De același autor
Dincolo de jocul cifrelor în jurul diverselor taxe şi impozite, Codul fiscal are o problemă de credibilitate.
Politica fiscală ar trebui să fie simultan un instrument de stimulare a economiei, un vector de susţinere a cheltuielilor statului şi un suport pentru strategiile de dezvoltare a unei ţări.
Schiţa noului Cod fiscal, atribuită lui Darius Vâlcov şi susţinută de premierul Victor Ponta, articulează un sistem de taxe care poate stimula consumul, deci, implicit, şi economia. Reducerea taxei pe valoarea adăugată, abrogarea taxei pe stâlp şi a accizei suplimentare la combustibil ar putea lăsa ceva bani atât în buzunarele oamenilor, cât şi în conturile firmelor. Aşa cum arată acum însă, cu toată această relaxare fiscală de promenadă electorală, există riscul ca măsurile să taie masiv fluxul de bani către bugetele statului. În această situaţie, în care, timp îndelungat, guvernul va rula cu deficite mari, soluţia salvatoare este căutată tot prin buzunarele noastre. Din păcate, nu se mai pot reteza cu aplomb și taxele, şi cotele în acelaşi timp, deoarece şocurile pe care le poate resimţi bugetul pot fi devastatoare pentru o economie atât de fragilă, neperformantă şi, în general, nereformată ca a noastră.
Dincolo de jocul cifrelor în jurul diverselor taxe şi impozite, Codul fiscal are o problemă de credibilitate. În primul rând, e prea generos, excesiv de generos. Tentativa de rescriere a fiscalităţii, care, dacă nu va eşua, va fi drastic remodelată în parlament, poate rămâne un exerciţiu de seducere a electoratului. „Eu am încercat, cu gândul la oameni“, poate fi regretul împrăştiat peste neam de actualul ministru al Finanţelor.
Oriunde în lume, un Cod fiscal semnat de o persoană controversată, căreia i se cere arestarea preventivă, are o problemă de credibilitate. Pentru cine ar trebui să fie el credibil? Pentru pensionari, profesori sau milioanele de români plătiţi cu salarii minime, beneficiile obţinute prin acest cod sunt derizorii.
Codul fiscal ieşit din laboratoarele social-democrate avantajează mai degrabă persoanele cu venituri mult peste medie şi companiile mari. Micile afaceri sunt fie condiţionate de angajări contra reduceri de impozite, fie sunt ignorate la capitolul facilităţi.
Reducerea TVA nu creşte veniturile clasei de mijloc, aşa cum, bizar, susţin chiar unii experţi fiscali. Eventual poate spori uşor nivelul de trai, prin ieftinirea unor produse, dacă şi numai dacă această tăiere a taxei se va regăsi în preţul produsului. Şi asta este o problemă pe care, ulterior, guvernanţii nu o pot controla. Negustorii pot tăia preţul azi, în pas cu scăderea taxei, dar pot, tot atât de bine, să-l urce la loc mâine. Reducerea TVA, deci, rămâne un avantaj pentru industria care produce bunul ce va purta, la vânzare, povara taxei. Singurul loc unde reducerea taxei pe valoarea adăugată se reflectă în buzunarele sau în conturile populaţiei sunt facturile de utilităţi. Acolo, la gaze, lumină, apă, la întreţinere în general, se simte direct şi imediat scăderea TVA. Aici propunerea cea mai avantajoasă şi cea mai rezonabilă a venit dinspre liberali, care au înţeles nevoia acută a populaţiei şi au lansat o variantă de scădere a TVA la facturile de utilităţi. Este o ofertă rezonabilă. Mai ales în condiţiile scumpirii în trepte a gazului şi a electricităţii. Facturile de întreţinere au ajuns la un nivel greu de suportat, cu mii de blocuri în care o parte dintre locatari nu mai pot rezista, ceea ce pune guvernanţii faţă în faţă cu o gravă problemă socială. Acolo e excesul; o fi şi la carne, peşte şi legume, desigur, dar alarma este trasă de facturile de întreţinere.
Reducerea asta curajoasă a TVA lasă un gol în bugetele administraţiei locale, care primeşte o parte din încasările taxei. Pentru a acoperi acest gol, primăriile sunt libere să mărească taxele locale. Iată că scăderea curajoasă a TVA trebuie privită în oglindă cu mărirea impozitelor locale pe maşini, terenuri şi case.
Şi acum revenim la celălat pol, al pieţelor financiare, care sunt, dintotdeauna şi pentru toate economiile lumii, barometrele credibilităţii. Dacă o politică fiscală nu este credibilă, atunci cresc brusc şi consistent costurile la care acestea, pieţele adică, sunt dispuse să împrumute cu bani statul. Şi ele, aceste pieţe, anesteziate acum de ştampila FMI & Co. şi de menţinerea unui deficit fiscal decent, se vor emoţiona instantaneu, dacă veniturile statului vor scădea brutal. Pierdem toţi când statul se împrumută mai scump, deoarece plăteşte din banii bugetului, această pungă de bani mereu scofâlcită.
După aventurile fiscale ale trecutului apropiat, actualul Executiv se confruntă şi cu o problemă de încredere. Poţi avea încredere că aceste măsuri vor rezista în 2016? Dar dacă peisajul economic european se deteriorează şi exportăm mai puţin, încasând mai subţire, ce facem? Cum rezistăm unui eventual şoc Grexit, improbabil, dar nu imposibil? Sunt întrebări retorice, desigur. Răspunsul nu-l poate da însă un Executiv care nu a lansat mai întâi schiţa unor strategii sectoriale, pe care apoi să le acomodeze fiscal. Aşa, legaţi la ochi, putem aşeza degetul murdar de cerneală pe orice industrie care ţipă mai tare că dă faliment din cauza embargoului cu o ţară unde nu exportă mai nimic întrucât fie afaceriştii ei plăteau la calendele greceşti, fie preferau să facă afaceri cu Parisul, Londra şi Berlinul, Bucureştiul fiind plictisitor.