De același autor
Schiţa bugetului pentru 2017 care propune factura de cheltuieli a statului în acest an s-a finalizat chinuit, după o tentativă nereuşită de a acomoda promisiunile electorale ale PSD cu realitatea economiei. Bugetul de stat este o construcţie periculoasă pentru economia României, deoarece pleacă de la o ipoteză nerealistă, anume că statul va încasa în plus faţă de anul trecut 36 de miliarde de lei, cam 4% din produsul intern brut (PIB), salt niciodată reuşit de vreo economie europeană. Tot atât de nerealistă este presupunerea că economia va creşte cu 5,2%, procent scos din pălărie din laboratoarele Comisiei Naţionale de Prognoză, instituţie care şi-a refăcut calculele după ce iniţial estimase o creştere ceva mai lentă a economiei.
Cifrele din pălăria CNP
Aici se ascunde şi o şmecherie care sfidează regulile financiare, anume aceea că bugetele de stat se construiesc luând în calcul prognoza de toamnă a instituţiei specializate, nu o estimare retuşată, pentru a acomoda pretenţiile programelor electorale. Respectabilitatea şi credibilitatea institutului de prognoză ar fi impus păstrarea estimărilor iniţiale, dar atunci s-ar fi ales praful, probabil, de câteva promisiuni de campanie. Nu ar fi prima trăznaie a institutului, care n-a învăţat nimic din eşecul năucitor din 2009, când susţinea că economia României va creşte cu 2,5%, iar bugetul acelui an s-a făcut în această ipoteză, cu rezultatul năpraznic al derapajului cheltuielilor, al prăbuşirii economiei sub povara unui deficit de nesusţinut. Şi atunci, ca şi acum, noua guvernare a avut nevoie de mai multe ministere, deci a cheltuit în plus aiurea.
Ministere noi, cheltuieli noi
Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii are o factură de cheltuieli mai mare cu mai mult de jumătate de miliard (594 de milioane) de lei faţă de anul trecut, când treaba se rezolva printr-o agenţie a Ministerului Economiei. Risipa se datorează majorării cheltuielilor pentru acţiuni externe, ceea ce nu e rău, dar, în paralel, scad sumele alocate diverselor cotizaţii datorate instituţiilor internaţionale.
Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, alături de premierul Sorin Grindeanu
Deci vom participa la mai multe târguri internaţionale, dar ne restrângem relaţiile cu forurile influente. Crearea celor patru ministere noi a presupus un efort financiar de aproape 700 de milioane de lei, bani în plus faţă de sumele cheltuite în acelaşi scop de instituţii fără miniştri plini.
Paradoxul reducerii contribuţiei la UE
În esenţă, schiţa bugetului este construită pe supraevaluarea creşterii economice, a veniturilor statului şi pe subevaluarea cheltuielilor acestuia, avertizează Consiliul Fiscal. Experţii Consiliului trag un semnal de alarmă în ce priveşte „posibila subdimensionare a cheltuielilor de personal și adăugând acestora rezerve noi în ceea ce privește potențiala sub-bugetare a agregatelor asistență socială, cheltuieli cu dobânzile și alte transferuri“. Altfel spus, s-ar putea ca statul să se împrumute la costuri mai mari, ca serviciul datoriei publice să consume mai mulţi bani, într-un moment în care în piaţa financiară internaţională cresc toate dobânzile, ceea ce ne va afecta negativ. Tot Consiliul Fiscal atrage atenţia că magicienii bugetului au „economisit“ 1,7 miliarde de lei prin scăderea „inexplicabilă“ a contribuţiei datorate de România bugetului Uniunii Europene. O gândire care contrazice întreg eşafodajul bugetar, cel construit pe o creştere cu 5,2% a economiei! Cum banii datoraţi UE depind de PIB, probabil că guvernanţii au calcule secrete care descriu o creştere mult mai lentă a economiei, aşa încât vom transfera mai puţini bani acolo decât în 2016. Un alt artificiu al bugetului constă în subevaluarea cheltuielilor sociale, în ciuda promisiunilor electorale, care vor scădea cu 821 de milioane de lei. Scad şi cheltuielile de
DNA primeşte bani în plus |
---|
DNA va primi mai mulţi bani, adică exact cât a cerut Codruța Kövesi, dar alocarea suplimentară va trebui să treacă prin parlament. Va fi oare un gest retoric menit să arate „deschiderea“ unui guvern care nu susţine lupta anticorupţie și care caută să impună agenda personală - grațierea și dezincriminarea - a unor politicieni cu probleme penale? |
personal, cu 867 de milioane de lei, aşa, în ciuda creşterilor salariale trâmbiţate.
Penalizarea serviciilor de informații
În schimb, se înregistrează scăderi masive de cheltuieli la servicile de informaţii, un avertisment politic care ignoră însă total şi iresponsabil complicata conjunctură internaţională de securitate. Într-un moment în care lumea se schimbă, există tensiuni externe, persistă pericolul terorismului, ambele servicii de informaţii, şi cel intern, SRI, şi cel extern, SIE, au bugete mai mici. SRI are un buget cu 177 de milioane de lei mai mic decât cel de anul trecut, cu tăieri masive ale cotizaţiilor datorate instituţiilor internaţionale în care este (a fost?) membru, sau la fondul pentru securitatea internă. Serviciul de Informaţii Externe pierde şi el 10% din banii alocaţi anul trecut pentru funcţionare, în principal fiind tăiate sumele necesare cheltuielilor de capital. Și aici sunt tăiate cu aproape o treime „contribuţiile şi cotizaţiile la organisme internaţionale“. De altfel, constatăm o abordare generală, vizibilă şi la Ministerul de Externe, aceea că sunt bani mai puţini pentru cotizaţiile datorate organismelor internaţionale, gest care trebuia lămurit, precis, de unde ne retragem, caz cu caz, de ce şi cu ce efecte în planul poziţiei şi cuvântului României în lume.
Ministerul Apărării, „favorizat“ după refacerea schiţei de buget și în urma poziției tranșante a președintelui Iohannis, a primit totuși 2% din PIB, conform angajamentelor României în fața partenerilor NATO.
Cinci riscuri ignorate
Bugetul de stat descrie în esenţă două lucruri: de unde vin şi cum se cheltuiesc banii.
Puşcăriile, dublu faţă de Cultură |
---|
Ministerul Justiţiei va dispune de un buget cu 4,12% mai mare în 2017, iar penitenciarele primesc și ele bani mai mulţi, după ce, inițial, problemele reale ale domeniului au fost ignorate. Administraţia Penitenciarelor va putea cheltui 1,59 miliarde de lei, mai mult decât dublu faţă de bugetul Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale. |
Primul risc este cel al supraevaluării veniturilor. Nu există niciun element economic clar care să arate că, printr-o magie, anul acesta vom încasa 31% din PIB, procent contrazis de estimările, prudente, ale Consiliului Fiscal, care prevede chiar o scădere a veniturilor statului, undeva la 26% din PIB. Această diferenţă, de 5% din PIB, este echivalentă cu adâncirea deficitului bugetar, dincolo de limita de 3%, considerată confortabilă, dar deja cam mare. Ce efecte ar avea nerealizarea veniturilor? Fie statul nu va avea bani pentru investiţii, medicamente sau alte proiecte propuse de ministere, fie va cheltui încăpăţânat şi deficitul va deraia.
Apare astfel al doilea risc, anume tăierea ratingului de ţară, cu efecte imediate asupra costurilor la care se împrumută statul, deci cu o majorare a cheltuielilor de dobândă, care vor adânci deficitul. Atenţie, acum ratingul este la limita inferioară a ţărilor recomandate pentru investiţii, o tăiere ne-ar coborî în grupul celor nefrecventabile, care plătesc mai mult. Nu pătimeşte doar bugetul de stat, ci şi companiile româneşti care se împrumută în valută.
Al treilea risc este scăderea investiţiilor, care vor fi primele capitole sacrificate atunci când banii nu ajung, oricare ar fi dorinţa fierbinte de a respecta promisiuni şi calcule de afaceri.
Al patrulea risc este amplificarea inflaţiei dincolo de limitele previzionate, ca efect combinat al consumului vioi, al leului sub presiune şi al scumiprii petrolului.
Al cincilea risc este bugetul pentru 2018, când s-ar putea demonstra că nu pot fi susţinute de economie facturile de cheltuielile nesăbuite. Ca atare, s-ar putea pune problema majorării unor taxe şi impozite, probabil prin abandonarea cotei unice în favoarea impozitului progresiv. Această cotă unică va fi, probabil, vinovatul de serviciu pentru puţinătatea veniturilor.
O iluzie statistică
Schiţa bugetului de stat pentru 2017 este în esenţă o iluzie statistică menită să susţină un program de guvernare populist, care nu are însă forţa de a susţine un reviriment sănătos al economiei. Este o victorie fragilă asupra serviciilor de informații, a intereselor naţionale ale României, a prezenţei sale în lume, într-un moment complicat pe scena internaţională. Un pericol al deteriorării conturilor ţării este şi presiunea care se creează asupra monedei naţionale, care stă confortabil pe un munte de valută, dar care se volatilizează rapid, în caz de criză globală. Aşa cum arată tensiunile din jur, se pare că 2017 va fi un an de volatilitate uriaşă în pieţele internaţionale, însă, deşi textul care însoţeşte bugetul punctează, lejer, posibilitatea, construcţia sa o ignoră. Un element de noutate este Comisia Naţională de Prognoză, care strigă acum că economia va dudui în 2017.