De același autor
Continuăm în acest număr dezbaterea iniţiată săptămâna trecută de revista 22 pe marginea „Epocii Băsescu” - un bilanţ al celor două mandate prezidenţiale. Publicăm în continuare opiniile lui Cristian Preda legate de acest subiect, urmând ca, în numerele viitoare, să vă oferim şi alte articole pe această temă.
După un deceniu la Cotroceni, Traian Băsescu îi lasă biroul lui Klaus Iohannis. Încerc un bilanț. Al președintelui, nu al României.
Aș începe cu ce e mai ușor de văzut. Traian Băsescu a inaugurat seria mandatelor de cinci ani, durată impusă de revizuirea constituțională din 2003. El e și primul șef de stat reales imediat după un mandat complet: când a vrut să facă asta, în 1996, Iliescu a eșuat, în vreme ce, patru ani mai târziu, Constantinescu nu a mai candidat. Băsescu a lăsat impresia că durata cumulată e lungă și a sugerat revenirea la sincronizarea alegerilor legislative și prezidențiale. Tema schimbării Constituției a fost centrală în discursul său, dar efectul practic a fost zero. Referendumurile din 2009, care cereau cameră unică de 300 de aleși, au rămas literă moartă.
Chemarea la referendum a cunoscut o frecvență remarcabilă, dacă e să o judecăm în contextul culturii politice de la noi: între 2004 și 2014 s-au consumat cinci chemări la urne din această categorie, tot atâtea câte se organizaseră între fondarea statului cu numele România și căderea comunismului. Două dintre referendumuri nu au fost dorite de președinte, fiindcă au urmat suspendării sale, în 2007 și 2012. Ambele au fost invalidate, din pricina unei prezențe sub pragul de 50 de procente cerut de lege. Diferența dintre cele două momente e și ea importantă: în 2007, peste 80% dintre cei care au venit la urne îl susțineau pe Traian Băsescu, pentru ca, în 2012, peste 80% să fie împotriva lui.
Vorbim despre un efect al confruntării președintelui cu parlamentul. Mai precis, cu două majorități create - în ambele cazuri - după eliminarea partidului prezidențial din guvern. Lansate de PSD, cele două suspendări au mobilizat PNL, și în 2007, când Tăriceanu a scos miniștrii PD din guvern, și-n 2012, când USL a reușit să dărâme guvernul MRU, care avea ca pilon principal PDL. Dacă PSD&PNL au susținut că-l demit pe președinte întrucât ar fi încălcat Constituția, judecată neconfirmată de Curtea Constituțională, Traian Băsescu a afirmat că prima suspendare a fost „pedeapsa” pentru condamnarea comunismului, iar a doua – pentru că a refuzat repolitizarea justiției.
Am atins în acest fel o temă care a fost mult discutată: independența puterii judecătorești. La sfârșitul negocierilor pentru aderare, moment care a coincis cu debutul primului mandat al lui Traian Băsescu, corupția și politizarea justiției erau atât de ample încât a fost nevoie de celebrul MCV pentru a obține biletul de intrare în UE pentru 1 ianuarie 2007. Zece ani mai târziu, MCV e încă activat, deși între timp un fost premier și mai mulți foști miniștri au făcut ani buni de închisoare, iar câteva sute de parlamentari și aleși locali sunt cercetați pentru fraude. Băsescu a cerut în mod insistent respectarea angajamentelor luate prin MCV și a apărat independența judecătorilor în numeroase ocazii publice.
Guvernele nu au avut parte de același tratament. Președintele le-a disprețuit profund pe unele, le-a simpatizat pe altele. Adevărul e că a avut parte de toate variantele imaginabile: guverne cu majorități multicolore fragile (primul guvern Tăriceanu sau Executivele conduse de Boc între 2010 și 2012), guverne bicolore cu majorități uriașe (PDL-PSD, vreme de un an, și USL, vreme de doi ani și jumătate), dar și un guvern ultraminoritar (Tăriceanu și UDMR, din primăvara lui 2007 în toamna lui 2008). Partidele cu reprezentare parlamentară în ultimul deceniu au experimentat toate înțelegerile posibile: nu există vreunul care să nu fi fost asociat la guvernare cu vreun altul. Traian Băsescu a navigat printre umorile acestor majorități, dar a fost criticat și când a cooperat cu premierii, reproșându-i-se că-i controlează, și când a fost în conflict cu ei, când i s-a spus că vrea să blocheze totul și să distrugă țara. Președintele a folosit judecățile CCR pentru a trasa, în interiorul puterii executive, frontiere instituționale sau libertăți politice pe care Constituția nu le explicita. Așa s-a născut o practică precum refuzul de a accepta remanierea unui ministru, așa a fost consacrat dreptul președintelui de a exprima opinii partizane în timpul mandatului.
O inovație importantă e și numirea în fruntea serviciilor de informații a unor (foști) membri ai partidelor care nu-l agreau pe președinte: predecesorii lui Băsescu procedaseră pe dos. Pe de altă parte, la finele celui de-al doilea mandat, doi foști șefi SIE reveniseră în politica activă (MRU, ca premier, apoi șef de partid, iar Meleșcanu, ca aliat al premierului și prezidențiabil), iar șeful SRI era prezentat ca posibil prim-ministru. A rămas, deci, ceva confuz în relația serviciilor de informații cu mediul politic.
Ce s-a petrecut dincolo de instituțional, adică în câmpul politic partizan? Ales cu sprijinul Alianței D.A. (PNL + PD) și reales în 2009 cu concursul PDL, președintele Băsescu încheie mandatul ca inspirator al PMP, izolat de toți foștii săi aliați. Social-democrații au fost principalii adversari ai lui Traian Băsescu, mai ales din pricina competițiilor pentru Cotroceni, în care Băsescu i-a înfruntat în turul al doilea pe Năstase și, cinci ani mai târziu, pe Geoană. Liberalii l-au acuzat că le vrea pieirea, mai ales după moșirea PLD. Băsescu le-a răspuns integrând nu doar PD, ci și dizidența liberală creată în jurul lui Stolojan, în familia PPE. În 2014, după europene, și PNL a decis să părăsească ALDE, în favoarea popularilor europeni, dându-i astfel dreptate șefului statului. Pentru reprezentanţii UDMR, Băsescu a nutrit o simpatie constantă, dorindu-i la guvernare inclusiv după ce aceștia l-au susținut pe Geoană la prezidențiale. În fine, aliații electorali ai PSD au fost recuperați pentru unele din guverne: PUR în 2004 sau UNPR în 2010 au jucat rolul de „soluții imorale”. Din perspectiva elitelor politice și intelectuale, Traian Băsescu a reușit să obțină sprijinul – fie și episodic - al unor persoane atât de diferite precum E. Udrea și M. Macovei, MRU și G. Oprea, V. Blaga și G. Copos, V. Tismăneanu și Prințul Paul etc.
6 iulie 2012, Cotroceni: Traian Băsescu susţine o declaraţie de presă după a doua suspendare.
Pe 28 august, în urma referendumului, Traian Băsescu s-a întors la Cotroceni.
În opțiunile politice externe, Traian Băsescu s-a arătat a fi proamerican și în vremea republicanului Bush, și în cea a democratului Obama. Londra, punct esențial pe o axă invocată în 2004, a fost departe de a avea aceeași însemnătate ca Washingtonul. Relațiile cu China, Japonia, Coreea sau India n-au cunoscut ameliorări semnificative, iar restul Asiei a fost neglijat. Africa a existat episodic, în varianta francofonă a Sommet de la Francophonie, organizat la București în 2006, iar America de Sud a fost dată cu totul uitării. Baza de la Deveselu și reinventarea politică a Mării Negre sunt cele mai clare expresii ale opțiunilor de securitate ale președintelui. Atlantist convins, Băsescu a găzduit un important summit NATO în 2008. Tensionarea relației cu Rusia, înainte ca Putin să devină adversarul strategic de azi al Occidentului, ca și încercarea – deocamdată eșuată – de a asocia Republica Moldova cu Balcanii de Vest din perspectiva lărgirii UE au conturat o atitudine față de Vecinătatea Estică a Uniunii care părea insolentă, dar care s-ar putea vădi curând rezonabilă.
În interiorul UE, Traian Băsescu s-a raliat deciziilor luate de PPE în gestiunea crizei financiare, optând pentru o variantă foarte severă de austeritate, cu costuri politice personale foarte mari. El a căutat, pe de altă parte, să sincronizeze - în chestiunea decisivă a Tratatului de stabilitate fiscală - poziția României cu cea a țărilor din zona euro, chiar dacă, în ultimii doi ani, a devenit mai puțin entuziast în privința adoptării monedei comune decât era prin 2007. Aliat al cancelarei Merkel, Băsescu a văzut defilând în fruntea guvernelor din statele membre responsabili din toate familiile politice, fără ca vreunul să-i devină aliat sau amic politic de durată. Orbán Viktor a părut să fie, la un moment dat, preferatul său, dar virajul iliberal al premierului maghiar l-a îndepărtat pe președintele român de liderul FIDESZ
In fine, două vorbe despre relațiile președintelui cu presa. Traian Băsescu a început prin a fi simpatizat de jurnaliști, ba chiar răsfățat de oamenii din presă. Nu fără temei: știe să „facă știri”, iar limbajul său e colorat. Uneori, mult peste limitele respectului pentru adversari și chiar față de cetățeni neangajați partizan. La finalul celui de-al doilea mandat, jurnaliștii care scriu cu empatie (nu cu simpatie!) despre el pot fi numărați pe degetele unei singure mâini. Președintele a fost stigmatizat de propaganda partidelor de stânga, care au construit adevărate mașinării pentru a repeta ad nauseam clișee amestecate cu critici inevitabil nedrepte. Dar și Traian Băsescu a îmbrățișat, până la urmă, obsesia politicianistă potrivit căreia, dacă jurnaliștii nu scriu de bine, sunt ori plătiți, ori proști, ori și una și alta. Așa că a încheiat cei zece ani reproșând, ca și Emil Constantinescu, revistei 22 și intelectualilor de centru-dreapta infidelitatea.
Fost consilier al lui Traian Băsescu, între 2007-2009, sprijinit apoi constant de el în întreprinderile politice, i-am rămas loial. Dar fără a mă dezice vreo clipă de cei alături de care am fost pe baricade, din 1990 încoace, adică membrii GDS și ai redacțiilor care au susținut occidentalizarea României, prin liberalism și democrație. „Încotro?”, asta e întrebarea la care și Băsescu, și foștii săi aliați vor trebui să răspundă.