De același autor
Săptămâna trecută a survenit primul dezgheț diplomatic dintre Phenian și Seul după mai bine de doi ani de absență a oricăror negocieri. Într-o concesie majoră, regimul nord-coreean și-a anunțat disponibilitatea de a permite sportivilor săi să participe la Jocurile Olimpice de Iarnă găzduite de Coreea de Sud. În replică, Seulul a anunțat suspendarea manevrelor militare comune cu Statele Unite, în semn de reconciliere față de deschiderea arătată de regimul lui Kim Jong-un. În fond, însă, reluarea negocierilor nu schimbă cu nimic statu-quo-ul. Este cel mult o mișcare tactică, o victorie simbolică a baletului politic interpretat de administrația noului președinte Moon Jae în regiune.
În general, administrația președintelui Moon are o abordare diferită în relația cu Beijingul, Phenianul sau Washingtonul. Chiar înainte de vizita la Seul a lui Donald Trump, președintele Moon semnala faptul că „nicio acțiune militară în peninsula coreeană nu se va desfășura fără consimțământul prealabil al Republicii Coreea“. Față de Nord, Moon tinde să revină la o politică de deschidere și interacțiune cu Phenianul în special în sectoarele cu o încărcătură predilect economică și culturală. În același timp, Moon semnalează Chinei că este gata să modereze și să recalibreze până la un punct alianța cu Statele Unite în favoarea Chinei. O schimbare de atitudine venită după ce Beijingul a exploatat expunerea economică a Sudului pe piața chineză. Boicotul economic și sancțiunile impuse anul trecut au produs imediat rezultate. Este sugestiv în acest sens compromisul smuls de China în legătură cu desfășurarea sistemului THAAD în sudul peninsulei, la pachet cu reasigurările oferite de către Seul că nu va participa la un sistem extins antirachetă sub umbrela americană și că nu va face parte dintr-o alianță militară reunind SUA și Japonia. Această politică de balans între China și Washington vine într-un moment în care administrația americană face primii pași spre coagularea unui „patrulater“ strategic în spațiul indo-pacific (un aliniament care aduce laolaltă Japonia, Australia, India și Statele Unite) și care se vrea de fapt o formulă de „încorsetare“ a ambițiilor Chinei de revizuire a ordinii regionale. Absența Coreei de Sud dintr-o astfel de construcție geopolitică spune multe despre preferințele și optica administrației de la Seul.
Destinderea dintre Nord și Sud are loc într-un context complicat, dominat nu doar de războiul cuvintelor dintre Trump și liderul nord-coreean, dar și de perspectiva unor eventuale lovituri preventive împotriva regimului de la Phenian. Nu de puține ori, pe parcursul anului trecut, generalul H.R McMaster, consilierul pe probleme de securitate națională al Casei Albe, a părut să pledeze pentru păstrarea opțiunii preventive. Săptămâna trecută, Wall Street Journal relata faptul că la nivelul Administrației Trump este contemplată opțiunea unor acțiuni militare limitate, cu efect demonstrativ, într-o campanie al cărei scop ar fi acela de „a-i da sângele pe nas“, dar fără a pune sub semnul întrebării supraviețuirea dinastiei. Criticii susțin că o astfel de perspectivă este extrem de riscantă pentru că liderul nord-coreean ar putea să nu înțeleagă „limitele“ campaniei, interpretând totul într-o cheie existențială, ca o operațiune de schimbare a regimului. Drept urmare, în negura primelor momente, Kim Jong-un ar putea opta pentru utilizarea arsenalului nuclear înainte de distrugerea lui iminentă sau poate ordona un atac convențional utilizând miile de piese de artilerie îndreptate spre capitala Sudului. În oricare dintre variante, consecințele umane ar fi incalculabile. Este și motivul pentru care Seulul insistă să fie cel care are ultimul cuvânt înaintea oricărei iniţiative americane care ar putea avea efecte potențial dramatice pentru securitatea sa națională.
Și totuși, aici se află miza pe termen lung. Deopotrivă Beijingul și Phenianul vor să forțeze o ruptură, un divorț între Coreea de Sud și Statele Unite, eliminând cordonul ombilical care îi ține laolaltă pe cei doi aliați din 1953. În acest sens, nu se pierde nicio ocazie pentru a eroda încrederea dintre cele două capitale, amplificând semnele de întrebare. Și deja ele se acumulează. De exemplu, în momentul în care Phenianul amenință balistic continentul nord-american, regimul nord-coreean forțează de fapt o dezbatere imposibilă – de ce ar fi America dispusă să riște Los Angelesul pentru Seul? O întrebare care nu este deloc departe de optica personală a președintelui Trump, articulată încă din campania de anul trecut, când chestiona nevoia de a avea zeci de mii de militari americani pe teritoriul Coreei de Sud. O eventuală retragere a acestora ar reprezenta deznodământul ideal pentru China sau Coreea de Nord.