De același autor
O ceata deasa domneste asupra noului regim al calatoriilor romanilor in spatiul Schengen, ceata pe care nimeni nu se decide, din pacate, s-o risipeasca. Resorturile adoptarii noului regim de calatorie sunt mai complicate decat se incearca a fi prezentate, iar consecintele pot fi chiar dramatice. Ambele, atat resorturile, cat si consecintele, sunt mai mult economice decat politice.
Adoptarea noilor reglementari nu este, in mod sigur, o initiativa romaneasca. Este urmarea unor presiuni facute cu toata fermitatea de care sunt in stare cei puternici si cu atuurile in mana, dar si cu toata ipocrizia de care acestia, cel mai adesea, dau dovada. Autoritatilor romane le-a revenit doar ingrata misiune de a le da curs. Totul porneste de la pozitia duplicitara a tarilor vest-europene in domeniul liberei circulatii a persoanelor. Acestea au decis, intr-un tarziu, sa includa romanii printre beneficiarii circulatiei libere, fara vize, prin spatiul Schengen si au facut-o doar dupa tragicele evenimente de la 11 septembrie 2001, desi ar fi putut sa observe, inca mai inainte, ca romanii, in afara catorva mai hotomani dintre ei, sunt harnici, albi, crestini si nu poarta grenade la cingatoare.
Nu putem trece cu vederea faptul ca libera circulatie se refera numai la scopuri de calatorie temporara si nu vizeaza dreptul la munca. Libera circulatie in spatiul Schengen este de fapt pentru turisti, si nu pentru doritorii de slujbe.
Responsabilii vest-europeni stiau insa ca dreptul de circulatie fara vize va fi folosit de sarantocii romani pentru a depune diferite munci in tarile spatiului Schengen. Ceea ce s-a si intamplat! Romanii aflati in strainatate - in afara catorva exceptii care fura sau cersesc - nu fac altceva decat asta: muncesc. Cine insa ii angajeaza? Oare Dumnezeu?! Nu, ei au de fapt angajatori in carne si oase, care ii platesc! Sub ce forma se stie bine: in mica parte cu forme legale, in cea mai mare parte fara acte si probabil fara sa se plateasca impozite! Deci sa dam valul jos: nu doar romanii sunt de vina ca nu fac numai turism in spatiul Schengen, ci si cei care accepta sa-i utilizeze la diferite munci.
De cativa ani se produce acest lucru. Cu cunostinta tuturor. Si oricum, nu romanii sunt responsabili de acest lucru, ci autoritatile occidentale, care, pe de o parte, desi tarile lor au deficit de forta de munca, nu deschid portile fortei de munca din Est pentru ca totul sa se desfasoare legal, dar, pe de alta parte, nici nu opresc folosirea acestei forte de munca, ba, de fapt, cocheteaza cu ea din motivul ca aduce, fara indoiala, profituri uriase. Nu este sindicalizata, accepta retributii mult mai mici, face muncile murdare sau stresante etc. De aceea, politica vest-europeana fata de forta de munca din Est, inclusiv din Romania, este duplicitara: aceasta forta de munca nici nu este legalizata, nici nu este cu adevarat eliminata.
De aici porneste totul. Populatia insasi are o pozitie duplicitara. Pe de o parte, se lamenteaza si chiar voteaza impotriva extinderii Uniunii Europene, dar, pe de alta parte, foloseste sub diferite forme forta de munca estica, pentru ca aceasta este mai ieftina si pentru ca, utilizand-o mai degraba fara forme legale, nu se platesc impozite si contributii sociale.
Sa nu uitam de ancheta de rasunet a cotidianului francez Le Monde, care a gasit chiar oficiali ai Comisiei de la Bruxelles utilizand din greu “la negru” forta de munca din Est la treburile casnice!
Ce au facut insa autoritatile vest-europene in cazul Romaniei intrece orice limita in materie de duplicitate si ipocrizie. Mai rau, probabil s-a cerut direct autoritatilor de la Bucuresti sa ia ele masuri de oprire a iesirilor din tara, daca vor ca Romania sa fie primita in Uniunea Europeana! O actiune care, dupa preluarea de catre capitalul tocmai din tarile Schengen a controlului intregii axe majore a economiei romanesti, este chiar strigatoare la cer!
Aceasta este sorgintea noului regim de calatorie, care, altfel, n-are nici o logica, pentru ca reglementarile, adoptate chipurile impotriva infractorilor, ii lovesc pe cetatenii cinstiti, nu numai culpabilizandu-i din principiu, dar rapindu-le de fapt si de fapt dreptul dobandit la libera circulatie, fara sa fie vinovati cu nimic si de nimic, in masura in care la plecarea din tara li se cer, pe langa bani (lucru firesc), si diferite documente care sa justifice scopul calatoriei (invitatii, vouchere si alte asemenea).
Baiul este ca autoritatile romane au acceptat un asemenea santaj, fara macar un gand la cei pe care ii lovesc si la demnitatea nationala pe care trebuie sa o apere. Trebuia sa li se spuna clar celor ce au facut presiunile ca, daca nu mai au nevoie de lucratori romani, ci doar de turisti romani, sa-i filtreze ei insisi prin reinstituirea regimului de vize! A-i pune insa pe politistii romani sa faca ceea ce constituie treaba consulatelor straine este o cerinta de o ipocrizie fara margini. Autoritatile romane nu trebuiau sa accepte obedient sa faca jocul acestei ipocrizii jenante! Cu atat mai mult cu cat consecintele economice ale acestui nou regim de calatorie pot fi intr-adevar dramatice.
Asa cum am mai aratat in paginile acestei reviste, intreg esafodajul politicii economice din perioada actuala se bazeaza pe banii trimisi in tara de bietii romani care muncesc legal si mai ales ilegal in strainatate, indeosebi in tarile spatiului Schengen. Si minunata situatie a leului, care s-a tot apreciat fata de euro in ultimul timp, si lupta impotriva inflatiei din perioada din urma, si ce sa mai vorbim, de compensarea in parte a deficitului de cont curent extern si liberalizarea contului de capital, toate conteaza pe banii trimisi de romanii aflati la munca in strainatate. Nici superba cvasi-indiferenta a autoritatilor guvernamentale fata de agresivitatea periculoasa a consumului din import nu este cladita decat tot pe ideea ca destabilizarile antrenate vor fi “rezolvate” de aportul banesc al trimiterilor din strainatate in tara din partea concetatenilor plecati in cautare de lucru. Nu trebuie sa fii economist pentru a realiza ce se va intampla daca acesti bani nu vor mai veni in tara sau chiar nu vor mai veni in acelasi cuantum! Dificultatile in finantarea exorbitantului deficit de cont curent extern vor aparea curand, strainii vor reflecta de doua ori daca plasamentele lor in Romania mai ofera perspectiva si creditorii externi se vor grabi sa bata la usa.
Una peste alta, din punctul de vedere al autoritatilor romane, noul regim al calatoriilor in spatiul Schengen trebuia evitat pentru ca, nici mai mult, nici mai putin, insemna un fel de a-si taia craca de sub picioare. Daca altii vor sa taie aceasta craca, s-o faca, noi nu-i putem opri, dar macar sa n-o facem noi insine!