De același autor
Epidemia de gripa aviara s-a extins cu repeziciune in ultimele doua saptamanipunand in evidenta incapacitatea autoritatilor de a tine sub control situatia. Raportul SRI nu a facut decat sa dea inca o data dovada ca, in Romania, balbaielile la nivel inalt s-au incetatenit. Desi presedintele Basescu s-a implicat in criza, iar premierul Tariceanu a preluat conducerea Comandamentului Central pentru Combaterea Gripei Aviare, numarul focarelor confirmate creste de la o zi la alta.
Pentru a reflecta cat mai bine situatia, revista 22 a initiat o ancheta printre comentatori si politicieni, care au raspuns urmatoarelor intrebari:
1. Cum apreciati reactia autoritatilor la epidemia de gripa aviara?
2. Cine trebuie sa plateasca pentru balbaielile autoritatilor? Ar trebui sa-si dea demisia vreun ministru?
3. Cum calificati raportul SRI dat publicitatii? Este suficienta demiterea sefului SRI Brasov?
4. Ar putea afecta negativ epidemia de gripa aviara aderarea Romaniei la UE la 1 ianuarie 2007?
ADRIEAN VIDEANU, primarul general al Capitalei
Vinovatii vor plati
1. Daca vorbim despre reactia ulterioara confirmarilor suspiciunilor de gripa aviara, sunt putine de reprosat, desi acele fapte care pot fi reprosate sunt grave. Cred insa ca autoritatilor li se pot reprosa multe in privinta actiunilor de prevenire a extinderii focarelor de gripa aviara. Ar fi trebuit sa existe mai multa seriozitate in controlul sanatatii animale, cu precadere in fermele crescatoare de pasari. Ar fi trebuit sa se interzica vanzarea de pasari vii din aceste ferme, pentru ca era clar ca vanzarea de pasari vii impune transportul acestora dintr-un loc intr-altul, riscul transmiterii virusului pe calea aerului fiind imens. Pe scurt, cred ca ar fi trebuit sa existe mai multa seriozitate. Din pacate, se vede ca nu ne-am vindecat nici acum de meteahna “las’ca merge si asa”.
2. Cei vinovati de aceste balbaieli, cum le numiti dvs., vor plati, sunt sigur, indiferent de autoritatea pe care o detin.
3. Strict ca o apreciere personala, cred ca acel raport a fost o eroare pentru ca aprecierile nu erau insotite de dovezi. Nu stiu daca procedurile Serviciului permit acest lucru, dar, odata ce el a devenit public, cred ca ar fi trebuit sa fie insotit de argumente solide. Ori ai grija ca raportul sa nu devina public, ori, in momentul in care ai o scapare, trebuie sa vii si cu dovezi in sustinerea celor afirmate. Iar cei care au abilitatea de a judeca daca si cine trebuie schimbat sunt altii, nu eu.
4. Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana este stabilita printr-un contract intre tara noastra si UE. Avem de indeplinit niste criterii, cea mai mare parte dintre ele au fost deja atinse, asadar nu e vorba despre o incalcare a termenilor stabiliti in tratatul deja semnat. Daca nu vom reusi sa ne respectam angajamentele, atunci vom putea sa ne punem probleme, dar personal sunt convins ca Romania va adera la Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007. Avem, e adevarat, stegulete rosii la capitolul agricultura, dar nu cred ca epidemia de gripa aviara va afecta procesul de integrare la termen.
GELU TRANDAFIR, redactor-sef ajunct la Cotidianul
Raportul SRI a fost jenant
1. Reactia a fost haotica, mult mai slaba decat in toamna lui 2005. Autoritatile au pierdut timp pretios. Premierul Tariceanu s-a interesat de criza abia dupa ce ministrul Gheorghe Flutur l-a vizitat la spital pe Traian Basescu, pe 19 mai. Astfel, a trecut o saptamana fara o reactie pe masura crizei din partea autoritatilor.
2. Ministrul Gheorghe Flutur trebuie sa-si asume raspunderea pentru acest esec. Totusi, o demisie a ministrului Flutur ar putea complica situatia in ce priveste cele trei stegulete rosii pe agricultura pe care România trebuie sa le rezolve pana la toamna. Mai grava mi se pare insa lipsa de leadership a lui Tariceanu, care cred ca va fi penalizata printr-o noua scadere a increderii in premier. In absenta presedintelui Basescu, aflat la Viena si revenit in tara, in spital, abia pe 17 mai, premierul a evitat ca imaginea lui sa fie asociata acestei crize. Dar tocmai prin reactia la crize se face diferenta dintre un lider si un politician oarecare. Un om de stat puternic nu se fereste de astfel de crize, ci se arunca in ele pentru a le rezolva, pentru le a arata cetatenilor de ce au nevoie de el, si nu de altii. Asa au procedat Schroeder la inundatiile din vara lui 2002 si Basescu anul trecut, in criza ostaticilor.
3. Raportul SRI a fost jenant si a demonstrat o stupefianta necunoastere a evolutiei gripei aviare la pasari. Un reporter care ar fi insailat acele informatii si ar fi sugerat in baza lor ca aviara vine din import ar fi fost penalizat. Prin demisia de la SRI Brasov se incearca in primul rand izolarea incidentului la nivel local. I se da si presedintelui posibilitatea de a se putea delimita fara rezerve de prestatia lamentabila a unei institutii pe care o laudase fara rezerve pentru profesionalism. Dar problema e mai grava si vizeaza conducerea centrala.
In primul rand, trebuie lamurita posibila implicare a conducerii SRI intr-o rafuiala politica impotriva ministrului PNL Gheorghe Flutur, prin scurgerea de informatii catre Jurnalul National.
4. Aderarea la termen a României nu poate fi afectata, dar autoritatile romane trebuie sa arate urgent ca sunt capabile sa faca fata mai bine acestei crize. Un esec in forma continuata poate da munitie adversarilor aderarii României la termen. Situatia actuala poate afecta insa increderea dintre Bruxelles si Bucuresti, incredere castigata cu greu tot de actuala administratie, prin gestionarea transparenta si profesionista a crizei aviare din toamna anului trecut.
ZOE PETRE, profesor de istorie, Universitatea din Bucuresti
O inapoiere seculara
1. O apreciere corecta nu se poate baza doar pe reflectarea in presa scrisa si audio-vizuala a actiunii institutiilor statului. Aceasta actiune sufera atat din cauza deficientelor imputabile actualei administratii publice, centrale, dar mai ales locale, cat si din cauza unor deficiente cronice: absenta unor reguli clar definite pentru situatii de criza (inclusiv epidemii si/sau epizootii), laxismul si dezorganizarea agentiilor specializate in principiu in controlul importurilor vii, asa-numitul material biologic, neglijenta si coruptia din sistemul vamal, starea foarte precara a gospodariilor individuale care cresc pasari de curte in mizerie si in lipsa unei elementare igiene. La toate acestea se adauga si deficitul general de incredere in autoritati: asemeni satenilor din parodia lui Topirceanu, care se rasteau la agentul sanitar “da' de ce sa dam cu var?”, proprietarii marunti de oratanii nu inteleg dimensiunea posibil catastrofala a calamitatilor, iar opinia publica, imediat dispusa sa acuze guvernul, nu crede, de fapt, nici ea in utilitatea masurilor severe de carantina. Li se adauga marii proprietari de crescatorii, obisnuiti sa tranzactioneze favoruri si sa-si cladeasca averile in paguba societatii si fara scrupule.
Nu in ultimul rand, criza a pus reflectoarele pe interstitiile de inapoiere dramatica din Bucuresti si alte cateva mari orase, unde, la cateva sute de metri de modernitatea agresiva a arterelor principale, staruie enclave de economie si viata cotidiana arhaica, focare de mizerie contagioasa si disperata. Ca si inundatiile, criza gripei aviare a scos la lumina un nod de factori de inapoiere adesea seculara. Pe acest fond, nu cred ca putem imputa autoritatilor actuale decat o pojghita superficiala din masa necazurilor noastre.
2. Pentru balbaieli sa plateasca cine se balbaie, dupa caz.
3. Am calificat public acest raport ca pe o mostra nu doar de incompetenta si servilism a conducerii SRI, ci si de reflex national-comunist. Demiterea sefului SRI Brasov poate fi binevenita in cazul dat, dar nu ne scuteste de o reformare de ansamblu a acestui serviciu, sub conducerea unei persoane mai putin tentate de fantazari pe tema complotului international antiromanesc.
4. Din pacate, da, pe de-o parte, fiindca temerile cu privire la o posibila pandemie sunt generale in lumea civilizata, pe de alta - fiindca, asa cum aratam mai sus, acest episod evidentiaza pregnant starea de inapoiere a unor straturi profunde ale societatii romanesti, insuficient compensata de incontestabilele progrese ale Romaniei dinamice.
SORIN IONITA, director la SAR
Autoritatile nepregatite
1. Nepregatite pentru o criza dificila, cu multe incertitudini, care cerea multa coordonare. Or, autoritatile romane se incurca si in situatii mai simple, ce sa ne miram de criza aviara.
2. Deocamdata nu mi-e clar, atata vreme cat nu stim cauza clara a noului val de epidemie. Doar cand identificam precis ce s-a intamplat si traseul contaminarii, putem sti cine a fost de vina si cine nu. Iar modul cum s-a reactionat nu este decat o ilustrare particulara a lipsei mai generale de coordonare din administratia romana. Ma indoiesc ca daca pleaca un ministru sau secretar de stat se schimba ceva. Dimpotriva, daca se va dovedi ca vina nu era strict a lui Flutur, episodul va fi o lectie pentru orice viitor ministru sa stea deoparte intr-o criza, sa nu se bage si sa dilueze raspunderea intre subordonati, ca sa nu fie tras la raspundere.
3. Nu nota informativa in sine e problema mare, pentru ca ea arata doar incompetenta, ceea ce nu este ilegal. Problema cea mare este incalcarea legii, prin scurgerea informatiilor in afara SRI inainte de desecretizarea documentului. Plus faptul ca tot in acea perioada seful SRI, Timofte, a alimentat speculatiile din presa prin declaratii vagi, sibilinice, cand ar fi trebuit sa taca pur si simplu din gura. Puse cap la cap, asta te duce cu gandul la un montaj, iar Timofte trebuie sa raspunda pentru asta, inclusiv pentru episodul de incalcare a legii.
4. Nu, daca autoritatile arata dorinta sincera sa imbunatateasca functionarea institutiilor de profil si fac eforturi in directia asta. Da, daca vor continua sa mizeze pe servicii secrete la fiecare mica dificultate sau vor incerca sa dea leapsa pe altii, in stil sovietic.
CRIN ANTONESCU, deputat PNL
Dezordine, incoerenta, nesincronizare
1. Cred ca prima impresie pe care ne-a creat-o tuturor reactia autoritatilor a fost aceea de dezordine, de incoerenta, de nesincronizare. E surprinzator, pentru mine cel putin, ca s-a intamplat asa, pentru ca, in fond, acest episod, e adevarat, mai acut, al gripei aviare nu a fost o premiera, in fond ne confruntam de luni bune, de jumatate de an, daca nu mai bine, cu fenomenul gripei aviare si cred ca e de pus aceasta dezordine si incoerenta pe seama starii birocratiei romanesti, in sensul cel mai larg.
2. Sigur ca e important si aspectul acesta, dar cred ca nu e cel mai important lucru cine trebuie sa plateasca, ci cum facem ca lucrurile sa stea un pic altfel. De platit cred ca trebuie sa plateasca cei care au responsabilitate. N-am toate datele ca sa apreciez exact care e gradul de responsabilitate in toata aceasta poveste a ministrului Agriculturii, sau a directorului Agentiei Veterinare, sau a autoritatilor locale, sau a guvernului in ansamblu. Ma deranjeaza ca a aparut si acest aspect al fenomenului birocratiei romanesti, acela de a incerca sa arunci pisica in curtea altuia. Nu inteleg de ce acest comandament de criza s-a constituit asa de tarziu si asa de greu, chiar din momentul in care a inceput constituirea lui. Nu stiu, asteptam si in parlament o informare, cel putin din partea ministrului Agriculturii. Eu am remarcat deocamdata doar faptul ca nu putem vorbi de indolenta sau dezinteres. Gheorghe Flutur a fost unul dintre ministrii activi si preocupati, care s-a confundat chiar, din pacate, cu tema asta a gripei aviare. Sigur ca asta nu garanteaza si eficienta. Ramane de vazut. In masura in care partea sa de responsabilitate este importanta, sigur ca ar putea si demisiona.
3. Dupa parerea mea, nu e suficienta demiterea sefului SRI Brasov si cred ca raportul SRI a aratat o realitate foarte trista despre acest serviciu, pe jumatate enigmatic, pe jumatate, pentru unii, prestigios. Daca e si o parte plina a paharului, si ne straduim sa o cautam, aceasta e, din punctul meu de vedere, faptul ca acest raport l-a trezit poate pe presedintele Basescu din iluziile in care parea a se legana in legatura cu calitatea acestui Serviciu Roman de Informatii. O spun cu regret pentru oamenii care probabil sunt foarte buni profesionisti. Dar iata ca nici SRI nu e o institutie peste media societatii romanesti, ba poate chiar e cu carente ceva mai grave, pentru ca a stat ceva mai putin sub reflector decat au stat alte institutii.
4. Sigur ca, daca intram pe terenul posibilitatilor, putem sa ajungem foarte departe. La limita, o evolutie nefericita, o amplificare si, Doamne fereste, o trecere a granitei dintre maladia la pasari si maladia la om ar putea sa creeze foarte mari probleme. Dar cred ca e bine nici sa nu vorbim despre una ca asta. Cred ca e o incercare inedita, neasteptata, neprevazuta, neorganizata, e o incercare pentru unele dintre institutiile romanesti, un examen pe care unele dintre institutiile romanesti il dau chiar in preajma momentului aderarii. Si sa speram ca pana la urma il vor trece cu bine.