De același autor
Romanul Ploile amare își asumă o demonstrație literară despre cum s-a ajuns la dezagregarea satului românesc, despre rolul sinistru al traumelor camuflate sub frică, după colectivizare, despre cum se desenează linia aberației genetice din care s-a ivit omul nou, al zilelor noastre.
Una dintre marile surprize din ultima vreme este prozatorul Alexandru Vlad. Optzecist experimentat, dar nu neapărat de prima linie, din ramura clujeană, de felul ei mai rezervată la capitolul inventivitate, Vlad pune pe masă un roman masiv și o nouă siguranță de sine. Ploile amare respiră confortul cărții care „ți-a ieșit“, care s-a salvat cumva singură din manejul ambițiilor și concurenței, căreia nu-i mai pasă de așteptări, mode și succes. E pur și simplu un roman reflexiv, la modul subtil şi inteligent, pe o temă lustruită de vreme, tasată sub straturile de conformism, tezism și veleitarism: (post)colectivizarea. Riscul pe care și-l ia autorul crește încă mai mult dacă adăugăm parabola, cifrul „vintage“ al acestei proze cu alură de fluviu nepăsător și lent.
Romanul se întinde pe 445 de pagini compacte, cu o pedantă lipsă de grabă, limpede, îngrijit, cursiv. În primă instanță, contactul cu o asemenea scriitură poate provoca iritare: ce Dumnezeu, unde ne trezim? Cum poți începe, în 2011, un roman cu fraza: „- Evident, spuse doctorul Dănilă, bătrânul are cancer la prostată. Uite aici formațiunile acestea“ (subl. mea)? Apoi: e oare normal să reproduci așa reflecțiile unui căruțaș: „Caii sunt proști. Dar nu atât de proști ca oamenii. Era zicala favorită a lui Zaharie și o spusese de atâtea ori încât nu-și mai amintea de unde o știe, dacă nu cumva o inventase el însuși într-un puseu de inteligență, luciditate și scepticism. Nu cunoștea aceste cuvinte, dar, în viclenia lui rudimentară, nu-i erau străine decât noțiunile“? După 20-30 de pagini, iritarea dispare. Cititorul este fie expulzat, fie agățat în cârligul intențiilor autorului. În al doilea caz, va reciti împreună cu el istorii nespectaculoase, poate banalizate prin „manualizare“, dar foarte vii, cu personaje care rămân îndelung pe retina lecturii.
Simplificând: romanul își asumă o demonstrație literară despre cum s-a ajuns la dezagregarea satului românesc, despre rolul sinistru al traumelor camuflate sub frică, după colectivizare, despre cum se desenează linia aberației genetice din care s-a ivit omul nou, al zilelor noastre. Sobru de tot, cum se vede, o severă revizitare morală a deceniilor de comunism, foarte departe de demonstrațiile de virtuozitate agiornată cu care se căznesc destui prozatori.
Cu adevărat frapante sunt însă opțiunile de stil ale autorului: fără amprentă temporală și culoare locală, fără limbaje diferențiate, fără artificii de construcție, altfel spus, fără găselnițe. Neutralitatea țintește ecuația complicată a PH-ului fiziologic și efectul de maximă sofisticare a fotografiei digitale alb-negru. Miză mare, care trebuie că i s-a impus de la sine scriitorului, așa cum îmbraci la un moment dat o haină vintage cu sentimentul înșelător că... abandonezi.
În Ploile amare, un sat colectivizat rămâne izolat luni în şir din pricina inundațiilor (suntem în 1970). Alexandru Vlad îl reînvie cu toate atributele unei ficțiuni cinematografice în care ochiul camerei funcționează bergmanian, profund pesimist și în același timp empatic la modul soteriologic, tarkovskian.
În jur de 15 personaje, ușor decupabile (o alegere din start polemică față de minimalismul comun), sunt urmărite multă vreme separat. Aici, experiența autorului de proză scurtă face aproape totul. Brigadierul Brodea, fost preot greco-catolic, Zaharie, căruțașul plin de calme cruzimi de vicios, un învățător tânăr, a cărui vulnerabilitate juvenilă prinde coaja maturității, doctorul Dănilă, raisonneur resemnat al comunității, Marta, remix de prototipuri feminine ale romanului realist, Activistul, apoi președintele de CAP Alexandru, o interesantă corecție a altui prototip - al activistului „de omenie“ din romanele anilor ‘70-’80, paznicul satului, un felcer misterios, bulgakovian ș.a.m.d.
Așadar, plouă de câteva luni, de unde lexicul insistent al umezelii apocaliptice: putreziciune, rugină, „colibele îmbibate de apă ca niște bureți“, „hemoragia argiloasă a ravinelor“, laitmotivul hainelor ude, ca o pedeapsă etc. Biblioteca sătească a devenit inutilizabilă, cărțile s-au umflat, vărzuite și ilizibile. Arhiva micii localități nu vrea să ardă când președintele pune pe foc registrele compromițătoare. Fumul se întoarce pe coșuri în casele mucezite, cu pereți descuamați până la prăbușire. Terorizați de bizara întâmplare meteorologică, oamenii se mișcă infim, vegetează tâmp. Din când în când îi mai animă un fel de coregrafie maladivă. A evita, la limită, scufundarea în noroaie („noroiul plin de zoaie“ e una dintre tautologiile acestei liniștite disperări), a-ți salva înfățișarea (obsesia murdăririi cizmelor) ori a identifica direcția corectă într-un peisaj uniformizat de întinderea de ape au ajuns aventuri de proporții și reprezintă scene-cheie în Ploile amare.
Se pierd reperele necesare și ies la iveală cele nedorite. Cimitirul își varsă morții peste sat, victimele ies din noroi, amenințătoare, iar dreptatea se face prin înecare (o scenă de voit naturalism voiculescian: moartea căruțașului Zaharie, pe care iapa Smaranda îl aruncă, din căruță, în mlaștină). Focul aproape nu mai există, avertizând că acestei lumi i s-a retras deocamdată șansa curățirii.
Rezolvarea celor mai multe intrigi mocnite, în fond nespectaculoase, se face în zona parabolei. Inundația a dezvelit mistere bine ascunse zeci de ani: de pildă, unde dispăruse Anca, fata care-i rezistase Activistului – acesta, o teribilă schiță în stil Daumier. Adevărul a fost și pare că rămâne disimulat, dar nu poate fi șters nici chiar de furia apelor. De aceea, într-un scurt episod, un țăruș de salcâm, înfipt ca să măsoare nivelul apelor, se prinde și dă lăstari.
Simetric cu aluviunile concrete de la suprafață, în carte umblă un flux subteran, care duce treptat laolaltă poveștile atât de bine scrise. La început insesizabil, pentru că foarte lent, apoi tot mai repede și mai repede, ca o apă mare spre vărsare, ca să încheie în limpezimea surprinzătoare a estuarului. Rezultă o construcție caleidoscopică, totuși unitară și lesne de urmărit.
În final, când nodurile narațiunii s-au strâns, iese soarele: „pur și simplu parcă cineva a aprins lumina“. Drumurile evadării din capcană se zbicesc. Pentru unii înseamnă salvarea, pentru alții condamnarea. Liderul comunității, Alexandru, nu se mai poate agăța de soclul propriei cariere și va aluneca, la figurat, în mâlul pe care se chinuise să-l stăvilească. Cifrele mincinoase ale recoltelor inexistente sunt încă acolo, faptele vechi au fost dezgropate de ape. Iremediabil bolnav, doctorul Dănilă nu mai are nici el timp să evite deznodământul vechilor compromisuri. Lui i se lasă totuși dreptul la un mesaj testamentar: tot adevărul, pus pe hârtie, în tașca învățătorului care va ieși printre primii din sat. Brigadierul Brodea – personaj foarte tare - nu-și va recăpăta niciodată adevărata identitate, de preot greco-catolic, nici viața făcută zob de închisoarea politică.
Seamănă și nu seamănă cu romanele „obsedantului deceniu“ această lectură istorică a lui Alexandru Vlad. Preia de acolo canavaua de policier politic (s-a făcut deja trimiterea la D.R. Popescu și nu numai), dar o răstoarnă ca mesaj. Activistul din Ploile amare nu e un personaj dilematic, ca în prozele de gen, ci o creatură orwelliană. Nici versiunii lui „bune“, șeful de CAP Alexandru, nu i se aruncă vreun colac de salvare morală. Amândoi se confruntă cu stigmatul generic al tagmei: crima. Istoriile lui Alexandru Vlad stau uneori în loc, ca să le poată fi citit sensul parabolic. Merită să-l reamintim, pentru că nu mai este, probabil, la îndemână tinerilor cititori: colectivizarea forțată s-a făcut cu cruzime, corupție, șantaj și depravare.
Prozatorul vrea ca retragerea apelor, din finalul romanului, să ateste ireparabilul. Soarele ivit pe neașteptate, când nimeni nu mai credea că există, nu e decât un fascicul de reflector concentraționar, măturând existența putredă a unei lumi condamnate. Lecția ne este predată foarte clar, didactic chiar, prin povestea găinilor din „ferma“ brigadierului Brodea - un Monte-Cristo în versiune politică. Din inventarul viu, fostul preot hrănește pe ascuns pe cine merită. În același timp, își pregătește răzbunarea pentru cei 10 ani de temniță (un lung capitol trimite la memorialistica închisorilor): lipsite de grăunțe, galinaceele au sfârșit prin a mânca leșurile porcilor, iar voracitatea lor monstruoasă - un spectacol în sine! - va fi lăsată în cele din urmă să deverseze în lume. Cu siguranță însă, spune brigadierul, unele se vor întoarce de bunăvoie între gratii. Un posibil comentariu pe marginea Gulagului lui Anne Applebaum.
În aceeași direcție trimite și conspirația tăcerii din Ploile amare. Cine pe cine a omorât? La comanda cui? Cine a aruncat în mormântul Activistului, cu capul în jos, cadavrul unei fete? Cine l-a făcut să dispară pe țigănușul contrabandist poreclit Îngerașul? Cine în sat nu știe că, sub monumentul soldatului necunoscut, sunt morminte? Dar că brigadierul nu e altul decât fostul preot al satului? Cine n-a observat că Marta, focoasa nevastă a lui Alexandru, se ține cu învățătorul Pompiliu și că numai în casa lor mai arde foc - focul dragostei? Toată lumea ar putea vorbi, dar tace.
Alexandru Vlad forțează, cu această carte, învelișul propriei receptări. I-a fost de ajutor amestecul de oboseală manieristă și disponibilitate retro al pieței, într-un moment în care romanul românesc prinde viteză și își alege ingredientele de unde nu te aștepți. Azimutul s-a cam fixat în altă parte, odată cu succesul, teribil de hărțuit, al Orbitorului lui Mircea Cărtărescu, el însuși blindat în avans de o întreagă galerie a excepțiilor: elaborați, pierduți de pluton (cazul optzeciștilor exclusiv biografic), calofili și livrești, onirici, autobiografici, bănățeni (da, e o linie aparte în proză), întârziați, adică toți cei care au(au avut) succes altfel.
De altminteri, e evident că suportăm tot mai bine „defazările“. S-ar putea să fie temperarea exceselor experimentaliste, aproape puberale, prin care a trecut proza de după nouăzeci. Baletul spectrelor mahmure, frustrate și disperate pare încheiat. A fost șansa autorului de față ca să se audă cum trebuie cu Ploile amare și știm cu toții că asta ține de destin. //
// ALEXANDRU VLAD
// Ploile amare
// Ed. Charmides, 2011, 445 pag.