De același autor
Vor fi politicienii și birocrații noștri mai dedicați binelui public cu o Constituție amendată sau înnoită chiar de ei înșiși, după placul lor? Puțin probabil. Vor fi ei măcar mai puțin nocivi? Dar au vreun interes să facă lucrurile astfel? Nu au. Și atunci, de ce să schimbăm Constituția?
A reînceput discuția despre modificarea Constituției. Au vorbit despre asta atât Klaus Iohannis, cât și Victor Ponta ca despre un deziderat pentru perioada următoare. Au mai fost și alți politicieni ori juriști care s-au pronunțat în legătură cu acest subiect. A lipsit Crin Antonescu, teoretic președintele unei defuncte comisii pentru modificarea Constituției, și nu e un motiv de regret. Totuși, se pune întrebarea: este bine să se modifice Constituția? Și dacă da, în ce sens?
O fie și rapidă rememorare a dezbaterilor comisiei atrage atenția asupra faptului că politicienii noștri sunt tentați să modifice Constituția acolo unde îi doare mai rău: limitând puterea justiției, reducând statutul procurorilor, afirmând supremația parlamentului peste celelalte două puteri, micșorând prerogativele președintelui, limitând și mai mult posibilitatea referendumurilor, în plus, eventual adăugând diferite considerații nelalocul lor într-un preambul. Dar dincolo de propunerile vechii comisii, se pune întrebarea dacă actualul parlament, atât de criticat pentru corupție, ineficiență, promovarea propriilor interese și mai ales care, după alegerile prezidențiale din 16 noiembrie, în mod clar nu mai corespunde voinței alegătorilor, este îndreptățit să amendeze actuala Constituție sau chiar să redacteze una nouă.
Nu văd cum s-ar putea evita un răspuns negativ, ținând seama și că, politic vorbind, parlamentul de azi este cu totul altfel distribuit între putere și opoziție decât era în momentul când a fost ales, acum doi ani. Spus simplu, pentru a funcționa ca adunare constituțională, un parlament are nevoie de o maximă legitimitate; or, al nostru, în acest moment, are o minimă legitimitate.
Având în vedere aceste considerente, nu cred că este bine să amendăm Constituția; ceea ce nu înseamnă că aș susține că actuala Constituție este fără cusur. Dar cred că dezavantajele unor modificări precumpănesc față de avantaje.
Se spune adesea că actuala Constituție are neclarități. Adevărat, dar pe unele le-a eliminat Curtea Constituțională – de pildă, reglementând raporturile dintre președinte și primul ministru cu privire la desemnarea miniștrilor, a procurorilor șefi sau la reprezentarea în Consiliul European. Mulți cred totuși că cele două ramuri ale Executivului – președintele și premierul - își fac concurență, stârnind conflicte. Adevărat, dar conflictele au și o parte bună: evită ca puterea uneia dintre branșe să devină totală. Semiprezidențialismul nostru duce la dispute; e cu mult preferabil totuși unui parlamentarism pur, ca în Ungaria, sau unui prezidențialism pur ca în Rusia – pentru a invoca țări „din zonă” cu probleme de democrație. Prea puțini dintre politicienii noștri sunt autentici democrați; actuala Constituție le limitează impulsurile. De pildă, ar fi bine ca președintele să-l poată demite pe premier? Azi mi-ar conveni, dar mâine – cine știe? Așa că mai bine lăsăm lucrurile așa cum sunt.
Urgența majoră nu este Constituția, ci politizarea până la sectarism a unor instituții esențiale, precum Avocatul Poporului, CNA, ASF, pentru a nu mai vorbi despre corupția care, după cum vedem, a erodat o mulțime de agenții ale statului. Nu numai că o schimbare constituțională nu ar schimba nimic aici, dar ar reprezenta și o țintă falsă, creând așteptări disproporționate. Aici legislația specifică și justiția pot acționa și acum. Închisoarea și confiscarea averilor nu au nevoie de schimbări constituționale. Responsabilitatea clasei politice nu poate fi edictată prin amendarea Constituției, dar există teama că o asemenea amendare ar putea afecta eficiența actuală a instituțiilor anticorupție.
Chiar și în sine ideea de a modifica o Constituție la fiecare 10-15 ani mi se pare nesăbuită. Tocmai perenitatea dă valoarea unei Constituții, care constrânge generațiile politice ce vin, limitându-le posibilitatea de arbitrariu. Pe de altă parte, faptul că textul constituțional poate fi și chiar este în mod periodic interpretat de Curtea Constituțională, departe de a fi o slăbiciune, cum susțin unii, este, dimpotrivă, o calitate: în vreme ce textul rămâne același, semnificația lui poate fi explicitată continuu în condiții noi, care nu putuseră fi anticipate la momentul redactării.
Vor fi politicienii și birocrații noștri mai dedicați binelui public cu o Constituție amendată sau înnoită chiar de ei înșiși, după placul lor? Puțin probabil. Vor fi ei măcar mai puțin nocivi? Dar au vreun interes să facă lucrurile astfel? Nu au. Și atunci, de ce să schimbăm Constituția?