De același autor
Presa românească a relatat cu entuziasm despre pledoaria făcută săptămâna trecută de Jean-Claude Juncker, în discursul despre Starea Uniunii ținut în plenul Parlamentului European, pentru admiterea României și Bulgariei în spațiul Schengen și pentru extinderea zonei euro. D-l Juncker este un federalist convins care își dorește un superstat european și care crede că, după Brexit (Marea Britanie s-a opus constant unui astfel de demers), acest lucru este în mult mai mare măsură posibil, motiv pentru care dorește eliminarea tuturor barierelor care ar putea îngreuna procesul. Însă asta înseamnă în esență o diminuare a influenței guvernelor naționale, în dauna structurilor comunitare, în primul rând a Comisiei Europene și a Parlamentului European.
Dar euforia s-a risipit repede. Replica a venit imediat. Olanda, Austria și Germania au declarat că se opun categoric oricăror demersuri de acest fel, premierul olandez Mark Rutte caracterizând propunerile lui Juncker drept un „plan romantic“. „Cine are astfel de viziuni trebuie să consulte un doctor. Ne opunem, sunt prea multe temeri privind controlul frontierelor și corupția.“ Ceea ce înseamnă că nu vom vedea în viitor nimic semnificativ pe această direcție, în ciuda declarațiilor binevoitoare de circumstanță pe care le auzim de la diferiți lideri europeni în timpul întâlnirilor cu oficiali români. Iar motivele reale nu au nimic de a face nici cu lipsa capacității de control a frontierelor și nici cu corupția. E vorba, pe de o parte, de condiționări impuse de situația politică internă dintr-o serie de țări occidentale, iar, pe de alta, de viziunea privind evoluțiile de perspectivă în interiorul UE, care iau în calcul doar o parte dintre țările membre.
În esență, cel puțin la nivel declarativ, proiectul european a fost prezentat inițial drept un demers de constituire a unui spațiu de cooperare extinsă a unor entități naționale distincte de pe continent. Acesta este și motivul pentru care Consiliul European (organismul care reunește șefii de stat sau de guvern din țările membre) deține prerogative extinse în toate chestiunile esențiale care privesc UE. Însă, în timp, în mare parte pe sub masă, au fost lansate și implementate tot felul de inițiative menite să promoveze un proiect federalist în care țările membre să se topească într-un viitor „superstat“ continental. Obiectiv la care nu s-a renunțat chiar și după ce, cu 12 ani în urmă, ideea de a introduce o Constituție Europeană a fost abandonată după rejectarea acesteia în referendumurile ținute în Franța și Olanda. Aceasta este, de fapt, și una dintre principalele acuze care vin dinspre partizanii Brexit-ului.
Gianni Piattella, liderul Alianței Progresiste a Socialiștilor Democrați din Parlamentul European, ne spune, într-un articol pentru publicația online Politico, care este, în opinia sa, cea mai mare problemă a Europei: influența mult prea mare pe care o au guvernele țărilor membre în luarea deciziilor. „Ca să vorbim deschis, problema reală din UE o reprezintă Consiliul European, care face apel prea des la dreptul său de veto pentru a submina deciziile luate de Comisia Europeană și de Parlamentul European.“ Plecând de la această viziune, el oferă o listă de sugestii privind maniera în care trebuie gândit viitorul continentului: structuri europene puternice, detașate, în mare parte, de guvernele naționale, un buget UE sensibil mai mare, un ministru de Finanțe pentru zona euro, o politică generoasă în materie de imigrație și chiar o agenție federală de intelligence (ca răspuns la acțiunile teroriste).
Problema e că viziunea lui Piattella este în contradicție flagrantă cu realitatea de pe teren. E posibil ca el să fi fost încurajat de faptul că după Brexit am asistat la o creștere a simpatiei pentru UE în țările membre. De pildă, într-un sondaj realizat de Pew Research în primăvara acestui an, scorul de favorabilitate al Uniunii a crescut, în trei dintre cele mai importante state membre, de la circa 50 de procente la 68 în Germania, 62 în Spania și 56 în Franța. Paradoxal, până și în Marea Britanie simpatia pentru UE a crescut de la mai puțin de 40 procente înainte de Brexit la 54 de procente! Însă aceste cifre sunt înșelătoare. Oamenii realizează, pragmatic, beneficiile UE, precum circulația liberă, lipsa barierelor vamale sau accesul la fonduri structurale, și nu sprijină deloc ideea de părăsire a acesteia (chiar în țări ca Grecia, după tot scandalul datoriilor, 58 de procente dintre locuitori doresc ca țara să rămână în UE), dar asta nu înseamnă că iubesc Uniunea și nici că sunt dispuși să transfere tot mai multe atribute ale suveranității naționale către Bruxelles.
Mai mult, două treimi cred că lucrurile merg în UE într-o direcție greșită (peste 80% în Franța!). Nemaivorbind de faptul că pledoariilor pro-imigrație venite dinspre birocrația bruxelleză sunt privite cu multă ostilitate în multe dintre statele membre. O cercetare sociologică întreprinsă trimestrial de YouGov pentru publicația germană Handelsblatt (European Convergence Index) reliefează faptul că, în ansamblu, europenii nu simt niciun fel de afiliere emoțională față de UE. Ceea ce este în acord cu rezultatele altor cercetări sociologice recente care arată faptul că doar în foarte mică măsură locuitorii țărilor membre din UE se consideră „europeni“ mai degrabă decât francezi, italieni, nemți, austrieci, slovaci sau polonezi.
Nici ideea unei reformări radicale a Uniunii, în sensul unei integrări aprofundate, nu este populară. O sprijină doar o treime dintre germani și francezi și doar un sfert dintre danezi sau finlandezi. Mai mult, chiar la nivel oficial există diferențe majore de viziune în tandemul franco-german în chestiuni precum rolul unui potențial ministru de Finanțe al zonei euro, dimensiunea unui buget separat pentru zona euro sau înființarea unui fond monetar comun. În timp ce alte state membre se tem că o integrare extinsă va duce, în final, la un fel de Uniune germană.
Eroziunea percepției favorabile față de UE este foarte vizibilă și în partea de Est a continentului, inclusiv în România, după momentele euforice postaderare. Sunt mai mulți factori care au acționat în acest sens. Precum puzderia de reglementări venite de la Bruxelles, în toate domeniile, unele justificate, altele absolut artificiale. Nu au ajutat deloc, ba din contra, nici puseele excesive venite dinspre Bruxelles, dar și din alte capitale în direcția promovării cu orice preț a unei agende progresiste, în ciuda unor largi opoziții interne.
Există însă o chestiune în care, mai mult sau mai puțin deschis, majoritatea vechilor membri ai UE (din UE-15) sunt de acord. Aceea că extinderea către Est a fost prea grăbită. În fapt, chiar din debut au existat diferențieri simbolice, după ultimul val de extindere din 2004-2007. România și Bulgaria au fost supuse unei monitorizări MCV și excluse din spațiul Schengen. MCV a fost inițial un instrument util de presiune, însă a lega monitorizarea pe justiție de aderarea la spațiul Schengen, chiar după ce condițiile tehnice au fost îndeplinite, nu mai are acoperire în planul principiilor, este un simplu joc politic. Între timp au apărut însă rupturi semnificative și față de țările din grupul Vișegrad, văzute nu cu mult timp în urmă drept un fel de exemple de manual pentru alte foste țări comuniste. Iar rupturile au căpătat în ultimii ani accente dramatice în cazul Ungariei și, mai nou, al Poloniei, pe două direcții principale: 1) acuzele privind derapajele legate de statul de drept; 2) gestiunea imigrației.
Însă, în ciuda retoricii oficiale bruxelleze, extrem de critică, poziționarea lui Viktor Orbán față de fenomenul migrației a fost privită cu simpatie de către largi segmente ale populației din Vest și de către grupuri politice, nu neapărat de extremă dreaptă. Și, în mod ironic, parte dintre propunerile sale au fost între timp adoptate, discret, de UE. Problema derapajelor democratice e mai complicată și mai controversată, însă în final ajungem la chestiunea de fond legată de obiectivul final al proiectului UE: în ce măsură sunt justificate și până unde pot merge presiunile exercitate de la nivelul Comisiei Europene asupra unor guverne naționale alese democratic care se bucură de o relativ largă susținere populară? Răspunsul nu e simplu deloc și descrie o dilemă fundamentală legată de maniera în care va evolua proiectul european de acum încolo. La urma urmei, unul dintre motivele esențiale care au condus la Brexit a fost acela că britanicii au refuzat să accepte ideea ca organisme supranaționale, precum Comisia Europeană sau Curtea Europeană de Justiție, să poată decide în chestiuni pe care ei le consideră a fi de natură strict internă.
Partizanii unei Europe federale, precum Juncker sau Piattelli, au interpretat înfrângerea partidelor populiste de extremă dreapta din Franța, Austria și Olanda și consensul din UE privind Brexit-ul drept un semn că visul lor poate deveni, chiar relativ repede, realitate. Ei ignoră însă faptul că niciunul dintre aceste elemente nu sunt succese definitive, ci unele de etapă, care se pot oricând inversa. În plus, atunci când vezi cum în Scoția, în Catalonia sau în nordul Italiei există un sprijin larg pentru desprinderea de autoritățile centrale, nu e greu de văzut cum vor fi privite de către populație demersurile de transfer masiv ale unor prerogative naționale către niște structuri europene privite în general cu destulă suspiciune.