De același autor
Referendumul din 16 aprilie a repus pe tapet chestiunea raporturilor cu Turcia. Cum trebuie să ne raportăm în cadrul NATO, având în vedere că aceasta nu este numai o alianță militară, dar și o organizație politică bazată pe un anumite valori, precum statul de drept și democrația, în sensul occidental al termenului? Cum să se raporteze UE față de o țară care rămâne, chiar dacă numai pe hârtie, candidată la aderare? Dar România, țară aflată în imediata vecinătate a acestei puteri de care ne-au legat schimburi comerciale de 4,3 miliarde de euro în 2016? Oare chestiunea respectării unor norme democratice mai trebuie să fie un criteriu în politica externă a țărilor care aparțin clubului occidental? Sau poate că telefonul de felicitare din partea președintelui Trump pentru succesul obținut de Erdoğan la referendumul de modificare a Constituției inaugurează o nouă abordare din partea țărilor occidentale în ce privește respectarea principiilor democratice. Poate că gestul președintelui american înseamnă ceva mai mult decât acceptarea principiului realpolitik „Nu ne permitem să pierdem definitiv Turcia!“.
Cert este că există o neînțelegere fundamentală între UE și Turcia pe tema democrației și respectării drepturilor omului. Această neînțelegere pe tema conceptelor privește și Rusia, dar și alte țări din spațiul euroasiatic. Eternul președinte kazah Nursultan Nazarbaev spunea chiar că există „un model euroasiatic de democrație“, iar Putin declara că „forma democratică de organizare a societății este, în lumea de azi, cea mai eficientă. Însă democrația nu este un articol de export. În momentul în care aceasta devine un obiect de export, se transformă într-un instrument de dominație“. Să nu uităm că însuși Gaddafi instituise la un moment dat un premiu internațional pentru drepturile omului și promovarea democrației, premiu care în 2010 a fost acceptat de d-l Erdoğan în calitate de „apărător împotriva islamofobiei practicate de Occident și al popoarelor din Orientul Mijlociu“.
La acest început de secol, așa cum bine remarca indianul Amartya Sen, profesor la Harvard și laureat al Premiului Nobel pentru economie (1998), cu cât s-au generalizat mai mult referințele regimurilor politice la democrație, cu cât tot mai multe țări se revendică democratice, cu atât democrația a început să se decline într-o mare varietate de configurații politice și instituționale. Și acest lucru nu ocolește nici lumea occidentală, unde democrația pare că se întoarce chiar împotrivă-i, prin ascensiunea personajelor, curentelor politice și formațiunilor populiste ce trimit cu gândul la despotismul democratic evocat de Tocqueville.
Pe fondul puternicelor mișcări de contestare la adresa modului de funcționare a societăților occidentale, reprezentate de personaje precum Trump, Le Pen sau Beppe Grillo, democrația de tip occidental ca model universal începe să se erodeze, inclusiv autoritatea morală a statelor în cauză. Eliminarea candidaților partidelor tradiționale în primul tur al alegerilor austriece a reprezentat un vot de blam al electoratului față de excesul de corectitudine politică și față de o formă de solidaritate între cei care aparțin establishmentului și care afectează ascensorul politic și social. În fața Primăverilor Arabe, care au adus la putere, pe cale democratică, regimuri islamiste și haos, statele occidentale însele încep să pună pe primul plan stabilitatea. Războiul împotriva terorismului nu se câștigă cu flori, iar investițiile occidentale și turiștii occidentali au nevoie de zone sigure.
Aproape de fiecare dată atunci când se referă la UE, Erdoğan îi reproșează acesteia criticile cu privire la calitatea democrației turce și respinge faptul că regimul său ar căpăta accente autoritariste. Cert este că virajul Turciei s-a făcut printr-o perioadă de mai bine de un deceniu de democratizare reală, care a și permis reluarea negocierilor de aderare la UE în 2005. Ceea ce Occidentul descoperă acum este că, pentru Erdoğan, democratizarea a permis ieșirea din kemalism și depășirea unei forme de dependență ideologică față de Occident care împiedică Turcia să își manifeste propria identitate și să se manifeste ca putere majoră pe scena internațională a secolului XXI.
Ne place sau nu, dar Occidentul, traversat de crize profunde, va trebui să găsească o formulă de conviețuire cu Turcia, țară în care schimbările la care asistăm sunt ireversibile pentru orizontul nostru de timp și nu țin numai de personalitatea d-lui Erdoğan. Fără pragmatism, vom transforma Turcia într-un vecin ostil al Uniunii Europene. Istoria a creat un precedent într-o epocă în care raportarea la anumite valori era o chestiune de viață și de moarte: în 1536, regele Franței Francisc I a încheiat o alianță cu Soliman Magnificul, alianță care a produs mari emoții în epocă, alianța între un suveran creștin și unul „păgân“ fiind considerată nenaturală. Dincolo de avantajele strategice pentru Franța, asta i-a permis însă acesteia să joace și rolul de protectoare a creștinilor din Orient. Ceea ce vreau să spun este, pentru a-l cita pe ambasadorul Wladimir d’Ormesson, că „o politică dintr-o bucată nu este niciodată o bună politică“. Dialogul politic, fără îndoială dificil, între Bruxelles și Ankara trebuie întărit, iar schimburile turco-europene trebuie intensificate, căutând să înțelegem ambițiile legitime ale unei vechi civilizații de emancipare față de Occident, de transformare într-un model pentru lumea musulmană sunită, de afirmare a propriilor ambiții strategice. Invers este catastrofă.