Relaxare fiscală de promenadă electorală

Lidia Moise 24.03.2015
SHARE 2

De același autor

Dincolo de jocul cifrelor în jurul diverselor taxe şi impozite, Codul fiscal are o problemă de credibilitate.

 

Politica fiscală ar trebui să fie simultan un instrument de stimulare a economiei, un vector de susţinere a cheltuielilor statului şi un suport pentru strategiile de dez­vol­tare a unei ţări.

 

Schiţa noului Cod fiscal, atri­buită lui Darius Vâlcov şi susţinută de premierul Victor Ponta, articulează un sistem de taxe care poa­te stimula consumul, deci, implicit, şi economia. Re­ducerea taxei pe valoarea adăugată, abrogarea taxei pe stâlp şi a accizei su­pli­mentare la combustibil ar putea lăsa ceva bani atât în buzunarele oamenilor, cât şi în conturile firmelor. Aşa cum arată acum însă, cu toată această relaxare fiscală de pro­menadă electorală, există riscul ca măsurile să taie masiv fluxul de bani către bugetele statului. În această situaţie, în ca­re, timp îndelungat, guvernul va rula cu de­ficite mari, soluţia salvatoare este cău­tată tot prin buzunarele noastre. Din pă­cate, nu se mai pot reteza cu aplomb și ta­xele, şi cotele în acelaşi timp, deoarece şo­curile pe care le poate resimţi bugetul pot fi devastatoare pentru o economie atât de fragilă, neperformantă şi, în general, ne­re­formată ca a noastră.

 

Dincolo de jocul cifrelor în jurul diverselor taxe şi impozite, Codul fiscal are o pro­ble­mă de credibilitate. În primul rând, e prea generos, excesiv de generos. Ten­ta­tiva de rescriere a fiscalităţii, care, dacă nu va eşua, va fi drastic remodelată în par­lament, poa­te rămâne un exerciţiu de se­ducere a elec­toratului. „Eu am încercat, cu gândul la oameni“, poate fi regretul îm­prăştiat pes­te neam de actualul mi­nis­tru al Finanţelor.

 

Oriunde în lume, un Cod fis­cal semnat de o per­soa­nă controversată, căreia i se cere arestarea pre­ven­ti­vă, are o problemă de cre­di­bi­litate. Pentru cine ar trebui să fie el credibil? Pentru pen­sionari, pro­fe­sori sau mi­lioanele de ro­mâni plă­tiţi cu salarii minime, beneficiile obţinute prin acest cod sunt derizorii.

 

Codul fiscal ieşit din laboratoarele social-de­mocrate avantajează mai degrabă per­soa­nele cu venituri mult peste medie şi com­paniile mari. Micile afaceri sunt fie con­di­ţio­nate de angajări contra reduceri de im­po­zite, fie sunt ignorate la capitolul fa­ci­li­tăţi.

 

Reducerea TVA nu creşte veniturile clasei de mijloc, aşa cum, bizar, susţin chiar unii experţi fiscali. Eventual poate spori uşor nivelul de trai, prin ieftinirea unor pro­du­se, dacă şi numai dacă această tăiere a ta­xei se va regăsi în preţul produsului. Şi as­ta este o problemă pe care, ulterior, gu­ver­nanţii nu o pot controla. Negustorii pot tă­ia preţul azi, în pas cu scăderea ta­xei, dar pot, tot atât de bine, să-l urce la loc mâi­ne. Reducerea TVA, deci, rămâne un avan­taj pentru industria care produce bunul ce va purta, la vânzare, povara ta­xei. Sin­gu­rul loc unde reducerea taxei pe valoarea adăugată se reflectă în buzunarele sau în conturile populaţiei sunt facturile de uti­li­tăţi. Acolo, la gaze, lumină, apă, la în­tre­ţinere în general, se simte direct şi ime­di­at scăderea TVA. Aici propunerea cea mai avantajoasă şi cea mai rezonabilă a venit dins­pre liberali, care au înţeles ne­voia acu­tă a populaţiei şi au lansat o va­ri­antă de scădere a TVA la facturile de uti­lităţi. Este o ofertă rezonabilă. Mai ales în condiţiile scumpirii în trepte a gazului şi a elec­tri­ci­tăţii. Facturile de întreţinere au ajuns la un nivel greu de suportat, cu mii de blo­curi în care o parte dintre locatari nu mai pot re­zis­ta, ceea ce pune gu­ver­nan­ţii faţă în faţă cu o gravă problemă socială. Acolo e excesul; o fi şi la carne, peşte şi le­gume, desigur, dar alar­ma este trasă de fac­turile de întreţinere.

 

Reducerea asta curajoasă a TVA lasă un gol în bugetele administraţiei locale, care pri­meşte o parte din încasările taxei. Pentru a acoperi acest gol, primăriile sunt libere să mărească taxele locale. Iată că scăderea curajoasă a TVA trebuie privită în oglindă cu mărirea impozitelor locale pe maşini, te­renuri şi case.

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2015/1305/Desene_Perjo/22%20cod%20(lidia)%202015.jpg

Şi acum revenim la celălat pol, al pieţelor financiare, care sunt, dintotdeauna şi pen­tru toate economiile lumii, barometrele credibilităţii. Dacă o politică fiscală nu es­te credibilă, atunci cresc brusc şi con­sis­tent costurile la care acestea, pieţele adi­că, sunt dispuse să împrumute cu bani sta­tul. Şi ele, aceste pieţe, anesteziate acum de ştam­pila FMI & Co. şi de menţinerea unui deficit fiscal decent, se vor emoţiona ins­tantaneu, dacă veniturile statului vor scă­dea brutal. Pierdem toţi când statul se îm­pru­mută mai scump, deoarece plăteşte din banii bugetului, această pungă de bani mereu scofâlcită.

 

După aventurile fiscale ale trecutului apro­piat, actualul Executiv se confruntă şi cu o problemă de încredere. Poţi avea în­cre­de­re că aceste măsuri vor rezista în 2016? Dar dacă peisajul economic european se de­teriorează şi exportăm mai puţin, în­ca­sând mai subţire, ce facem? Cum rezis­tăm unui eventual şoc Grexit, improbabil, dar nu imposibil? Sunt întrebări retorice, de­si­gur. Răspunsul nu-l poate da însă un Exe­cu­tiv care nu a lansat mai întâi schiţa unor strategii sectoriale, pe care apoi să le aco­mo­deze fiscal. Aşa, legaţi la ochi, pu­tem aşeza degetul murdar de cerneală pe orice industrie care ţipă mai tare că dă fa­li­ment din cauza embargoului cu o ţară unde nu exportă mai nimic întrucât fie afaceriştii ei plăteau la calendele greceşti, fie pre­fe­rau să facă afaceri cu Parisul, Lon­dra şi Ber­linul, Bucureştiul fiind plic­ti­si­tor.

Comentarii 2

lidia moise - 03-31-2015

Domnule Andronache, nu cred ca viziunea mea a fost pesimista, ci lucida...iata cum a comentat azi guvernatorul Isarescu : "Daca masurile nu sunt credibile, pietele pot reactiona violent. Cand depinzi de piete pentru alimentarea bugetului, trebuie sa stii cum reactioneaza ele, pentru ca sunt foarte atente la credibilitate", Daca pachetul de masuri fiscale nu are credibilitate, pietele pot reactiona violent si toate calculele pot fi date peste cap de majorarea costurilor finantarii, si nu este de dorit acest lucru....

Răspunde

Andronache sorin - 03-24-2015

Stitata doamna lidia moise,timpul va arata daca aveti sau nu dreptate cu aceste viziuni pesimiste.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22