Pe aceeași temă
Gabriel Liiceanu tocmai a fost înfățișat de jurnalistul și bloggerul Mircea Toma ca un fel de filozof cam naiv, care nu pricepe spre ce „gară nazistă“ duc ideile sale. Tratamentul i-a fost aplicat la pachet cu poeta Ana Blandiana. Acesteia i s-a adăugat însă și un bonus de revoltătoare condescendență. Între timp, cititorii revistei 22 sunt cu siguranță lămuriți prin ce sofisme s-a putut ajunge la asemenea enormități. Nici că se putea un exemplu mai frust pentru exact ce spun autorii Dialogurilor de duminică*: orice i-ai face, viața „se vădește a fi ceea ce este (...) se dă în vileag ca frică, speranță, prostie, trufie, calomnie, ticăloșie etc.“. Mă întreb doar care o fi fost speranța subit urzicatului blogger.
Dialogurile publicate la Humanitas se străduiesc eroic să mențină discuția în planul reflecției morale. Din toate unghiurile pândește riscul omenesc al alunecării în replică, în răfuială, dar Liiceanu și Pleșu pur și simplu rezistă și trebuie că asta îi enervează pe unii ca Mircea Toma. Nu s-au putut lipsi de exemple, dar le-au ales de fiecare dată cu penseta, și în doză simbolică, din baia de acizi a imediatului. Prețul este o anume tensiune surdă care răzbate în unele dialoguri (după cum în altele domină, dimpotrivă, jubilația revenirii în „mările calde“ ale gândirii). Instrumentarul demonstrației nu e întotdeauna mânuit cu dezinvoltura demonstrativă a arheologului, ci mai aduce uneori cu tenacitatea resemnată a legistului. Desigur, totul trăiește etern și poate fi regăsit prin recurs filozofic, dar nu e mai puțin adevărat că altceva se descompune mereu sub ochii noștri.
Cei doi n-au avut de ales. Și-au delimitat perimetrul și au ridicat fortificații: tema speranței în deschidere, tema râsului și a umorului în final. Ne făcuseră deja cu ochiul în prefață că va urma un fel de „pictorial“ al vieții. Cum s-ar spune, o suită de ipostaze care să o pună în valoare, să-i ridice cota, să o avantajeze. Dacă nu cosmetizări, oricum, unghiuri favorabile. Categoriile vieții (păcatele, cum le numește mai pe șleau religia) sunt capturate în acest spațiu securizat și disecate în contextul mai larg, bogat probat cultural, al adevăratelor valori.
În capitolul Despre invidie și ură, constați repede că invidia (greu de neutralizat, sentiment durabil) e de-abia enunțată. Se discută în schimb pe larg despre ură, pentru că transportă mult mai mult combustibil distructiv: cum poate fi limitată, evitată și cum să o deosebim de varianta ei preferabilă, mânia, care e spontană și compensabilă. Societatea de tip dictatorial e considerată marea problemă, pentru că fabrică ticăloși în număr mare. Altminteri, între ticăloși și lichele, ar trebui să ne temem numai de cei dintâi. Licheaua se compromite singură prin „minoratul“ condiției ei ticăloase. Chiar și asupra ticăloșiei suntem îndemnați să discutăm fără simplificări comode (de tipul toți comuniștii au fost ticăloși, totul ni se trage de la fanarioți etc.), care n-ar fi altceva decât alibiuri ale delăsării.
Calomnia? E rezervată numai celor care chiar au valoare, a descoperit undeva Andrei Pleșu și, oricum, poate fi întrebuințat întotdeauna scutul Chamfort: „Calomnia e asemenea viespii care te atacă și împotriva căreia nu trebuie să faci nicio mișcare, cel puțin dacă nu ești sigur că o vei omorî. Căci altminteri ea revine la atac, mai furioasă încă“.
Există deci în carte o recomandare generală, să măsurăm cu atenție ce ne face cu adevărat rău, ce e mai bine să fie tuns, ce prisosește, ce poate fi reconvertit cu folos. Trufia, de pildă, rămâne un păcat de temut doar dacă ne întoarcem la înțelesul ei din patristică: „slavă deșartă“, adică „pofta de stima altora“, să vrei să fii musai recunoscut, admirat, pus în centrul atenției publice. Altminteri, a devenit un defect printre altele, diluat în nuanța orgoliului, pe care „modernitatea a încercat să-l pozitiveze“. A apărut, de pildă, spun autorii, această slăbiciune pentru genul jurnalului intim. „În marile jurnale, spune Liiceanu, se practică un soi de spovedanie care face cinste autorului ei, dacă nu cumva se practică de-a dreptul – fiind vorba de mărturisiri făcute în public – de un adevărat exorcism. Autorul elimină toxine ale eului său, își mărturisește micimile și omeneștile meschinării, dar deopotrivă, livrându-și intimul (...) întinde o punte către fiecare cititor, îl invită la o comparație“. Ei nu, Andrei Pleșu rămâne consecvent, acest fermoar ar trebui să rămână închis: „Problema mea, scrie Pleșu, este că «jurnalul» este opusul «uitării de sine». Iar uitarea de sine e, cred, singurul motor eficace al vieții noastre...“.
Se face elogiul pomenirii creștine cu numele, dar meritul rămâne mai ales al „celor neștiuți“, de la meșterii anonimi medievali până la aspirația extravagantă, rațională și pură a lui Noica de a-și turna decoctul de experiență și gândire mai degrabă în ucenici decât în propria-i statuie. De aici și până la explozia actuală a individului neierarhizat, venită odată cu Internetul, e un salt în gol pe care Pleșu și Liiceanu ne propun de fapt să-l facem înapoi, pe terenul ferm al tradiției.
Anume a fost lăsată tema grea a morții la bună distanță de cea a speranței. De altfel, discuția nici nu a riscat să fie purtată pe micul ecran, ci în fața unui public restrâns, eventual multiplicat prin Internet. Despre speranță și Despre moarte își răspund însă peste pagini, se completează. În ambele, Liiceanu și Pleșu își pun conștiincioși roba confruntării, ca să sară din ea cu orice prilej, să destindă, să coboare din balonul incontrolabil al exaltărilor de orice fel:
„- Andrei, tot vorbind, am intrat, cum era firesc, pe teritoriul atât de complicat al speranței religioase. Mi-e greu să nu te întreb, când e vorba de speranța creștină, ce anume se speră? Mântuirea, nemurirea, împărăția lui Dumnezeu... - Da... - Dar ce ciudat lucru. Toate astea... - Acum o să spui ceva care o să mă enerveze. – (...) Toate astea pun în joc un soi de – iartă-mi cuvântul – negociere, cointeresare, care-mi sare în ochi la fiecare lectură a Evangheliilor“, „(...) apare ideea că speranța bazată pe un dincolo presupune un pariu cu un termen neverificabil.“ „- Dar, Gabriel, cu «verificabilul» lucrează numai știința și tehnologia. Și după cum știi, după Heidegger, «știința nu gândește»!“ Q.e.d.
Este bun, la o adică, până și un argument furnizat de Freud. Liiceanu: „subconștientul nostru știe pur și simplu ceva despre moarte, ceva ce conștiința noastră «diurnă» nu știe. - Ceva bun. - Păi da“. Și mai bun e însă recursul la umor. Frica de moarte a europeanului civilizat s-ar putea trata, propune Pleșu, cu lista de eufemisme din limba engleză, dar mai ales din germană pentru verbul a muri: „a închide umbrela, a-ți pune costum de lemn, a renunța la lingură (și românii au a țâpa lingura), a scăpa de impozite, a coborî un etaj, a pune ochii pe zero, a vedea ridichile dinspre rădăcină“ etc.
E plină cartea de asemenea demonstrații de mari scrimeuri ai ideilor, de fandări de ironie și inteligență subțire, după cum e plină și de o imensă tandrețe a respectului reciproc. Gabriel Liiceanu și Andrei Pleșu fac în Dialoguri de duminică cea mai simplă probă a toleranței: își demontează și re-asamblează, pentru uzul publicului, diferențele de temperament, de opinii, de opțiuni. Sau se amuză să facă din iubire/căsătorie supremul poligon de încercare. Liiceanu: „Voiam tocmai să citesc o propoziție pe care ai scris-o cândva și pe care am redescoperit-o: «Căsnicia încurajează spiritul de toleranță până la martiraj»“. Discută apoi foarte serios diferența dintre toleranță și indulgență și atrag atenția în ce punct încalcă prezentul limita toleranței: prin toleranța „dinaintea unei erori patente“ (în educația dată copiilor, în chestiunile politicii internaționale, în abordarea problemei minorităților ș.a.m.d.).
Textul umbrelă din această carte rămâne Miracolul întâlnirilor. Acolo e de găsit dozajul cel mai bine strunit de emoție, luciditate, recunoștință și claritate interioară. Căci Dialogurile de duminică sunt, înainte de orice, o propunere subtilă, persuasivă până la limita juisării intelectuale, dar mai ales discretă, făcută omului contemporan să regândească totul prin prisma unui model, în sensul aproape tehnic, utilitar al cuvântului. Elementele lui ireductibile ar fi Noica, moștenirea antichității grecești, tradiția creștină cu solide rădăcini iudaice și Decalogul.