De același autor
În culisele Forumului de la Davos, reuniune anuală a liderilor influenți din politică și afaceri, circula un zvon năstrușnic: premierul britanic Theresa May va construi un zid în fața Europei și îi va cere președintelui Donald Trump să-i pună pe mexicani să achite costurile contrucției. Bancul, relatat de Mark Haefele, strategist șef al băncii elvețiene UBS, devoala în fond temerile participanților privind o iminentă criză a globalizării provocată de tendințele izolaționiste ale Marii Britanii și ale Administrației Trump.
Premierul May a lămurit cu claritate poziția de forță în negocierile viitoare cu Uniunea Europeană, anume, va fi un divorț fără concesii. Totuși incertitudinile nu au fost risipite nici măcar după discursul lui May de la Davos, unde mesajul său a fost puternic în favoarea globalizării. „Suntem o țară europeană - şi ne mândrim cu moştenirea noastră europeană -, dar ţara noastră a privit întotdeauna dincolo de Europa, către lumea largă“, a spus May, vorbind de o Mare Britanie globală şi evocând legăturile Commonwealth-ului, uniune care combină forţa comercială a 53 de state membre, coordonată de Regatul Unit. La Davos, Theresa May a răspuns unor critici privind intenţia Marii Britanii de a şubrezi UE, insistând asupra interesului naţional, care, emoţional, vibrează pentru ceea ce ea a numit recuperarea suveranităţii.
O abordare în forţă, pozitivă, încrezătoare în viitorul prosper al Marii Britanii. Totuşi, calendarul Brexit-ului este complicat. Deocamdată, Curtea Supremă va decide dacă guvernul Marii Britanii va declanşa singur procedurile de ieşire din UE, celebrul deja Articol 60, sau dacă parlamentul va trebui să voteze pentru a da permisiunea guvernului de a face acest gest. Premierul May s-a arătat dispusă să lase decizia la mâna parlamentului, dominat de proeuropeni, între altele fie spus, dar în această situaţie s-ar putea declanşa riscuri ascunse. De pildă, prevederea numită Sewell Convention, potrivit căreia parlamentele din Scoţia, Ţara Galilor şi din Irlanda de Nord ar avea un cuvânt de spus, limitând astfel puterea de decizie a politicienilor din Palatul Westminster. Ironic, acestea ar putea declanşa presiuni de dezmembrare a Regatului Unit, dacă scoţienii sau irlandezii nu au chef să iasă din UE, situaţie destul de previzibilă, de vreme ce acestea sunt zonele spre care se duc cei mai mulţi bani europeni. Va compensa guvernul britanic absenţa acestor fonduri? Deocamdată nu s-a auzit nimic în acest sens în retorica oficială.
Marea Britanie agită arma fiscalităţii şi a reglementărilor în negocierile viitoare. Cancelarul Philip Hammond a lăsat să se înţeleagă că Marea Britanie ar putea deveni un paradis fiscal pentru corporaţii, acompaniat de reglementări mai laxe, dacă UE ar încerca s-o pedepsească. E o perspectivă interesantă care ne reaminteşte de momentele din debutul crizei financiare, când europenii, dezmeticiţi, căutau să pună frâul reglementărilor pe celebrele paradisuri fiscale. Atunci a fost primul moment când Marea Britanie, care coordonează o mare parte din aceste paradisuri, s-a revoltat împotriva Uniunii Europene. Acest subiect sensibil, al existenţei, în interiorul imperiului, a unor paradisuri fiscale, este abil evitat, dar, atenţie, şi Olanda gestionează, la rândul ei, zone cu fiscalitate opacă şi minimalistă.
În viziunea premierului May, globalizarea va continua şi aici se confruntă cu ideile contrare ale lui Donald Trump. Preşedintele SUA salută Brexit-ul, susţine că UE se va împrăştia, dar are o agendă protecţionistă, evident, opusă globalizării. Cei doi se vor întâlni la Washington, în încercarea de a-şi armoniza agendele, în care este de aşteptat ca acordurile comerciale să fie temele principale. În ce o priveşte, Marea Britanie susţine că importurile sale din UE au crescut mai viguros decât exporturile ţării către Uniune, iar expresia acestei realităţi este un deficit comercial cu restul Europei unite. Germania este principalul importator, în timp Statele Unite sunt destinaţia de top a exporturilor britanice, ceea ce anunţă o atmosferă agreabilă a convorbirilor dintre May şi Trump.
Radicalizarea premierului britanic faţă de negocierile pentru Brexit are însă o explicaţie politică: recâştigarea controlului imigraţiei, idee susţinută de 46% dintre britanici, potrivit sondajelor, deşi doar 39% dintre aceştia sunt împotriva menţinerii unui acces în piaţa unică europeană.
Incertitudinile nu se reflectă încă puternic în economie, care rulează în ritmul vechilor aranjamente comerciale, deşi lira sterlină este vulnerabilă. Economia Marii Britanii este deci mişcată de un consum viguros, dar care este acompaniat de o ridicare a preţurilor, de inflaţie deci, lucru care ar putea pune probleme băncii Angliei, spun analiştii. Semnele sunt îngrijorătoare: companiile mari au început retragerea din City-ul londonez, deşi toată lumea susţine că bursa din Londra îşi va menţine rolul de jucător major în piaţa internaţională.
Un raport al asociaţiei internaţionale a investitorilor în vehicule nelistate de real estate (INREV) arată că piaţa de birouri din Londra a căzut deja pe locul patru, prăbuşindu-se din prima poziţie, în opţiunile de investiţii. Se vorbeşte în raport de efectul Brexit, de care vor beneficia pieţele de birouri din Berlin, Paris şi Frankfurt.
Cu alte cuvinte, discursurile premierului May par hotărâte, puternice, dar ele nu risipesc incertitudinile şi nici riscurile care pândesc economia britanică, inclusiv cel privind ameninţarea pierderii paşaportului financiar.