De același autor
În ciuda protestelor sindicale și avizelor negative din partea Consiliului Economic și Social și Consiliului Fiscal, Guvernul Tudose a adoptat miercuri prin ordonanță de urgență modificările Codului Fiscal anunțate anterior de ministrul de Finanțe Ionuț Mișa, încercând să-și contracareze adversarii printr-un demers propagandistic mincinos. Riposta generată de acest demers a scos însă la lumină o serie adevăruri incomode pentru guvernanți.
Ce a dorit de fapt guvernul
Cum nici măcar lacrimogenul ministru de Finanțe Ionuț Mișa, cu toată dragostea de țară clamată emfatic la Antena 3, nu a putut calcula o creștere mai mare de doi lei pentru un salariu mediu net pe economie, guvernanții au fost nevoiți să admită că trecerea contribuțiilor sociale de la angajator la angajat a avut drept scop, de fapt, nu creșterea salariilor nete, ci acoperirea deficitului de 30% generat de cele 157.000 de societăți care nu-și plătesc contribuțiile sociale. Statul este deci singurul beneficiar net al „revoluției fiscale“, de vreme ce, de la 1 ianuarie 2018, procentul de 15% care reprezintă contribuțiile angajatului se aplică la întreg salariul brut, nu doar la suma care, în vechiul sistem, îi revenea după ce se scădeau cele 22,75% datorate de angajator.
Justificarea guvernului a avut însă un efect de bumerang, pentru că marii datornici la stat nu sunt mult hulitele multinaționale, ci marile societăți de stat și regii autonome, despre care premierul nu a suflat niciun cuvânt. Topul marilor datornici de pe site-ul ANAF este condus de ani de zile de Compania Națională a Huilei, cu datorii de 3,7 miliarde de lei, și cuprinde preponderent companii din domeniul minier, Societatea pentru Închiderea Minelor datorând aproape un miliard, alături de CFR RA, cu 600 de milioane de lei. Există și companii private datoare la stat, dar cu sume mult mai mici, de maximum 60 de milioane de lei.
Guvernul amenință că neplata asigurărilor sociale va deveni infracțiune și va fi pedepsită cu închisoarea. Dar ce a împiedicat PSD să facă acest lucru până acum sau să-i execute silit pe marii datornici, echilibrându-și bugetul fără să bulverseze sistemul fiscal? Oare faptul că aceste companii sunt de fapt vaci de muls pentru partid, fiind conduse de membri ai clientelei sale? Problema este veche, căci se știe că marile companii de stat au finanțat dintotdeauna PSD.
Vinovații de serviciu
În limbajul primitiv anticapitalist cu care ne-a obișnuit, premierul Tudose explica miercuri opoziția la „revoluția fiscală“ prin faptul că „s-au inflamat unele multinaționale“ din cauza adoptării de către guvern a directivei europene care le reduce posibilitatea de a-și diminua artificial pofiturile declarate în România. Dar și această poveste este veche și putea fi rezolvată de mult de guvern, dacă tot era conștient de ea, nu numai prin aplicarea directivei europene, ci și prin reglementarea prețurilor de transfer practicate de aceste multinaționale. De altfel, companiile românești recurg și ele la practici similare. Dar domnul Tudose pare să ignore acest aspect, fiind obsedat de punerea la zid a mediului privat. Acesta însă l-a surprins printr-o ripostă fermă, și anume o scrisoare deschisă formulată de Coaliția pentru Dezvoltarea României „în numele a peste 2.000 de companii, care angajează peste 600.000 de oameni şi generează anual afaceri de peste 50 de miliarde de euro“. Admițând că există și companii private care fac evaziune și încalcă legea, CDR consideră mesajul premierului „conform căruia mediul de afaceri ar genera lipsa de fonduri pentru școli, infrastructură și serviciii medicale“ drept „profund fals și dăunător societății românești“, pentru că mediul de afaceri este cel care „produce bunăstare în România“ și furnizează banii din care sunt finanțate serviciile publice. CDR îi cere deci guvernului respect pentru antreprenori și îl întreabă direct „cine va răspunde pentru oportunităţile pierdute şi pentru plasarea României într-o altă ligă pentru investitori, din cauza modificărilor masive aduse Codului Fiscal din 2018 şi anunţarea lor cu doar 7 săptămâni înainte să intre în vigoare?“.
Drept răspuns, premierul Tudose a scris pe Facebook că 2017 a fost cel mai bun an pentru afaceri - chiar dacă investitorii nu au aflat, nu-i așa?
Victime colaterale
Dacă salariile nete ale bugetarilor probabil nu scad, pentru că depind de voința guvernului, pentru cele din mediul privat nu există nici o garanție în acest sens, de vreme ce patronii nu pot fi obligați prin lege să le mărească salariul brut cu 22,7%. Pe de altă parte, reducerea impozitului pe venit, benefică pentru individ, generează pierderi de 13 miliarde de lei anual bugetului de stat, pe care guvernul speră să le acopere din implementarea TVA split și reducerea contribuțiilor transferate la pilonul II de pensii (de la 5,1% la 3,75%), și lovește în plex autoritățile locale, care vor suporta o pierdere de 6,9 miliarde de lei. Este „cea mai dură lovitură aplicată de guvern autorităților locale în ultimii 10 ani“, în opinia primarului municipiului Oradea, Ilie Bolojan, pentru că cel puțin 40% din veniturile acestor bugete provin din cota defalcată de 41,75% din impozitul pe venit care rămâne la autoritățile locale. Cel mai mult vor pierde orașele reședință de județ, care au activitate economică dinamică și multe locuri de muncă. Nu este vorba de Alexandria, desigur, ci de București, care pierde 1,3 miliarde, Cluj (115 milioane), Oradea (42 milioane), Iași (87,5 milioane), Arad (72 milioane) etc. Primarii PSD, cu excepția „dizidentului“ Mihai Chirica de la Iași, par însă liniștiți, sperând că guvernul va mări cota defalcată la 43,75% și le va acorda compensații, cum a promis, de preferință pe criterii politice, cum este obiceiul la PSD.
Nu numai autoritățile locale vor avea însă de pierdut, ci probabil chiar o bună parte dintre salariații bugetari, care ar putea fi disponibilizați. Senatorul PNL Florin Câțu, de pildă, anticipează o reducere cu 20% a personalului bugetar, iar ministrul Transporturilor Felix Stroe a anunțat deja că va renunța la 138 din cei 438 de angajați din minister, pe motiv că aceștia „taie frunză la câini în multe birouri“. Contrar oricărei logici economice, la stat lucrează 1,35 milioane de salariaţi, adică 30% din efectivul total de salariaţi din economie. Marea problemă este însă cum vor fi efectuate disponibilizările, știut fiind faptul că nu există partid politic din România care să nu-și apere clientela și să aplice criterii strict profesionale în selecția cadrelor.
Întrebare de final
Momentul adevărului pentru „revoluția fiscală“ abia a început și nu putem ști când se va încheia. El ne-a adus o singură certitudine: după nici un an de guvernare, PSD a creat un haos de nedescris în economie și în administrație, pentru că este nevoit să repare daunele provocate de propriile măsuri aberante, dictate de interese strict politice, prin alte măsuri aberante, care provoacă la rândul lor dezechilibre. Este un lanț al slăbiciunilor datorat faptului că ne lăsăm guvernați de oameni prost pregătiți profesional și lipsiți de conștiință, care își urmăresc doar propriile interese politice, în dauna binelui public. Întrebarea este: cât ne mai putem permite să-i lăsăm la putere?