De același autor
Două rânduri de alegeri, schimbări majore în instituții-cheie pentru arhitectura statului, câteva reforme mereu în așteptare și o penurie vizibilă de lideri politici. Șansele reconfigurării scenei politice în 2016 nu sunt însă prea mari.
Cele două mari partide – PSD și PNL - intră în anul electoral aproape umăr la umăr, așa cum reiese din sondajele de opinie. INSCOP-ul din decembrie arată un PNL cotat cu 40,1%, stagnând în pofida oportunităților oferite de demisia Guvernului Ponta și venirea la putere a celui tehnocrat, condus de Cioloș. PSD, în schimb, a supraviețuit cu brio loviturii primite în urma nenorocirii de la Colectiv, cu tot ceea ce a urmat, și a schimbării de gardă la conducerea partidului, înregistrând chiar o ușoară creștere față de lunile precedente, find cotat la 36,3%. Situația este complicată de faptul că în percepția publică poziționarea partidelor, în raport cu noua guvernare și, implicit, cu președintele Iohannis, este confuză: 30,4% consideră că PSD este la putere și alți 53,3% spun asta despre PNL.
Din cauza contextului în care Cioloș a ajuns să preia guvernarea, pe fondul respingerii vehemente a partidelor tradiționale, dar și a susținerii de care se bucură cabinetul, nu vor exista mișcări bruște care să ducă la căderea acestuia printr-o moțiune de cenzură. Mai mult, în funcție de modul în care Guvernul Cioloș își va propune să abordeze chestiunile de finanțare electorală, să se raporteze la interesele diferitelor grupuri economice și de influență din parlament (deocamdată prudența este maximă), se profilează o situație de menajare reciprocă, un consens. Acesta pare dorit, cel puțin în prima fază, de toți actorii politici, de la președinte la Dragnea și Gorghiu-Blaga.
Pentru PSD va fi însă un joc de-a șoarecele și pisica. În parlament, unde deține doar majorități ad-hoc, nu va face o opoziție radicală pe modelul 2012, în schimb va ataca Guvernul Cioloș și pe președintele Iohannis mediatic, prin intermediul televiziunilor unde vedem că deja a pus în acțiune toate gurile de foc.
PNL este ombilical legat de Cabinetul Cioloș. O situație ingrată. Nu a obținut puterea, observăm că nici măcar în eșalonul doi nu prea reușește să-și bage oamenii, dar este nevoit să susțină guvernul și la bine, și la rău. Succesul acestuia nu i-ar aduce însă prea multe puncte electorale, în schimb, jumătățile de măsură, în special în zonele cu mari așteptări derivate din proteste, ar putea mări dezamăgirea în ce-l privește. Șansa PNL și a lui Iohannis ar fi să joace rolul opoziției reformiste și să impulsioneze cu fermitate critică guvernul în direcția asta, dacă e cazul. Altfel, vor rămâne voci slabe, fără personalitate și proiect. Vor rămâne, ambii, figuranți.
Integritatea, cântec de sirenă
Adoptarea codurilor de etică s-a vrut mesajul prin care partidele încearcă să convingă că au înțeles doleanțele societății, ale străzii. Rapiditatea mișcării – la nici o lună de la proteste, PNL și PSD votaseră fiecare câte un decalog al integrităților, frapant asemănător – arată teamă și strategie de imagine. Atât PNL, cât și PSD au anunțat că vor prezenta liste, la alegerile locale deocamdată, din care vor lipsi penalii și cei cu probleme de integritate. Este de așteptat însă ca epurarea să vizeze doar cazurile flagrante, care nu pot fi ținute sub obroc, și listele să fie împănate, în cel mai bun caz, cu eșaloanele doi și trei. Alegerile într-un singur tur - rezultatul unui compromis între PNL, PSD și președinte - dau șanse primarilor deja aflați în funcție sau personajelor din administrație cu notorietate locală, deci forțează partidele spre menținerea statu-quo-ului. Practic, este imposibil să asistăm la o veritabilă reformă a listelor de candidați; penuria de personaje credibile, dar loiale partidelor este vizibilă, iar convingerea fermă, consolidată în timp, că funcțiile de primari sunt vitale pentru pușculiță și afaceri va avea ultimul cuvânt.
Deși valul protestelor a trecut, în partide persistă totuși o nesiguranță în ce privește reacția societății, devenită mai activă și mai sensibilă la problemele de corupție. Nesiguranța rezidă și din faptul că societatea, ONG vechi și noi, au anunțat că vor monitoriza listele după grila integrităților. Motiv pentru care PNL și PSD nu-și vor asuma riscuri prea mari, încercând o spoială a listelor.
Leadership-ul, călcâiul lui Ahile
Cea mai frapantă lipsă de lideri este la liberali, iar șansele unei schimbări de garnitură sunt minime. Singura reușită a tandemului Gorghiu-Blaga a fost realizarea fuziunii fără prea mari scandaluri mediatice, deși piatra de încercare - listele de candidați și alegerea unui singur lider de organizație - nu a fost încă depășită. În rest, partidul nu a produs niciun nume nou sau vreun proiect de anvergură, iar guvernul din umbră al lui Predoiu acolo a murit. PNL s-a culcat pe gloria președintelui, care însă a refuzat să fie locomotiva partidului, menținându-se într-o expectativă confortabilă. Puțin probabil ca Iohannis să depășească stadiul declarativ al „reformării clasei politice“ și să impună acest lucru chiar liberalilor. Prin aducerea lui Cioloș, distanța dintre președinte și PNL s-a mărit, dar alegerile și refuzul premierului de a se implica în politică, după cum s-a speculat, ar putea duce la o reapropiere. În ultimă instanță, Iohannis și PNL depind unul de celălalt. Dar partidul va rămâne mort fără o infuzie de idei și oameni.
Nici PSD nu stă mai bine, Dragnea a ajuns președinte printr-un concurs de împrejurări, dar nu are anvergura și profilul de potențial candidat. În perspectiva alegerilor locale, Dragnea se va descurca, este pe teren cunoscut, ține partidul în mână și ştie să organizeze, rezonează cu baronii penali ca el, dar, pentru parlamentare și prezidențiale, aceste calități devin insuficiente. Dragnea trebuie să producă un candidat pentru prezidențiale, o locomotivă, să propună o alternativă la tandemul PNL-Iohannis. Complicat, deși multe voci susțin că asul din mânecă se numește Vasile Dâncu.
Arhitectura alianțelor fără miză
Același sondaj INSCOP arată că partidele mici desprinse din alte formațiuni politice nu au șanse la viitoarele alegeri să treacă pragul electoral. ALDE (Tăriceanu & Constantin), UNPR, PSRO (Geoană) sau MP (Băsescu) nu depășesc 5%, iar potențialul de creștere este relativ redus. Cu toate acestea, PNL și PSD vor încerca să-și completeze zestrea cu puținele lor procente, mergând în alianțe, așa cum s-a întâmplat mai totdeauna, deși acestea nu mai au miza de odinioară. Teoretic, actualele partide de buzunar ar trebui să fie indezirabile pentru PSD și PNL. Tăriceanu este curtat de ambele partide, cu toate că vehemența acestuia în atacarea justiției ar trebui să-l facă nefrecventabil pentru liberali. Partidul lui Oprea este practic terminat după episodul cu polițistul, iar o alianță cu el ar fi contraproductivă pentru PSD. Geoană este frunză în vânt și ar trebui de pe acum să înceapă să bată la uși, dacă vrea să mai rămână în politică. Cât despre anunțata fundație a lui Ponta, e doar o încercare disperată de rebranduire, fără șanse de a rupe fie și o fărâmitură din PSD.
Cu Mișcarea Populară a lui Băsescu lucrurile stau însă diferit. Veritabil animal politic, acesta își caută cu cinism un electorat în zona naționalistă și populistă lăsată liberă de Corneliu Vadim Tudor. Hărmălaia făcută de fostul președinte umple timpii morți ai televiziunilor și furnizează teme. Dacă Băsescu nu va repeta greșeala de a o apăra pe Elena Udrea, ale cărei procese intră în linie dreaptă (vedem că în cazul condamnării fratelui său a fost precaut), MP ar putea depăși pragul electoral. Partidul nu are nevoie de alianțe, pe care oricum nici nu are cum să le găsească, fiind izolat pe scena politică. Acest lucru este însă și un avantaj, Băsescu joacă cu succes partitura unicei opoziții, în contextul vidului de lideri și al unui electorat avid de scandal.
Partidele noi, un vis la fel de îndepărtat
Ce se va întâmpla însă cu marota partidelor noi? Ce șanse au? În mod normal, scârba generală față de partidele tradiționale, percepute drept focare de corupție, clientelism și găști de influență, ar trebui să fie climatul propice pentru apariția acelor forțe proaspete, dorite de public. Dar nu e așa. Deși, în sondaje, 47,2% consideră că e nevoie de partide noi (scor apropiat de acela al nehotărâților și absenteiștilor - 44,1%), doar 36,2% spun că ar vota un astfel de partid. Condiția pusă este ca respectivul partid să promoveze persoane care nu au mai fost afiliate politic. Un cerc vicios. Vedem că dezamăgirea, neîncrederea și inerția afectează și noile formațiuni. Un exemplu este M10, partid care, deși se înscrie în aceste cerințe radicale, nu depășește 2,4%.
Din protestele de la Colectiv, acolo unde s-a strigat „aceeași mizerie“, au apărut câteva formațiuni civice active, cum este Iniţiativa România, dar șansele de a se impune într-un timp atât de scurt sunt mici. Singurul mai mai bine poziționat este partidul lui Nicușor Dan, care va și candida la Primăria Capitalei, dar căruia îi lipsește anvergura națională. O soluție, improbabilă însă din cauza orgoliilor, ar fi unificarea tuturor acestor partide și găsirea unui lider comun.