Bucurestiul Cultural, nr. 124 - Opera lui Ion Pop la o vârstă blagiană

Doris Mironescu | 28.05.2013

Pe aceeași temă

Ajuns la momentul în care, în urma pri­lejurilor aniversare subliniate de către prieteni şi discipoli, trebuie să-şi con­sidere opera ca rotunjită – cu toate adăugirile ce, desigur, mai vin sau vor veni – intelectualul, omul de litere care a muncit o viaţă întreagă cu conştiinţa participării la un efort general de creaţie culturală nu are a schimba nimic din urmă. Opera sa, produsă de o voinţă şi o energie creatoare puternice, îngrădite de condiţiile, nu de puţine ori ostile, în care a trebuit să acţioneze, stă de faţă, im­pu­nân­du-se singură prin prezenţa ei. Scrie­rile lui Ion Pop, fie că e vorba de sinteze asupra poeziei şi poeţilor români ai se­co­lu­lui XX, fie de eseuri, de traduceri de critică şi teorie franceză, de volume de versuri, reprezintă, oricum am lua-o, un mo­nument de neocolit al culturii con­tem­po­rane. Iar dacă dorim să evaluăm un trecut recent, care a împins înainte prin ac­tivitatea sa continuă prezentul nostru încă inform, cariera acestui scriitor po­li­va­­lent, universitar solid şi om de cultură ne poate ajuta mai bine decât orice alt­ceva.

Un rezumat al carierei lui Ion Pop este dat de volumul Interviuri. Între bio­gra­­­fie şi bibliografie, cuprinzând suma inter­viu­rilor acordate de acesta, începând cu 1970, diferitelor publicaţii româneşti. Ope­ra criticului s-a adăugat firesc în timp, crescând aproape organic, fără rup­turi, ba chiar părând să umbrească evo­luţia, mai spectaculoasă, după părerea mea, a poetului cu acelaşi nume. Din acest motiv, nici interviurile nu diferă foarte mult între ele, lucru care trebuie să reţină atenţia, pentru că este vorba de o perioadă de peste 40 de ani. Tâ­nă­rul Ion Pop este la fel de matur, de echi­li­brat, de bun vorbitor şi de sănătos in­te­lectual ca şi „seniorul“ de azi al cetăţii lite­relor. Răspunde cu egalitate de spi­rit, cu responsabilitate, dar şi cu un umor de factură intertextuală, atât între­bă­rilor alerte ale lui Adrian Păunescu în anii 1970, ca şi celor reflexive ale Dorei Pavel din anii ‘90-2000. E adevărat că, în ciuda diferitelor epoci biografice pe care le parcurge universitarul Ion Pop, ca şef al prestigioasei reviste studenţeşti Echinox, lector de română la Paris în 1973-1976, ca director al Centrului Cul­tu­ral Român din Paris la începutul ani­lor ‘90 sau decan la Literele clujene în fi­nalul aceluiaşi deceniu, întrebările sunt adesea cam aceleaşi, ceea ce, în timp, ajunge să-l plictisească pe intelectualul mereu plin de bunăvoinţă.

Tonalitatea egală şi măsurată, care degajă încredere, din discursul lui Ion Pop, a rămas în linii mari aceeaşi din anii 1970 până astăzi. Ea se verifică în atitudinile luate de scriitor în diferitele ipostaze civice în care istoria l-a pus, de la apărarea modernismului rafinat de ata­curile securistice ale protocronismului şi ale oficialităţii ignorante, la orientarea decisă într-o perioadă mult mai nestruc­tu­rată şi nesigură, cea a tranziţiei post-’89. De fiecare dată, răspunsul scriito­ru­lui este o probă de seriozitate demnă, care respinge „impostura morală“ din anii ‘70-’80 (înţeleasă ca linguşire poli­ti­că în formă literară), ca şi resurecţia unui naţionalism acefal şi dăunător ţării în anii ‘90. În primul caz, valoarea es­te­ti­că majoră devine un argument pentru sănătatea identităţii naţionale, de care se ştie cât de mult se îngrijea, chiar dacă ipocrit şi compensator, totalita­ris­mul ceauşist. În cel de-al doilea, agitaţia nervoasă în jurul ideii de specific na­ţio­nal de mai târziu este considerată „expre­sia cumva angoasată a acestei lupte pen­tru conservarea unei fizionomii culturale cât de cât particularizate şi pentru o re­cu­perare de sine absolut firească“, care trebuie să aibă loc fără apelul la esen­ţia­lis­me găunoase.

Ion Pop a fost, în toate marile sale lu­crări: Avangarda în literatura română, Ni­chi­ta Stănescu – spaţiul şi măştile poeziei, Lu­cian Blaga – universul liric, Jocul poeziei, Gellu Naum – poezia contra literaturii, un adept al identificării coerenţelor. El în­­suşi îşi defineşte „metoda“ pornind de la marii teoreticieni francezi şi elveţieni pe care i-a tradus şi i-a comentat: „Dacă există în scrisul meu critic acea relativă coe­renţă, ea e de descoperit, poate, toc­mai în încercarea de a identifica ceea ce unifică, în operă, imaginarul, articu­lân­du-l ca univers cu o logică proprie, spe­ci­fi­că, cristalizând ceea ce s-a numit o «ob­se­sie modelatoare». Pentru mine, un ast­fel de liant profund e şi o probă de va­loa­re“. Este o critică eclectică, cu accent her­meneutic şi mizând pe o identificare cu opera sau chiar „simpatie“ metodică faţă de operă (argumentată prin invo­ca­rea tradiţiei hermeneutice, a lui Dilthey, Gadamer şi Ricoeur); o critică mobilă, care comutează între metode critice di­ver­se, admiţând că metoda folosită oferă doar o perspectivă „parţială“ faţă de obiec­tul studiului. Este o critică ce con­struieşte, una care vrea să identifice, în orice caz, amploarea, liniile de forţă ale operei ca edificiu şi, poate şi mai clar, ale operei ca univers. E o critică „crea­toa­re“ (citând o parolă a „noii critici“), ce se lasă ghidată de „retorica lecturii“ (Mi­chel Charles), adică de disponibilitatea operei de a se lăsa citită într-un anume mod. Din acest motiv, Ion Pop nu ex­clu­de necesitatea unor abordări contex­tua­li­zan­te în cazul unor autori a căror operă spu­ne mai multe prin raportare la com­ple­xităţile ideologicului. Dar, în acelaşi timp, el şi-a restrâns investigaţia la câm­pul marii poezii moderniste româneşti, la marii creatori de opere lirice, cer­ce­tând totodată spaţiul avangardei, poate şi ca pe o provocare la adresa ideii de ca­po­doperă, centrală pentru modernismul lui Blaga sau Nichita Stănescu. Criticul şi-a asumat poziţia de prim cercetător postbelic al avangardei, ducând acest ofi­ciu până la epuizarea subiectului şi obli­gându-i pe viitorii exegeţi să schimbe unghiul de atac pentru a mai putea spu­ne ceva nou şi valabil în chestiune. Şi a realizat, prin monografiile Voronca şi Naum, o remarcabilă cercetare a dialo­gu­lui cu capodopera la aceşti adepţi ai poe­ziei ca veşnică provocare.

O întrebare ce revine în carte este cea le­gată de chestiunea pretinsei „incom­pa­ti­bilităţi“ între poezie şi critică, pe care o acuză unii reporteri, mai ales în ti­ne­reţea scriitorului, considerând imposibilă o asemenea alianţă. Poetul Ion Pop, din interiorul experienţei „imposibile“, răs­punde măsurat de primele câteva zeci de ori, doar în ultimele interviuri per­miţându-şi intervenţii ironice: „Nu­mai la noi eticheta «livresc» capătă o notă devalorizantă, românul fiind, nu-i aşa, mare amator de experienţe fruste şi de cotlete în sânge“. Poetul Ion Pop este un sceptic şi un melancolic, dar criticul cu acelaşi nume este cuprins de o voinţă de construcţie, deloc rară în generaţia sa, greu de reconciliat cu scepticismul. Ast­fel că rămâne, totuşi, o întrebare le­gi­ti­mă cum anume este modelată iden­ti­ta­tea criticului Ion Pop de sentimentul ne­­în­­­crederii în real şi în sensurile con­si­de­rate date, de conştiinţa fragilităţii pro­prii şi a lumii întregi.

Un răspuns la această întrebare este dat în ceea ce aş putea numi ultimul „moment Pop“ din această carte. Autorul alege să încheie volumul cu un fragment dintr-un interviu radiofonic luat de Teo­do­ra Stanciu în 2010, chiar dacă acesta nu este, strict cronologic, ultima sa in­ter­ven­ţie „în arenă“ de până la momentul apariţiei cărţii, şi din acest motiv in­ter­viul capătă un caracter de credo actua­li­zat. Ei bine, interviul marchează un mo­ment blagian al poetului şi criticului Ion Pop, ajuns la a constata simultan şi indisociabil fragilitatea şi poezia fiinţei şi de a afla temeiuri ale măreţiei tocmai în precaritate: „regăsim aici ambigui­ta­tea aceea care, cred eu, e singura de voit, de cerut pentru poezie, dintre gândit şi trăit, dintre această voinţă raţională de construcţie de sine, care să te aşeze ca o fiinţă înălţată pe teren solid, din ma­te­ria­le solide şi, pe de altă parte, celălalt sen­timent, ca să nu spun conştiinţă, a unei precarităţi care pe mine m-a ob­se­dat întotdeauna“. Este mesajul unei înţe­lepciuni tăcute, purtat de albinele din titlul ultimului său volum de versuri (Litere şi albine), pe care criticul Ion Pop îl interpretează astfel: „Iată, ziceam eu, al­bina face zigzaguri, umblă din floare în floare, nu ştie încotro merge, pare foarte dezordonată, pare risipită, tot aşa cum fiinţa mea, trecută prin experienţele amintite, părea şi ea, şi totuşi ajunge la un sens, până la urmă tot la geometrie se întoarce...“. După decenii de muncă, de constructive „propuneri pentru o fân­tâ­nă“, de încrâncenate „amânări gene­ra­le“, de melancolice, dar totuşi constrân­gă­toare „gramatici târzii“, iată-l pe poe­tul Ion Pop găsind răgazul unei îndoieli spornice faţă de propriul rost, dublată însă de o uriaşă încredere în sensurile ul­time, cuprinzătoare, sub care a pe­tre­cut, şi pe care alţii le vor decide. Munca săvârşită decenii de-a rândul cu o pu­ter­ni­că conştiinţă activă îşi va găsi până la urmă sensul, „geometria“, doar că într-o formă poate nebănuită de truditor. Este un mesaj de o modestie exemplară, care completează în modul cel mai fericit ope­ra de o abnegaţie exemplară a pro­feso­ru­lui Ion Pop.

 

Ion Pop, Interviuri. Între biografie şi bibliografie, Cluj-Napoca, Limes, 2011

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22