De același autor
Cel mai recent raport publicat de Comisia Europeană în cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare găsește România în stradă protestând împotriva intenției declarate a guvernului PSD-ALDE de a promova o amplă grațiere la pachet cu modificări importante aduse Codului Penal și Codului de Procedură Penală. De-a lungul anilor, Comisia Europeană a insistat pe importanța caracterului ireversibil al reformelor din România atât în ceea ce privește sistemul judiciar, cât și în ceea ce privește lupta împotriva corupției.
În trecutul recent s-a observat că, de fapt, aceste schimbări sunt extrem de fragile și că se încearcă în mod constant revenirea la situația anterioară lui 2005. Vara lui 2012 și „Marțea neagră“ sunt doar două dintre momentele critice în care fragilitatea reformelor a fost evidentă. Atunci, o combinație între rezistența câtorva instituții interne cheie și articularea clară a unui mesaj pro-reformă din partea partenerilor externi a blocat punerea în practică până la capăt a respectivelor acțiuni. În ultimul raport există o referire la aceste momente: „Perspectiva a 10 de ani de evoluții în cadrul MCV arată că, în pofida unor perioade în care reforma a pierdut din viteză și a fost pusă sub semnul întrebării, România a înregistrat progrese majore în direcția îndeplinirii obiectivelor de referință cuprinse în MCV.“
Aceste întâmplări au alimentat pe bună dreptate scepticismul Comisiei Europene față de seriozitatea autorităților române în promovarea reformelor profunde în domeniul sensibil al justiției – așa se explică faptul că, în ciuda progresului constatat în ultimii 10 ani, raportul MCV nu recomandă încetarea monitorizării, ci continuarea acesteia (în pofida declarațiilor optimiste ale ministrului Iordache de la începutul lunii ianuarie). De altfel, continuarea Mecanismului a fost anunțată la jumătatea lunii ianuarie de către secretarul general adjunct al Comisiei Europene, aflat în vizită în România. După acest anunț, ca și cum nu ar mai fi fost nimic de pierdut, au apărut în spațiul public celebrele proiecte de ordonanțe de urgență pregătite în secret. România a reacționat prin cele mai mari proteste organizate după Revoluție. Și Comisia Europeană a reușit să includă o referire la potențialele schimbări majore de legislație, atenționând cu privire la posibilitatea reevaluării progreselor realizate, dacă derapajele se confirmă. Este primul raport care discută despre posibilitatea ridicării MCV – Comisia Europeană formulând recomandări clare care trebuie implementate de autoritățile române și insistând pe nevoia existenței unor mecanisme interne care să asigure sustenabilitatea reformelor după ce supravegherea externă se va fi încheiat:
„... prezentul raport poate identifica un număr foarte restrâns de recomandări-cheie pentru a se ajunge la închiderea provizorie a obiectivelor de referință individuale și, ulterior, a procesului MCV. Multe dintre acestea se concentrează asupra responsabilității și a responsabilizării impuse de autoritățile române și a garanțiilor interne necesare pentru a asigura caracterul ireversibil al rezultatelor. Acest caracter va fi susținut, de asemenea, prin continuarea dezvoltării mecanismelor de raportare și a mecanismelor de asigurare a responsabilizării după încheierea MCV. Comisia consideră că obiectivele CMV pot fi îndeplinite prin monitorizarea recomandărilor formulate în prezentul raport. Viteza procesului va depinde de cât de repede va fi capabilă România să le îndeplinească în mod ireversibil și să evite evoluțiile negative care pun sub semnul întrebării progresele realizate“.
Paradoxal sau nu, protestele din aceste zile par a demonstra că există un embrion al unui mecanism intern de control. Depinde acum de majoritatea PSD-ALDE calibrarea acțiunii politice, ținând cont și de opiniile exprimate de cei care au ieșit în stradă – de notat că nimeni nu a cerut căderea guvernului, ci doar abandonarea celor două OUG-uri. Nu e negată nici situația precară a penitenciarelor românești – se cere ca aceste probleme să fie discutate cu profesionalism, având în față date statistice și studii pe care să se fundamenteze decizia de politică publică. Se mai cere și onestitate în acest demers – mai exact, formularea unor acte normative care să rezolve problema reală, nu situația particulară a unor condamnați afiliați partidelor politice aflate la guvernare. De fapt, acest dialog între majoritatea politică aflată la guvernare și societatea civilă, mai mult sau mai puțin organizată, este exact acel mecanism intern care ar putea înlocui mecanismul extern de monitorizare.
Înțelept pentru guvernul de la București ar fi acum să încerce să implementeze cât mai multe dintre recomandările formulate în raport în următoarele luni pentru a putea discuta de o ridicare a MCV anul viitor. România se pregătește pentru președinția UE și ar fi fără precedent ca o țară aflată sub monitorizare să ocupe această poziție. Din păcate, presiunea exercitată asupra guvernului din partea leadership-ului politic al partidelor aflate la guvernare riscă să anuleze orice abordare rațională a acestei chestiuni. De altfel, domnul Tăriceanu cerea guvernului să înceteze a mai colabora cu autoritățile de la Bruxelles în cadrul MCV. Vom vedea în următoarele zile dacă în chestiunea celor două OUG-uri va prima interesul public sau cel al celor câțiva lideri politici cu probleme penale.