De același autor
Libia nu mai desemnează o țară. Așa cum spunem „fosta Iugoslavie“, putem spune astăzi „fosta Libie“. Pe teritoriul ei, două autorități recunoscute își exercită puterea, una la Tripoli, formată din islamiștii care au participat la înlăturarea de la putere a lui Gaddafi, și alta la Tobruk, formată din fostele elite ale regimului Gaddafi. Alături de aceste două centre de putere coexistă zonele tribale, zonele controlate de milițiile jihadiste și Statul Islamic.
Prin cucerirea orașului Sirte, localitatea natală a colonelului Gaddafi, și prin extinderea pe o bandă litorală de mai bine de 100 de km, Statul Islamic a devenit riveran Mării Mediterane și vecin (pe mare) al Uniunii Europene. Da, Statul Islamic se află la numai 300 de km de frontiera UE și la 1.000 de km de Roma! Celule ale acestei entități pseudo-statale există la frontierele Libiei cu Ciadul și Nigerul, dar și către Egipt și Algeria. Fosta Libie a devenit astfel nu numai un teren de implantare a Statului Islamic, cu perspectiva de a deveni principala zonă de implantare a acestei organizații teroriste, dar și o bază de extindere spre Sahel, Maghreb (în principal Algeria și Tunisia) și Valea Nilului (Egipt și Sudan). Prin controlul orașului Sirte și a împrejurimilor sale împânzite de infrastructuri petroliere, Statul Islamic dispune și aici de resurse financiare importante. Extinderea Statului Islamic în Libia și în Sahel ar pune o presiune mult mai mare decât Siria pe Uniunea Europeană. Populația cumulată a ansamblului libiano-sahelian reprezintă aproape 75 de milioane de locuitori, cu mult peste cele 23 de milioane ale Siriei. Stârnirea unui val de refugiați din această zonă ar crea mari dificultăți Uniunii Europene. Deja este foarte probabil ca filierele de traficanți să lucreze împreună cu Statul Islamic și milițiile jihadiste pentru infiltrarea unor teroriști în Europa.
Vecinii Libiei nu dispun de mijloace pentru a interveni și stabiliza situația: țările vecine saheliene, Niger și Ciad, sunt atât de sărace, încât depind în totalitate de prezența militară franceză. Tunisia, aflată într-o profundă criză economică și politică, este prea mică și incapabilă să controleze radicalismul pe propriul teritoriu. Cât despre Algeria și Egipt, aceste două mari state dispun de mijloacele militare pentru o intervenție împotriva Statului Islamic și milițiilor jihadiste, însă problemele interne le împiedică să treacă la acțiune, în ciuda unei legături directe între aceste țări și Libia (populațiile sunt aceleași, iar jihadiștii trec din Egipt în Libia și din Libia în Algeria). Singura opțiune este cea a intervenției occidentale. Cotidianul Le Monde a dezvăluit pe data de 24 februarie că forțe speciale franceze acționează deja la sol în Libia împotriva Statului Islamic, iar aviația franceză, împreună cu cea americană efectuează bombardamente chirurgicale împotriva jihadiștilor. La sol s-ar afla și trupe speciale britanice, iar Italia a decis că este timpul să se alăture coaliției occidentale. Dacă ne putem felicita pentru calitatea cooperării occidentale în Libia, nu putem să nu remarcăm, cu îngrijorare, cronicizarea intervențiilor militare occidentale, din Irak și Siria și până în țările saheliene și sahariene.
Rezultatul operațiunilor occidentale din Libia rămâne o necunoscută și numai implicarea actorilor locali, de la Egipt la Algeria și chiar Maroc, va putea împiedica proliferarea celulelor jihadiste în toată Africa subsahariană și destabilizarea completă a regiunii. Istoria recentă ne-a arătat că bombardamentele aeriene din Irak și Siria, fără intervenții la sol și fără coordonarea cu actorii locali, au facilitat proliferarea celulelor jihadiste în toată regiunea, inclusiv în nordul Africii.