De același autor
Plagiatul universitar reprezintă o plagă a sistemului academic românesc; desigur, el este numai vârful ghețarului în marea de impostură de care suntem înconjurați. Este însă un vârf foarte vizibil, lesne de detectat, ideal pentru a se porni de aici procesul de reducere semnificativă a imposturii.
Noul ministru al Educației, d-l Adrian Curaj, a dizolvat Comisia de Etică a ministerului, compromisă total în urma scandalurilor Ponta & Oprea; în plus, a anunțat anumite schimbări de esență în cazul organismelor care pot retrage un titlu academic. Nu știu, în momentul când scriu aceste rânduri, despre ce schimbări va fi vorba. Pe moment, pot face însă următoarele comentarii.
Dacă dizolvarea Comisiei reprezintă un prim pas pozitiv, faptul că d-l Petre Tobă, ministrul de Interne, a rămas neclintit pe post, în pofida dovezilor că circa două treimi din lucrarea sa de doctorat este confecționată prin copy-paste, reprezintă o bilă neagră. Așa cum au mai spus-o și alții, dar este necesar s-o repetăm fără încetare: ajunge o jumătate de oră pentru ca orice știutor de carte să constate identitatea a numeroase pasaje din „opera“ d-lui Tobă cu a surselor sale, publicate pe Internet de Emilia Șercan, cât și absența semnelor citării. Nu este nevoie de nicio comisie savantă în acest caz flagrant, așa cum au fost și cazurile Ponta, Oprea & Co. Primul ministru poate să-i ceară demisia lui Petre Tobă, alias „Apud Tobă“, sau să-l demită, dacă acesta întârzie sau refuză. Deocamdată n-a făcut-o. Sperăm totuși să nu rămânem cu praful de pe tobă.
Bineînțeles că, indiferent de soarta politică a ministrului de Interne, Guvernul Cioloș are datoria să meargă mai departe. Plagiatul universitar reprezintă o plagă a sistemului academic românesc; desigur, el este numai vârful ghețarului în marea de impostură de care suntem înconjurați. Este însă un vârf foarte vizibil, lesne de detectat, ideal pentru a se porni de aici procesul de reducere semnificativă a imposturii. Trebuie deci acționat de urgență, mai ales că aici nu este nevoie de fonduri suplimentare și investiții, ca în sănătate sau drumuri.
Ar trebui, cred eu, mai întâi, desființată prin ordonanță de urgență diferența de tratament aplicată oamenilor de rând și demnitarilor în materie de titluri academice, inclusiv doctorat. Este absolut nelegitim și neconstituțional ca acuzația de plagiat adusă unui ministru să fie discutată de o comisie a ministerului – deci dependentă politic –, în timp ce aceeași acuzație adusă unui cetățean oarecare să fie analizată de comisiile de etică ale universităților care au dat doctoratul. Comisia ministerului nu ar mai trebui să aibă astfel de atribuții. Și, pentru ca principiul simetriei să funcționeze pe deplin, comisiile de etică ale universităților ar trebui prin lege să aibă în componența lor – la fel ca și comisiile de doctorat în acest moment – și specialiști din alte universități și centre universitare, iar prezentarea cazului înaintea comisiei – din nou, la fel ca în cazul susținerii doctoratului – ar trebui să fie publică, iar cel acuzat de plagiat să poată răspunde la întrebări.
Apoi, ar fi necesar, în conformitate de altfel cu principiul legii lui Funeriu, încă în vigoare, să fie triate cu atenție universitățile care au dreptul să acorde doctorate. În niciun caz instituții precum Universitatea de Apărare nu cred că ar trebui să aibă acest drept. De asemenea, e necesar să fie desființate școlile doctorale unde se constată existența de plagiate în serie. În plus, ar trebui retras dreptul de a mai conduce doctorate profesorilor care au acordat mai multe doctorate anulate pentru plagiat.
O verificare din oficiu a autenticității tezelor susținute în anii trecuți ar fi, desigur, binevenită; practic, ea ar fi destul de oneroasă. Un lucru însă se poate face fără prea mare efort: publicarea pe un site oficial al Ministerului Educației a tuturor tezelor de doctorat, cel puțin din ultimii 15 ani, astfel încât oricine să aibă posibilitatea de a le compara și, eventual, contesta.
Iată câteva lucruri simple și pe care un guvern hotărât le-ar putea rezolva foarte repede. Eliminarea cazurilor flagrante și scandaloase ar arăta că ne putem mișca înainte și că vorbele frumoase nu sunt chiar fără acoperire. Și profesorii, și doctoranzii ar deveni ceva mai responsabili și mai exigenți, iar politicienii poate s-ar mai gândi de două ori, atunci când ar recurge la confecționarea unor teze de doctorat furate, pentru ca să se împăuneze cu niște titluri.
Repet, nu susțin că în acest fel s-ar pune capăt imposturii universitare în sens mai larg: există numeroase teze de doctorat care, fără a fi plagiate ordinare, nu sunt decât compilații ori ascund erori mari și nu ar trebui premiate cu un titlu. Dar aici problemele se complică mult. Unii lasă impresia că eliminarea plagiatelor copy-paste nu va rezolva aproape nimic și că, oricum, mediul universitar românesc este într-atât de bolnav, încât nu-i nimic de făcut. Alții merg chiar mai departe: a arăta cu degetul spre anumiți demnitari-plagiatori, zic ei, este chiar nelegitim, deoarece aproape toți suntem niște impostori într-un fel sau altul. (Era poziția d-nei Alina Mungiu-Pippidi în 2012, vezi Andrei Cornea, Realitatea și umbra, Humanitas, București, 2013, p. 250.) Nu sunt deloc de acord. A amesteca în aceeași pălărie plagiatele, compilațiile fără originalitate, lucrările mediocre, dar totuși nefurate reprezintă un sofism vulgar. Iar a insista că răul e prea adânc pentru a mai putea fi excizat nu-i decât rețeta tipică a imobilismului, care nu convine decât celor pentru care respectivul rău e, de fapt, un bine.
Pe scurt, printre atâtea lucruri dificile care ar trebui realizate pentru a duce lucrurile mai departe în societate, depistarea și penalizarea plagiatelor universitare constituie o problemă destul de simplă – dacă există voință și curaj. Dacă.