Ucraina, între `Pacta sunt servanda` și Realpolitik

Ion Vianu 11.03.2014
SHARE 11

De același autor

Dacă principiile convenite în dreptul internațional nu sunt automat aplicabile (ba chiar pot fi considerate, în logica cinică a vieții politice, drept „simple petice de hârtie“), există reguli nescrise care guvernează în chipul cel mai constant.

Cea dintâi învățătură pe care o tragem din eve­ni­mentele care se desfășoară în și împrejurul Ucrai­nei în ultimele luni este că principiul na­țio­na­li­tă­ților (teritoriile statelor trebuie să corespundă cu frontierele lingvistice), formulat în secolul al XVIII-lea, susținut de Napoleon al III-lea, cul­mi­nând cu Tratatul de la Versailles în 1919, con­fir­mat de destrămarea URSS în 1991, este în plină vi­goare.

Ucraina contemporană s-a născut ca o confirmare tardivă a principiului naționalităților, dintr-o is­to­rie dureroasă a unei etnii exploatate de im­pe­ria­lismul rusesc, cvasidistruse de represiunea bol­șe­vică, o națiune mare în căutarea seculară a unui stat propriu. Nu lipsită de umbre, lupta ucrai­ne­ni­lor pentru a avea o țară rămâne profund jus­ti­fi­cată.

A doua observație prilejuită de evenimentele cu­rente este că principiul de bază al dreptului obli­gațiilor și dreptului internațional public: pacta sunt servanda („convențiile trebuie respectate“) nu se impune de la sine.

Ucraina a moștenit, după lichidarea URSS, în 1991, un stoc important de arme nucleare (care au făcut din ea, timp de trei ani, a treia putere nucleară a lu­mii), la care a renunțat în sprijinul principiului ne­proliferării nucleare. În 5 decembrie 1994, prin­tr-o serie de protocoale cunoscute colectiv ca Me­morandul de la Budapesta, SUA, Rusia, Marea Britanie se angajau în comun „să respecte in­de­pendența, suveranitatea și frontierele existente ale Ucrainei…“ reafirmând „obligația de a se ab­ține de la amenințări sau de la folosirea puterii îm­potriva integrității teritoriale sau a in­de­pen­denței Ucrainei… Cu excepția legitimei apărări sau în conformitate cu Carta Națiunilor Unite“.

În 5 martie anul acesta, la Paris, miniștrii de Ex­ter­ne ai SUA, Regatului Unit și Ucrainei au confirmat obligațiile ce rezultă din tratat (Rusia a refuzat să participe la reuniune). În ce-i privește pe experții in­dependenți (occidentali), sunt împărțiți: unii con­sideră violarea memorandului casus belli (un motiv de război), alții subliniază că memorandul „nu are mijloacele de-a fi pus în aplicare“ (means of enforcement). Rusia nu recunoaște autoritățile ucrainene actuale, sub cuvânt că provin dintr-o lo­vitură de stat.

Opțiunea militară ar onora cel mai bine statele sem­natare, SUA și Regatul Unit. Nimeni nu poate însă omite faptul că un război între marile puteri ar avea consecințe incalculabile, potențial dis­truc­tive pentru umanitate. Este rațional de considerat că o astfel de opțiune este una extremă, chiar dacă este legitimă (fiindcă „pactele trebuie res­pec­ta­te“).

Ajungem aici la o a treia constatare: dacă principiile convenite în dreptul in­ter­na­țio­nal nu sunt automat aplicabile (ba chiar pot fi considerate, în logica cinică a vieții po­litice, drept „simple petice de hârtie“), există reguli nescrise care guvernează în chipul cel mai constant. Aceste reguli sunt inspirate de ceea ce se numește Real­po­li­tik; toate imperiile, de când lumea, prac­tică Realpolitik, politica justificată prin ra­portul de forțe.

Una dintre componentele Realpolitik este existența domeniilor rezervate. În ter­me­nii Realpolitik, pretențiile rusești asupra Crimeei pot fi înțelese. Este un teritoriu ma­joritar rusofon, adăpostește baze mi­li­tare la care Rusia nu poate renunța. A im­pune această pretenție ar însemna a nega dreptul Rusiei de-a fi prezentă la Marea Neagră. Rusia reclamă un domeniu re­zer­vat (un pré carré) și a jucat până acum impecabil, avansând pionii, într-o invazie mascată (cu militari nepurtând însemnele naționale), în timp ce oponenții occi­den­tali discutau. Mai este și altă problemă cu Rusia: imensa țară are un program im­pe­rial secular, de apropiere de strâmtorile Mă­rii Negre. Se știe ce s-a întâmplat cu Ba­sarabia; de aceea un politolog prestigios ca Z. Brzezinski avertizează că, în cazul unei acceptări a anexării Crimeei, ne așteaptă o extindere a „domeniului rezervat“, în pri­mul rând la R. Moldova și Polonia.

Dincolo de raportul de forțe, putem să ne întrebăm dacă există o justificare morală a Occidentului față cu Rusia. S-a argumentat că NATO, care a decis soarta războiului din Kosovo, nu ar avea dreptul moral să se opună „independenței“ Crimeei. NATO are baze în Kosovo, așa cum Rusia speră că și le va conserva pe cele din Crimeea. Ar­gumentul are o anumită pondere, însă este criticabil: fosta secretară de stat Madeleine Albright consideră că in­de­pen­dența Kosovo s-a produs în cadrul unor mari rearanjări în spațiul ex-iugoslav și nu are aceeași semnficație. Explicația este sub­tilă, dar bazele din Kosovo există încă, la mulți ani după război.

Argumentele economice atârnă greu în cum­pănă. Europa realizează o cotă im­por­tantă a afacerilor ei cu Rusia. Dar și Rusia ar pier­de enorm, având o economie mai fra­gilă. Cel puțin din acest punct de ve­de­re, nimeni nu este interesat în avarierea gra­vă și durabilă a afacerilor între Rusia și UE.

Adeziunea imediată la UE a Ucrainei ar în­semna o pierdere de identitate încă și mai mare a Uniunii, Ucraina neîndeplinind con­dițiile de aderare, și i-ar lărgi obli­ga­țiile față de un teritoriu al ei, obligații pe ca­re nu se știe dacă și cum este capabilă sau doritoare să le onoreze. Acordul de Aso­ciere, posibil, nu ar însemna o pro­tecție suficientă.

Rămân sacrificiile și suferințele ucrai­ne­nilor, care atârnă greu în balanță. Ele nu pot să nu facă parte din ecuație. Dar achi­zițiile Maidanului nu feresc Ucraina de o re­venire pe târâș a influenței rusești. Iar țara rămâne profund divizată, con­tra­dic­țiile etnice se vor accentua, reconcilierea pare acum imposibilă între cele două naționalități.

Ceea ce niciun guvern nu-și poate permite să declare un comentator liber are dreptul să exprime: cea mai bună soluție dintre cele mai rele ar fi bipartiția Ucrainei. Dar este o soluție la rândul ei șchioapă, fiindcă nu există o linie de separație etnico-ling­vistică precisă, cum se întâmplă, de pildă, în Elveția, unde limita dintre germanofoni și francofoni nu suferă nicio încălecare. Iar Rusia și-ar putea extinde pretențiile mult către Vest. Este o soluție de avarie, greu de pus în aplicare, care va aduce multe suferințe, dar mai bună decât un conflict generalizat și fierbinte.

Tratativele cu Rusia ale UE și NATO nu se pot face decât de pe o poziție de forță, îndeajuns de elastică spre a preveni o conflagrație, dar destul de dură pentru a fi disuasivă. Diplomații și decidenții ultimi au sarcina grea, aproape imposibilă, de-a face echilibristică pe coarda întinsă a ra­porturilor de forță. România, țară de linia întâi a NATO, țară de graniță a UE, nu poate decât să se conformeze acestei po­litici.

Avem în față o perioadă dificilă. Războiul Rece, economic, politic și posibilitatea în­călzirii lui nu pot fi excluse. Un aran­ja­ment de ultim minut, cu revenirea la si­tuația anterioară, este greu de imaginat. Ca altădată, s-ar putea să avem noroc, dar să nu contăm pe asta. //

TAGS:

Comentarii 11

ion adrian - 03-20-2014

Poate ca merita citit si comentate opiniile dlui Dughin: http://romanian.ruvr.ru/2014_03_13/Razboiul-impotriva-Rusiei-in-dimensiunea-sa-ideologica-5799/

Răspunde

gerasie petragel - 03-16-2014

Autorul spune multe, dar nimic nu e asa de clar. Pe scurt, de ce s-ar baga NATO, UE< ONU etc sa apere un guvern care nu a fost rezultatul unor alegeri si care e posibil sa nu se mentina prea mult oricum? Sunteti siguri ca ucraineni vor izolarea fata de Rusia? Mai mult, sunteti siguri ca exista "natiunea ucraineana"? Mie oricat de anti-rus as fi, astea nu imi sunt clare. Pana una-alta armata ucraineana nu a miscat un deget sa ii goneasca pe rusi ori macar sa ii stanjeneasca. De ce s-ar lupta americanii, polonezii, romanii in locul lor?

Răspunde

profesoru - 03-16-2014

Albanezii din Kosovo erau persecutati de sarbi, asa ca nu-si puteau exercita dreptul la autodeterminare in cadrul Serbiei. Crimeea avea insa toate drepturile posibile - republica autonoma, limba rusa. Una e autodeterminarea, alta e secesiunea.

Răspunde

Io din popor - 03-16-2014

felicitari pentru text! este prima si deocamdata singura analiza a problemei aparuta in limba romana si facuta de un roman! am o intrebare: de ce considera doamna Albright ca nu poate exista comparatie Crimeea/ Kosovo? acelasi lucru l=a sustinut si doamna Merkel dar nu am aflat argumentele!

Răspunde

SPLEEN - 03-16-2014

Mai tineti minte cand gafeurul "incult si actoras, taranoi pus pe ura si razboaie", Ronald Reagan, vorbea de Imperiul Raului si ii cerea lui Gorbaciov sa darame zidul Berlinului iar cei mai "profunzi" si "informati" si "inteligenti" oameni fini din lume, sovietologii, vorbeau despre un URSS nemuritor si despre viitorul lumii ca un sincretism intre soviete si occident? Uitati-va acum la cata incredere, libertate, democratie, buna vecinatate, respect pentru lege si drepturile omului transpira viitorul nostru partener, Rusia. Ponta, Antonescu, toti uselistii, cu tot cu intelectualii USL-ului si expertii in nuante cu miros de KGB au aratat ani de zile ca sant ori imbecili, ori iresponsabili, ori tradatori. Irecuperabili, in toate trei cazurile. Subliniez irecuperabili.

Răspunde

gone fishing - 03-16-2014

Vesti bune: semnarea acordului politic de asociere a Ucrainei cu Uniunea Europeana va avea loc in 21 martie.

Răspunde

fane - 03-13-2014

- aduceti-va aminte de prabusirea pe aeroportul rus Smolensk a avionului polonez avand la bord pe presedintele Poloniei, avionul acela a fost "ajutat"de rusi sa cada ... presedintele polonez, un critic fervent al rusilor, mergea la o comemorare a atrocitatilor de la Katyn unde rusii au omorat 22000 de ofiteri polonezi luati prizonieri in debutul celui de al doilea razboi mondial ....

Răspunde

Camelian Propinatiu - 03-12-2014

Cam de pe aceeasi pozitie, ca Rusia are si ea dreptatea ei, scrie si scriitorul USR Petre Romosan in Cotidianul (fara a recomanda bipartitia vecinului!), pe cand in Izvestia e un spisok deschis cu adeziunea intelectualilor la politica lui Putin in Ucraina, ale carui planuri sunt atat de secretizate incat el insusi nu le mai poate pricepe. Avantajul colateral e insa ca le-a dat la intelectuali de ghicit! Studiindu-le cinci ani la Dresden palavrageala, a inteles cat de vulnerabili sunt la mister si incertitudine, cum se blocheaza ei la clisee precum, vorba lui Iliescu Minerul, combaterea fascismului. Ei fac acum munca voluntara securista, combinatii informative de frizerie, uitand astfel rolul lor divin in societate, acela Zola de a protesta ca Bernard-Henri Levy sau Adam Michnik, de a practica Luminarea Poporului asupra binelui si raului. Amuzant e ca nu invatam nimic din istorie, facem aceleasi concesii pacifiste, ca in anii in care Rockefeller, Dupont si Ford aveau businessuri cu Reichul: olimpiada 1936, decuparea Cehoslovaciei, iar Crimeea nu e un Anschluss, ci un Danzig, ceea ce si explica de ce polonezii sunt atat de aproape de ucraineni, spre deosebire de formatorii de opinie din RO.

Răspunde

Stelian D - 03-12-2014

Europa occidentala este prea lesinata de dispute idiot-sinucigase precum LGBT si politica corecta - vedem trei rezolutii agresive in trei luni in PE, s-a sarit lejer calul -pentru a se trezi la realitate. Vestita flota ruseasca din Marea Neagra este o adunatura de lighene invechite, e adevarat, ticsite de mujici primitivi, antrenati si violenti. Orice copil care a jucat celebrul joc de batalii navale cu patratele stie ca doar o parte din flota italiana, cea mai importanta forta NATO in Mediterana, sprijinita eventual de citeva "barcute" ale puternicei flote britanice a Gibraltarului si de citeva "lotci" franceze de ultima tehnologie ar putea matura fundul marii Negre intr-o saptamina cu toata gramada de fier vechi a rusilor, si epava de la Costinesti ar fi mai functionala decit crucisatoarele ciolovecilor. Dar nimeni nu vrea razboi , logic, ar fi probabil o catastrofa totala, mai ales d.p.d.v. economic. Totusi, sa-l intrebam pe d-l Schroeder care e atitudinea Germaniei, cea mai importanta pentru moment in CE, nu-i asa? Drama Ucrainei este cutremuratoare si aveti dreptate, d-le Vianu, moral sintem alaturi de ei. Dar dimensiunile si puterile aproape de zero ale micului stat roman - mai nou ezitant, mincinos, chiar parsiv prin guvernul de doua parale pe care il avem in acest moment - ne-ar indemna sa ne zbatem mai mult pentru o solutie radicala din partea vestului, sint absolut convins de asta!

Răspunde

Gheorghe Popescu - 03-11-2014

Domnule Vianu, aveti dreptate si n-aveti. In primul rind ca situatia actuala este o re-editare a situatiei de dinainte de al doilea razboi, cind Hitler ar fi putut fi oprit (el singur a recunoscut-o). Marile puteri aliate au ezitat si a urmat cea mai mare conflagratie mondiala, cu pierderi de milioane de vieti. Asa ca daca aliatii accepta tacit situatia de acum s-ar putea sa porneasca un alt razboi, caruia nu-I va mai supravietui nimeni. Nefacind nimic acum o sa coste omenirea infinit mai mult in viitorul apropiat. Nimeni nu trebuie sa caute scuze rusilor, pentru ca nu au nici una. A fost politica lor de colonizare care a creeat situatia actuala, si cea mai buna dovada e Moldova de astazi. Iar scuza ca Europa face comert cu rusii iarasi nu-si are rostul. Singurul mod de a termina odata cu aceasta amenintare la adresa oricaror popoare care le stau rusilor in cale e sa fie izolati complet de lumea civilizata. Rusii nu au nimic altceva decit resurse naturale. In rest sint tamiie. Nu e doar Putin si camarila lui, e vorba de un popor care s-a de-civilizat in ultima suta de ani. Toti sau aproape toti rusii gindesc la fel si considera ca e dreptul lor la suprematie peste teritorii din ce in ce mai mari, care nu le apartin. Amintiti-va de atitudinea japonezilor de dinainte de al doilea razboi. A trebuit sa vina o forta mai mare ca ei sa-I potoleasca. Din pacate, ce a fost posibil cind existau doar 2 bombe atomice pe pamint, nu mai e posibil acum, cind pina si papuasii au arma atomica. Asa ca singura solutie consta in sugrumarea economica a Rusiei. Fara nici un fel de mila, pentru ca nici astia nu cunosc mila fata de nimeni. Din pacate, nemtii inca se mai intreaba temator (saracii) cu ce o sa-si incalzeasca fundul la iarna, iar englezii isi pun probleme de business. Ucrainienii au tot dreptul sa le bata obrazul europenilor. Parerea mea e ca aceste popoare estice n-au nici o sansa, ca vor fi dominate din nou, in scurt timp de catre rusi. Bush a avut dreptate cind vorbea de axa raului. Si sint sigur ca s-a gindit in primul rind la rusi, nu la tari arabe.

Răspunde

daniel antonie - 03-11-2014

Daca Maica Domnului mi-a luat gandurile ieri lasandu-ma Nirvana, sa ajung la citatul idiot, despre a prioricii idiotizati de Jasper, noi, psihiatrii (stiu pentru ca in momentul aneantizarii gandirii am auzit 'ihi!'), si astazi in mod imediat prin voce imi spun(e): 'da-i bataie!', pe mine Tudor Vianu, psihiatru, nu politolog, ma intreb sunt nebun sau bun? Am curaj sa raspund public? “într-un cuvânt, unul din acele sărmane lucruri a căror mută urâţenie este tot aşa de profund expresivă ca faţa unui imbecil.” (http://cartebunaonline.files.wordpress.com/2013/03/296857-gustave-flaubert-doamna-bovary.pdf). Polirom: “ce mai, era unul din acele obiecte jalnice a caror uratenie fara glas exprima cateodata lucruri atat de profunde ca mutra unui idiot”. ieri: "From the same ghost: http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=41&cap=9 I am confused! In Spain, Ireland or Romania, who's the slave of whom, Barbara? Cum era? The Mihail Milea voice, now involving myself: (...) again taken from myself!" si mai ieri: “Jaspers set about writing his views on mental illness in a book which he published in 1913 as General Psychopathology. This work has become a classic in the psychiatric literature and many modern diagnostic criteria stem from ideas contained within them. Of particular importance, Jaspers believed that psychiatrists should diagnose symptoms (particularly of psychosis) by their form rather than by their content. For example, in diagnosing a hallucination, the fact that a person experiences visual phenomena when no sensory stimuli account for it (form) assumes more importance than what the patient sees (content).” (http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Jaspers#Contributions_to_psychiatry) "http://en.wikipedia.org/wiki/Idiot how many analogies! It is the ghost, though myself, John JumpingJohn should have been hidden in the matter of all ourselves the dames!" Bataie in mine: e cam gresit! Dar poate intrebam un filosof politic expert in diplomatie http://www.humanitas.ro/c%C4%83t%C4%83lin-avramescu! Scuzele mele! Nu insinuez nimic! ca doar nu eu fac editia! “a master was descending from Jerusalem to Jericho (sic!) and he has fallen between the robbers”” (Master Jesus Christ) 13. On asp and on basilisk you shall walk and you shall step over the lion and over the dragon. (psalm 90) Daniel Antonie COPYRIGHTS. THESE TEXTS ARE NOT TO BE MADE PUBLIC BY ANY OTHER MEAN BUT WITH THE PERMISSION OF THE AUTHOR AND/OR ACCORDING TO HIS CONDITIONS HE HAS MENTIONED IN HIS WILL AND/OR (BOTH OF THEM) IN OTHER TEXTS. anatema lui eu, Epifanie Norocel, Ciprian Campineanu, ieromonah Stefan Savatie Bastovoi (out pagan!) si sinodului Bisericii Ortodoxe Romane (nu se aude nu se vede; sa ma schimb: schimba-ne-ar moartea pe toti odata), Miron Cristea (the claws of Michelangelo) Iustinian Marina (we are not worthy to be mentioned), antena 1 (cadea-ne-ar ochii daca mai vedem ceva de Daniel Antonie. Amin), Orange, Cristian Tudor Popescu, Ban, Ni

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22