De același autor
Am luat din trecutul comunist cinismul și individualismul barbar; din Occident, lăcomia speculativă. Rezultatul: un sfert de secol irosit.
„Era mai bine pe vremea lui Ceaușescu!“ Această propoziție ne urmărește obsesiv, nu de azi-de ieri..., din primele momente ale veleitarei restaurații pe care o trăim, în curând de un sfert de veac. Este, din păcate, o exclamație a celor mai obidiți, a celor care „la ziua cea de mâine abia cugetă“. Cei pentru care libertatea – marele argument care invalidează orice absolutism, orice dictatură – este un lux de negândit. Dar și pentru cei, poate și mai numeroși, care au nostalgia unei societăți în care răspunderea personală era redusă la minimum, în care ți se spunea în orice moment ce trebuia și ce nu trebuia să faci.
Este inutil să evoci în fața acestor nostalgici, prea numeroși pentru a trece peste greul lor suspin, privațiile la care erau supuși românii: alimentarele goale cu kilometri de borcane de castraveți murați, măcelăriile pustii, cartelele, frigul, întunericul... „ginitorii“. Se pare că obligația de memorie nu joacă în toate direcțiile. Și oricât de absurdă este comparația, rămâne din ea un adevăr de necontestat: corupția acelor vremuri era artizanală, la o scară mult mai mică decât azi. Asta pe de o parte; pe de alta, bogăția (și îmbogățirea) erau mai puțin vizibile, se ascundeau. Nu numai că scara corupției este alta, dar lipsa de rușine a atins proporții nebănuite..., există un factor psihologic hotărâtor: comparația. Etalarea bogăției este insuportabilă, în cadrul sărăciei generale.
Din 1989 încoace, de când lenta dărăpănare a lagărului socialist s-a prefăcut în prăbușire, am tot sperat că ne vom „occidentaliza“. Cu uimire asistăm la un proces pe care nu am știut să-l prevedem: Occidentul se orientalizează! Occidentul de altădată, cu etica muncii, cu perfecționismul pe care i-l știam, cu onestitatea, cert nu fără lacune, devine tot mai hedonist și corupt. Trăiește pe datorie, în stil mare, devine necompetitiv, se vinde pe ieftin emirilor arabi și comercianților chinezi.
În anii ’70, în lumea comunistă, ca și în lumea capitalistă, se vorbea despre convergența celor două sisteme. Erau calcule tenebroase; într-un măreț joc de Go, cele două sisteme încercau să se înghită reciproc. Vestul conta pe epuizarea Estului prin cursa înarmărilor; Estul spera că renta socială oferită de Occident va duce la ruina sistemului capitalist. Acum începe să se vadă că ambele tabere au avut câștig de cauză: întâi a căzut lagărul socialist, incapabil să susțină cheltuielile înarmării, nerecuperând înapoierea tehnologică, diferența de cultură tehnică și mentalitatea sclavagistă. Acum vine rândul Occidentului să plătească umbrela socială prea generoasă pe care a deschis-o asupra capetelor fericiților cetățeni ai societății abundenței. Cât de jos va coborî nu se știe.
La orizont, țări cu regimuri sociale atât de diverse precum China și India au perspectiva de-a trece în plutonul de frunte al economiei mondiale; cu condiția să nu cheltuiască mai mult decât le dă mâna.
Convergența capitalismului și a socialismului s-a realizat... în decadență. Din punct de vedere moral, virtuțile eticii capitaliste contează tot mai puțin, se diluează în corupție (în grade diferite în diversele țări, e un proces îndelungat). În Est, corupția enormă (poate cu unele excepții) provine din trei factori: influența liberalismului sălbatic din Vest; lipsa istorică a unei etici „protestante“ a muncii; mentalitatea comunistă: „una vorbim, alta ne înțelegem“. Ce putea fi mai ipocrit decât afirmarea idealului comunist în condițiile unui cinism real absolut? În țara lui Cațavencu, acest contrast a mers dincolo de orice închipuire.
Iată cum se explică starea actuală a țării noastre! Am luat din trecutul comunist cinismul și individualismul barbar; din Occident, lăcomia speculativă. Rezultatul: un sfert de secol irosit. Trecem prin cea mai sterilă perioadă din istoria modernă a României. Ne-am epuizat energiile, am trimis peste granițe mulți oameni de valoare. Egoismul este simbolizat de enormele locuințe de prost gust ale bogătașilor și de dezinteresul marcat pentru domeniul public (transporturi, spitale, școli). Egoismul feroce și mizeria fac casă bună. Totuși, profitorii ar trebui să știe că ucid găina cu ouă de aur: curând nu vor mai avea de la cine să stoarcă, murind ei înșiși de inaniție.
Există speranța în justiție. Dar, de la instaurarea coaliției USL, asistăm la un foc concentrat asupra instituțiilor judiciare. Ba chiar la demolarea puterii judiciare de către molohul postcomunist.
Trebuie să socotim că am intrat într-o decadență ireversibilă? Un studiu publicat de banca HSBC în 2012 arată că, la orizontul 2050, România se va afla în primele cincizeci de economii mondiale. Cum s-ar putea adeveri profeția? Cum ar putea deveni România funcțională? Altceva decât o vacă de muls pentru deținătorii succesivi ai puterii? Trăim într-un cerc vicios: numai politicienii corupți sunt „sponsorizați“. Cei cinstiți (există!), fiind incoruptibili, nu dispun de fonduri. Prin definiție, o propagandă electorală reușită se face cu bani mulți. Astfel, sistemul clientelar și corupt se autoperpetuează.
S-ar putea ieși din cercul vicios? Numai dacă ar exista o mobilizare generală în jurul unui grup onest și competent. Care ar fi finanțat nu de afaceriști doritori de prebende, ci chiar de alegători (în genul strângerii de fonduri pe Internet pentru Obama în 2008). Ar fi un fel de revoluție pașnică în care electoratul nu ar mai fi înșelat. Știm că acești oameni există, de pildă semnatarii moțiunii Macovei. Foarte curând, o reformă a clasei politice va deveni imposibilă (îmi place să cred că momentul nu a fost deja depășit). Atunci nimeni nu va mai reuși să evite soluțiile de tip populist-demagogic.
Promovarea unei clase politice independente și dedicate binelui public este unica șansă a României. Atunci nu vom auzi: „era mai bine...“, nostalgia ceaușismului este un fel de populism a posteriori.
Speranța moare ultima. //