Pe aceeași temă
Se caută un secretar general al Organizaţiei Naţiunilor Unite chiar în ograda noastră. Să îl căutăm și noi. O căutare care începe de acasă, cu realism internațional, cu obiective naționale clare și conștiință a răspunderii globale.
Lumea întreagă pare într-o căutare febrilă în zilele acestea. Intensitatea efortului este acompaniată însă de relativă discreție. Ceea ce nu justifică însă cvasiabsența din peisajul național. Este vorba despre căutarea unui nou lider al ONU. Iar România ar trebui să fie interesată, pentru că este căutat în regiunea noastră.
Astfel, titlul unui articol din 2006 apărut în revista 22 pe acest subiect nu ar necesita în mod normal schimbări decât din rațiuni de evitare a confuziilor temporale. Ceea ce este fundamental nou este perspectiva reală a alegerii unui est-european.
Deși mai este mai bine de un an până la alegerea unui nou secretar general al ONU în toamna lui 2016, prepoziționările, autonominările, speculațiile și propunerile naționale abundă. Există mai multe modalități de a duce o astfel de campanie de promovare. Principalele opțiuni sunt: discret și la țintă sau cu surle și trâmbițe prin satul global. Prima variantă se axează pe presupoziția că decizia se ia în cabinetele țărilor influente, a doua dorește ocuparea spațiului public și apelul la opinia publică internațională, ceea ce ar indica importanța acordată altor actori decât cei statali. În genere, astfel de candidaturi sunt promovate, în etapa timpurie, mai curând în capitale și birouri decât în ziare și conferințe. Agreabil? Nu, acceptabil!
Sediul ONU de la New York
Nu sunt uşoare nici alegerea, nici funcţia de lider al ONU
De la fondarea sa în 1945, ONU a avut opt secretari generali. Trei din Europa de Vest, doi din Africa, doi din Asia. Niciunul din Europa de Est, niciunul femeie.
Nu e ușor să ajungi secretar general. Procedura alegerii presupune runde succesive în Consiliul de Securitate, prin care fiecare dintre cei 15 membri încurajează, descurajează sau nu are o opinie puternică asupra unor candidați nominalizați de țările lor sau de un grup de țări și care ajung pe o listă scurtă. Opțiunile sunt exprimate printr-un cod de culori al buletinelor de vot. Sufragiul este secret și, de regulă, au loc mai multe tururi de scrutin. La alegerile din 2006, Ban Ki-moon a fost ales pentru primul mandat pur și simplu pentru că, în runda finală, doar un membru permanent al Consiliului de Securitate nu a avut nicio opinie asupra sa (din cei cinci membri permanenți – P5), restul încurajându-i candidatura. Ceilalți candidați au fost descurajați de membrii nepermanenți (cei aleși pentru mandate de doi ani, numiți E10) și de unul sau doi membri permanenți cu drept de veto și s-au retras din cursă. Al doilea plasat, Shashi Tharoor, candidat din India, a avut trei descurajări (una din partea unui membru permanent al Consiliului de Securitate) și două opinii neutre. A treia clasată, Vaira Vīķe-Freiberga, președinta Letoniei, a avut șase descurajări (inclusiv vetouri din partea a doi membri P5).
Nu e ușor nici să exerciți funcția. Revelator, primul secretar general, Trygve Lie, a demisionat, considerând-o „cea mai imposibilă slujbă din lume“. Al doilea, Dag Hammarskjöld, a murit într-un accident de avion încercând să medieze un conflict într-o țară care și acum are misiune ONU de menținere a păcii, Republica Democrată Congo. U Thant a jucat un rol delicat, dar important în criza rachetelor din Cuba, în 1962. Alt secretar general, Kurt Waldheim, a primit vot negativ din partea Chinei după două mandate. Boutros Boutros-Ghali a fost respins după primul mandat de SUA, din motive de indezirabilitate pentru poziții de rebeliune. Kofi Annan, următorul secretar general, care conducea departamentul din ONU care ar fi trebuit să aibă o reacție față de Rwanda, a obținut și încheiat al doilea mandat, dar a fost puternic contestat de SUA din cauza poziției privind intervenția în Irak, în 2003.
Succesorul lui Ban Ki-moon va fi ales în toamna lui 2016. Deși termenul nu e apropiat, procesul de reflecție asupra potențialilor candidați a început. Campania pentru promovarea candidaturii pe atunci proaspătului ministrului de Externe sud-coreean, Ban Ki-moon, a început cu un an înaintea alegerilor din Consiliul de Securitate.
Ce presupune funcția? Carta ONU nu este foarte explicită în această privință. Secretarul general ar trebui să fie, conform Cartei, managerul șef al organizației. Oricâtă greutate ar putea da virtual acest titlu funcției, realitatea a demonstrat că este mai curând un CEO ale cărui mișcări sunt atent controlate de acționarii majoritari, marii contributori cu fonduri și marile puteri militare și economice. Iar Carta mai spune că secretarul general poate aduce în atenția Consiliului de Securitate orice situație care reprezintă o amenințare la adresa păcii și securității internaționale. Realitatea ne-a indicat recent că nu secretarul general a atras atenția sau a putut juca cel mai activ rol în soluționarea situației din Ucraina. Secretarul general poate readuce periodic în atenția lumii dosarul palestinian, dar unele state (și uneori Cvartetul) joacă roluri decisive în negocieri.
Critica organizației impure
În general, când există un dezacord al marilor puteri cu drept de vot pe un subiect de pe agenda Consiliului de Securitate, secretarul general și întreaga organizație se văd îngrădiți în spațiul de exprimare și acțiune. Când, în contextul dezacordului P5, iau o poziție tranșantă, poziția lor este periclitată. Secretarul general Trygve Lie a aflat-o de la bun început: când, în 1950, a condamnat invazia Coreei de Sud de către vecinul din nord pe care l-a numit agresor, Uniunea Sovietică l-a boicotat diplomatic și a împiedicat împreună cu China alegerea sa pentru un al doilea mandat. Acuzat și de anumite cercuri din SUA că este comunist, a sfârșit prin a demisiona.
Şedinţă a Consiliului de Securitate al ONU
Totuși, în ciuda criticilor, ONU nu este doar singura organizație globală pe care o avem, dar este o organizație relevantă în multe domenii. ONU, prin agențiile, fondurile și programele sale, a adus în atenția lumii și a condus acțiuni de prevenire și eradicare a fenomenului copiilor soldați, a sclaviei moderne, a malariei, SIDA și tuberculozei. ONU a acordat asistență în peste 100 de țări pentru reducerea mortalității infantile și a mortalității la naștere, a acordat asistență pentru organizarea de alegeri și reforme constituționale, instalare de pompe de apă, a dezvoltat proiecte de promovare a femeilor și prevenire a violenței împotriva lor, de protecție a copiilor în conflicte armate, operațiuni de deminare sau coordonarea eforturilor de neproliferare nucleară. Tot ONU a mobilizat fonduri și a distribuit hrană în țări afectate de conflicte sau cataclisme naturale.
Organizațiile regionale pot încerca să suplinească lipsurile ONU și de multe ori au roluri importante. Dar să nu uităm că, în timpul crizei din Ucraina, nu Înaltul Reprezentant al UE pentru politică externă și politici de securitate sau președintele Consiliului European, ci liderii Germaniei și Franței au negociat cu Rusia. Uniunea Africană, la rândul ei, l-a ales pe Robert Mugabe, dictatorul din Zimbabwe, să reprezinte organizația care reunește cele mai multe țări aflate pe agenda Consiliului de Securitate al ONU.
Mulți și-au pus întrebarea dacă vor mai fi secretari generali ai ONU precum Dag Hammarskjöld. Confruntat cu criza din Canalul de Suez din 1956, care putea declanșa o încleștare între blocurile constituite în logica Războiului Rece, a determinat instituirea unei misiuni de menținere a păcii, deși Carta ONU nu prevedea explicit acest instrument. De atunci, ONU a desfășurat în teren căști albastre în 70 de astfel de misiuni, în care, de regulă, se interpun între foștii beligeranți (în prezent sunt aproape 120.000 de militari, polițiști și civili ONU în misiuni).
Secretarului general actual, Ban Ki-moon, îi trebuie recunoscut meritul de a fi creat pentru prima oară, deși cu întârziere, o structură internațională de răspuns în faţa unei crize regionale de sănătate cu potențial de răspândire globală. Probabil Ebola nu va fi ultimul caz, pandemiile putând să fie provocarea viitorului umanității. De reținut însă că nu este o inovație sau un progres în domeniul gestionării unor crize politice, ci a uneia de natură umanitară și privind sănătatea globală. Un alt breakthrough ar putea fi un acord global la Conferința de la Paris privind schimbările climatice.
Secretarul general are o marjă de manevră limitată în chestiuni de politică și relații internaționale, fără un acord al P5, și mai multă libertate de acțiune pe problematica dezvoltării și subiecte globale, precum dezarmarea sau încălzirea globală. Poate de aceea actualul secretar general al ONU se axează pe astfel de probleme și afirmă într-un interviu surprins într-o recentă carte publicată de Tom Plate că stilul propriu e izvorât dintr-o „filozofie a conducerii colective“ (What the UN is really like: the vision from the top. Conversations with Ban Ki-moon). Ceea ce, de fapt, înseamnă căutarea constantă a compromisului și reconcilierea anevoioasă între grupuri de interese diferite și schimbătoare.
Unul pentru șapte prin cinci
Jocul cifrelor într-o aritmetică politică globală poate genera astfel de formule în care un secretar general al ONU care va reprezenta şapte miliarde de oameni va fi ales de cinci state. Căci realitatea ne indică faptul că, fără să ai consimțământul membrilor permanenți cu drept de veto (P5), nu ai șanse să ocupi această poziție. Secretarul general este ales în măsură determinantă în urma unui consens între membrii permanenți ai Consiliului de Securitate, iar Adunarea Generală a ONU plebiscitează candidatul identificat de Consiliu. Cine are drept de nominalizare alege, de fapt.
Situația nu este ideală și a fost criticată de pe o platformă morală și democratică. O inițiativă recentă pentru alegerea transparentă și pe criterii de merit a secretarului general al ONU este Unul pentru șapte miliarde: www.1for7billion.org. Din moment ce va conduce organizația mondială, șeful ONU ar trebui ales în urma unor dezbateri largi ale mai multor candidaturi publice, în care aspiranții și-ar prezenta pozițiile pe subiecte majore ale agendei internaționale, de la încălzire globală la eradicarea sărăciei în lume, de la Ebola la dezarmare globală sau lupta împotriva terorismului și promovarea femeilor.
Dar ar trebui poate să și răspundă public la întrebări precum: „Ați fi susținut o intervenție în Irak în 2003 dacă erați secretar general?“, „Ce ați face diferit în fața dezastrului umanitar din Siria?“ sau „Au fost încălcate principiile și normele internaționale în cazul crizei din Crimeea și Ucraina de Est?“. Întrebări incomode pentru orice candidat. De ce, în fond? Oamenii ar avea nevoie să știe ce crede și cum ar acționa secretarul general al ONU în situații de criză. Dar, ca să ajungi secretar general al ONU, trebuie să te poziționezi uneori echivoc, pentru a evita să-i nemulțumești pe unii sau pe alții.
Să fii sibilinic e greu: să fii enigmatic când unii îți cer concretețe și alții ambiguitate constructivă. Să fii solomonic e și mai greu: să vii cu o soluție înțeleaptă când părțile doresc contrariul și se poziționează la poli opuși. Motivul incomodității inerente este că secretarul general nu este ales prin vot universal de cetățenii lumii sau de către parlamentele din statele membre sau chiar efectiv de către Adunarea Generală a ONU (ceea ce i-ar conferi virtual o legitimitate care îi excede puterile actuale). Alegerea sa depinde de votul în Consiliul de Securitate și, în principal, de percepția de acceptabilitate a sa din partea marilor puteri nucleare cu drept de veto, P5. Iar acest club vrea să își protejeze capacitatea de a influența organizația pe care o conduce secretarul general.
Acesta trebuie să își petreacă o bună parte din timp jonglând echilibristic pe firul subțire al relațiilor internaționale, unde se întâlnesc inevitabil interesele adesea divergente ale țărilor membre pe care trebuie să le servească deopotrivă. Dacă Moscova declară în numele suveranității că nu va susține nicio rezoluție sau acțiune în Siria care să nu fie agreată de guvernul Assad, secretarul general trebuie să țină seama de aceasta, așa cum trebuie să țină cont și de cei care pun în prim-plan criza umanitară și încălcările drepturilor omului și suferințele cauzate de conflictul din Siria. La fel, statele mai mici insulare sunt, de pildă, mai sensibile la subiectul încălzirii globale, pentru că pot fi amenințate direct de creșterea nivelului apelor. Alte state în curs de dezvoltare, unele puteri emergente, văd subiectul din prisma îngrădirii capacității de dezvoltare și creștere economică, dacă se vor adopta reglementări internaționale pentru limitarea poluării.
Puternic și/sau maleabil
Când a deținut președinția rotativă a Consiliului de Securitate, în februarie 2015, China a organizat o dezbatere aniversară care a prilejuit o viziune de ansamblu asupra activității ONU în ultimii 70 de ani. Diferențele de percepție au fost evidente. Unele state au accentuat problematica drepturilor omului, a statului de drept și a responsabilității de a proteja populațiile afectate de conflicte, în timp ce alte state au pus accentul pe dezvoltare, pe suveranitate națională și integritate teritorială. Înainte de 1989, statele se poziționau pentru drepturi politice și civice versus drepturi economice și sociale.
Divizarea celor 193 de membri ai ONU este însoțită de polarizarea Consiliului de Securitate, care nu poate decide măsuri care să soluționeze amenințări clare la adresa păcii și securității internaționale precum crizele din Siria și Ucraina. Ambele prăpăstii ne amintesc de Războiul Rece. Ar fi nevoie de un secretar general al ONU care să poată rezista presiunilor P5. Unul care să aibă forța politică de a aduce argumente morale și legale pentru promovarea și respectarea drepturilor omului și libertăților individuale, prevenirea și gestionarea crizelor, în timp ce promovează agenda de dezvoltare globală. Întrebarea este: va alege Consiliul de Securitate un astfel de secretar general?
Aspirația pentru un şef al ONU puternic e legitimă. Nimeni nu ar putea juca un rol de catalizator al opiniei publice internaționale – tot mai educate, expuse și sensibile la probleme globale – precum un secretar general cu autoritate morală și forță politică. Dar, în conjunctura actuală, această aspirație exprimă mai degrabă un ideal.
Așteptările de la secretarul general al ONU sunt contradictorii. El ar trebui să fie o conștiință planetară a umanității care să transcendă interesele naționale și să aducă statele lumii împreună pentru împlinirea binelui general. Ar trebui să fie însă și sensibil la interesele naționale ale statelor membre, într-un arhipelag de interese politice diferite care se apropie sau devin divergente în funcție de subiecte, într-o perpetuă dinamică de geometrii variabile. Prima viziune este posibilă pe subiecte precum schimbările climatice. A două este improbabilă, când e vorba de subiecte politice majore.
Oricât de mustrat pentru unele reacții sau lipsa lor pe subiecte politice, secretarul general al ONU a impulsionat în mandatele sale agenda de dezvoltare globală. În această toamnă, la New York se vor adopta cel mai probabil cele 17 obiective de dezvoltare durabilă, eforturi reînnoite de a eradica sărăcia, de a reduce mortalitatea infantilă, a combate SIDA și malaria, a atinge învățământul primar universal și de a răspunde nevoilor umane universale, prin respectarea și protejarea drepturilor omului și libertăților fundamentale, statului de drept, dezvoltării economice echitabile și păcii. Forme prin excelență de multilateralism și avans al umanității. Este un efort de a face statele să lucreze pentru binele comun și dezvoltarea lumii.
Trăsături de profil
Pe acest fundal, cel mai important este să vedem ce profil este preferat de cei care decid alegerea secretarului general. Cine sunt favoriții actuali? Ce șanse are un est-european? Apoi, în funcție de aceasta, ce șanse ar avea un candidat român și cum ar trebui România să susțină un candidat național sau unul regional.
Argumentele care vor precumpăni în alegerea secretarului general al ONU vor fi cel mai probabil contraintuitive. De aceea trebuie văzut în mod clar la ce se vor uita cei ce decid. Decizia alegerii secretarului general revenind P5, trebuie spus că aceste state caută, mai curând, un administrator al organizației decât un inițiator de politici. Un lucrător care își suflecă degrabă mânecile, când se mai sparge o țeavă a sistemului internațional pentru a împiedica o inundație globală, mai curând, decât un generator de idei care propune soluții noi și încearcă să le aplice în întreaga construcție internațională. Un birocrat, mai curând, decât un politician. Un implementator, mai curând, decât un inovator. Nu este neapărat un avantaj să cunoască sistemul ONU din interior. Un secretar general precum Kofi Annan, tocmai pentru că îl cunoștea, a știut să folosească sistemul, încercând să îi imprime o voință proprie. Inițiativă care nu a fost văzută foarte bine de P5. Nu trebuie să fie nici prea tânăr, ca să își poată construi o platformă de lansare după încheierea mandatului / mandatelor și astfel să aibă ambiții și o agendă proprie. Profilul candidatului s-ar defini atunci mai puțin din prisma meritelor și mai curând negativ: ce nu ar trebui să fie? Să nu fie prea ambițios, să nu aibă un profil prea pregnant internațional, să nu aibă o personalitate conflictuală. Absența acestor tușe de profil s-ar putea acompania cu prezența calităților complementare care l-ar face chiar dezirabil: de pildă, să înțeleagă preocupările, motivele, argumentele și pozițiile antagonice și să medieze, faciliteze compromisuri între state. Acceptabilitatea pare însă să fie maximum compromisului și cel mai mic numitor comun între P5.
Fostul ambasador american Richard Bolton din timpul administrației George W. Bush nu a rămas faimos doar prin declarația că nu s-ar simți lipsa mai multor etaje ale sediului ONU din Manhattan, dacă acestea ar dispărea (ceea ce este și o aluzie că nivelul de implementare al organizației este considerat singurul necesar, nu cel de conducere), ci și pentru că a afirmat în memoriile sale că, în selecția secretarului general al ONU Ban Ki-moon, au prevalat considerentele de cumințenie și perspectivele de docilitate ale celui ce era considerat de unii la Seul un birocrat modest, cunoscut prin abilitatea de a se strecura și de a nu se poziționa clar, ceea ce i-a adus porecla de țipar alunecos („gileum jangeo“). De altfel, și Nichita Hrușciov voia, la sfârșitul anilor ‘50, să desființeze funcția de secretar general, când i se părea că cel de atunci nu făcea destule mișcări de manej.
(Continuare în numărul următor)
Opiniile exprimate în acest articol îl angajează pe autor exclusiv în calitate personală.