De același autor
Perioada ultimilor zece ani din istoria recentă este cea în care justiția a performat, iar motivele trebuie căutate și în cadrul legislativ actual. Anul 2016 a fost unul în care diversele crize care au zgâlțâit sistemul și modificările de legislație survenite nu au reușit totuși să fragilizeze instituțiile. Așa încât este recomandabil să nu ne domolim avântul reformist și să îmbunătățim performanțele instituțiilor judiciare în cadrul legal existent. Pentru că e puțin probabil ca în următorii ani parlamentul să genereze acte normative mai bune decât cele pe care le avem deja în vigoare.
Operele științifice din pușcărie
Subiectul operelor știinţifice produse de pușcăriași a ajuns rapid în presa internațională, care a scris despre bizara aplecare spre cercetare a condamnaților penal din România care se manifestă doar după intrarea în pușcărie. Ministrul Justiției a vorbit pe larg despre nevoia de a modifica legea, astfel încât calitatea științifică a lucrărilor să poată fi evaluată obiectiv, iar de reducerile de pedeapsă să beneficieze doar cei care într-adevăr generează lucrări științifice originale. De asemenea, ministrul Raluca Prună a susținut că legea trebuie modificată astfel încât condamnații să nu beneficieze de reduceri care se pot cumula, ci doar de o reducere globală care să nu depindă de numărul de lucrări ştiințifice publicate. Au urmat discuții aprinse despre asimilarea muncii intelectuale cu munca fizică – pentru că reducerile de pedeapsă se aplică și în cazul în care condamnații prestează muncă fizică - și despre modul concret în care poate fi organizată activitatea de verificare a calității ştiințifice a lucrărilor elaborate de către condamnați. Încă de atunci am susținut public faptul că, într-o țară ca România, în care problema plagiatelor este una endemică, e nerealist să imaginăm un sistem care să funcționeze pentru condamnații penal mai bine decât pentru cercetătorii aflați în libertate. Apoi, este dificil de stabilit care e nivelul de originalitate al unei opere științifice pentru ca autorul ei aflat în penitenciar să se califice pentru reducerea pedepsei – urmează să aplicăm standarde maximale sau să recompensăm încercarea onestă de a genera un produs științific? De fapt, și în baza legii anterioare judecătorii puteau evalua critic cererile formulate de condamnați, putând să le refuze dacă ajungeau la concluzia că lucrările prezentate nu au caracter științific. De altfel, au existat decizii judecătorești în acest sens, dar această tendință s-a manifestat mai degrabă marginal, majoritatea judecătorilor ferindu-se să facă asemenea evaluări calitative, preferând să se bazeze pe concluziile formulate de comisiile din penitenciar. DNA a demarat o anchetă cu privire la modul în care se iau deciziile la nivelul comisiilor din penitenciare, dar, dincolo de eventualele sancțiuni penale, mecanismul administrativ trebuie schimbat. Guvernul a adoptat o OUG prin care condamnații ar primi o reducere de 20 de zile pentru elaborarea de lucrări științifice, indiferent de numărul acestora; calitatea științifică a lucrărilor ar urma să fie evaluată de o comisie externă (Consiliul Național al Cercetării Științifice). Actul normativ se află acum în parlament, unde se discută despre revenirea la varianta legislativă anterioară, care conferă beneficiul reducerii de pedeapsă pentru fiecare lucrare științifică elaborată.
Confiscarea efectivă, condiția eficienței
Un progres important s-a înregistrat în domeniul recuperării pagubelor generate prin infracțiuni. A fost operaționalizată Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), prin adoptarea legislației secundare în acest domeniu și prin numirea conducerii acestei instituții. Dacă în anii următori agenția va fi lăsată să își facă treaba fără influențe politice și fără intimidări, performanțele justiției penale române vor crește semnificativ. Pe lângă condamnările penale cu executare, vom începe să vedem confiscări semnificative care vor ajunge să fie puse în executare – adică se vor întâmpla și în practică, nu vor rămâne doar consemnate în decizia judecătorească. ANABI se va ocupa și de administrarea bunurilor indisponibilizate în cadrul procedurilor penale, asigurându-se că valoarea acestora nu va scădea pe durata procedurilor până la irelevanță, așa cum se întâmplă acum. Ideea înființării unei structuri de acest tip nu este autohtonă – entități similare există și în Franța, Olanda, Marea Britanie, ca să dau doar câteva exemple. ANABI va cartografia pentru prima dată în România ordinele de indisponibilizare și deciziile de confiscare. Vom avea, în sfârșit, o imagine completă și în timp real asupra acestor chestiuni, iar asta este prima condiție pentru îmbunătățirea performanței în materia confiscării efective a bunurilor obținute din infracțiuni.
CCR, decizii cu bătaie lungă
Curtea Constituțională a pronunțat decizii cu impact major asupra justiției penale în materia efectuării interceptărilor și în privința definirii abuzului în serviciu. Cu privire la interceptări, CCR a stabilit că în materie penală acestea trebuie efectuate de către organele de urmărire penală, declarând neconstituțională includerea în lista celor care pot efectua interceptări a altor organe specializate ale statului. Decizia a fost urmată de o OUG, mandatele de interceptare urmând să fie puse în aplicare de către ofițeri de poliție judiciară. O discuție aparte a privit mecanismul tehnic prin care se realizează interceptări în România și în special chestiunea separării fizice a sistemului prin care se realizează interceptări în materia siguranței naționale de cel care servește interceptărilor în materia justiției penale. Președintele Senatului a susținut public propunerea înființării unei agenții, în subordinea parlamentului, care să se ocupe de interceptări. Pentru moment, soluția pentru care s-a optat este aceea a utilizării sistemului unic existent atât de către serviciile de informații – în materia siguranței naționale –, cât și de către poliția judiciară – în materia justiției penale. Dezbaterea despre necesitatea construirii unor sisteme de sine stătătoare a fost amânată pentru mai târziu. În privința abuzului în serviciu, CCR a interpretat sintagma îndeplinește în mod defectuos și a decis că această infracțiune este constituțională în măsura în care conduita sancționată penal constă în încălcarea unor atribuții prevăzute de legile în vigoare. CCR a arătat că, pentru a se putea antrena răspunderea penală (cea mai serioasă formă de răspundere), este nevoie să se probeze încălcări grave ale legii și că ineficiența sistemelor de răspundere administrativă și disciplinară nu justifică aruncarea tuturor conduitelor potențial sancționabile în sfera justiției penale. Aceasta este una dintre tendințele observabile în ultimii ani în care justiția penală a început să performeze – în loc să își îndeplinească rolul de verificare și sancționare, organele de control administrativ preferă să se mărginească la a sesiza DNA ori alte structuri de parchet, considerând că, odată cu respectivele sesizări, rolul lor se încheie. Acest mod de operare este profund greșit, pentru că nu orice încălcare a legii este susceptibilă de o sancțiune penală (de altfel, simpla existență a sancțiunilor de tip administrativ și disciplinar susține această idee) și încarcă în mod nejustificat justiția penală cu dosare construite în jurul unor fapte de mică importanță, ale căror consecințe ar fi putut să fie înlăturate mai eficient prin alte mecanisme. În mod greșit se alimentează așteptări nerealiste la nivelul societății, care privește spre justiția penală cu speranța că aceasta va rezolva toate problemele României. Un exemplu concludent este cel al managerilor de spitale care, deși au fost trimiși în judecată în dosare de corupție, au continuat să ocupe funcții de conducere și să comită infracțiuni de natura celor pentru care fuseseră deja investigați. Aceasta este de fapt o disfuncționalitate a sistemului administrativ de gestionare a resurselor publice, nu o nereușită a sistemului penal, deși această a doua opinie este mult mai răspândită în rândul opiniei publice.
Stabilitatea legislativă, un bun câștigat
Un ultim aspect de menționat în privința anului care tocmai se încheie este păstrarea neschimbată a legilor justiției, în pofida dezbaterilor publice pe acest subiect. S-a vorbit mult despre cum ar putea fi îmbunătățit cadrul legal actual, despre schimbarea compoziției CSM, despre răspunderea magistraților, despre procedurile de numire în funcțiile de conducere din parchete și instanțe. Căutarea unor soluții optime este un demers onorabil, dar cred că în încercarea de a găsi reglementarea perfectă riscăm să pierdem echilibrul acceptabil pe care îl avem astăzi și care a permis consolidarea justiției și ieșirea acesteia de sub controlul politic. Până la urmă, dacă a existat o perioadă în istoria recentă a României când justiția a performat, atunci ea este cu siguranță circumscrisă ultimilor 10 ani. Iar, dacă acest lucru s-a întâmplat, motivele trebuie căutate și în cadrul legislativ actual. Cu alte cuvinte, mai binele este de multe ori dușmanul binelui. Privind în viitor, nu văd motive să credem că în următorii ani parlamentul va genera acte normative mai bune decât cele pe care le avem deja în vigoare. Așadar, cred că e recomandabil să nu ne domolim avântul reformist și să îmbunătățim performanțele instituțiilor judiciare în cadrul legal existent.