De același autor
Dacă principiile convenite în dreptul internațional nu sunt automat aplicabile (ba chiar pot fi considerate, în logica cinică a vieții politice, drept „simple petice de hârtie“), există reguli nescrise care guvernează în chipul cel mai constant.
Cea dintâi învățătură pe care o tragem din evenimentele care se desfășoară în și împrejurul Ucrainei în ultimele luni este că principiul naționalităților (teritoriile statelor trebuie să corespundă cu frontierele lingvistice), formulat în secolul al XVIII-lea, susținut de Napoleon al III-lea, culminând cu Tratatul de la Versailles în 1919, confirmat de destrămarea URSS în 1991, este în plină vigoare.
Ucraina contemporană s-a născut ca o confirmare tardivă a principiului naționalităților, dintr-o istorie dureroasă a unei etnii exploatate de imperialismul rusesc, cvasidistruse de represiunea bolșevică, o națiune mare în căutarea seculară a unui stat propriu. Nu lipsită de umbre, lupta ucrainenilor pentru a avea o țară rămâne profund justificată.
A doua observație prilejuită de evenimentele curente este că principiul de bază al dreptului obligațiilor și dreptului internațional public: pacta sunt servanda („convențiile trebuie respectate“) nu se impune de la sine.
Ucraina a moștenit, după lichidarea URSS, în 1991, un stoc important de arme nucleare (care au făcut din ea, timp de trei ani, a treia putere nucleară a lumii), la care a renunțat în sprijinul principiului neproliferării nucleare. În 5 decembrie 1994, printr-o serie de protocoale cunoscute colectiv ca Memorandul de la Budapesta, SUA, Rusia, Marea Britanie se angajau în comun „să respecte independența, suveranitatea și frontierele existente ale Ucrainei…“ reafirmând „obligația de a se abține de la amenințări sau de la folosirea puterii împotriva integrității teritoriale sau a independenței Ucrainei… Cu excepția legitimei apărări sau în conformitate cu Carta Națiunilor Unite“.
În 5 martie anul acesta, la Paris, miniștrii de Externe ai SUA, Regatului Unit și Ucrainei au confirmat obligațiile ce rezultă din tratat (Rusia a refuzat să participe la reuniune). În ce-i privește pe experții independenți (occidentali), sunt împărțiți: unii consideră violarea memorandului casus belli (un motiv de război), alții subliniază că memorandul „nu are mijloacele de-a fi pus în aplicare“ (means of enforcement). Rusia nu recunoaște autoritățile ucrainene actuale, sub cuvânt că provin dintr-o lovitură de stat.
Opțiunea militară ar onora cel mai bine statele semnatare, SUA și Regatul Unit. Nimeni nu poate însă omite faptul că un război între marile puteri ar avea consecințe incalculabile, potențial distructive pentru umanitate. Este rațional de considerat că o astfel de opțiune este una extremă, chiar dacă este legitimă (fiindcă „pactele trebuie respectate“).
Ajungem aici la o a treia constatare: dacă principiile convenite în dreptul internațional nu sunt automat aplicabile (ba chiar pot fi considerate, în logica cinică a vieții politice, drept „simple petice de hârtie“), există reguli nescrise care guvernează în chipul cel mai constant. Aceste reguli sunt inspirate de ceea ce se numește Realpolitik; toate imperiile, de când lumea, practică Realpolitik, politica justificată prin raportul de forțe.
Una dintre componentele Realpolitik este existența domeniilor rezervate. În termenii Realpolitik, pretențiile rusești asupra Crimeei pot fi înțelese. Este un teritoriu majoritar rusofon, adăpostește baze militare la care Rusia nu poate renunța. A impune această pretenție ar însemna a nega dreptul Rusiei de-a fi prezentă la Marea Neagră. Rusia reclamă un domeniu rezervat (un pré carré) și a jucat până acum impecabil, avansând pionii, într-o invazie mascată (cu militari nepurtând însemnele naționale), în timp ce oponenții occidentali discutau. Mai este și altă problemă cu Rusia: imensa țară are un program imperial secular, de apropiere de strâmtorile Mării Negre. Se știe ce s-a întâmplat cu Basarabia; de aceea un politolog prestigios ca Z. Brzezinski avertizează că, în cazul unei acceptări a anexării Crimeei, ne așteaptă o extindere a „domeniului rezervat“, în primul rând la R. Moldova și Polonia.
Dincolo de raportul de forțe, putem să ne întrebăm dacă există o justificare morală a Occidentului față cu Rusia. S-a argumentat că NATO, care a decis soarta războiului din Kosovo, nu ar avea dreptul moral să se opună „independenței“ Crimeei. NATO are baze în Kosovo, așa cum Rusia speră că și le va conserva pe cele din Crimeea. Argumentul are o anumită pondere, însă este criticabil: fosta secretară de stat Madeleine Albright consideră că independența Kosovo s-a produs în cadrul unor mari rearanjări în spațiul ex-iugoslav și nu are aceeași semnficație. Explicația este subtilă, dar bazele din Kosovo există încă, la mulți ani după război.
Argumentele economice atârnă greu în cumpănă. Europa realizează o cotă importantă a afacerilor ei cu Rusia. Dar și Rusia ar pierde enorm, având o economie mai fragilă. Cel puțin din acest punct de vedere, nimeni nu este interesat în avarierea gravă și durabilă a afacerilor între Rusia și UE.
Adeziunea imediată la UE a Ucrainei ar însemna o pierdere de identitate încă și mai mare a Uniunii, Ucraina neîndeplinind condițiile de aderare, și i-ar lărgi obligațiile față de un teritoriu al ei, obligații pe care nu se știe dacă și cum este capabilă sau doritoare să le onoreze. Acordul de Asociere, posibil, nu ar însemna o protecție suficientă.
Rămân sacrificiile și suferințele ucrainenilor, care atârnă greu în balanță. Ele nu pot să nu facă parte din ecuație. Dar achizițiile Maidanului nu feresc Ucraina de o revenire pe târâș a influenței rusești. Iar țara rămâne profund divizată, contradicțiile etnice se vor accentua, reconcilierea pare acum imposibilă între cele două naționalități.
Ceea ce niciun guvern nu-și poate permite să declare un comentator liber are dreptul să exprime: cea mai bună soluție dintre cele mai rele ar fi bipartiția Ucrainei. Dar este o soluție la rândul ei șchioapă, fiindcă nu există o linie de separație etnico-lingvistică precisă, cum se întâmplă, de pildă, în Elveția, unde limita dintre germanofoni și francofoni nu suferă nicio încălecare. Iar Rusia și-ar putea extinde pretențiile mult către Vest. Este o soluție de avarie, greu de pus în aplicare, care va aduce multe suferințe, dar mai bună decât un conflict generalizat și fierbinte.
Tratativele cu Rusia ale UE și NATO nu se pot face decât de pe o poziție de forță, îndeajuns de elastică spre a preveni o conflagrație, dar destul de dură pentru a fi disuasivă. Diplomații și decidenții ultimi au sarcina grea, aproape imposibilă, de-a face echilibristică pe coarda întinsă a raporturilor de forță. România, țară de linia întâi a NATO, țară de graniță a UE, nu poate decât să se conformeze acestei politici.
Avem în față o perioadă dificilă. Războiul Rece, economic, politic și posibilitatea încălzirii lui nu pot fi excluse. Un aranjament de ultim minut, cu revenirea la situația anterioară, este greu de imaginat. Ca altădată, s-ar putea să avem noroc, dar să nu contăm pe asta. //