De același autor
A început reforma bacalaureatului. Nu la noi, ci în Franța. Anunțate deja în perioada candidaturii președintelui Macron, modificările sunt substanțiale și privesc în mod global raportarea la învățământul liceal. Reforma curriculară franceză pune o problemă mult mai amplă decât transformarea unui examen de sfârșit de ciclu: e vorba de relevanța școlii în contextul transformărilor în societatea globală, natura meseriilor și importanța pe care educația o joacă în formarea cetățeanului democratic. Nu este deloc întâmplător că în trunchiul disciplinar comun ales se regăsesc filosofia și istoria-geografia. În sistemul românesc aceste discipline sunt în mod tradițional niște cenușărese (reminiscență ceaușistă, de altfel), privite din ce în ce mai mult ca hobby-uri ușor excentrice ori ca instrumente de propagandă. Elevii români sunt, din această cauză, din ce în ce mai incapabili să analizeze critic un text, să conceptualizeze și să contextualizeze.
Cum va arăta însă această reformă în Franța? Elevii de clasa a IX-a vor fi prima serie care va inaugura noua formulă a bacalaureatului comunicat de ministrul francez al Învățământului, Jean-Michel Blanquer, conform anunțului făcut în ședința de guvern de miercuri, 14 februarie. Prima observație privește evaluarea propriu-zisă: ponderea finală a rezultatului la probele la bac (și care se întind de fapt pe parcursul ultimilor doi ani de liceu) este de 60% din media finală. Restul de 40% sunt repartizate în două mari categorii: 30% sunt notele obținute la trei serii de testări scrise semestriale, două în clasa a XI-a și una înainte de vacanța de iarnă din a XII-a, cu subiecte trase la sorți și lucrări corectate în alte licee decât unde studiază elevii. Ultimele 10% din media finală a bacalaureatului sunt mediile ultimilor doi ani de liceu. Astfel, accentul cade mai puțin pe examinarea stufoasă finală de până acum și mai mult pe o evaluare continuă, desfășurată progresiv pe durata ultimilor doi ani de liceu. Numărul probelor finale se reduce, dar ponderea rezultatelor obținute în activitatea școlară cotidiană crește.
Pentru elevii care vor susține în Franța bacalaureatul în 2021, proba orală și scrisă la franceză se va da în continuare la sfârșitul clasei a XI-a, așa cum se întâmplă și acum. Urmează în cursul clasei a XII-a două probe scrise la disciplinele de specialitate alese de candidat (dintr-o listă anunțată), pentru ca în iunie să rămână o probă scrisă la filosofie (pentru menținerea vie a spiritului critic) și o probă orală, care va avea două etape: prezentarea unui proiect pregătit deja din clasa a XI-a și legat de cel puțin una dintre disciplinele de specialitate, apoi o sesiune de întrebări din partea comisiei, care este datoare să „evalueze capacitatea de analiză a elevului“ prin mobilizarea cunoștințelor științifice și istorice.
Pe lângă testarea care antrenează într-un efort susținut elevii încă din penultima clasă de liceu, o altă noutate este desființarea seriilor prea specializate (literară, economică și socială și științifică) în favoarea unui trunchi comun cu câteva discipline de profil. E interesant ce discipline figurează în trunchiul comun: filosofia, istoria-geografia, educația moral-civică, două limbi moderne, sportul și o nouă disciplină intitulată „umanități științifice și digitale“. Disciplinele de specialitate vor fi, în funcție de profil, alese dintre matematică, chimie-fizică, științele vieții și pământului, istorie-geografie și geopolitică, științe economice și sociale, umanioare-literatură-filosofie, limbi și literaturi străine, ecologie-agronomie și teritoriu, științe inginerești și informatică. Elevii vor avea și o listă de opționale, distincte pentru clasa a XI-a, respectiv a XII-a.
Reforma bacalaureatului francez nu întrunește, evident, unanimitatea, dar provoacă o dezbatere la nivel național și arată în primul rând relevanța acestui examen pentru absolvenții de liceu din Franța. Bacalaureatul românesc nu a beneficiat de nicio reformă relevantă în ultimii ani; subiectele se cosmetizează mai degrabă în sensul unificării tipologice cu cele de la evaluarea națională, dar o reflecție mai amplă ar trebui să pornească, de fapt, de la misiunea școlii în general și a liceului în mod special în formarea viitorilor cetățeni. Responsabilitatea socială, gândirea și analiza critică ar trebui să facă parte din aptitudinile unui absolvent de liceu bine pregătit.
Pe de altă parte, dacă au fost făcute anumite modificări, ele nu i-au privit cu respectul cuvenit nici pe profesori, nici pe elevi, dată fiind lipsa unei perioade de acomodare și de pregătire a schimbărilor. O reformă inteligentă și durabilă nu poate începe a doua zi, ci trebuie să privească cel puțin cu un ciclu școlar înainte. Școala nu este o speculație bursieră, unde rapiditatea deciziei joacă rolul esențial, iar rezultatele se văd în secunda următoare; dimpotrivă, este o investiție pe termen lung, iar rezultatele încep să se arate în câteva cicluri școlare. Fără o viziune unitară, fără o voință politică îndreptată clar în direcția reformării ample a programelor, orice modificare punctuală, de calendar sau de redactare a subiectelor, rămâne în zona cosmetizărilor ineficiente în care învățământul se zbate de ani și ani.