E bine să fie modificată Constituția?

Andrei Cornea 16.12.2014
SHARE 6

De același autor

Vor fi politicienii și birocrații noștri mai dedicați binelui public cu o Constituție amendată sau înnoită chiar de ei înșiși, după placul lor? Puțin probabil. Vor fi ei măcar mai puțin nocivi? Dar au vreun interes să facă lucrurile astfel? Nu au. Și atunci, de ce să schimbăm Constituția?

 

A reînceput discuția despre modificarea Constituției. Au vorbit despre asta atât Klaus Iohannis, cât și Victor Ponta ca des­pre un deziderat pentru perioada ur­mă­toa­re. Au mai fost și alți po­liticieni ori juriști care s-au pronunțat în legătură cu acest subiect. A lipsit Crin Antonescu, teoretic pre­ședintele unei defuncte comisii pentru modificarea Constituției, și nu e un mo­tiv de regret. Totuși, se pu­ne întrebarea: este bine să se modifice Constituția? Și dacă da, în ce sens?

 

O fie și rapidă rememorare a dezbaterilor comisiei atrage atenția asupra faptului că politicienii noștri sunt tentați să modifice Constituția acolo unde îi doare mai rău: li­mitând puterea justiției, reducând statutul procurorilor, afirmând supremația par­la­mentului peste celelalte două puteri, mic­șorând prerogativele președintelui, li­mi­tând și mai mult posibilitatea re­fe­ren­du­murilor, în plus, eventual adăugând di­fe­rite considerații nelalocul lor într-un pre­ambul. Dar dincolo de propunerile vechii comisii, se pune întrebarea dacă actualul par­lament, atât de criticat pentru co­rup­ție, ineficiență, promovarea propriilor in­te­rese și mai ales care, după alegerile pre­zi­dențiale din 16 noiembrie, în mod clar nu mai corespunde voinței alegătorilor, es­te îndreptățit să amendeze actuala Cons­ti­tuție sau chiar să redacteze una nouă.

 

Nu văd cum s-ar putea evita un răspuns ne­gativ, ținând seama și că, politic vor­bind, parlamentul de azi este cu totul alt­fel distribuit între putere și opoziție decât era în momentul când a fost ales, acum doi ani. Spus simplu, pentru a funcționa ca adunare constituțională, un parlament are nevoie de o maximă legitimitate; or, al nostru, în acest moment, are o minimă legitimitate.

 

Având în vedere aceste con­siderente, nu cred că este bine să amendăm Cons­ti­tu­ția; ceea ce nu înseamnă că aș susține că actuala Cons­tituție este fără cusur. Dar cred că dezavantajele unor modificări precumpănesc față de avantaje.

 

Se spune adesea că actuala Constituție are neclarități. Adevărat, dar pe unele le-a eli­mi­nat Curtea Constituțională – de pildă, re­glementând raporturile dintre preșe­din­te și primul ministru cu privire la desem­narea miniștrilor, a procurorilor șefi sau la reprezentarea în Consiliul European. Mulți cred totuși că cele două ramuri ale Executivului – președintele și premierul - își fac concurență, stârnind conflicte. Ade­vărat, dar conflictele au și o parte bună: evi­tă ca puterea uneia dintre branșe să de­vină totală. Semiprezidențialismul nostru duce la dispute; e cu mult preferabil to­tuși unui parlamentarism pur, ca în Un­garia, sau unui prezidențialism pur ca în Rusia – pentru a invoca țări „din zonă” cu probleme de democrație. Prea puțini din­­tre politicienii noștri sunt autentici de­mocrați; actuala Constituție le limitează im­pulsurile. De pildă, ar fi bine ca pre­șe­dintele să-l poată demite pe premier? Azi mi-ar conveni, dar mâine – cine știe? Așa că mai bine lăsăm lucrurile așa cum sunt.

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2014/1291/22_constitutie_2014.jpg

Urgența majoră nu este Constituția, ci po­litizarea până la sectarism a unor instituții esențiale, precum Avocatul Poporului, CNA, ASF, pentru a nu mai vorbi despre co­rupția care, după cum vedem, a erodat o mulțime de agenții ale statului. Nu nu­mai că o schimbare constituțională nu ar schimba nimic aici, dar ar reprezenta și o țintă falsă, creând așteptări dispro­por­țio­nate. Aici legislația specifică și justiția pot acționa și acum. Închisoarea și confiscarea averilor nu au nevoie de schimbări cons­tituționale. Responsabilitatea clasei po­li­ti­ce nu poate fi edictată prin amendarea Constituției, dar există teama că o ase­menea amendare ar putea afecta eficiența actuală a instituțiilor anticorupție.

 

Chiar și în sine ideea de a modifica o Cons­tituție la fiecare 10-15 ani mi se pare ne­să­buită. Tocmai perenitatea dă valoarea unei Constituții, care constrânge generațiile po­litice ce vin, limitându-le posibilitatea de ar­bitrariu. Pe de altă parte, faptul că tex­tul constituțional poate fi și chiar este în mod periodic interpretat de Curtea Cons­ti­tuțională, departe de a fi o slăbiciune, cum susțin unii, este, dimpotrivă, o ca­li­tate: în vreme ce textul rămâne același, sem­nificația lui poate fi explicitată con­ti­nuu în condiții noi, care nu putuseră fi an­ticipate la momentul redactării.

 

Vor fi politicienii și birocrații noștri mai de­dicați binelui public cu o Constituție amen­dată sau înnoită chiar de ei înșiși, după placul lor? Puțin probabil. Vor fi ei măcar mai puțin nocivi? Dar au vreun in­teres să facă lucrurile astfel? Nu au. Și atunci, de ce să schimbăm Constituția?

 

Comentarii 6

Vicentio B. - 12-22-2014

DIES DIEM DOCET (Publilius Syrus) sens dar si in contextul articolului Dvs. Stimate Domnule Andrei Cornea va transmit: 1. Tema aleasa de Dvs. este evident extrem, extrem de delicata, deoarece are o uriasa incarcatura morala adica exact ceeace lipeste, aproape cu desavarsire, in Romania. 2. Constitutia Romaniei prin Art. 81 alin. (1) face referire precisa la la Juramantul de Credinta , care trebuie sa-l depuna Presedintele, Parlamentarii, Primul Ministru, Membrii Guvernului, inainte de preluarea functiilor pentru care au fost anterior alesi/desemnati si anume: > "Jur sa-mi daruiesc toata puterea si priceperea pentru propasirea spirituala si materiala a poporului roman, sa respect Constitutia ÅŸi legile tarii, sa apar democratia, drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, suveranitatea, independenaa, unitatea si integritatea teritoriala a Romaniei. AÅŸa sa-mi ajute Dumnezeu!".< 3. Acest , de fapt obligatoriu, Juramant de Credinta a devenit o pura formalitate tocmai pentru ca , este de regula NERESPECTAT, motiv pentru care rog raspunsul Dvs. la intrebarea: STITI DECE ? Multumesc anticipat. P.S. Am convingerea morala ca Romanii de buna credinta, sunt indignati de recenta prezenta a Dnei. Alina Gorghiu si a Dlui. Ludovic Orban la Antena 3 .

Răspunde

Tirimineanu - 12-19-2014

Daca tot il alegem pe presedintele tarii si nu este alegerea Parlamentului, iar asteptarile poporului fata de acest presedinte sunt mari, cred ca ar trebui sa-i dam mai multe atributiuni. In forma actuala, in comparatie cu majoritatea parlamentara si a guvernului pe care-l sustine aceasta majoritate parlamentara, presedintele este destul de nesemnificativ. Pe de alta parte, sunt de acord cu domnul Cornea, ca actualii politicieni, adica, dupa mine, actuala majoritate parlamentara in special, nu este capabila sa se desparta de propriul interes. Prin urmare, mai bine ca acestia sa nu incerce sa modifice ceva.

Răspunde

profesoru - 12-18-2014

Exista o metoda prin care parlamentarii pot fi facuti sa renunte la modificarea Constitutiei: sa li se atraga atentia ca modificarea trebuie sa inceapa cu aplicarea rezultatelor referendumului din 2009 - Parlamentul unicameral cu 300 de membri.

Răspunde

Kinga - 12-18-2014

Constitutia ar fi bine sa fie modificata, dar asa pe puncte. Propuse 15 modficari (de exemplu) si la fiecare cetatenii sa puna stampila pe da sau nu. Modificarile sa vina din toate partile, nu in primul rand de la parlamentari.

Răspunde

Lie Ciocarlie - 12-17-2014

Excelenta analiza si justa!

Răspunde

Felix - 12-17-2014

Well, Parlamentul asta e un pericol pentru tara orice ar face. "Sa nu modificam Constitutia" e doar un soi de damage control. Pana si Nastase (care a furat dar nu a plagiat la dotorat:))) isi exprima indoiala ca acest Parlament e in stare sa modifice Constitutia in mod rezonabil.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22