De același autor
Toți cei arestați de DNA tind să-și acopere fața dinaintea camerelor de luat vederi. Cum ți-ai putea prezenta obrazul „fără față“ înaintea celor care te cunosc ca fiind mare și tare, înaintea celor care până în urmă cu câteva ore tremurau dinaintea ta, îți cerșeau bunăvoința, te adulau?
Gabriel Liiceanu a publicat recent un frumos eseu, Scurtă meditație pe marginea lui „sunt nevinovat“, referindu-se la monotonele și aproape generalele neasumări ale vinovăției din partea mărimilor duse la închisoare de DNA, din ultimii ani. Filosoful detecta, pe bună dreptate, o carență morală fundamentală nu doar a celor în cauză, dar și a societății în ansamblu: „O societate în care pedeapsa e percepută mereu ca nedreaptă și din care căința a dispărut este grav avariată“. Așa este, dar aș vrea să completez cu ceea ce mi se pare a fi un detaliu semnificativ la fenomenul „sunt nevinovat“.
Ați observat, desigur, că toți cei arestați de DNA (miniștri, senatori, judecători, oameni de afaceri, primari și ce-or mai fi) tind să-și acopere fața dinaintea camerelor de luat vederi. Cu poala hainei, cu un ziar, cu o pălărie, cu un fular, cu palmele goale, cu orice la îndemână – gestul acoperirii feței e general și monoton. De ce o fac? Identitatea lor doar e cunoscută și figura lor apare pe toate ecranele. Fiindcă, cred eu, în concepția lor ei „și-au pierdut fața“ ori „nu mai au față“ ca să o arate publicului. Cum ți-ai putea prezenta obrazul „fără față“ înaintea celor care te cunosc ca fiind mare și tare, înaintea celor care până în urmă cu câteva ore tremurau dinaintea ta, îți cerșeau bunăvoința, te adulau? Dacă n-ar fi pălăria sau geaca protective, ar trebui să înfrunți virtual privirea inchizitivă și răutăcioasă a foștilor clienți sau a rivalilor; ar trebui ca ei să te vadă descoperit, „fără față“, cu obrazul rămas gol, descompus de frică, în timp ce ești mânat de jandarmi. Un barosan, un mahăr, coșcogeamitea ministrul, primarul, brusc deposedați de „față“ – ce rușine pentru ei! Și atunci ei și-acoperă, pudic, nuditatea obrazului căruia „ăia i-au luat fața“.
Ajungem astfel la legătura dintre „sunt nevinovat“ (cu corolarul evidențiat de G. Liiceanu, că întotdeauna vinovat e altcineva) și „pierderea feței“. Omul, într-adevăr, își acoperă chipul fiindcă îi e rușine, dar nu rușine de fapta rea comisă, căci în acest caz s-ar simți vinovat. Atunci el ar considera că-i de datoria lui „să se arate la față“, nu ascunzându-se, ci arătând spre sine și cerând iertare publicului, ca ritual expiatoriu. Nu, lui îi e rușine numai că a fost prins, înșfăcat, că l-au legat poterele. A fost un nătărău, cu alte cuvinte. De această prostie îi este acum rușine înaintea familiei, a celor din clanul său, a rivalilor, a egalilor – din cauza ei nu „face față“, fiindcă acum nu mai are „fața“ lui, ci „are față“ de prost. Adică s-a făcut de râs.
Marele clasicist E.R. Dodds distingea în celebra lui carte Grecii și iraționalul între „societăți ale rușinii“ și „societăți ale vinei“. El arăta felul în care civilizația greacă a evoluat de la o societate a rușinii în epoca homerică la o societate precumpănitor a vinei în epoca clasică. Bineînțeles că creștinismul, mai ales în țările din nordul și vestul Europei, a intensificat în continuare sentimentul vinei, dar în Balcani și în sudul Europei „societatea rușinii“, chiar dacă în defensivă, persistă în bună măsură până azi. Or, în societatea rușinii, marea dizgrație este să te faci de râs înaintea alor tăi și printre egali, adică exact ceea ce numim „a pierde fața“. Faptul că ai jefuit la drumul mare în afara clanului nu-i o faptă rea, ba chiar e pozitivă, fiind odinioară cântată de poeți, precum Homer, și nu există motiv pentru a avea mustrări de conștiință. Dar a te fi lăsat prins, încătușat ca unul din „prostime“, umilit înaintea ochiului necruțător al clienților, egalilor și rivalilor, iată supremul rău.
Dificultatea majoră în demantelarea corupției sistemice la noi nu stă doar în faptul că o serie de inși potenți politic și economic țin, cultural vorbind, de o arhaică și revolută „societate a rușinii“ – ceea ce îi face imuni la căință –, ci și că o parte destul de importantă a publicului românesc încă aderă, fie și parțial, la aceste valori. Dovadă, preocuparea obsesivă a românilor obișnuiți pentru „imagine“, fie că este vorba de „imaginea României“, de „imaginea urbei“, dar și de propria imagine, lăbărțată adesea extensiv, în detrimentul conținutului real. Până și în chestiunea evitării cacofoniilor, la noi contează decisiv imaginea, așa cum a demonstrat strălucit Szilágyi Sándor, tot pe Contributors: „Cu cât e mai mare prestigiul categoriei de oameni la care se referă cuvântul [precedat de ca, respectiv de ca și], spune el, cu atât mai mare va fi proporţia formelor cu ca şi“. Așadar, spre a evita cacofonia, observă lingvistul, spui greșit aproape mereu „ca și cărturar“, dar, mai niciodată, la fel de greșit, „ca și curvar“! De ce? Vezi bine, ca să nu te faci de râs printre oamenii fini, să nu zică lumea că ești prost și, Doamne ferește, să-ți „pierzi fața“!