Pe aceeași temă
În 1988 şi 1989, Coen Stork a jucat un rol esenţial în sprijinirea disidenţilor din România (Mircea Dinescu, Doina Cornea şi alţii). După Revoluţie, a contribuit la readucerea României şi a societăţii româneşti pe făgaşul democraţiei. A rămas apropiat de ţara noastră chiar şi după ce şi-a încheiat mandatul de ambasador şi a ieşit la pensie, venind aici regulat ca reprezentant al unor organizaţii de apărare a drepturilor omului.
Coenraad Frederik Stork s-a născut la 28 martie 1928, la Bussum, în Olanda. A studiat la Universitatea din Leyda, ulterior intrând în diplomaţie, cu misiuni la Bagdad, Pretoria, Paris, Buenos Aires, Helsinki şi Londra. A fost ambasador al Olandei în Cuba (1982-1987) şi în România (1988-1993). A fost, printre altele, membru al Comitetului Olandez Helsinki (NHC) şi al Fondului Central şi Est European de Proiecte de Carte, cu sediul la Amsterdam. A contribuit la înfiinţarea Institutului Român de Istorie Recentă (IRIR).
În 1993, la Editura All, a apărut volumul Cel mai iubit dintre ambasadori, în care Coen Stork dialoghează cu Gabriel Andreescu despre anii petrecuţi la Bucureşti. În 2012, la Editura Athenaeum-Polak & van Gennep din Amsterdam, Peter Henk Steenhuis a publicat volumul De rode ambassadeur. Coen Stork: diplomaat van Pretoria tot Boekarest (Ambasadorul roşu. Coen Stork: diplomat de la Pretoria la Bucureşti). În 2013, la Editura Humanitas a apărut Dosarul de Securitate al unui ambasador: Coen Stork, conţinând documente care arată cum poliţia secretă comunistă l-a urmărit pe diplomatul olandez.
Coen Stork a fost în România pentru ultima oară în luna mai a acestui an, la Zilele Olandeze de la Cluj.
Un portret neconvenţional
Andrei Oisteanu |
Coen Stork a primit Premiul Grupului pentru Dialog Social pe anul 1998 pentru „promovarea constantă a unei corecte imagini a României în lume şi pentru sprijinul deosebit acordat consolidării societăţii civile în România“. Publicăm în continuare Laudatio rostit de Andrei Oişteanu cu acel prilej.
Este greu să introduci personalitatea complexă a lui Coen Stork – „cel mai iubit dintre ambasadori“, cum inspirat 1-a numit Gabriel Andreescu - în cămaşa de forţă a unui anost curriculum vitae. Fostul ambasador al Olandei în România a intrat în folclorul urban. De-a lungul anilor, legende şi anecdote s-au povestit pe seama lui. Câteva dintre ele pot spune mai multe despre adevărata personalitate a lui Coen Stork decât o listă - altfel lungă şi bogată - de profesii, activităţi şi misiuni diplomatice în lumea largă.
Din relatările unor securişti, reiese că ambasadorul Coen Stork s-ar fi aflat în Piaţa Universităţii pe 21 sau 22 decembrie 1989. Diplomatul olandez i-ar fi îndemnat pe manifestanţi să reziste în faţa forţelor de ordine şi să telefoneze la Ambasada Olandei în caz că au necazuri. Se spune, de asemenea, că el l-ar fi anunţat pe Mircea Dinescu - aflat sub supravegherea Securităţii - de fuga dictatorului. Nu ştiu dacă aceste informaţi sunt corecte sau este vorba de o legendă apocrifă, dar chiar şi aşa fiind, ea arată modul cum era receptat Coen Stork în epocă. Dacă ar fi adevărat, acest fapt ar arunca în aer toate protocoalele şi uzanţele internaţionale privind comportamentul diplomaţilor.
Despre 14-15 iunie 1990, când minerii înarmaţi cu bâte făceau legea în Bucureşti, se povesteşte următoarea legendă. Se zice că şeful securităţii Ambasadei SUA la Bucureşti i-ar fi comunicat prin telefon diplomatului american să nu părăsească sediul ambasadei, iar în caz de necesitate să folosească automobilul blindat. Vorbind la telefon în dreptul ferestrei, ambasadorul american i-ar fi replicat: „Bine, dar tocmai îl văd pe geam pe ambasadorul Olandei, îndreptându-se pe bicicletă spre centru. Crezi că şi-a luat bicicleta blindată?!“. Nu este important acum dacă această convorbire a avut sau nu loc. Şi în acest caz, este mai semnificativ faptul că o astfel de legendă s-a putut naşte.
Andrei Oişteanu şi Coen Stork la Grupul pentru Dialog Social în ianuarie 2008
În primăvara anului 1993, Coen Stork şi-a încheiat misiunea diplomatică la Bucureşti. Dat fiind ataşamentul său faţă de România şi cultura ei, mai mulţi intelectuali s-au gândit să trimită o scrisoare deschisă Ministerului român de Externe prin care să ceară ca domnul Stork să fie numit ambasador al României la Haga. Era bineînţeles o glumă, dar una plină de tâlc. Ulterior, în acelaşi an, el a fost propus, de către o importantă organizaţie europeană, să „monitorizeze“ România în ceea ce priveşte respectarea drepturilor omului. Ministerul român de Externe avea dreptul să se pronunţe în privinţa persoanei propuse şi eventual să o recuze. Răspunsul ministerului a fost limpede: „Oricine, în afară de Coen Stork“. Reprezentanţii regimului Iliescu ştiau de cine trebuie să se ferească. Un om incomod şi bine informat precum Coen Stork nu putea fi manipulat şi dezinformat astfel încât să redacteze referate neutre sau complezente. Erau lucruri pe care le ştia mai bine chiar decât unii demnitari ai ministerului.
Coen Stork a pierdut acel post, la care ţinea foarte mult şi pe care îl merita din plin. Deşi ofensat şi nedreptăţit, Coen Stork nu a abandonat totuşi. De atunci, nu a încetat să reprezinte în România diferite organizaţii internaţionale preocupate de respectarea drepturilor diverselor grupuri de minoritari, marginali sau excluşi: minorităţi naţionale, homosexuali, handicapaţi, puşcăriaşi etc. În ultimul timp, s-a ocupat mai ales de îmbunătăţirea legislaţiei şi a condiţiilor de detenţie în penitenciarele din România. Condiţii care rămăseseră cumva la nivelul secolului al XIX-lea. La multiplele şi gravele probleme cu care este confruntată societatea românească, în tranziţie de la un regim mort la unul care nu s-a născut încă, cine să mai aibă timp şi minte pentru hoţii şi vardiştii din penitenciarele noastre?! Dacă domnul Coen Stork n-ar fi existat, ar fi trebuit inventat.
De regulă, alţi demnitari străini vin la noi pentru câteva zile, trag la Hotel Hilton sau Intercontinental, se deplasează cu Mercedesul prin centrul Bucureştiului, se întâlnesc cu autorităţi române în saloane elegante şi, după câteva cocktail-uri, pleacă mulţumiţi din România. Coen Stork ia la rând închisorile româneşti, de la Midia la Gherla, stă de vorbă cu gardienii şi delincvenţii, gustă mâncarea, inspectează infirmeriile, propune schimbarea regulamentelor în domeniu şi, mai ales, solicită respectarea lor. Anecdota spune că, datorită grijii lui Coen Stork, mulţi dintre puşcăriaşii români beneficiază în închisoare de condiţii ceva mai bune (căldură, trei mese pe zi, îngrijire medicală) chiar decât la ei acasă.
Cred că România are mare noroc să aibă un prieten de calitatea umană a lui Coen Stork. Un noroc pe care nu-l vom preţui niciodată îndeajuns. Noi nu putem decât să-i oferim un premiu prestigios, un plic cu un conţinut modest (pe care fiscul îl va înjumătăţi) împreună cu toată preţuirea şi prietenia noastră.
Un ghimpe permanent în coasta autorităților române comuniste
Dennis Deletant |
Sorin Alexandrescu, profesor de studii românești la Universitatea din Amsterdam, a fost cel de la care am auzit pentru prima dată numele lui Coen Stork. Era sfârșitul anului 1988. Sorin pregătea publicarea volumului de poezie al lui Mircea Dinescu, Moartea citește ziarul, care a fost interzis în România și a apărut pentru prima dată la Editura Rodopi din Amsterdam în 1989.
Coen se împrietenise cu Mircea Dinescu și a jucat rolul decisiv în transmiterea poemelor către Sorin.
De vreme ce am fost declarat persona non grata de către autoritățile române în toamna anului 1988, nu am reușit să-l cunosc pe Coen în România în acea perioadă, dar, la scurt timp după Revoluție, în timp ce eram consultant pentru BBC la București la finele lui decembrie 1989, am reuşit să-l vizitez în sfârşit. Ştia numele meu de la Sorin și m-a invitat la reședință. În timpul unui prânz îndelung mi-am dat seama de amploarea sprijinului moral și material pe care l-a acordat unor disidenți și nonconformiști români, în special Doinei Cornea, dar și altora, prea mulţi ca să-i amintesc aici. Contactele lui cu disidenții l-au transformat dintr-un outsider - ambasadorul olandez -, într-un insider, un ghimpe permanent în coasta autorităților române comuniste, o figură emblematică a curajului, care a pus deoparte mantia privilegiului diplomatic pentru a arăta solidaritatea cu românii din interior care au fost destul de îndrăzneți să conteste regimul Ceaușescu. Dosarul lui de Securitate arată măsurile luate de autorități pentru a-i monitoriza activitățile, pentru a le împiedica și, în același timp, metodele utilizate pentru atingerea acestor obiective.
Coen a intrat în serviciul diplomatic olandez, prima sa misiune fiind în 1959 în secția comercială a ambasadei olandeze din Bagdad. De acolo s-a mutat la Pretoria, în Africa de Sud, și a fost unul dintre puținii diplomați străini care au participat în primăvara anului 1964, în calitate de observatori, la procesul lui Nelson Mandela și al altor lideri ai Congresului Național African, o prezență pe care președintele Mandela nu a uitat-o niciodată. Coen mi-a povestit, în timpul uneia dintre întâlnirile noastre frecvente din perioada în care eram visiting professor la Universitatea din Amsterdam, cum, în timpul primei vizite a lui Mandela în Olanda, la 16 iunie 1990, președintele sud-african a luat prânzul la un restaurant de lângă casa Stork din Amsterdam și Coen a profitat de ocazia de a se alătura spectatorilor care au asistat la sosirea lui Mandela. Acesta l-a recunoscut în mulțime și a venit să-i strângă mâna lui Coen și să-i mulțumească pentru prezenţa la procesul lui.
Coen Stork la Bucureşti în 1989 - fotografie făcută de filajul Securităţii
În 1982, Coen a fost numit ambasador la Havana, în Cuba, și a lucrat acolo timp de cinci ani. Un aspect important al activității sale în Cuba a fost să arate solidaritate cu disidenții regimului Castro, o caracteristică a respectului său pentru apărarea drepturilor omului, care urma să-l pregătească pentru experiența din România.
Următoarea și ultima sa misiune diplomatică a început în 1988 la București. Coen a devenit o figură obişnuită, străbătând străzile orașului pe bicicletă, mai degrabă decât în mașina oficială. Alan Green, ambasadorul SUA în România din octombrie 1989 până în ianuarie 1992, mi-a spus cum el și colegii săi ambasadori îl admirau pe Coen pentru îndrăzneala din timpul Revoluției, fiind o țintă ușoară pe două roți pentru contrarevoluționari.
Experiența lui Coen în România l-a marcat profund și l-a determinat să-și manifeste, după pensionare, interesul activ pentru a promova respectul față de drepturile omului în țara dumneavoastră, așa cum făcuse în timpul mandatelor sale în Africa de Sud și Cuba. Generozitatea spiritului său l-a făcut ca, în 2000, să convingă Ministerul olandez de Externe să ofere finanțare pentru un nou institut istoric din București, numit Institutul Român de Istorie Recentă (IRIR). Coen a adunat în jurul său un număr de tineri istorici români, printre care Marius Oprea, Stejărel Olaru, Armand Goșu și Nicolae Videnie, care îi împărtășeau opinia că România avea nevoie de un institut dinamic care putea contribui la procesul democratic prin încurajarea unei analize critice, pe baza arhivelor recent deschise, a trecutului dictatorial al țării, de-a lungul anilor dictaturii regelui Carol instituită în 1938, regimului Antonescu (1940-1944) și perioadei de guvernare comunistă care a urmat celui de-Al Doilea Război Mondial. Institutul Olandez de Studii Avansate în Științe Umaniste și Sociale (NIAS) a devenit principalul partener în acest proiect. Primul director al IRIR a fost Andrei Pippidi, iar la expirarea mandatului său, Marius Oprea a preluat funcția de director interimar. Acesta a fost urmat de Dragoș Petrescu, care a condus institutul până în vara anului 2005. În decembrie 2005, IRIR a fost absorbit de Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului din România (IICCR). Activitatea IRIR este o moștenire potrivită pentru acest om remarcabil.
Cartea de dialog cu Coen Stork*
Gabriel Andreescu |
Coen Stork era extrem de activ şi eficient şi desigur că lucrul acesta presupunea multe legături cu oameni. Aşa se face că am discutat des cu el, în diferitele întâlniri avute, la Ambasada Olandei ori la locuinţa lui, ori în alte locuri unde ne aduna militantismul anilor tumultuoşi ai postrevoluţiei.
S-a oferit să mă aducă cu maşina din vreun oraş unde fusesem amândoi prezenţi, ocazii când am vorbit „pe săturate“.
Era foarte curios de detalii şi de trăirile personale care însoţeau evenimentele. Era la fel de înclinat să povestească despre sine, cu o naturaleţe absolut neobişnuită. La câtva timp după ce îl cunoscusem, imediat după revoluţie, mă întrebam cum am putea noi, românii, să arătăm ambasadorului gratitudine pentru devotamentul oferit oamenilor de aici, şi în anii lui Ceauşescu, şi după ce dictatorul căzuse. Ziariştii sunt seduşi de povestea transmiterii la Europa Liberă, de către el, a scrisorilor disidenţilor, cu geanta diplomatică, ori a drumurilor cu bicicleta făcute prin Bucureştiul comunist. Rămâne în umbră formidabilul ajutor oferit de Olanda României, la începutul anilor 1990, ca rezultat direct al implicării lui Coen Stork şi a altor asistenţi ai săi într-o astfel de politică.
*Cel mai iubit dintre ambasadori: Coen Stork în dialog cu Gabriel Andreescu, Editura All, Bucureşti, 1993. |
Repet, îi făcea plăcere să povestească despre experienţele lui de viaţă, pe cât îi plăcea să le asculte pe ale altora. La un moment dat, am ajuns la două istorisiri care m-au frapat aparte. Una era experienţa de ambasador în Cuba şi judecata lui privind regimul Castro. Mult mai indulgentă decât merita, cum gândeam eu lucrurile. Erau şi anii când speram ca fenomenul dominoului care dusese la colapsul comunismului în Europa să continue şi în ţări comuniste din lumea largă. Iar Cuba, atât de dependentă de asistenţa URSS, părea, din această perspectivă, o pară coaptă. Şi-a explicat poziţia şi am învăţat multe dintre argumentele lui.
Ideea cărţii a devenit la rândul ei un „măr copt“ când mi-a istorisit refuzul de a se ridica în picioare la şedinţa Marii Adunări Naţionale din mai 1989, în timp ce o întreagă sală urma exemplul Şefului cel Mare. „Ar fi anormal să ne ridicăm, pentru că am putea astfel lăsa impresia că ne pronunţăm asupra spuselor preşedintelui şi asta ar putea fi considerată o intervenţie în treburile interne“, a adăugat el o explicaţie ironică pentru şeful protocolului care-i ceruse să imite sala.
Fronda m-a făcut să realizez că un grăunte de recunoştinţă faţă de Coen Stork ar putea fi punerea la dispoziţie a filelor unei cărţi în care să povestească fabuloasele lui întâmplări. I-am propus dialogul. Timpul presa, căci doream ca volumul să apară chiar de ziua lui. Am avut câteva întâlniri, frecvente şi intense, înregistrate pe reportofon. Prietenul de la Editura All, Mihai Penescu, care-şi începuse aventura editorială într-o sală a GDS, a dat prioritate absolută acestei apariţii. Dan Perjovschi a imaginat prompt unul dintre desenele lui memorabile care, de pe copertă, a luminat cartea pe dinafară, pe cât de luminos era interiorul povestirilor lui Coen. Acum, la dispariţia lui Coen Stork, aceasta rămâne mărturia minunată a „celui mai iubit dintre ambasadori“.
Cel mai iubit dintre ambasadori
Roxana Trestioreanu |
L-am văzut prima oară în decembrie 1988 la un vernisaj la Sala Dalles. Stătea lângă Anca Oroveanu, era relaxat, povestea cu vioiciune și râdea. Noi, ceilalți, păream gri, ne simțeam gri.
În decembrie 1989 l-am văzut la televizor și am aflat că personajul pe care îl remarcasem cu ceva timp în urmă este ambasador. În primăvara lui ’90, Bogdan Bocăneț și Anca Iliescu (trăitori în Olanda) au decis să le arate prietenilor lor olandezi față proaspătă a României, scăpate de dictatură. Timp de o săptămână au avut loc vizite în ateliere, galerii și muzee, plimbări prin Bucureștiul vechi și nou, petreceri și întâlniri la care a fost invitat de onoare și Coen Stork. A venit singur, însoțit de soția lui, Ellen Elmendorp, sau de prieteni - Jessie Pander, Koen Wessing etc.
Un minunat povestitor, Coen Stork relata cu umor despre activitatea lui în „ilegalitate“ din ianuarie 1988 până decembrie 1989, când îi ducea ambasadorului englez mesajele dizidenților români. Îi plăcea să pună în dificultate agenții de supraveghere traversând Bucureștiul pe bicicletă și folosind în special străzi cu sens interzis. Și după 1989 a continuat să pedaleze de la un capăt la celălalt al Bucureștiului, însoțit de fiul său Daniël, pentru a observa în direct starea lucrurilor. Îi plăcea să se deplaseze pe bicicletă, traversând centrul Capitalei în zile normale sau în timpul mineriadei.
Pentru cele multe și bune pe care le-a făcut, nu doar pentru Regatul Țărilor de Jos, ci și pentru România în egală măsură, prietenii români l-au numit „cel mai iubit dintre ambasadori“.
Din 1990, Coen Stork mi-a fost un bun prieten. La București sau Amsterdam am vizitat împreună ateliere, galerii, muzee, am cutreierat anticariate, librării, am vânat cărți la piața Spui, am mers în vizite, la petreceri, la conferințe, am discutat despre artă, literatură, muzică, drepturile omului. Datorită lui i-am cunoscut pe cei care m-au ajutat să realizez proiectul în penitenciarul din Zutphen - guvernatorul penitenciarelor, Jos de Graaf, și directorul Comitetului Helsinki Olanda, Jos Kösters -, el mi-a făcut cunoștință cu Sorin Alexandrescu, Dennis Deletant, Brede Kristensen etc.
Coen era o sursă inepuizabilă de informații, o companie prețioasă, care împărtășea cu plăcere experiențe din viața sa trăită pe mai multe continente. Sunt 27 de ani plini de amintiri. Și îmi vine să strig, la fel ca soldatul ce păzea o ambasadă, după Coen: „Alo, domnu’, domnu’ cel mai iubit ambasador, unde mergeți?“.
Zo is het goed!
Sorin Alexandrescu |
O doamnă din Amsterdam, veche prietenă cu Coen Stork, știind că este bolnav, s-a dus să-i facă o vizită. Coen nu mai putea coborî scara ca să-i deschidă ușa, astfel încât, foarte simplu, i-a aruncat cheia pe fereastră.
Doamna a deschis ușa, a urcat scara, i-a înapoit cheia și l-a întrebat cum se simte. Goed, bine, a răspuns el zâmbind scurt, ca întotdeauan. Apoi i-a povestit de cancerul său. Doamna l-a întrebat de ce nu face un tratament cu raze, puternic. Coen i-a răspuns că nu mai vrea niciun asemenea tratament. De ce? Zo is het goed: Așa e bine. Ea nu a știut ce să-i mai spună, cum să-l convingă, s-a și jenat de o insistență socotită poate nelalocul ei. Coen a îndemnat-o să-și ia din biblioteca lui imensă orice carte dorește, drept cadou. Așa făcea cu toți prietenii care-l vizitau, renunțând aparent fără dificultate la cărțile pe care le strânsese o viață întreagă, cu mare atenție și multe cheltuieli. După o vreme, ea s-a ridicat și a plecat. Pe malul Amstelului ajunsă, a ridicat privirea. Coen era la geamul mare al camerei lui de primire, îi zâmbea și-i făcea semn cu mâna a despărțire. A continuat așa până ce ea a traversat podul peste Amstel spre Operă și s-a pierdut în mulțime...
Nu pot să uit această scenă de despărțire tăcută, dar zâmbitoare, la care nu am asistat și în care știu că totul s-a spus în patru cuvinte, o carte, un lung zâmbet și o lungă mișcare cu mâna. Parcă eu am fost acolo, parcă eu i-am privit pe amândoi sau poate parcă ei au jucat o scenă pentru cei care nu erau de față, precum eu însumi, deși ar fi trebuit să fie... Așa este bine. La un moment dat, altceva nu mai rămâne de spus, nici de făcut. Doar așteptarea. Dar așa este bine, fără vorbărie, fără dramă, fără show de durere. Când totul se termină, îți rămâne zâmbetul și așteptarea în tăcere.
Coen Stork în locuinţa sa din Amsterdam (foto: Wim Ruigrok) |
Nu cred că a fost religios, Coen, nu se potrivea cu el. Nici un exaltat încrezător în minunile științei. Nu, așa este bine, să privești zâmbind eforturile celorlalți, după o vreme de încercare. Dădea mereu impresia că este un om slab, manevrabil, doar pentru că era foarte cald, în ciuda aparentei distanțe, dar și foarte rezervat. Zâmbea, dar te îmbrățișa, dacă te îmbrățișa, ca un tipic olandez, bătându-te stângaci pe umeri sau spate. Nu avea efuziuni, nu se destăinuia sau îți spunea ceva scurt rezumativ, dar era mereu cu tine, alături de tine, dacă aveai nevoie. Cu un zâmbet. La fel cu prietenii și cu neprietenii. Toți care l-au cunoscut spun nenumărate povești cu el în care totdeauna pare stângaci, dar este eficient, pare abstract, dar înțelege în profunzime, nu întreabă multe, dar știe ce să facă pentru a te ajuta. Multe întâmplări cu el au intrat în cronica bucureșteană a anilor ’80 și ’90. Nu le pot uita pe cele trăite de mine, modul dezinvolt, dar în fond extrem de controlat în care vorbea cu tine în fața personalului de serviciu din casă ori din mașină. Aștia nu te spun mai departe? L-am întrebat. Ba da, dar informația e fără valoare, în realitate voi proceda complet altfel! Mai importantă decât teama este îndemânarea de-a juca teatru în fața celor suspecți, am înțeles atunci.
Când am venit la București în martie 1989 s-o văd la spital pe mama pe patul de moarte m-a aşteptat la Otopeni înăuntru, aproape de avion. Am fost aspru contolat de un colonel, eram atunci la Amsterdam și Haga cel care organiza manifestațiile de protest. Colonelul l-a întrebat iritat ce caută acolo. Îl aștept pe Sorin, a răspuns el simplu, zâmbind. Colonelul m-a lăsat apoi imediat să plec cu el. Nimic din ce era important nu fusese spus de nimeni, dar acest nespus actualiza limitele diplomatice de fier ale situației.
Am dormit atunci la Ambasada Olandei, spre siguranță. Când mergeam prin oraș, trebuia să-l sun din oră în oră pe Coen spre a-l asigura că totul este în regulă. Am mers și la patul mamei de la Salvare, unde ajunsese călcată de o mașină, „din întâmplare“. A plecat dintre noi câteva zile mai târziu, fără să-și revină din comă. Nu știu dacă m-a recunoscut. A trebuit să plec și eu înapoi la Amsterdam, viza de şedere nu mi s-a mai prelungit. La câteva zile a avut loc slujba la biserică. Spre surpriza tuturor a venit și Coen și a stat până la sfârșit. Întrebat de ce a venit, a răspuns că a venit în locul meu pentru că eu nu puteam fi de față... Zo is het goed, va fi spus el atunci. Nu vreau să vorbesc despre acest moment mai departe; am scris o dată că atunci, la Biserica Mătăsari, Coen Stork a fost ambasadorul unui singur om. Care nu va uita acest lucru cât va trăi.
În rest, pentru mine Coen a fost tipul perfect al olandezului aparent distrat, în fond fin intuitiv, simplu eficace, lăsând nespus tot ce este decisiv în comunicarea cu celălalt, dar sugerându-l. Stoicismul face parte integrantă din olandezul de calitate, nu agresivitatea, nici timiditatea şi, în niciun caz, vorbăria. Cuvintele au rezonanță pentru că sunt puține. În toată viața lui, a ajutat oamenii printr-o prezență tăcută și zâmbitoare. L-am privit totdeauna ca pe un soi de frate căruia mă jenam să-i mărturisesc că așa-l consideram, dar am știut, în același timp, din zâmbetul lui, că a înțeles. Așa s-a și întâmplat? Îl vâd zâmbind. Zo is het goed.
Presa olandeză despre moartea lui Coen Stork |
---|
În numărul dn 25 octombrie al Nieuwe Rotterdaamse Courant (NRC), Bram Vermeulen scrie:
„Multe revoluții și revoluționari au trecut prin fața ochilor fostului ambasador Coen Stork, decedat luni în casa lui cu vedere la Amstel și la Podul Albastru din Amsterdam. Jos, în stradă, luptă să-și facă loc bicicliști, taxiuri și tramvaie. Coen se uită țintă la ceva care plutește pe fluviu și-şi ia și binoclul pentru a vedea mai bine. «Uite cum plutesc rățuștele printre bărcile mari din jur. Le admir cum de reușesc s-o facă», spune, de parcă nu ar fi văzut aceeași scenă de o mie de ori în fața ferestrei lui. Așa a fost Coen Stork, decedat la 89 de ani, pasionat și uimit până în ultimul moment de tot ce-i oferea viața de văzut“. Bram Vermeulen nu înțelege, poate, că scena era simbolică. De fapt, Coen se vedea pe sine însuși, strecurându-se cu inocență printre marile forțe ale lumii. Inocența, împotriva Puterii. Toată viața lui, din Africa de Sud în Cuba lui Castro și din România ceaușistă în Cambodgia, Coen Stork a plutit simplu, candid, dar extrem de atent. Și a spus ce a văzut. (S.A.) |
Coen Stork și rescrierea istoriei recente
Armand Gosu |
Am auzit de Coen Stork imediat după decembrie ’89, când l-am văzut alergând pe bicicletă prin centrul Capitalei României.
L-am cunoscut mai bine abia în 1999, când, ieșit la pensie din serviciul diplomatic, era foarte prezent la București. Cristian Preda și Florin Țurcanu mă chemaseră la o discuție cu ambasadorul Stork, pe marginea unui viitor institut de istorie recentă. Acest proiect părea atât de interesant, încât în 2002 am decis să mă întorc în România, pentru a mă alătura echipei Institutului Român de Istorie Recentă (IRIR), care între timp fusese înființat și era condus pe atunci de profesorul Andrei Pippidi.
Deși se scursese mai bine de un deceniu de la prăbușirea regimului comunist, la începutul anilor 2000, istoria recentă a României era încă plină de tabuuri. Accesul la sursele istorice de la Arhivele Naționale era strict controlat, primeau documente cu adevărat importante într-o sală specială doar istoricii agreați politic, dintre cei care colaboraseră cu Securitatea sau care aveau relații în sistem. Relații foarte sus, de altfel. Pentru ceilalți, fondurile de documente nici nu existau. De asemenea, „nu exista Holocaust“, iar cei care îndrăzneau să conteste această axiomă erau victima unor ciomăgari profesioniști din presă sau chiar din mediul istoricilor. Sigur că lucrurile, între timp, au evoluat mult. Au funcționat două comisii prezidențiale, pentru Holocaust și pentru Crimele regimului comunist, astăzi se predau cursuri opționale pentru elevii de liceu, ceea ce, cu mai puțin de două decenii în urmă, ar fi fost de neimaginat.
Poate cea mai importantă direcție de cercetare a IRIR a fost istoria Securității, subiect extrem de sensibil, în 2002-2004. Și din cauza simbiozei dintre PSD și fosta Securitate, dar și a absenței oricăror reforme serioase care să conducă la ruperea cordonului ombilical care lega Securitatea de serviciile secrete actuale din România. Orice document care proba prezența securiștilor în politică și în fruntea unor instituții, orice mărturie care confirma teza continuității Securității stârnea invariabil scandal, pentru că, în acel moment, guvernul condus de Adrian Năstase trebuia să promoveze minime reforme, în condițiile intrării României în NATO și negocierilor pentru aderarea la UE. Așa se face că, la un moment dat, guvernul a trecut la presiuni și amenințări la adresa IRIR și a cercetătorilor care lucrau acolo.
Doar protecția unor ambasade străine, în primul rând a celei olandeze, grație lui Coen Stork, a mai calmat din zelul securistic al serviciilor secrete. Până la urmă, presiunea a fost atât de mare, încât, în 2004, înaintea alegerilor, guvernul PSD a reușit să dezamorseze parțial bomba IRIR.
Dar ce este mai important, temele în jurul cărora s-a concentrat activitatea IRIR din acei câțiva ani de activitate au avansat în dezbaterea publică și au devenit parte a paradigmei istoriografice de astăzi. La aceasta, Coen Stork, prin insistența cu care a promovat acel program pentru care a obținut finanțare MATRA, convingând autoritățile olandeze să sponsorizeze un institut de istorie recentă, ceea ce nu se mai întâmplase niciodată, a jucat un rol important în modelarea câmpului istoriografic din România. Și a repurtat acest succes, fără ca să fie istoric și fără să scrie vreo pagină de narațiune istorică.
Coen Stork la Zilele Olandeze de la Cluj în mai 2017. A fost ultima sa vizită în România.
Până în ultima clipă, Coen Stork și-a păstrat interesul viu pentru România. În primăvara acestui an a mai venit o dată, fără să știe că este pentru ultima dată, pentru o conferință la Cluj, oraș de care-l leagă amintirea Doinei Cornea, pe care o vizita cu încăpățânare, spre disperarea Securității, în ultimii ani ai dictaturii lui Ceaușescu.