Pe aceeași temă
Pentru Ucraina, Azerbaidjan, Armenia, Georgia, Moldova, miza Parteneriatului Estic este una civilizațională. Este o alegere între două modele de societate: una inclusivistă, alta extractivă; între acquis-ul Bruxellesului și legea Moscovei.
„De ce eșuează națiunile? De ce America Latină este atât de diferită de America de Nord?“ Pentru a răspunde la aceste întrebări, James Robinson, profesor de economie la Harvard, sugerează o comparație între cum și-au construit puterea financiară doi dintre cei mai bogați oameni din lume: Bill Gates (SUA) și Carlos Slim (Mexic). Ambițioși, talentați, deștepți, amândoi sunt în esență firi antreprenoriale, dar rețeta de făcut bani a fiecăruia este complet diferită. În cele din urmă, diferența majoră este una de cultură instituțională. În Statele Unite, instituțiile (înțelese într-un sens larg ca norme, reguli, sisteme de stimuli și oportunități) recompensează productivitatea, capacitatea de a inova. Dimpotrivă, în Mexic, stimulii instituționali recompensează monopolul, oligarhia, pe „băieții deștepți“ care cunosc cum funcționează sistemul, știu cine are influență și mai ales pe cine trebuie să mituiești ca să reușești. Vorbim de atitudini profund înrădăcinate în modul în care cele două societăți au funcționat în istorie. Una este bazată pe „instituții inclusiviste“, participative, care încurajează ideile, talentul, aptitudinile, tehnocrația, energia productivă să ajungă la vârf. De cealaltă parte sunt societățile care au „instituții fundamental extractive“, gândite să plaseze oportunitățile exclusiv în mâna unor tehnocrați ai puterii și a clientelelor lor. „Slim și-a făcut banii în economia mexicană în mare parte mulțumită conexiunilor sale politice. Iar când s-a aventurat în Statele Unite a eșuat“, spune profesorul James Robinson.
Tensiunea dintre cele două tipuri de culturi instituționale reflectă în esență contrastul și ciocnirea dintre două civilizații politice. În aceasta constă și simbolistica summit-ului de la Vilnius, din 28 noiembrie. Pentru Ucraina, Azerbaidjan, Armenia, Georgia, Moldova, miza Parteneriatului Estic este una civilizațională. Este o alegere între două modele de societate: una inclusivistă, alta extractivă; între acquis-ul Bruxellesului și legea Moscovei. O sugerează chiar unul dintre arhitecții întregului demers, ministrul de Externe al Suediei, Carl Bildt: „Statele partenere trebuie să conștientizeze că UE nu este doar un bloc comercial sau un club pentru politica mare. Este o opțiune civilizațională - în favoarea politicii competitive, a alegerilor democratice, a statului de drept, a protecției minorităților și a unei societăți civile dinamice și uneori nerușinate“.
Între timp, regimul putinist reacționează prin arsenalul consacrat (presiuni energetice, războaie comerciale), de parcă s-ar afla sub asediu. Și, într-o anumită măsură, chiar este. Popularitatea rețetei Putin este tot mai contestată în tradiționala „străinătate apropiată“. Ceea ce observa George Kennan (arhitectul doctrinei de containment) în 1947 este la fel de actual și astăzi: „Amenințarea cu care se confruntă societatea sovietică în raport cu lumea din afară rezidă nu în realitățile antagonismului extern, ci în necesitatea de a explica menținerea autorității dictatoriale acasă“.
Se continuă într-o variantă „soft“ extinderea comunității euroatlantice, o secvență întreruptă în august 2008. Parteneriatul Estic semnalează în egală măsură și un proiect geopolitic similar celui anunțat de Condoleezza Rice în 2005, de „diplomație transformativă“. Reperele sunt aceleași: o balanță eurasiatică în favoarea statelor ce reflectă instituțiile „bunei guvernări“. Uniunea Europeană este, în cele din urmă, un „imperiu“ normativ. „Aș spune că UE este asemeni Imperiului Roman. (...) Pentru unii, în Vest, frontiera mentală a Europei se oprește la capătul drumurilor romane antice. (...) Pentru mine, Europa se întinde până acolo unde se aplică legile europene“, spunea Radosław Sikorski în raportul anual prezentat Seimului despre obiectivele de politică externă ale guvernului. Mai mult, în discursurile sale, Sikorski vorbește de necesitatea de a răspândi, în vecinătatea estică, „buna guvernare“ europeană. Teaser-ul îl reprezintă chiar transformarea poloneză. În 25 de ani, Polonia a ajuns între primele 20 de economii ale lumii. Legătura de cauzalitate este explicită. „Buna guvernare este crucială pentru a crea pe termen lung o prosperitate pentru toți cetățenii, nu doar pentru cei câțiva înfometați de putere“, spunea Sikorski în mai 2013.
Cum se va termina totul? Oare Vilnius o să fie un nou București, când promisiunile făcute Georgiei și Ucrainei nu au putut fi onorate? Pentru Moscova, situația este la fel de fierbinte.
* Octavian Manea este masterand Fulbright în studii de securitate la Maxwell School of Citizenship and Public Affairs.
Comentarii 4
Marius - 11-20-2013
Este o mare diferenţă între cele două civilizaţii ... diferenţă de civilizaţie chiar. În timp ce la ruşi toate problemele se rezolvă primitiv, cu parul ... occidentul se aşază la masă, toată lumea zâmbeşte, are costume frumoase, se discută diplomatic, se serveşte un ceai, o cafea ... iar pe sub masă toată lumea are picioarele vinete de la lovituri. Este de ales clar răul cel mai mic ... cu paranteza că ţările plecate din este spre vest cunosc încă mai bine jocul estic decât cel vestic şi nu este uşor să intri în sportul capitalist cu apucăturile estice şi să vrei să fi şi performant
Răspundestefania - 11-20-2013
articolul acesta sufera de toate bolile normativismelor, atunci cand pui in balanata doua civilizatii/sisteme, etc...de ce crezi ca putin e mai rau decat obama sau ca presiunile energetice fac parte din arsenalul CONSACRAT al lui putin? te-ai gandit vreo secunda la bush inainte sa scrii asta? oricare bush?
RăspundeAndronache sorin - 11-20-2013
A a adera sau nu la uniunea europeana.sa fie etichetata ca o ciocnire a civilizațiilor?sau mai degraba a ciocniriî a doua sisteme diametral opuse.așa vad problema.
RăspundeAndronache sorin - 11-20-2013
Dar nu credeți ca orice civilizație are și limitele ei?in urma cu sute de ani cine au luat negrii de pe gliile lor natale și i au dus in sclavie?rușii sa au americanii?cine ia exterminat pe evrei,romi,handicapați,masoni,creștini?rușii s au germanii?
Răspunde