Pe aceeași temă
Cum aţi descrie condiţia scriitorului în România şi, în mod particular, pe cea a poetului? Există dezavantaje, în 2013, pentru un scriitor/poet din provincie faţă de un scriitor din Capitală?
Scriitorul român e obligat să aibă umor. Fără umor, e ispitit să-şi vadă viaţa sub semne melodramatice. Cert este că nu prea există nimeni dornic să-l ferească de drame şi melodrame. Vreun administrator de regiuni mai mari sau mai mici ale tărişoarei ar putea face acest lucru, dar aceştia, administratorii, cei mai numeroşi, sunt vaccinaţi eficient împotriva literaturii.
Credeţi în ideea de generaţie literară sau vi se pare o simplificare? Care sunt modelele dvs. din poezia românească? De cine vă simţiţi mai apropiat din generaţiile mai tinere de autori de poezie?
Ideea de generaţie literară e eficientă pentru minţi clasificatoare. Dar a merge cu gândul că, la noi, se iveşte câte o generaţie literară din decadă în decadă e, dacă nu amuzant, trist de-a binelea. Pentru un scriitor tânăr, generaţia literară e, până la un punct, un fel de scut. Dar dincolo de o anume etapă, generaţioniştii se împrăştie ca potârnichile, pe măsură ce se configurează individualităţile. N-am modele în poezia românească. Îi recitesc cu plăcere pe Arghezi, Blaga, Bacovia, Sorin Mărculescu, Dimov, Angela Marinescu, poeţii echinoxişti şi pe mulţi alţii. Dintre cei mai tineri îmi plac Radu Vancu, Dan Coman, Rita Chirian şi alţii. Dar citesc şi recitesc tot timpul: Trakl, Célan, Montale, Dino Campana, Gottfried Benn, T.S. Eliot.
Filiala Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor, pe care o conduceţi, organizează de mai mulţi ani Colocviile Romanului Românesc Contemporan şi Colocviile Tinerilor Scriitori. De ce vi s-a părut importantă/relevantă organizarea lor? Cum reuşiţi să le menţineţi, din punct de vedere financiar şi logistic? Ce cuprind ediţiile din acest an ale Colocviilor, ca teme şi invitaţi?
Filiala Alba-Hunedoara a USR a fost înfiinţată în anul 2006 la iniţiativa unui om politic, e vorba de preşedintele Consiliului Judeţean Alba, domnul Ion Dumitrel. Înfiinţarea ei a transformat oraşul Alba Iulia şi judeţul Alba în adevărate sedii ale culturii naţionale. Domnul Ion Dumitrel cred că e unic în lumea politică, nu doar cu această idee, are convingerea că prin cultură se găsesc soluţii la toate problemele. Realităţile îl confirmă. De la întemeierea acestei filiale, în Alba Iulia s-au desfăşurat câteva ediţii ale Colocviilor romanului contemporan, ale Colocviilor tinerilor scriitori şi ale Vârstelor poeziei. La aceste evenimente au fost şi sunt invitaţi cei mai importanţi scriitori români contemporani. Ediţia din acest an a Colocviilor tinerilor scriitori a avut drept temă debuturile în literatură din anul 2012. La Colocviile romanului contemporan, se va discuta despre roman ca ficţiune şi evaziune.
Exista aspecte în funcţionarea Uniunii Scriitorilor pe care le-aţi modifica? Dacă da, care ar fi acelea?
Despre Uniunea Scriitorilor spun doar atât: de când e condusă de domnul Nicolae Manolescu, scriitorul român şi-a redobândit demnitatea.
Cum decurge colaborarea Filialei Alba-Hunedoara a USR cu autorităţile locale? Vă sprijină în proiectele dvs.?
Tot ce se întâmplă în Alba, culturalmente vorbind, e o consecinţă a hotărârilor Consiliului Local Alba Iulia, condus de primarul Mircea Hava, şi ale Consiliului Judeţean Alba, condus de domnul Ion Dumitrel. În Alba Iulia, cum se ştie, apare revista de cultură Discobolul, sub egida Uniunii Scriitorilor, revistă susţinută financiar de municipalitate şi de Consiliul Judeţean. Cine a fost atent la evoluţia acestei reviste poate constata cu invidie sau satisfacţie că Discobolul e, acum, pe prima scenă a revuisticii culturale.
De ce credeţi că editurile importante din România, cu câteva excepţii, acordă prea puţină atenţie poeziei româneşti contemporane? E vorba doar de aspectul financiar? Credeţi că poezia românească poate fi susţinută prin mai multe proiecte de tipul lecturilor publice, al întâlnirii cu studenţii sau liceenii etc.? Organizaţi astfel de evenimente în Alba şi Hunedoara?
Poezia, în aceste vremuri, în care energiile negative marchează omul şi lumea, a redevenit o artă anahoretă. E cu atât mai merituos gestul editurilor care o promovează. Cred că spiritul poetic e cel mai în măsură să mărturisească despre binele şi răul din lume şi din om. Poeticul e cea mai sensibilă modalitate de a fi a omului, în stare să avertizeze despre pericolele ce ameninţă umanitatea. Chiar în faţa criteriilor eficienţei, ce conduc azi lumea, înstrăinând omul de vocaţia sa originară, îndepărtându-l de propria-i demnitate, poezia, formă supremă a delicateţii, rezistă. Promovarea ei prin lecturi publice e o formă elegantă de a o conserva. În Alba Iulia, proiectul „Vârstele poeziei“ tocmai asta face.
Interviu cu Aurel Pantea, poet, preşedintele filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România, realizat de Mădălina Şchiopu