De același autor
Statul Islamic e o expresie a unui literalism total, a unui fundamentalism fără paranteze care reprezintă Islamul, fără să fie, desigur, singura reprezentare a Islamului.
Rareori a fost mai multă nevoie de claritate. Dacă lumea occidentală are o problemă în acest moment, atunci ea e înăuntru, în incapacitatea de a gândi fără rezerve și în capacitatea uluitoare de a evita răspunsurile elementare. Să nu pierdem timpul și să nu prelungim păcatul. Așadar: ce e și ce nu e Statul Islamic, organizația care ucide la întâmplare și dă peste cap, din câteva rafale, Uniunea Europeană?
Întrebarea a fost pusă în mod repetat și a primit în mod repetat răspunsuri care descriu, de fapt, tulburările şi complexele celor ce răspund, nu organizația de care a auzit toată lumea. Unii, chiar imediat înainte să fie ciuruiți, împrăștiați în bucăți, decapitați sau crucificați în mijlocul târgului. Răspunsurile cel mai des folosite de mediile de informare, de numeroși cercetători și, în genere, de lumea bună și corectă politic sunt următoarele:
1. Statul Islamic e o organizație militantă (cuvântul terorist trebuie evitat cu orice preț) care aduce răspunsul așteptat și meritat la amestecul și agresiunea Occidentului (în special, Statele Unite, Marea Britanie și Franța) în lumea arabă. Teoria sună convingător. Occidentul a intervenit indiscutabil în lumea arabă și, mai larg, musulmană, a ultimilor 200 de ani. Intervenția militară americană în Irak a deschis toate conflictele tribal-religioase ale locului și apariția Statului Islamic nu poate fi străină de balamucul infernal ce a urmat înlăturării lui Saddam Hussein. Însă circumstanțele care duc spre ipoteza reacției antioccidentale se opresc aici. Ele nu pot explica trei lucruri: a) de ce se răfuiește sălbatic Statul Islamic cu grupuri şi populații care n-au nimic a face cu Occidentul. De pildă, cu yazidiţii, un grup de etnie kurdă și religie sincretică musulman-persană, b) de ce poartă Statul Islamic sunit un război sfânt și fioros împotriva musulmanilor șiiți și c) ce legătură cu Occidentul are doctrina apocaliptică a Statului Islamic, angajat în reconvertirea întregii lumi și în năzuința violentă spre momentul ultim al istoriei, soldat cu instaurarea Paradisului musulman. Trăgând linie, e destul de clar că Occidentul nu poate explica în mod serios febra terorist-musulmană, dar e, desigur, un alibi excelent. Asta cu atât mai mult, cu cât orice trimitere la trecutul colonial și la politica externă actuală a Occidentului ating o coardă sensibilă și provoacă remușcările critice ale progresiștilor anticapitaliști și antioccidentali din Europa de Vest și Statele Unite.
Razie a poliţiei belgiene în cartierul Molenbeek, în urma atentatelor de la Paris
(Bruxelles, 16 noiembrie 2015)
2. Statul Islamic nu e totuna cu Islamul. E greu de găsit o propunere mai șocantă. Statul Islamic n-are a face cu Islamul? La fel de bine se poate spune că piromanul e străin de foc și are dependență la apă. Lăsând la o parte amuzamentul trist, e de observat că: a) religiile sunt ce fac oamenii din ele, și nu neapărat ce scrie între scoarțele cărților sfinte, b) rarii cuvântători ai Statului Islamic folosesc din plin mandatul coranic, adică se sprijină pe trimiteri literale la text. Statul Islamic e o expresie a unui literalism total, a unui fundamentalism fără paranteze care reprezintă Islamul, fără să fie, desigur, singura reprezentare a Islamului. În spatele acestei încurcături teologice se ascunde o uriașă criză internă islamică. Statul Islamic revine la sensul primar și primitiv al Islamului după ce, în secolele XIX și XX, musulmanii au abandonat parțial interpretările fundamentaliste, sub influența ideilor importate din Occident. Dacă, acum, musulmanii nu se detaşază critic de teologia cumplită a Statului Islamic e pentru că a recunoaște eșecul și a reveni la varianta moderată de ideile occidentale e dureros și umilitor. E, cu alte cuvinte, totuna cu a te recunoaște învins și în afara lumii. Dar problema, cu Stat Islamic cu tot, ține, categoric, de Islam. În ce-i privește pe cei ce vehiculează, pe ecranele și prin universitățile occidentale, teoria Statului Islamic străin de Islam e din nou vorba de probleme personale. În cele din urmă, teoria „Statul Islamic nu e islamic“ nu e doar stupidă. E și vinovată. Pentru că repetă o veche fixație occidentală. Mai precis, pentru că reia, în alți termeni, teoria încă populară între stângiștii Occidentului după care nici Lenin, nici Stalin, nici Ceaușescu nu au avut nimic de-a face cu adevăratul socialism, pe care l-au pervertit masiv și trădat decisiv.
3. Statul Islamic e o minoritate violentă care nu trebuie să pună în umbră normalitatea majorității musulmane. Acest argument, care se agață de stafia musulmanului moderat, e, de fapt, o subdiviziune a ideii comentate mai sus (punctul 2) și e, de asemenea, fals. În plus, e şi pueril. Problema minorităților violente e de mult tranșată de istorie. O minoritate extremistă se poate impune fără probleme și în ciuda majorităților cuminți. Știm asta de la Lenin citire și de la teoria revoluției bolșevice. În plus, minoritatea musulmană violentă nu e chiar atât de necondiționat minoră. Ea funcționează, de facto, ca majoritate în ghettourile musulmane ale marilor orașe occidentale. De la Oslo la Paris, grupuri musulmane concentrate în cartiere de mare aglomerare dau majoritatea care controlează complet mediul. Aceste microunități funcţionează la limita statutului de extrateritorialitate. Recent, primul ministru belgian Charles Michel a recunoscut cu seninătate că autoritățile belgiene „au pierdut controlul“ asupra cartierului Molenbeeck din vestul deloc îndepărtat al capitalei Bruxelles. La Paris, după măcelul din 13 noiembrie și după intervenția în forță a forțelor speciale, „minoritarii“ din Saint Denis au huiduit și insultat fără grijă forțele de intervenție, la plecare. Argumentul minorităţii e o inepție cu logică strâmbă. Cei ce îl folosesc, de regulă militanți stângiști, susțin că minoritatea musulmană violentă e rea, în vreme ce majoritatea musulmană e bună. Păcat că argumentul nu e urmat cu consecvență. Căci, la rândul lor, activiștii stângii, media militantă și batalioanele academice sunt tot o minoritate. Insistența cu care aceste grupuri susțin că reprezintă opinia publică e o insolență favorizată de expunerea uriașă de care se bucură opiniile stângii. Numai că, în acest caz, regula cu care lucrează susținătorii majorității musulmane pașnice se schimbă. De data asta, minoritatatea luminată e bună, iar majoritatea anonimă a societăţilor occidentale e ignorantă și rea.
4. Teroriştii capacitaţi în Occident de Statul Islamic sunt rezultatul sărăciei și al marginalizării îndurate de musulmani în oraşele Europei de Vest. E, cu siguranță, cea mai răspândită formă de întâmpinare în discuțiile generale despre terorismul islamic. Impasul e imediat. Dacă explicația e sărăcia, de ce e ea valabilă doar în cazul musulmanilor? În fond, musulmanii nu sunt singurii săraci și marginalizați ai Occidentului. Ce ne facem cu indienii, chinezii, sicilienii, moldovenii, englezii șomeri, săraci și reduși la o existență mizeră în zone și orașe uitate de lume? De unde diferența? E adevărat că asiaticii și europenii declasați trec deseori în delincvență, dar nu atacă niciodată bazele statului și n-au nici cel mai mic gând să impună alt mod de viață și altă ordine de valori în țările în care trăiesc. Pentru cine mai are o urmă de bun-simț, e limpede că diferența vine din ce intră în capul și în sufletul musulmanilor, prin părinți și imam, acasă și la moschee. Educația de familie și educația religioasă dau diferența. Strada dă arena în care apar delictele de inițiere și deschidere: furturi, droguri, vătămări fizice. Până aici, programul drojdiei multiculturale de ghetto e comun. Însă numai musulmanii merg mai departe și adoptă un program religios care rezolvă prin impunere violentă problemele lumii și nevoia de identitate personală.
O anecdotă recentă spune mai mult și mai limpede decât un tom de sociologie. Poliția belgiană a declanșat un val de razii în cartierul Molenbeeck din Bruxelles, după ce a dat acolo de urma celulei teroriste care a ucis 130 de oameni la Paris. Polițiștii au cercetat, printre altele, și un bar deținut până nu de mult de unul dintre teroriști, la parterul unuia dintre blocurile standard ale cartierului. Ziariştii au stat de vorbă cu vecinii de la etajele de deasupra. În marea lor majoritate, vecinii erau români și, tot în marea lor majoritate, nu știau mai nimic și nu prea pricepeau ce e cu tărăboiul stârnit de poliție. Da, îl știau din vedere pe omul căutat și, da, de câteva ori au coborât în bar ca să roage pe cine era șef să dea muzica un pic mai încet. Ei se scoală devreme. Sunt zidari, tâmplari, electricieni și instalatori pe șantierele din Bruxelles și pleacă la muncă la 5 dimineața. Se întorc seara, mănâncă și se culcă devreme, ca să o ia a doua zi de la cap. Cumva, printr-un mister care scapă de regulă vecinilor musulmani, ei au găsit locuri de muncă, trag tare, stau în Molenbeeck pentru că e chiria mai mică și nu, nu trăiesc din ajutoare sociale. Că doar „cât om fi sănătoși, suntem buni de muncă“. E timpul ca teoriile să tacă.