De același autor
Criza din peninsula coreeană trebuie studiată cu atenție pentru că ne poate devoala aspecte importante asupra stării actuale a sistemului internațional. În primul rând, actuala criză ne poate ajuta să înțelegem cum vor evolua (sau involua) relațiile dintre marile puteri, în special în relația triunghiulară SUA-China-Rusia. Știm din teoria relațiilor internaționale că, atunci când o ordine internațională se degradează și ea trebuie înlocuită de o altă ordine, acest mecanism se află în primul rând sub controlul marilor puteri. Avem antecedente serioase în acest sens, fie că ne referim la concertul european sau la procesul Teheran-Ialta. Aceeași teorie a relațiilor internaționale ne învață, de asemenea, că relația triunghiulară este cea mai „păcătoasă“, cea mai predispusă la neîncredere și neînțelegeri. Fiecare actor din această relație se teme că ceilalți doi s-ar putea înțelege bilateral, pe seama sa, după cum s-a întâmplat de altfel în anii ’70. Atunci, ca rezultat al doctrinei Kissinger, SUA au îmbunătățit semnificativ relațiile cu China, izolând URSS. Strategia americanilor a contribuit la ulterioara lor victorie și înfrângerea URSS.
Aceste aspecte sunt relevante astăzi pentru că ne aflăm din nou într-o reașezare a ordinii internaționale, iar în cazul Coreei formatul de gestionare a crizei este în primul rând cel trilateral, al relațiilor dintre SUA, China și Rusia. Ca în orice politică de mare putere, instituțiile internaționale de tipul ONU joacă un rol secundar, venind doar să legifereze eventualele înțelegeri între marii actori internaționali. Este extrem de important să înțelegem modul în care marile puteri comunică între ele în situații de gravă criză internațională, cum își formulează și apără interesele, care este predispoziția lor spre rezolvarea unei crize prin mijloace militare, ce rol joacă aliații în toată această ecuație. În felul acesta, putem înțelege noua mecanică a sistemului global, mai ales în situația în care, în viitor, am înregistra o nouă criză de încredere. Iar „oportunități“ sunt din plin, în Ucraina, în Orientul Mijlociu sau chiar în Balcanii de Vest.
În al doilea rând, criza coreeană ne oferă informații prețioase despre cum funcționează relația de alianță în eventualitatea unei crize majore. Pentru noi, românii, la acest capitol, de departe cel mai important aspect ține de modul în care America își îndeplinește obligațiile față de Seul, dar și de modul în care coreenii din sud manevrează diplomatic și militar, în apărarea intereselor lor naționale, fără a tensiona suplimentar situația.
În al treilea rând, actuala criză devine definitorie pentru modul în care ne vom confrunta cu o nouă proliferare nucleară. Succesul tehnologic al Nordului poate fi contagios. Phenianul a arătat întregii lumi două lucruri. În ciuda sancțiunilor ONU, tenacitatea națională și ajutorul mai mult sau mai puțin secret al unora dintre marile puteri te pot duce acolo unde ți-ai dorit. În plus, deținerea unei arme nucleare, capacitatea ta de a-ți șantaja vecinii sau chiar pe unele dintre marile puteri îți schimbă statutul internațional, făcând celelalte state mult mai receptive la doleanțele tale. Așa se explică concesiile făcute deja de Washington, dintre care cea mai importantă este declarația secretarului de stat Tillerson, care a precizat că SUA nu doresc schimbarea regimului de la Phenian. În acest atât de complicat „balet“, președintele Kim înregistrează deja o victorie. Dacă lucrurile s-ar opri aici, ar fi încă bine, dar exemplul Coreei de Nord poate fi contagios, mai multe țări mici sau mijlocii, cu statut de paria în relațiile internaționale sau cu o situație de securitate națională precară evaluând în acest moment șansele unui program nuclear propriu. Prin succesul său, Coreea de Nord poate arunca în aer regimul internațional al neproliferării.
În fine, ca un corolar al celor de mai înainte, recent demonstrata capacitate a Coreei de Nord de a-și produce rachetele balistice intercontinentale va mări și mai mult importanța scutului antirachetă, deopotrivă NATO sau american. Și în Europa atitudinea față de o astfel de soluție tehnică începe să se schimbe. În cei șase ani de când se află la putere, președintele Kim Jong-un a testat și lansat 84 de rachete, aproape dublu decât tatăl și bunicul său la un loc. Amenințarea unei astfel de arme este mai mult decât evidentă și țările occidentale o vor trata din ce în ce mai serios. Mai ales că, pe lângă proliferarea nucleară, vom asista și la intensificarea comerțului ilegal de componente pentru producerea unor astfel de capabilități.
Pentru toate aceste aspecte, actuala criză din Peninsula Coreea trebuie urmărită foarte atent de către România, mai ales de către responsabilii cu securitatea națională. În acest fel putem obține o serie de informații de nivel strategic care să ne poată ajuta să manevrăm cât mai bine prin viitoarele crize grave, majore care vor afecta stabilitatea sistemului global. Pentru că singurele întrebări la care trebuie să răspundem nu sunt dacă vor mai avea loc astfel de crize, ci când va loc următoarea, unde și, evident, care sunt implicațiile pentru noi. Niciun parametru de stare nu semnalează o îmbunătățire a funcționării sistemului, dimpotrivă, degradarea ordinii internaționale va continua. Să sperăm în ce poate fi mai bine, dar să ne pregătim pentru ce poate fi mai rău. Învățând din necazurile altora.