altar peste obiecte sfinte. Pe jos era scris cu cretă „Nu căutați că nu ne găsiți. Mihai și Belu“.
Indignarea şi îngrijorarea s-au răspândit repede între evreii din București. Incidentul a fost discutat și întors pe toate fețele. Unii au afirmat că reînvie vremurile de altădată, când devastările, profanările și violențele erau la ordinea zilei. Că antisemitismul nu a dispărut din România, în ciuda discursului oficial triumfalist, și că, mai mult, autoritățile comuniste devin din ce în ce mai naționaliste și închid ochii la fărădelegile împotriva evreilor. Alții, care știau că în ultimii zece ani fuseseră mai multe valuri de arestări împotriva „sioniștilor“, au răspândit ideea că devastarea ar fi fost un act de diversiune sionist, menit a-i convinge pe evrei să emigreze. Comunitatea evreiască din România se diminuase dramatic, ca urmare a emigrărilor masive, dar în București tot mai frecventau diferite instituții comunitare 50-60.000 de evrei.
Profanarea cimitirului din Şoseaua Giurgiului, 4 aprilie 1989 (Arhiva FCER)
Din gură în gură, s-a aflat că incidentul de la Templul Coral nu a fost unul izolat, ci doar cel mai grav din ultima vreme. Lucrurile se precipitau cu precădere în a doua parte a anului, în timpul sărbătorilor de toamnă evreiești. Cele mai multe incidente s-au înregistrat în București și în localități din Transilvania. În Moldova a fost și un caz de violență fizică, la Piatra Neamț, împotriva membrilor familiei rabinului Samuil Tobias, cărora doi indivizi le-au strigat „Voi, jidanilor, duceți-vă în țara voastră!“. Atmosfera s-a schimbat cu precădere după 1960, odată cu creșterea numărului actelor de devastare și profanare la sinagogi, cimitire și instituții comunitare din toată țara. Până spre 1960, autoritățile comuniste au epurat și românizat instituțiile statului și partidului, ponderea evreilor din sectorul public scăzând dramatic. Încă din a doua parte a anilor ’50, devenise clar că statul comunist își schimbase în rău atitudinea față de evrei, iar frecvența sporită a incidentelor din anii ’60 a întărit ideea că antisemiții profitau de atitudinea mai îngăduitoare a autorităților. Oficial, regimul pretindea că antisemitismul fusese eradicat, iar incidentele erau puse pe seama „elementelor declasate, descompuse“, a minorilor, animalelor sau a naturii. Dacă vinovații proveneau din familii muncitorești, procedurile legale erau suspendate în favoarea unor avertismente pe linie de partid sau sindicat.
Autoritățile au găsit vinovate două fetițe, una de 10 ani, cealaltă de 12, în cazul profanării din 20 septembrie 1963. Securitatea a pus în scenă un întreg spectacol, reconstituind incidentul de la Templul Coral și făcând o mulțime de fotografii cu fetele pe post de figurante. Cu toate acestea, mai nimeni nu a crezut versiunea oficială și acest lucru se vede din interceptările făcute de Securitate aflate în arhiva CNSAS. Moses Rosen a reacționat cu nervozitate față de rezultatele anchetei, iar Leon Stern, președintele Comunității București, a fost interceptat spunând cu sarcasm că vinovații „dacă sunt majori sunt bețivi, iar dacă nu sunt majori sunt copii“, care nu pot fi trași la răspundere.
Nu avem prea multe date despre devastările din anii ’70. Nu este clar dacă a scăzut numărul incidentelor sau dacă mușamalizările oficiale au fost mai eficiente. Din anii ’80, însă, Federația Comunităților Evreiești a început să țină o situație clară a cazurilor de distrugere de proprietate și profanare. Aceste dosare se află astăzi în Arhiva FCER. Am prelucrat 220 de dosare, numărând tot atâtea cazuri, dintre care o treime sunt din București. Cele mai multe incidente din București s-au produs la Cimitirul Evreiesc din str. Giurgiului – 30 la număr. În 25 aprilie 1983, indivizi neidentificați au pătruns în cimitirul sefard din Giurgiului și au profanat cavoul familiei Elias, împrăștiind osemintele. Este de semnalat că, în 1988-1989, s-a înregistrat un număr mai mare de incidente, iar câteva au avut loc în preajma Paștelui creștin-ortodox. Se știe că, pe vremuri, în Estul ortodox, acțiunile pogromiste izbucneau cu precădere în preajma sărbătorilor pascale. De exemplu, în noaptea de 12 aprilie 1988 (a treia zi de Paște), au fost distruse 6 monumente funerare din Cimitirul Giurgiului; în noaptea următoare, au fost devastate alte 10 monumente, iar pe 29 aprilie, au fost distruse încă 36 de monumente. Luna aprilie a anului următor a adus un nou val de devastări. Pe 4 aprilie 1989, au fost distruse nu mai puțin de 53 de pietre de mormânt. Miliția a indicat ca responsabili 4 copii de 12-13 ani, dar nu a explicat cum au putut acești copii să răvășească cimitirul.
Copiii au fost găsiţi de multe ori ţapi ispăşitori pentru profanarea cimitirelor evreieşti (Fototeca CSIER)
Am contabilizat 12 incidente produse în anii ’80 în Cimitirul Filantropia. Cele mai grave s-au produs în 3 decembrie 1982, când au fost profanate 35 de morminte, și în 7 septembrie 1986, când au fost înregistrate 78 de pietre funerare distruse.
Atacuri vicioase au fost comise și asupra sinagogilor din București. Cele mai afectate au fost Sinagoga Mare și Sinagoga Malbim. Ceremoniile religioase au fost deseori perturbate de diferiți indivizi, care au adresat invective evreilor și au profanat locul cu materii fecale.
Cele mai multe anchete nu s-au soldat cu rezultate concludente. Uneori, au fost indicate persoane responsabile, dar, în marea majoritate a situațiilor, era vorba de minori care nu puteau fi trași la răspundere. Cazurile în care s-au aplicat sancțiuni au fost tratate drept cazuri de huliganism. Oricum, ca urmare a Decretului 290 din 1984, infracțiunea de profanare a fost amnistiată. Miliția scria întotdeauna în acte că acțiunea nu a avut caracter antisemit și organizat. Dacă Securitatea afla prin informatori sau interceptări că responsabilii comunităților evreiești puneau incidentele pe seama antisemitismului sau se plângeau de mușamalizarea cazurilor, aceștia erau convocați la Securitate sau Miliție, li se punea în vedere că ancheta oficială nu a evidențiat date în acest sens și erau somați să nu denigreze autoritățile de partid și de stat. Moses Rosen a trimis mai multe adrese conducerii PCR în care reclama că responsabilii pentru profanări nu au fost trași la răspundere penal și că anchetele s-au soldat prea des cu indicarea unor minori ca responsabili. Astfel de scrisori de protest au fost trimise și după 1989, semn că practica autorităților a continuat și după revoluție.