De același autor
Inițiativa de desființare a UEFISCDI (reorganizare, cum eufemistic și fals pudic o numește ministrul Sorin Câmpeanu, devenit între timp mare promotor al proiectului Ecaterinei Andronescu) pare mai degrabă o restaurație decât o ameliorare a stării actuale de fapt.
Luni, 20 aprilie, mai multe organizații studențești anunțau că trimit pe adresa Ministerului Educației și a Senatului României o petiție semnată de peste 2.000 de persoane care solicită respingerea de Senat a proiectului de lege privind desființarea UEFISCDI (Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării). Printre promotori, Liga Studenților Români din Străinătate (LSRS), Fundația Centrul pentru Acces la Expertiza Studenților și Absolvenților Români (CAESAR), Consiliul Tineretului din România (CTR), Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Societatea Academică din România (SAR) și Uniunea Studenților din România (USR).
Petiția se alătură unei serii de proteste legate de intenția Senatului de a „reorganiza“ actuala UEFSCDI în două unități separate, una responsabilă de evaluare și cealaltă de monitorizarea proiectelor de cercetare. După data de 23 martie, când Senatul a anunțat pentru prima dată punerea pe ordinea de zi a proiectului de modificare a ordonanței pe baza căreia funcționează UEFSCDI, mai multe instituții de învățământ superior și cercetare (Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea din București), precum și organizații ale societății civile au protestat împotriva inițiativei senatoriale, nerevendicate de la bun început de ministerul de resort. Îngrijorarea, pe canale oficioase (pe surse, conform site-urilor care au publicat știrile), și-a manifestat-o și Comisia Europeană, mai cu seamă că suntem în pragul demarării noilor finanțări europene în domeniu, lansate de ERC (European Research Council). De ce, se întreabă cu toții, să desființezi o instituție care, cu bune cu rele, funcționează și să o reîntorci la un stadiu anterior, despre care lumea academică știe cu siguranță că nu a servit decât intereselor unor grupuri restrânse de inițiați? Inițiativa de desființare (reorganizare, cum eufemistic și fals pudic o numește ministrul Sorin Câmpeanu, devenit între timp mare promotor al proiectului Ecaterinei Andronescu) pare mai degrabă o restaurație decât o ameliorare a stării actuale de fapt.
Ce este însă, în afara jargonului academic, UEFSCDI? Pe scurt, este o instituție publică în subordinea Ministerului Educației, care distribuie, în urma unui proces de selecție bazat pe competiție, în direcția universităților și instituțiilor de cercetare, banii alocați de la guvern cercetării. Banii se alocă de la bugetul de stat în mod global, ministerul și UEFSCDI sunt apoi, rând pe rând, responsabili de împărțirea acestora către diferitele linii și niveluri de cercetare.
Atribuțiile instituției sunt definite prin actele constitutive, mai cu seamă OUG 74/2010, care modifică OG nr. 62/1999 și Legea nr. 150/2000. Guvernul Boc emitea în 2010 o ordonanță care constata suprapunerea de atribuții a celor trei instituții însărcinate cu împărțirea banilor din cercetare de legea anterioară, din 2000. S-a decis comasarea lor în nou născuta UEFSCDI. Funcționarea a devenit mai transparentă, mai eficientă, sau lansează competiții on line la evaluarea cărora participă experți români și străini. Existau încă multe neajunsuri, dar, trăgând linia, finanțarea cercetării, mai ales în domeniul științelor umaniste și sociale, a devenit o speranță tangibilă nu numai pentru câțiva inițiați aflați la vârful piramidei trofice academice, așa cum se întâmpla, în mare măsură, înainte. Vreme de doi-trei ani, instituția a funcționat în limitele unei predictibilități rezonabile, ceea ce e deja enorm pentru o instituție românească.
Arhitectura instituțională anterioară cuprindea, merită menționat, următoarele trei organisme: Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior și a Cercetării Științifice Universitare, Centrul Național de Management Programe și Agenția Managerială de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic - Politehnică (AMCSIT - Politehnică). La acestea, sau la măcar două dintre ele, își dorește ministrul actual al Educației și Cercetării, Sorin Câmpeanu, să revină, sub atenta supraveghere a persoanei aflate în mod real la originea inițiativei, senatoarea PSD Ecaterina Andronescu, președinta Comisiei senatoriale care a inițiat proiectul de lege revizionist.
Interesele financiare sunt imense și vizează redistribuirea controlată a banilor din cercetare, fără să aibă o justificare în eficiența instituțională. Guvernarea USL instalată în toamna lui 2012 a început să sape însă la rădăcina cercetării prin reducerea iresponsabilă a finanțărilor. E un scenariu pe care USL l-a pus constant în aplicare: tai curentul, apa, gazele și declari apoi că locatarul nu e în stare să intrețină imobilul. Așa că-l dai afară și aduci pe altcineva în loc. Restabilești utilitățile, acorzi eventual și o primă de instalare și te minunezi de competențele manageriale ale noului locatar. Astfel, deja în 2013, majoritatea proiectelor de cercetare derulate prin UEFSCDI s-au văzut periclitate, din cauza reducerilor cu 50% a banilor alocați. În plus, dați cu o întârziere de jumătate de an, pentru că, în 2013, banii au intrat în mod efectiv în conturile institutelor de cercetare și ale universităților de abia în luna mai. Concret, sute de cercetători a căror activitate era finanțată uneori exclusiv din acești bani au stat neplătiți jumătate de an. Situația s-a înrăutățit de la un an la altul, prin tăieri semnificative de la buget sau prin alocări disproporționate și preferențiale, decise de Ministerul Educației. Dar nu atât instituția e de vină, cât politica de alocare bugetară și sabotajul constant operat de guvernare în direcția cercetării fundamentale. Încă un act al restaurației de factură ceaușistă.