De același autor
Lipsa unui proiect european clar și absența unor conducători carismatici, ca și birocrația greoaie a UE nu pot fi negate. Dar trebuie văzute ca dificultăți ce ar putea fi depășite.
Așa cum atrăgeam atenția într-un articol anterior1, dedesubtul loviturilor sub centură și al aspectelor lamentabile ale disputei politice actuale are loc în România de azi o confruntare între două stiluri de civilizație: oligarhia postsovietică și democrația de tip occidental. Firește, preferința mea merge către democrație; dar trebuie să accept că această alegere nu se poate dispensa de o anumită argumentare.
Nu este de mirare că vechiul euroscepticism recapătă pretutindeni o nouă putere. Dificultățile zonei euro arată cât de pripită a fost crearea monedei unice. Economiștii ar fi trebuit să știe și să avertizeze că nu poate exista o monedă comună fără un buget comun. Iar acest deziderat, moneda comună, nu este posibil fără o uniune politică mai strânsă. Firește că o asemenea uniune presupune o renunțare mai accentuată la suveranitatea statelor, lucru greu de acceptat, dacă ne gândim că actualii subiecți de drept ai Uniunii Europene sunt state-națiune, care renunță cu greu la prerogativele lor istorice, cu atât mai mult cu cât cele din Est s-au găsit multă vreme sub călcâiul unei puteri imperialiste, Uniunea Sovietică, iar altele, precum Franța, Anglia, Germania, au o tradiție de dominare.
Din punct de vedere istoric, așa cum subliniază André Glucksmann într-un interviu reluat tot în paginile acestei reviste2, Europa nu este nici „o comunitate organică, în sensul național; nici o uniune de state în sensul cetăților grecești, care împărtășeau o cultură comună, în ciuda disputelor și a rivalităților“. Dar ce este Uniunea Europeană? Pentru Glucksmann, chiar dacă nu este o comunitate, ea este totuși un „model societal“.
Dar UE, trebuie adăugat, este și o piață: „Piața comună“ a stat la baza constituirii ei, și doar prin ea ideea Uniunii politice s-a impus cu timpul. Tocmai aici apar mari frustrări; și din ele rezultă o bună parte din adversitatea față de ideea europeană. Pe ele vin să se grefeze mișcările antieuropene, cum ar fi recentele evenimente din România, care au stârnit reacția cea mai negativă posibilă la Bruxelles. În optica adversarilor Uniunii, statele mai sărace și, îndeobște, cele ieșite din sfera de influență sovietică au devenit simple piețe de desfacere pentru produsele din Vest sau locuri unde lucrează și de unde emigrează o forță de muncă ieftină.
Acceptând că aceste observații sunt, cel puțin în parte, justificate, trebuie să ne întrebăm care sunt originile acestei scindări a UE în, să le zicem așa, țări patroane și țări supuse? Există o intenție „imperialistă“ deliberată a țărilor occidentale? Poate că da! Dar ceea ce există sigur este slăbiciunea extremă economică a unor state estice, între care România deține, din păcate, un rol preeminent în ierarhizarea statelor europene.
Să ne concentrăm asupra exemplului românesc, țară care împărtășește cu vecina Bulgarie tristul privilegiu de a fi cea mai săracă din Uniune. La noi, există o oligarhie puternică. Statul este paralizat în fața acestei oligarhii, iar infrastructurile nu numai că se dezvoltă insuficient, dar mai ales se ruinează. Oligarhia nu poate exista și prospera decât prin ocolirea și violarea sistematică a legii. Eficientizarea statului, prin fisc și prin justiție, ar constitui o ruină pentru această oligarhie, care trăiește prin evaziune și corupție. De aceea, orice tentativă de control asupra oligarhiei dezvoltă din partea acesteia o contrareacție, cel mai bun exemplu fiind recentul atac generalizat asupra instituțiilor statului, care, în ciuda invalidării recentului referendum pentru destituirea președintelui, poate fi considerat încă în desfășurare.
Este evident că un stat slab și o economie de jaf nu pot face față economiilor mult mai eficiente ale pieței libere europene și mondiale. Înainte de-a vedea paiul din ochiul vecinului, să vedem bârna din ochiul nostru: „colonialismul“ căruia îi cădem pradă este, în primul rând, cel al unei economii care nu poate opune rezistență concurenței. De aceea, nu apelul la mai bune sentimente ale Europei față de noi este de căutat, ci o reformă internă de profunzime, care să reinstaureze legalitatea și să dea mijloace de manifestare unei inițiative creatoare, unei concurențe loiale, frânând emigrația elementelor celor mai capabile, permițând o dezvoltare a investițiilor. Frustrările care se manifestă în țările sărace, cu precumpănire în cele din Est, ar trebui să fie dirijate în primul rând împotriva oligarhiilor locale dominând o economie păguboasă, bazată pe ruinarea statului, o economie de azi pe mâine, incapabilă să facă față concurenței europene. Este clar că mecanismele concurențiale, prezente și în cadrul economiilor naționale, sunt prezente și în cadrul Uniunii, iar salvarea nu poate veni decât din interior, prin dezvoltarea capacității de a face față concurenței. Dar oligarhia nu poate și nu vrea acest lucru. „Modelul societal“ despre care vorbește Glucksmann are conotații pozitive: UE este un spațiu al drepturilor omului, unul care apără norme juridice înalte, un spațiu al unor exigențe sociale mari, cu un nivel al „dezvoltării umane“ ridicat. Aici stă și o slăbiciune a modelului european, fiindcă prosperitatea are un cost, concurența cu țările sărace, dar cu mână de lucru ieftină din „lumea a treia“ fiind greu de susținut.
Lipsa unui proiect european clar și absența unor conducători carismatici, remarcate de Glucksmann, ca și birocrația greoaie a UE nu pot fi negate. Dar trebuie văzute ca dificultăți ce ar putea fi depășite.
Europa în care mulți dintre români și-au pus speranțele nu este entitatea perfectă întrevăzută la un moment dat. Dar, nu mai puțin, Europa există. Trebuie să examinăm alternativele la Europa: apropierea sau fuzionarea cu spațiul postsovietic, cu care împărtășim, în ciuda apartenenței noastre la UE, multe trăsături comune (și, în primul rând, existența unei oligarhii puternice), nu este de dorit din motive evidente. Faptul că Rusia deține totuși o poziție eminentă în lume este pentru că se bazează pe bogățiile naturale și pe masa teritorială colosală pe care o are. Dar modelul postsovietic este el însuși în criză și nu văd cum ar rezista comparației cu cel european.
A doua cale teoretic de luat în considerație este calea solitară. Ea este preconizată de cercurile naționaliste. Defectul acestei poziții este acela că ne găsim în mijlocul unor blocuri puternice și nu suntem capabili să ne apărăm de ele. Izolați fiind, am suferi totuși legea lor, fără să avem dreptul de-a lua parte la decizii. În plus, calea solitară ar zădărnici orice tentativă de dezrădăcinare a oligarhiei locale, ar duce la imobilism social și, iremediabil, la decadență.
Rămâne, prin excludere, a treia cale, pe care, de fapt, suntem de pe acum angajați: jocul Uniunii Europene, adică respectul unui set de reguli de bună purtare. Aceste reguli, și nu apartenența formală cu intenția prost acunsă de-a trișa, pot duce la o integrare autentică.
Faptul că Uniunea cunoaște dificultăți, legat, pe de o parte, de concurența mondială, pe de alta, de excesiva ei birocrație, nu este un motiv care să ne depărteze de ea. Am devenit, suntem europeni, la bine și la rău. Dacă vom fi și europeni respectabili, vom avea o șansă să fim ascultați. Vom participa la necesara reformă a Uniunii, vom căuta o formulă organică a existenței europene care încă se caută pe sine. În rest, istoria va decide, vom trăi sau vom muri cu Europa.
Așa cum a afirmat cu tărie Eugen Lovinescu în Istoria civilizației românești, progresul a venit, în România, mereu dinspre Vest. Nu ultimele decenii vor contrazice afirmația marelui critic. Niciodată în istorie România nu a fost atât de aproape de dezideratul occidental. În perioada imediat următoare, se va vedea dacă ne vom acorda nouă înșine șansa de a trăi în condiția cea mai favorabilă pe care istoria ne-a promis-o vreodată sau vom da cu piciorul acestei oportunități. //
Note:
1. 22 nr. 34 (1171) din 21 august 2012.
2. 22 nr. 35 (1172) din 28 august 2012