De același autor
Mulți aplaudă vizibila calmare a scenei politice. În principiu, lucrurile se pot duce la bun sfârșit mai ușor în lipsa tensiunilor. Însă asta e valabil atunci când ai instituții care funcționează mulțumitor. Ceea ce nu este cazul la noi.
Cu două decenii în urmă, Viorel Hrebenciuc vorbea despre o „împărțire echitabilă a resurselor între putere și opoziție”. Miza era, bineînțeles, aceea de a asigura un confort pe termen lung (acces la resurse, plus protecție) principalilor actori de pe scena politică, indiferent de poziția pe care o aveau la un moment dat în raport cu guvernarea. Era premiza consolidării unui establishment politic autohton stabil și garanția că ciclurile electorale succesive nu ar fi produs surprize neplăcute niciuneia dintre părți. Ideea ca foști înalți demnitari, ce să mai vorbim de un fost prim-ministru, să ajungă să aibă probleme majore în justiție era, evident, exclusă într-un astfel de aranjament. E greu de spus ce șanse de reușită ar fi avut un astfel de demers. Însă e limpede că venirea lui Traian Băsescu în fruntea statului l-a aruncat în aer. Predarea către CNSAS a dosarelor de Securitate, condamnarea explicită a comunismului și mai ales abandonarea controlului asupra justiției și a ideii de intangibilitate a demnitarilor de rang înalt au radicalizat frontul politic românesc.
Ideea concordiei politice a rămas însă, cu siguranță, una tentantă. Mai ales după o perioadă atât de agitată. Așa că nu este întâmplător că, după schimbarea de la Cotroceni, avem în acest moment o coabitare relativ necontondentă între putere și opoziție, în condițiile în care s-a conturat un binom dominant PSD-PNL. Există, bineînțeles, critici și atacuri politice, dar acestea nu sunt virulente, sunt doar schimburi de contre politice de rutină. Tonul este dat, de la vârf, de relația foarte liniștită dintre noul președinte și vechiul premier. Viața politică românească tinde, cel puțin ca impresie de moment, să se așeze oarecum în logica de establishment dorită de Viorel Hrebenciuc la mijlocul anilor ‘90.
Mulți aplaudă, unii cu entuziasm, această vizibilă calmare a scenei politice, considerând-o o schimbare de salutat față de perioada Băsescu. Și de ce nu? În principiu, lucrurile se pot duce la bun sfârșit mai ușor în lipsa tensiunilor. Însă asta e valabil atunci când ai instituții care funcționează mulțumitor. Ceea ce nu este cazul la noi. Iar atunci când trebuie reformate radical sisteme complexe, precum administrația publică, educația sau sănătatea, apar imediat blocajele. Pentru că, de regulă, sunt afectate interese majore, politice sau financiare. Nu e greu să negociezi un acord politic unanim pe chestiuni de genul „2% din PIB pentru armată începând din 2017”, însă lucrurile se complică masiv atunci când intri pe astfel de teritorii minate.
Dar ce ar putea tulbura actuala concordie politică? Și în ce măsură va fi posibilă consolidarea unui establishment politic autohton având în centru binomul PSD-PNL? Depinde de ceea ce se va întâmpla în politica românească în lunile următoare. Mulți cred că un element major ar putea fi o eventuală scindare a PSD. Însă, în realitate, lucrurile sunt mai puțin dramatice decât par. O scindare a PSD, dacă ea se va produce, va fi doar una de conjunctură, care nu are la bază elemente de fond, viziuni diferite în privința evoluțiilor din PSD. E vorba doar de o bătălie internă în care sunt angrenate taberele pro și anti-Ponta. De aceea e de așteptat ca în viitor cele două să se reunifice într-o formă sau alta. Avem exemplul UNPR, partid alcătuit în mare parte din foști pesediști.
Lucrurile sunt mai degrabă complicate de partea cealaltă a baricadei. Cu toate că liberalii se află aparent pe val cu un președinte la Cotroceni și cu scoruri impresionante în sondaje, noul PNL are cel puțin două mari probleme: 1) tensiunile dintre vechiul PNL și PDL se vor acutiza, atunci când vor trebui decise pozițiile importante din partid, mai ales la nivel local; 2) o parte importantă a electoratului care a votat cu Klaus Iohannis așteaptă reforme, pe diferite paliere, în domenii deranjante și pentru PSD, și pentru PNL.
Cel puțin o jumătate dintre votanții lui Klaus Iohannis din turul doi au fost în fapt votanți anti-Ponta. Deja există frustrări în rândul acestora față de lipsa de reacție a președintelui la emiterea ordonanței de urgență cu dedicație Victor Ponta, precum și față de alte declarații legate de zona sensibilă a justiției. Nici PNL și nici Klaus Iohannis nu au garantat necondiționat sprijinul zonei de dreapta. Acest segment important, mai ales prin activismul său în spațiul public, cu precădere în mediul online, își poate căuta o altă expresie politică. Iar punctele de coagulare potențială sunt, evident, Traian Băsescu și Monica Macovei. Amploarea acestei mutații electorale depinde însă esențial de relația care se va stabili în viitor între cei doi. Fostul președinte nu stă deloc rău în percepția publică, în timp ce cota de încredere a lui Klaus Iohannis, acum foarte ridicată, inevitabil, nu poate decât să scadă. Deocamdată, criza prin care trece PMP și problemele Elenei Udrea îl obligă pe d-l Băsescu să regândească din temelii formula politică pe care va dori să o sprijine în viitor. Ceea ce, paradoxal, ar putea fi un avantaj, pentru că îi lasă un spațiu de manevră mai generos. Ce e limpede e că nu se poate realiza cu adevărat o masă critică, dacă nu se ajunge la o intersecție cu facțiunea Macovei. Capacitatea acesteia din urmă de a atrage zone din societate anterior deconectate de sfera politică, în combinație cu experiența și forța politică a fostului președinte ar putea crea o alternativă serioasă la PNL. Alternativă care ar putea deveni, în ultimă instanță, o provocare pentru întregul establishment politic tradițional.