De același autor
După o campanie electorală mai stridentă decât oricare alta, Statele Unite au, de câteva zile, un nou președinte. Depunerea jurământului și discursul de învestire al lui Donald Trump au avut loc, așa cum se întâmplă de obicei, într-un cadru ceremonial, marcat de ritualurile specifice transferului pașnic al puterii, un eveniment simbolic al democrației americane. Festivitățile legate de această învestire – cântece patriotice, rugăciuni etc. – sunt primul contact oficial al noului președinte cu valorile tradiției fondatoare a SUA, pe care va jura să le respecte, legitimându-și astfel accesul la funcția supremă în stat.
Discursurile inaugurale ale noilor președinți reprezintă punctul culminant al acestor evenimente ceremoniale, ele având, de obicei, dincolo de abordarea unor teme concrete, o dimensiune metaforică accentuată, plasând provocările prezentului în perspectiva destinului istoric al Americii în lume. Trei realități simbolice au avut o prezență constantă în discursurile inaugurale din ultimele decenii: Divinitatea, a cărei voință era considerată originea acțiunilor SUA în lume, noul președinte, înscris în descendența părinților fondatori, și națiunea americană, căreia i se cerea să rămână loială principiilor și valorilor fundamentale ale statului, așa cum sunt ele înscrise în documentele fondatoare ale SUA.
Din aceste trei mari nuclee simbolice, noul președinte deriva, în discursul său inaugural, sensul acțiunilor SUA în lume, ele fiind asociate, în ultimele decenii, cu răspândirea democrației și a libertății, cu respectarea drepturilor universale ale omului, cu menținerea păcii globale etc. Noii președinți proclamau de fiecare dată necesitatea unei renașteri și a unei regenerări morale a națiunii, a unui nou început, văzut însă ca o reluare, în condițiile prezentului, a vechiului legământ cu părinții fondatori ai SUA, garantul unității societății americane.
Așa cum era de așteptat, dincolo de cadrul exterior al ceremoniei, niciunul dintre aceste elemente nu a pătruns în discursul lui Donald Trump, care a ratat cu totul nu doar solemnitatea momentului, ci și anvergura politică proprie discursurilor de acest tip. În locul reafirmării idealurilor fondatoare ale SUA într-un discurs politic de nivel înalt, care să se adreseze întregii națiuni americane, noul președinte a ales să ducă mai departe, într-o modalitatea brută și prozaică, mesajele campaniei sale electorale, adresandu-se în principal votanților săi.
Make America Great Again
În campania sa electorală, Donald Trump nu a reluat în mod substanțial niciunul dintre idealurile tradiției politice americane, mesajul său ideologic fiind unul total atipic, mercantilist, blocat în cheltuieli, joburi și plata facturilor, aproape lipsit de o dimensiune propriu-zis politică. Chiar și sloganul său de campanie, Make America Great Again – preluat de fapt din campania lui Reagan din ‘80 –, deși proclama nevoia unei regenerări a națiunii printr-o reîntoarcere la un trecut mai bun, nu punea accentul pe reafirmarea unor valori fondatoare ale SUA, ci, exact pe dos, pe ideea degenerării prezentului, a declinului actual al statului american, gândite și ele, în cele din urmă, în termeni strict economici.
Mercantilism și decadență
Peisajul distopic descris de Trump s-a situat la antipodul scenariilor obișnuite de campanie, care încercau să legitimeze noi proiecte politice prezentându-le ca tentative de a duce mai departe, în anumite cazuri concrete, vechile valori fondatoare ale SUA – libertatea, egalitatea etc. –, fundamentul unei Americi ideale. Trump nu a descris în niciun fel acel „great again“ din sloganul său de campanie, nefiind foarte clar care este America ideală pe care vrea să o recupereze. El s-a axat în schimb pe descrierea problemelor prezentului, exagerate până la nivelul unui mit al decadenței: visul american e mort, țara se duce de râpă; economia e distrusă; SUA pierd încontinuu, atât în fața adversarilor săi, care sunt mai inteligenți decât liderii americani, dar și în fața aliaților săi, pe care îi subvenționează în timp ce aceștia o jefuiesc; conducătorii săi politici nu sunt capabili de nimic, sunt lipsiți de energie, cenzurați de corectitudinea politică, negociatori slabi, corupți, controlați de grupurile de lobby și de donatorii lor; instituțiile sunt ineficiente, alegerile sunt fraudate, media răspândește știri false, pe scurt, totul e altceva decât ceea ce pare a fi, cu accentele conspiraționiste de rigoare.
Singura realitate mitologizată pozitiv în campania sa electorală a fost aceea a propriei sale persoane, chiar și aceasta fiind construită însă nu în direcția obișnuitelor profiluri politice ale președinților republicani sau democrați, ci în aceea a unui „om de succes“, imagine desprinsă din fantasmele societății de consum, alimentată de cultul celebrității și de spectacolul mediatic aferent acestuia. Nu s-a căutat crearea unui profil politic substanțial, ci popularitatea dată de o audiență cât mai mare, indiferent dacă aceasta era obținută prin bufonerii politice, declarații șocante, exagerări, insulte, atacuri la persoană, controverse, jumătăți de adevăruri sau contradicții. Acest întreg spectacol nu a intrat însă aproape deloc într-un spațiu politic, netrecând dincolo de imaginea afaceristului de succes, care negociază și câștigă și care intenționează să conducă politica SUA cam cum își gestionează propria afacere. Chiar și Dumnezeu, instanța supremă a legitimării politicilor SUA, menționat deseori de republicanii dornici de a-și evidenția caracterul creștin-conservator, a apărut în mod repetat în discursurile lui Trump doar într-un context economic, acesta afirmând că el „va fi cel mai mare producător de joburi pe care Dumnezeu l-a creat vreodată“.
Mari teme trecute sub tăcere
Discursul inaugural al lui Donald Trump a dus mai departe mesajele războinice ale campaniei electorale, noul președinte fiind surprinzător nu atât prin ceea ce a afirmat – „carnagiu“, izolaționism, granițe mai sigure, infrastructură –, cât prin amploarea omisiunilor sale. Trump nu a făcut nicio referire la temele esențiale ale politicii SUA din ultimele decenii și cu atât mai puțin la acele elemente ale moștenirii politice a Americii care au ajuns să aibă un statut sacru și o prezență absolut obligatorie în discursurile ținute la cel mai înalt nivel al statului.
Nu a existat nicio referire, de niciun fel, la părinții fondatori ai statului, caz cu siguranță unic în ultimele decenii. Nu au fost citate nici cuvintele acestora, nici cele ale altor mari figuri ale istoriei SUA, nici ale unor figuri mai puțin cunoscute, dar exemplare prin sacrificiul lor, așa cum se obișnuia, neexistând nici măcar o mențiune în această direcție. Trump nu a reluat narațiunea vechiului legământ pe care americanii trebuie să-l ducă mai departe, nespunând nimic despre caracterul sacru al documentelor fondatoare ale statului, nimic despre destinul excepțional al națiunii americane și despre datoriile pe care acesta le implică, nimic despre învățăturile care pot fi trase din marile evenimente ale istoriei SUA. În plus, noul președinte nu a spus nimic despre marile teme ale politicii americane din ultimii zeci de ani, nimic despre situația libertății în lume, despre democrație, egalitate, drepturile omului, piața liberă, pacea globală etc. Divinitatea a trecut totuși de nivelul creării de noi joburi, ajungând însă într-un context la fel de atipic pentru aceste discursuri, fiind asociată cu armata și forțele de ordine, alături de care ar urma să protejeze poporul.
Izolaționism, prosperitate și absența... măreției
Președintele Trump nu a spus nimic nici despre drepturile omului, care „nu țin de generozitatea statului, ci de voința Divinității“ (Kennedy, 1961), nici despre SUA care „vor sări în ajutorul speciei umane oricând va exista în lume un strigăt de ajutor“ (Reagan, 1985), nici despre „strategia SUA de a susține dezvoltarea mișcărilor și instituțiilor democratice în toate națiunile și culturile“ (Bush, 2005), nici despre faptul că „interesul cel mai mare în privința păcii globale îl are națiunea cea mai puternică“ (Obama, 2013), nici despre „capacitatea inegalabilă a pieței de a produce bogăție și de a răspândi libertatea“ (Obama, 2009), nici despre SUA, „care își apără propria libertate stând de pază la granițe îndepărtate“ (Bush, 2005) și lista ar putea continua.
Totul a fost înlocuit de un singur mit, acela al prosperității SUA, pe care noul președinte va încerca să-l realizeze pe baza neîntrecutelor sale calități de negociator și prin planurile sale economice – protecționism, reconstrucție internă, locuri de muncă, consumul produselor proprii etc. Donald Trump a introdus astfel la acest nivel, pe fondul ignorării tradiției politice americane, un fel de personalism economic, înlocuind discursurile inaugurale clasice, bazate pe cultivarea pioasă a marilor momente fondatoare ale istoriei SUA și pe descrierea destinului său în lume, cu un discurs în care a rămas doar magia financiară prin care va face America să „câștige din nou“. Cei patru ani de mandat ai noului președinte ne vor arăta dacă toate aceste mari absențe ale discursului său vor duce la acea Americă măreață pe care o visează, orice ar însemna asta, sau la o Americă cu o infrastructură mai bună, cu mai multe joburi, cu granițe mai sigure, dar căreia, dincolo de toate acestea, tocmai măreția îi va lipsi.