Pe aceeași temă
Structura câmpului literar
Relaţia literaturii cu politicul a suscitat şi va suscita mereu interesul intelectualilor români şi nu numai. Această relaţie este una subtilă, cu implicaţii multiple asupra a tot ceea ce defineşte structura câmpului literar. Nu folosesc întâmplător acest concept. Delia Ungureanu a publicat recent la Editura Universităţii din Bucureşti un volum intitulat Poetica Apocalipsei. Războiul cultural în revistele literare româneşti (1944-1947). Iar metoda de analiză aleasă de autoare este cea a lui Pierre Bourdieu din celebra sa lucrare Regulile artei. Geneza şi structura câmpului literar. Dar Delia Ungureanu nu face pur şi simplu recurs la o metodologie şi o aplică întocmai. Se dovedeşte foarte atentă la diferenţele specifice dintre realităţile politico-literare din Franţa şi cele din România anilor ’44-’47. Aceste diferenţe ar fi dictate, crede autoarea, de faptul că „imixtiunea crescândă a politicului în jocul literar atacă treptat, până la anulare, autonomia relativă a câmpului“. Astfel, s-a distanţat de metoda lui Pierre Bourdieu atunci când a încercat să configureze „dezechilibrele câmpului literar“ ce nu fac obiectul studiului cercetătorului francez. Personal, sunt interesat să urmăresc tocmai aceste dezechilibre, căci ele dau dinamica discursului critic şi pasiunea investigaţiei Deliei Ungureanu. Şi pentru ca aceste lucruri să poată fi puse în act, ea restituie imaginea spaţiului literar românesc, urmărind sursele primare, consultând revistele vremii, deoarece „ele dau imaginea clară a mişcărilor scriitorilor pe măsură ce aceştia se aliniază sau nu noilor directive şi răspund presiunilor, conturând o imagine vie a vieţii literare,
înregistrând luările de poziţie care, nu arareori, variază într-un timp foarte scurt“.
Restituirea adevărului şi dezbaterea morală
Delia Ungureanu procedează riguros, împarte materialul destinat analizelor în categorii bine delimitate. Cititorul are posibilitatea să-şi creeze mental o viziune caleidoscopică, dar nu rezultată dintr-o materie amorfă, ci dintr-una închegată organic. Aceste categorii conţin revistele nou apărute după 23 august 1944, revistele care îşi reiau apariţia, dar care, aşa după cum observă autoarea, tradiţia lor are în mică măsură relevanţă pentru contextul nou în care reapar, şi revistele care continuă să apară şi după 23 august. Între „ofensiva polului heteronom“ şi „defensiva polului autonom“ se stabileşte un raport dinamic care determină un câmp de tensiuni care au relevanţă pentru coordonata etică a dezbaterii despre literatura acelei epoci şi despre tot ce a însemnat ulterior epoca postbelică. Din punct de vedere istoric, perioada pe care Delia Ungureanu o cercetează este deosebit de importantă. Războiul încă nu se terminase, dar avusese loc „întoarcerea armelor“. Pe de altă parte, Regele abdica la doi ani după sfârşitul războiului, lăsând în urmă o Românie în transformare radicală. Deci tot ceea ce s-a întâmplat în acest interval de timp are o relevanţă deosebit de mare pentru tot ceea ce a însemnat în istoria ţării noastre perioada postbelică. Dezbaterea morală despre „literatura orizontală“ are nevoie de un fundament solid, bine ancorat în realităţile literare şi politice ale vremii. Am mai spus-o şi cu altă ocazie, comportamentul etic al scriitorilor români din epoca la care facem referire i-a sedus pe mulţi dintre acei „directori de conştiinţă“ postdecembrişti dornici să făurească edificiul „noii morale“, propunându-se pe ei înşişi drept instanţe etice de necontestat. De-a lungul celor douăzeci şi ceva de ani de la prăbuşirea dictaturii comuniste, au fost confecţionate tot soiul de „liste negre“, actualizate periodic, după împrejurări. N-au lipsit nici „listele albe“, mult mai puţine, dar a căror încărcătură simbolico-emoţională uriaşă a fost deturnată cu abilitate pentru a servi unui spectacol mediatic de o calitate cel puţin discutabilă. În mod clar, toate deconspirările orchestrate politic, tot rechizitoriul moral la care societatea civilă a luat parte intermitent şi anemic nu au avut alt rezultat notabil decât expedierea în derizoriu a uneia dintre cele mai importante teme din istoria recentă şi mai puţin recentă a României: condiţia morală a individului în perioada comunistă. În legătură cu aceasta au existat în general două atitudini: una radicală şi nivelatoare – să ne amintim de calificativele grele conferite după 1989 unor scriitori precum Sadoveanu, Arghezi sau G. Călinescu –, alta conciliantă peste măsură: „aşa au fost atunci vremurile!“. Cam aşa s-a desfăşurat la noi „procesul comunismului“.
Aşadar, pentru a ajunge la o cunoaştere obiectivă este nevoie de restituirea adevărului. Adevărului politic şi literar. Şi la acest adevăr nu se poate ajunge decât printr-o examinare „la firul ierbii“ a tot ceea ce s-a petrecut în epocă. De obicei, acesta este rolul instrumentelor de lucru (Vezi Cronologia vieţii literare româneşti. Perioada postbelică, lucrare ce are în vedere un interval de timp mult mai mare). Cartea Deliei Ungureanu nu este, fireşte, un instrument de lucru, dar reprezintă o perspectivă personală, construită pe nişte criterii asumate şi utilitatea ei este de necontestat. Materialul faptic este analizat cu acribie şi, ca să citez din textul lui Mircea Martin de pe coperta patru a cărţii, „discursul Deliei Ungureanu este clar, nuanţat, păstrând o neutralitate a tonului, fără spasme retorice ori sentimentale şi tratează materia sa cu o seriozitate conştientă de dramatismul conţinut al epocii“.
Volumul Poetica Apocalipsei este împărţit în trei capitole ample: Manifeste, manifestări, manifestaţii. Ofensiva polului heteronom şi devensiva polului autonom: 1944-1946 şi 1946-1947, Bătălia politicilor culturale pentru (noua) poezie şi Politica poeziei şi poezia politică: „Orizont“, „Revista literară“, „Revista Fundaţiilor Regale“, „Revista Cercului Literar“. Redau în cele ce urmează „momentele“ cele mai importante, din punctul meu de vedere, ale acestor capitole.
Estetica sloganului
Reviste precum România liberă – autointitulată „singurul ziar patriotic“ –, Scânteia, Veac nou, Orizont, Democraţia, Tinereţea, Viaţa socială CFR, Viaţa Românească ş.a. publică numeroase articole program prin care îşi afirmă noua identitate ideologică. Delia Ungureanu identifică şi analizează toţi topoi-i discursului de propagandă socialistă şi creează realmente un spectacol detectivistic, restituind fluctuaţiile şi bruştele schimbări de direcţie din câmpul literaturii programatice: „estetica reiterării este estetica sloganului, care, mizând pe funcţia poetică a limbajului, pune în circulaţie formule şablon la care să se răspundă printr-o reacţie previzibilă. Retorica reiterării organizează discursul manifestului, conturând sistematic imaginea unui adversar monstruos, referent care îi desemnează pe toţi cei care se opun Partidului Comunist“. Deopotrivă de interesante îmi par atât elementele de documentaristică (arheologia istoriografică), cât şi cele care ţin de poetica discursului investigat. Nu sunt uitate nici atitudinile celor care şi-au menţinut verticalitatea şi prin pledoariile lor pentru pentru normalitate şi pentru conservarea spiritului critic „şi-au atras criticile care vor funcţiona ca un capital negativ şi după 1944“. Aici poate şi amintit Manifestul Cercului Literar de la Sibiu, pot fi menţionate luările de poziţie ale unor intelectuali precum Tudor Vianu, Perpessicius, Adrian Marino. Bineînţeles că nu putem vorbi totuşi de luări de poziţie adversare radical puterii politice, ci mai degrabă despre nişte poziţii moderate, strategice, acestea, în contrast cu adeziunile vocale la noile valori sociale. Cel mai cunoscut în acest sens este, probabil, cazul Călinescu. Oricum, subcapitolul Defensiva polului autonom: apărarea esteticului. 19 noiembrie 1946 – 30 decembrie 1947 conţine multe exemple de scriitori care au practicat un discurs abil prin care doar aparent se arătau „înregimentaţi“, în realitate propunând idei în contra direcţiei oficiale. Călinescu, acest caz paradoxal şi fascinat, pare să fi găsit întotdeauna soluţia ieşirii din impas: „fără a avea o luare explicită de poziţie împotriva poeziei cu teză, Călinescu, la fel ca şi Arghezi, o face prin propunerea contrariului ei: o poezie inefabilă, a stării poetice, o muzică a sferelor. Şi poetul, şi criticul recurg la o terminologie voit ambiguă, lăsând a se citi printre rânduri o critică prin tăcere a poziţiei heteronomiştilor. A afirma prin tăcere este modalitatea specifică prin care luările de poziţie autonomiste se opun anormalizării jocului literar“.
Ultima staţie
Acest joc politico-literar este însă mult mai profund şi are implicaţii mult mai adânci decât ne pot indica paginile din presa vremii, declaraţiile şi declamaţiile existente. Rămâne întotdeauna un substrat şi un ce de nebănuit. Subcapitolul Un cobai al ideologizării: Miron Radu Paraschivescu este un exemplu (emoţionant) în acest sens. M-am axat în acest articol mai mult pe prima parte a studiului, deoarece aici e prezentă osatura lui teoretică, aici tensiunile converg şi se amplifică sinergic. Dar numeroasele studii de caz din subcapitole precum Duşmanul din Cetate. Sciziunea internă a polului heteronom, Ultima baricadă. Coeziunea internă a polului heteronom sau cele consacrate revistelor Orizont, Revista literară, Revista Fundaţiilor Regale sau Revista Cercului Literar sunt la fel de incitante şi de bogate în informaţii. Paginile subcapitolului Gara Lausane – ultima staţie conţin veritabile pasaje de proză critică. Odată cu plecarea Regelui din ţară în condiţii de umilinţă şi lipsă de respect, în urmă rămânea o Românie intrată deja într-o altă eră. Una de o atrocitate ale cărei dimensiuni reale nu le vom putea desluşi, bănui, poate, niciodată.
Prin Poetica Apocalipsei, Delia Ungureanu demonstrează că este unul dintre cei mai talentaţi şi serioşi cercetători ai generaţiei tinere.
Delia Ungureanu, Poetica Apocalipsei. Războiul cultural în revistele literare româneşti (1944-1947), Editura Universităţii din Bucureşti, 2012